Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2473783_0001.png
Transport- og
Boligministeriet
Undersøgelse af finansiering og
organisering af Lynetteholmen
Appendiks 7 – version 1
Boligudbud, -efterspørgsel og -priser
16. april 2020
FORTROLIGT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0002.png
Boligudbud, -efterspørgsel
og -priser
Beregningsforudsætninger for udbygning af Lynetteholmen og Refshaleøen
Baggrundsrapport
Transport- og Boligministeriet
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0003.png
Kolofon
Udarbejdet af: Thomas Odgaard, Ulrik Beck, Line Børger og Kasper Petri
Dato: 17. april 2020
Kontakt
Incentive, Holte Stationsvej 14, 1., 2840 Holte
T. 61 333 500, M. [email protected]
incentive.dk
Incentive | 2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
Indholdsfortegnelse
1
2
INDLEDNING
TILGANG OG SCENARIER
2.1
Tre scenarier for fremtidig udvikling
4
6
7
3
KOMPONENTER I BOLIGMODELLEN
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
Boligudbud
Boligefterspørgsel
Boligpriser
Korrektion for strukturelt niveau
Effekt af rentenormalisering
11
11
13
18
22
22
4
RESULTATER FOR UDVIKLING I BOLIGPRISER OG UDBYGNINGSTAKT
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
Prognoser for boligpriser
Prognoser for udbygningstakt
Sammenligning med andre studier for København
Sammenligning med andre lande
Andelen af indkomsten husholdningerne bruger på bolig
24
24
25
27
28
32
5
SALGSPRISER FOR LIGNENDE BOLIGER I DAG
5.1
5.2
5.3
De seks referenceområder
Salgspriser i de seks referenceområder
Estimerede salgspriser for udviklingsområder, hvis de skulle sælges i dag
34
34
35
36
6
7
8
SAMLET INPUT TIL BEREGNINGER FOR LYNETTEHOLMEN
REFERENCER
BILAG A. SAMMENLIGNING AF MODELEGENSKABER
38
40
41
Incentive | 3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
1 Indledning
Transport- og Boligministeriet har bedt Incentive, EY, Kammeradvokaten og MOE om at estimere
det størst mulige realistiske finansieringsbidrag fra arealudvikling på Lynetteholmen til etablering
af den nødvendige infrastruktur.
For at beregne finansieringsbidraget har Incentive udarbejdet en prognose for de fremtidige
salgspriser på ejerboliger. Derudover har vi etableret en prognose for udbygningen af
boligmassen i København, som bestemmer, i hvilken takt boligerne i udviklingsområderne
afsættes. Den konkrete udviklingstakt for hvert af udviklingsområderne fastlægges i den
finansielle model og behandles derfor ikke nærmere her.
Fremskrivninger over mange år er naturligvis behæftet med væsentlig usikkerhed. Udviklingen
afhænger bl.a. af:
·
·
·
·
·
·
·
·
fremtidige indkomststigninger for de nuværende københavnere og tilflyttere.
ændringer i den finansielle regulering af boligkøb.
ændringer i reguleringen af boligmarkedet.
ændrede skatteregler.
ændringer i flyttemønstre mellem land og by.
konjunkturer.
renteniveauet.
udbygningen af boligområder i Københavns omegnskommuner.
For at håndtere og illustrere den store usikkerhed på fremskrivningerne opererer vi med to
hovedscenarier og to følsomhedsscenarier for udviklingen i de fremtidige ejerboligpriser og
udviklingstakt for boliger i København.
Vi har opdelt prognosearbejdet i to dele. I første del estimerer vi scenarier for stigningstakten i
de fremtidige boligpriser og udbygningstakten i København. I anden del estimerer vi, hvad
lejligheder, der svarer til dem, der opføres på bl.a. Lynetteholmen og Refshaleøen, i dag koster i
København.
Ved at kombinere disse to dele kan vi estimere prisen pr. m
2
ejerbolig i de relevante
udviklingsområder, når boligerne er klar til salg, og afsætningstakten for boligerne i København.
Struktur i baggrundsrapport
Strukturen i denne baggrundsrapport er som følger:
I afsnit 2 beskriver vi vores overordnede tilgang til at etablere de relevante scenarier.
I afsnit 3-4 beskriver vi første del af analysen, der er den mest omfattende. Denne del af
analysen er udført med en langsigtet model for udbud og efterspørgsel på det københavnske
Incentive | 4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
boligmarked, som vi har udviklet til formålet. Vi starter med kort at beskrive modellens
komponenter i afsnit 3, hvorefter vi beskriver resultaterne i afsnit 4.
I afsnit 5 beskriver vi anden del af opgaven, hvor vi estimerer, hvad tilsvarende ejerboliger i dag
koster i København.
I afsnit 6 kombinerer vi de to analyser til en samlet prisprognose for Lynetteholmen og
Refshaleøens ejerboliger og udbygningstakten for boligmassen i København. Dette udgør input til
beregningerne i den finansielle model, som er udviklet parallelt i forløbet.
I bilag A (afsnit 7) sammenligner vi egenskaberne ved vores boligmodel med andre tilsvarende
langsigtede boligmodeller.
Følgegruppe
I processen med at udarbejde rapporten har vi konsulteret Ismir Mulalic, Senior Fellow hos Kraks
Fond Byforskning, samt Curt Liliegreen, direktør hos Boligøkonomisk Videncenter. Begge har
bidraget med kommentarer og input. Analysen og resultaterne er dog alene forfatternes ansvar.
Incentive | 5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0007.png
2 Tilgang og scenarier
Analysen består som nævnt af to dele, jf. figur 1.
Figur 1
Overordnet tilgang med to delanalyser
I første del estimerer vi scenarier for stigningstakten i de fremtidige boligpriser og
udbygningstakten i København.
Denne del af analysen er udført med en langsigtet model for udbud og efterspørgsel på det
københavnske boligmarked, som vi har udviklet til formålet. I modellen fokuserer vi på de
langsigtede drivere for udviklingen i boligpriserne, dvs. den langsigtede boligefterspørgsel og det
langsigtede boligudbud. Vi ser således bort fra konjunkturmæssige forhold og andre effekter, som
påvirker boligpriserne inden for de næste par år, men som ikke har betydning for den
underliggende, strukturelle udvikling i boligpriserne.
Modellen sikrer, at vi i scenarierne opererer med en konsistent sammenhæng mellem boligudbud,
boligefterspørgsel og boligpriser.
Boligudbuddet
bestemmes af boligudbuddet i dag og omfanget af nyt boligbyggeri.
Boligefterspørgslen
bestemmes af det stigende indbyggertal i København på grund af tilflytning
og den demografiske udvikling, samt at indbyggerne øger efterspørgslen efter bolig, i takt med at
de bliver rigere.
Incentive | 6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
Boligprisen
sikrer, at boligefterspørgslen og boligudbuddet er i ligevægt.
Modellen er lavet, så man enten kan angive boligudbuddet og boligefterspørgslen og bruge
modellen til at estimere boligprisudviklingen. Eller man kan angive boligefterspørgslen og
boligprisudviklingen og estimere, hvilken udbygningstakt der skal til for at realisere den
forudsatte udvikling i boligpriserne.
I anden del estimerer vi, hvad tilsvarende ejerboliger i dag koster i København på basis af
handelspriserne i seks udvalgte referenceområder.
Ved at kombinere disse to dele kan vi estimere prisen pr. m
2
ejerbolig på Lynetteholmen og
Refshaleøen, når boligerne er klar til salg, og afsætningstakten for boliger i København.
2.1 Tre scenarier for fremtidig udvikling
For at håndtere og illustrere den store usikkerhed på fremskrivningerne opererer vi med tre
scenarier for den fremtidige udvikling:
·
·
Følsomhedsscenarie 1. Lav boligprisudvikling
(priserne følger byggeomkostningerne).
Basis boligprisudvikling med fastlagt udbygningstakt
(i henhold til Københavns
Kommunes notat om beregningstekniske forudsætninger):
·
·
·
a. Med rentenormalisering (i henhold til Finansministeriets prognose)
b. Med uændrede renter.
Følsomhedsscenarie 2. Høj boligprisudvikling
(priserne følger den historiske
stigningstakt)
I figur 2 har vi illustreret, hvordan scenarierne er defineret.
I følsomhedsscenarie 1 og 2 har vi for en given boligefterspørgsel beregnet, hvilket boligudbud og
dermed udbygningstakt der skal til for at realisere en fastlagt udvikling i boligpriserne.
I scenariet
”Basis boligprisudvikling”,
som er vores hovedscenarie, beregner vi, hvilken udvikling i
boligpriserne man kan forvente, når man bygger boliger i en fastlagt takt ud fra en given
efterspørgsel.
Som det også fremgår af pilene i figuren, har boligmodellen en feedbackmekanisme fra
boligpriser til boligefterspørgsel, der sikrer, at boligudbuddet og -efterspørgslen er i ligevægt.
Det sikres ved, at boligefterspørgslen reduceres, når priserne stiger.
I alle tre scenarier er boligefterspørgslen ved uændrede boligpriser den samme.
Ud over de dynamikker vi opererer med i den langsigtede boligmodel, laver vi tre typer af
korrektioner. I alle tre scenarier korrigerer vi for, at boligpriserne i København sandsynligvis er
påvirket af faktorer, der betyder, at priserne i dag ligger over det langsigtede strukturelle
Incentive | 7
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0009.png
niveau. Derudover korrigerer vi i vores hovedscenarie, hvor boligprisudviklingen bestemmes af
modellen, for, at lånebegrænsninger sætter en grænse for, hvor meget boligpriserne kan stige
mere end indtægterne. Endelige korrigerer vi i den ene variant af
scenariet med ”Basis
boligprisudvikling” for, at renten frem mod 2040 normaliseres i henhold til Finansministeriets
prognose (variant ”b”).
Figur 2
Tilgang til at etablere tre scenarier for den fremtidige udvikling
Langsigtet boligmodel
Korrektioner
Hvilken udbygning af boligmassen giver fastlagt prisudvikling?
Følsomhedsscenarie 1 og 2
Boligudbud
(udbyg ningstakt)
Bolig-
efterspørgsel
+
Boligpris
Output
Korrektion for
strukturelt
prisniveau i
dag
Input
Hvad bliver boligprisudviklingen, når udbygningen følger Københavns Kommunes tekniske fremskrivning?
Basis boligprisudvikling
Boligudbud
(udbyg ningstakt)
Bolig-
efterspørgsel
+
Korrektion for
strukturelt
prisniveau i
dag
+
Korrektion for
lånebegræns-
ninger
+
Effekt af rente-
normalisering
(for ”b”)
Boligpris
Output
Input
Note: Henvisningen
”Københavns
Kommunes tekniske fremskrivning” henviser til Københavns Kommunes notat om
beregningstekniske forudsætninger.
Nedenfor findes en uddybende beskrivelse af de tre scenarier.
Følsomhedsscenarie 1. Lav boligprisudvikling
I følsomhedsscenarie 1 forudsætter vi, at boligpriserne i København i fremtiden stiger i takt med
stigningen i byggeomkostningerne.
Scenariet afspejler således den forventede prisudvikling i et scenarie, hvor der ikke er
begrænsninger på byggegrunde.
Incentive | 8
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
Hvis der ikke er begrænsninger på byggegrunde, forventer man ifølge gængs teori om
boligmarkedet (Tobins q), at boligprisen følger byggeomkostningerne, da man uden restriktioner
kan øge boligudbuddet ved at bygge nyt, så snart prisen overstiger byggeomkostningerne.
Følsomhedsscenarie 1 giver således et lavt skøn for den udvikling i priserne, som man kan
forvente frem til 2075.
Vi tager udgangspunkt i en realvækst i byggeomkostningerne på 0,5% årligt, der svarer til den
historiske vækst i de reale byggeomkostninger de seneste 20 år.
1
Basis boligprisudvikling med fastlagt udbygningstakt (hovedscenarie)
I vores hovedscenarie(r) tager vi udgangspunkt i Københavns Kommunes notat om
beregningstekniske forudsætninger vedrørende udbygning og fortætning af den eksisterende by
frem til 2075. Dette scenarie giver et højere skøn for udviklingen i priserne end
følsomhedsscenarie 1.
I afsnit 3.1 beskriver vi Københavns Kommunes notat om beregningstekniske forudsætninger
vedrørende udbygning og fortætning.
Som det fremgår, opererer vi med to varianter: Én med rentenormalisering og én med uændrede
renter.
Følsomhedsscenarie 2. Høj boligprisudvikling
I følsomhedsscenarie 2 tager vi udgangspunkt i, at boligpriserne i fremtiden udvikler sig, som de
har gjort i gennemsnit over de seneste 25 år. Dog nedjusterer vi prisudviklingen for at tage højde
for særlige
engangseffekter,
der har påvirket udviklingen i boligpriserne de seneste 25 år. Det
gælder bl.a. forhold omkring finansiel deregulering, som vi vurderer, har medvirket til at øge
priserne ekstraordinært de seneste 25 år, og som vi ikke forventer gentaget frem mod 2075.
I afsnit 3.3 beskriver vi den historiske prisudvikling og de korrektioner for engangseffekter, som vi
har indarbejdet i analysen.
Opsummering af scenarier
I tabel 1 har vi opsummeret beskrivelserne af de tre scenarier. I afsnit 3 beskriver vi de tre
elementer i modellen, som definerer scenarierne.
Som det fremgår, er boligefterspørgslen ved uændrede boligpriser den samme i alle tre
scenarier.
1
Egne beregninger baseret på Danmarks Statistik Statistikbanken BYG4 og BYG42, samt Statistikbanken PRIS115.
Incentive | 9
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0011.png
Tabel 1
De tre scenarier
Boligudbud
(udbygningstakt)
Bestemmes af
modellen.
Scenarie
Følsomheds-
scenarie 1. Lav
boligprisudvikling
Beskrivelse
Priser følger historisk
udvikling i
byggeomkostninger.
Afspejler scenarie uden
udbudsrestriktioner.
Boligefterspørgsel
Boligpriser
Stiger med
historisk takt for
byggeomkostninger.
Befolkningsvækst og
indkomstfremgang
driver
basisefterspørgsel
(ved uændrede
priser).
Efterspørgsel
tilpasses
prisudviklingen.
Basis
boligprisudvikling
Københavns Kommunes
beregningstekniske
forudsætninger vedr.
udbygning.
Følger fremskrevet
fastlagt udbygning.
Bestemmes af
modellen.
Følsomheds-
scenarie 2. Høj
boligprisudvikling
Historisk gennemsnit af
prisstigninger de seneste
25 år korrigeret for
engangseffekter.
Bestemmes af
modellen.
Historisk
prisstigningstakt
fratrukket
engangseffekter.
Incentive | 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
3 Komponenter i boligmodellen
I dette afsnit beskriver vi de enkelte komponenter i boligmodellen.
Det skal bemærkes, at det er forskelligt, hvad der er input og output i scenarierne. Da
boligudbuddet er et output fra modellen i følsomhedsscenarie 1 og 2, beskriver vi alene
forudsætningerne for scenariet
”Basis boligprisudvikling”
under beskrivelsen af forudsætninger
for boligudbuddet. Da boligefterspørgslen er input i alle tre scenarier, gælder beskrivelsen alle
tre scenarier. Boligprisen er input i følsomhedsscenarie 1 og 2. Derfor omhandler beskrivelsen af
boligpriserne (primært) følsomhedsscenarie 1 og 2.
3.1 Boligudbud
I vores hovedscenarie, Basis boligprisudvikling, er udbygningen af boligudbuddet i København
bestemt ud fra Københavns Kommunes beregningstekniske forudsætninger vedr.
udbygningstakten for boliger. I følsomhedsscenarie 1 og 2 har vi for en given boligefterspørgsel
beregnet, hvilket boligudbud og dermed udbygningstakt der skal til for at realisere en fastlagt
udvikling i boligpriserne.
I dette afsnit beskriver vi derfor de forudsætninger for vores hovedscenarie, som vi har benyttet
for at beregne den fastlagte udbygningstakt i perioden 2019-2075.
I Københavns Kommunes tekniske fremskrivninger øges boligudbuddet på to måder:
·
·
Der udvikles nye områder, som fx Refshaleøen, Lynetteholmen, Ørestad, Nordhavn,
Godsbaneterrænnet etc.
Der opføres nye boliger i den eksisterede by, både som omdannelse af mindre arealer og
ved konvertering af eksisterende ejendommen fra erhverv til bolig.
Den tekniske fremskrivning fremgår af figur 3. Da Københavns Kommunes fremskrivninger for
udbygning
”kun”
går til 2065, har vi forudsat, at udviklingstakten for 2065-2075 er på niveau med
den gennemsnitlige udbygningstakt for 2040-2065. Derudover har vi lavet en supplerende
antagelse i forhold til Københavns Kommunes prognose, da Københavns Kommune i enkelte år
ikke har specificeret, præcis hvordan arealudviklingen finder sted.
København Kommunes fremskrivning af fortætningen af den eksisterende boligmasse er baseret
på etablering af nye boliger i den eksisterende by (uden for byudviklingsområderne)
imødekommer ca. 25% af arealbehovet frem til 2030 og efterfølgende ca. 20% af arealbehovet
frem til 2070.
Incentive | 11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0013.png
Figur 3
Boligudbygning i Københavns Kommune 2019-2075, m
2
pr. år
500.000
Årlig udvikling, m2
400.000
300.000
200.000
100.000
0
2020
2022
2024
2026
2028
2030
2032
2034
2036
2038
2040
2042
2044
2046
2048
2050
2052
2054
2056
2058
2060
2062
2064
2066
2068
2070
2072
2074
Arealer inden for analysens område
Andre projekter i planperioden
Arealer der fortættes
Arealer der ikke er defineret
Kilde: Incentive på baggrund af input fra Københavns Kommune. Prognosen blevet forlænget til 2075 ud fra en forudsætning
om, at udbygningstakten i 2066-2075 er på niveau med den gennemsnitlige udviklingstakt for 2040-2065.
I tabel 2 har vi sammenlignet udbygningstakten i Københavns Kommunes fremskrivninger med den
historiske udbygningstakt. På grund af databrud er den historiske udbygningstakt opgjort for
perioderne 1987-2006 og 2012-2019.
Københavns Kommunes fremskrivninger for 2020-2030 svarer omtrent til den udbygningstakt, man
har realiseret fra 2012 til 2019. På længere sigt svarer prognosen for udbygningen til et niveau,
der ligger over det niveau, man oplevede fra 1987 til 2006, men væsentligt lavere niveau end fra
2012 til 2019.
Incentive | 12
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0014.png
Tabel 2
Sammenligning af fremskrivninger og historisk udbygningstakt (gennemsnitligt antal m
2
pr. år)
Periode
Københavns Kommunes
fremskrivning
2020-2030
2031-2050
2051-2065
2066-2075
Historisk udbygningstakt
1987-2006
2012-2019
Udbygningstakt (m
2
)
350.000
205.000
150.000
173.000
a
82.000
b
383.000
c
Kilder/noter: Afrundet.
a
Egen beregningsforudsætning, da Københavns Kommunes fremskrivninger
”kun” dækker til 2065.
Forudsat lig gennemsnit for 2040-2065.
b
Baseret på Danmarks Statistik BYGB3.
c
Baseret på Danmarks Statistik BYGB34.
3.2 Boligefterspørgsel
I alle tre scenarier opererer vi med samme udvikling i boligefterspørgslen over tid, når man
vurderer det ud fra et uændret prisniveau.
Udviklingen i boligefterspørgslen drives af to parametre. For det første medfører et
stigende
indbyggertal
over tid som følge af tilflytning og den demografiske udvikling, at behovet for
boliger stiger over tid. For det andet medfører
stigende indkomster
for nuværende og
kommende københavnere, at efterspørgslen efter boligkvadratmeter stiger over tid.
Derudover indeholder modellen en
feedbackmekanisme fra boligpriser til boligefterspørgsel,
der sikrer, at boligudbuddet og -efterspørgslen er i ligevægt, ved at boligefterspørgslen
reduceres, når priserne stiger.
Nedenfor beskriver vi de tre komponenter, der bestemmer efterspørgslen i modellen.
Stigende indbyggertal
Boligefterspørgslen i København stiger over tid som følge af vækst i befolkningstallet og
ændringer i familiesammensætningen i Københavns Kommune. Det samlede antal efterspurgte
boliger
og dermed det samlede antal efterspurgte boligkvadratmeter
stiger primært som
følge af fødselsoverskud og nettoindvandring, men bliver også påvirket af en række andre
faktorer.
Københavns Kommune har lavet en fremskrivning for etagemeterbehovet, som følger
befolkningstallet (Københavns Kommune 2019a). Prognosen er lavet på baggrund af de
forventede demografiske ændringer i Danmark og historiske flyttemønstre til og fra Københavns
Kommune. I vores vurdering af befolkningseffekten tager vi udgangspunkt i denne prognose.
Incentive | 13
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0015.png
Stigende indkomster
Boligefterspørgslen i København stiger også, som følge af at kommunens indbyggere bliver rigere.
Historisk set er den danske befolkning blevet rigere år for år. Modellen er baseret på en
forudsætning om, at denne udvikling fortsætter i fremtiden.
Når befolkningen bliver rigere, vil efterspørgslen efter de fleste produkter stige. Vi forventer
også, at efterspørgslen efter boligareal vil stige fremadrettet.
2
Konkret forudsætter vi, at københavnerne i gennemsnit bliver 0,9% rigere pr. indbygger år for år.
Det svarer til Finansministeriets skøn for den fremtidige vækst i realt BNP pr. indbygger
(Finansministeriet 2019a). Historisk er realt BNP pr. indbygger og den reale disponible indkomst
pr. indbygger steget med samme takt, når man ser på udviklingen over en længere periode. Vi
indregner ikke effekten af kapitalgevinster på boliger i indkomsten.
I modellen forudsætter vi desuden en indkomstelasticitet på 1. Det vil sige, at når befolkningens
indkomst stiger med 0,9%, så stiger befolkningens efterspørgsel efter bolig også med 0,9%.
Denne antagelse bliver også brugt i Danmarks Statistiks og Nationalbankens makroøkonomiske
modeller, ADAM og MONA, jf. tabel 3.
Tabel 3
Sammenligning af modelparametre
Model/studie
Incentives model
ADAM (Danmarks Statistik)
MONA (Nationalbanken)
Kilder: (Danmarks Statistik, 2012 s. 61. Simon Juul Hviid et al., 2016 s. 56).
Indkomstelasticitet
1,0
1,0
1,0
I analysen tager vi udgangspunkt i den eksisterende boligmasse i København. Ud fra data fra
Danmarks Statistik har vi beregnet det samlede boligareal i Københavns Kommune til 26,6 mio.
m
2
i 2019. Det er dette areal, som indgår i modellen.
For uændrede priser medfører indkomstfremgangen i 2019 således, at boligefterspørgslen stiger
med 26,6 mio. m
2
* 0,9%*1 = 239.400 m
2
. På grund af renters-rente-effekten stiger
merefterspørgslen fra stigende indkomster år for år. Når københavnerne om 20 år er blevet ca.
20% rigere, øges boligefterspørgslen ved uændrede priser og uændret befolkningstal med ca.
286.400 m
2
ved en indkomstfremgang på 0,9%.
Historisk set har øget rigdom ikke ført til, at københavnerne har fået tilsvarende flere kvadratmeter til rådighed. Til
gengæld har der været store prisstigninger på ejerboliger i København. Vi tolker dette som et udtryk for, at
efterspørgslen efter større, og flere boliger har været til stede, men at udbuddet ikke har kunnet følge med.
Stigningen i efterspørgslen har derfor i stedet givet sig udslag i prisstigninger.
2
Incentive | 14
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
For at give en idé om betydningen af fremskrivningen af efterspørgslen for de eksisterende
københavnere har vi opgjort, at det nuværende boligforbrug på 40,3 m
2
pr. indbygger
3
ville stige
til 48,6 m
2
pr. indbygger i 2040, hvis indkomsterne stiger med 0,9% om året, og priserne er
konstante.
Ud over at vi indregner, at københavnerne vil øge deres boligefterspørgsel, i takt med at de
bliver rigere, indregner vi også, at tilflyttere ved uændrede boligpriser vil øge
boligefterspørgslen, i takt med at de bliver rigere. Vi gør dette ved at opjustere Københavns
Kommunes prognose for flyttemønstre, der er bestemt ud fra de seneste fire års til- og
fraflytninger til/fra Københavns Kommune og tager udgangspunkt i en uændret størrelse
lejligheder. Korrektionen følger de principper, vi har beskrevet ovenfor.
I de sidste fire år har der været relativt kraftige prisstigninger på det københavnske boligmarked.
Det betyder, at befolkningseffekten ville have været større, hvis der ikke havde været nogen
prisstigninger. Vi indregner imidlertid ikke nogen ekstra effekt fra de prisstigninger, som er
indlejret i Københavns Kommunes befolkningsprognose. Det skyldes dels, at det ikke er muligt at
beregne denne effektstørrelse ud fra de data, vi har til rådighed, dels at vi vurderer, at effekten
fra de indlejrede prisstigninger er relativt begrænset i fremskrivningen.
4
Feedbackmekanisme fra boligpriser til boligefterspørgsel
En afgørende parameter i efterspørgslen er den såkaldte boligpriselasticitet.
Boligpriselasticiteten udtrykker, hvor meget efterspørgslen ændrer sig, når priserne stiger.
Vi anvender en boligpriselasticitet på -0,3. Det betyder, at efterspørgslen efter boligareal falder
med 0,3%, hver gang boligpriserne stiger med 1%.
I tabel 4 har vi sammenlignet den anvendte boligpriselasticitet i vores model med de tilsvarende
forudsætninger i Danmarks Statistiks model ADAM, Nationalbankens model MONA og resultaterne
af et studie, der er foretaget af Nationalbanken (Simon Juul Hviid et al., 2016).
3
4
Kilde: Danmarks Statistik BOL106.
Københavns Kommunes prognose giver den årlige
ændring
i antallet af efterspurgte kvadratmetre som følge af
befolkningseffekten. Under prognosen ligger bl.a. estimater af til- og fraflytningssandsynligheder samt en prognose
over den demografiske udvikling. En prisstigning vil påvirke
niveauet
af efterspurgte kvadratmetre.
Hvis man ”fjerner”
den indlejrede prisstigning fra Københavns Kommunes prognose, vil det give en niveauændring af de årlige
befolkningseffekter. Men vi vurderer ikke, at denne effekt ville blive større og større over tid på samme måde som
indkomsteffekten. Det skyldes, at flyttesandsynligheden hvert år tager udgangspunkt i sidste års prisniveau. Hvis
flyttesandsynlighederne steg mere og mere år efter år, kunne de på et tidspunkt blive over 100%.
Incentive | 15
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0017.png
Tabel 4
Sammenligning af modelparametre
Model/studie
Incentives model
ADAM (Danmarks Statistik)
MONA (Nationalbanken)
Simon Juul Hviid et al., 2016
Boligpriselasticitet
-0,3
-0,3
-0,2
-0,03
Note: Det fremgår ikke klart i alle kilder, om der forudsættes linær efterspørgselskurve eller konstante elasticiteter. Her
forudsættes lineær efterspørgselskurve.
Incentives model bruger samme boligpriselasticitet som ADAM og arver derfor de samme
egenskaber på efterspørgselssiden. MONA har en lavere boligpriselasticitet (0,2).
En udfordring er, at ADAM og MONA’s boligprisrelationer
dækker hele Danmark. De er derfor ikke
nødvendigvis repræsentative for prisdannelsen på det københavnske boligmarked. Mønstret for
til- og fraflytning mellem København og andre kommuner kan påvirke elasticiteten. København
har desuden en relativt lav andel af ejerboliger, som må tage en større del af pristilpasningen,
når udbud og efterspørgsel ændrer sig (Kraka og Finanskrisekommissionen 2014). Det kunne tale
for at anvende en højere boligpriselasticitet, end der benyttes i ADAM og MONA. Derfor har vi
valgt det højeste af parameterværdierne fra ADAM og MONA.
Nationalbanken har foretaget en analyse af det københavnske boligmarked og finder en markant
lavere priselasticitet på 0,03 (Simon Juul Hviid, Tina Saaby Hvolbøl, og Erik Haller Pedersen
2016).
5
Forfatterne argumenterer imidlertid for, at analysen giver et underkantsskøn for
elasticiteten, bl.a. fordi modellen er estimeret på data fra en periode, hvor husholdningerne har
allokeret en stadig større del af deres indkomst til forbrug. Studier fra andre lande har fundet
priselasticiteter mellem 0,1 og 2,0 (Nathalie Girouard m.fl. 2006).
Vi tager som nævnt udgangspunkt i den eksisterende boligmasse i København, som vi har opgjort
til 26,6 mio. m
2
i 2019. Hvis prisen i starten af 2019 havde været 1% højere, ville
boligefterspørgslen således have været ca. 26,6*1%*0,3=79.800 m
2
lavere.
I vores hovedscenarie afgør priselasticiteten, hvor store årlige prisstigninger der skal til for at få
udbud og efterspørgsel til at mødes (se dog nedenfor om begrænsninger på stigningen i
boligpriserne).
I følsomhedsscenarie 1 og 2 afgør priselasticiteten, hvor meget efterspørgslen ændrer sig ved de
forudsatte prisstigningstakter. Det afgør derefter, hvor meget udbuddet skal ændre sig for at få
udbud og efterspørgsel til at mødes.
Forfatterne angiver, at prisen ændrer sig med 27,4%, når udbuddet af boliger ændrer sig med 1%. Det svarer til, at
efterspørgslen efter boliger ændrer sig med 1/27,4*1%=0,03%, når priserne ændrer sig 1%.
5
Incentive | 16
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0018.png
Hvis man havde forudsat en lavere priselasticitet, ville man have fået større prisstigninger i vores
hovedscenarie, da der skal større prisændringer til for at ændre boligefterspørgslen. Af samme
årsag ville man have fået større stigninger i boligudbuddet i følsomhedsscenarie 1 og 2.
Fakta
Boligpriser og lånebegrænsninger
Kombinationen af en boligpriselasticitet på -0,3, en indkomstfremgang på 0,9% og en
indkomstelasticitet på 1 betyder alt andet lige, at modellen forudser, at priserne i Københavns
Kommune vil stige med 3% hvert år, hvis både befolkningstallet og udbuddet af boliger er uændret.
Det skyldes, at en stigning i boligpriserne på 3% netop reducerer efterspørgslen med 3%*0,3=0,9%,
hvilket opvejer effekten af indkomststigningen.
Nogle husholdninger er underlagt budgetbegrænsninger, dvs. at der er grænser for, hvor stor en del af
deres indkomst de kan bruge på bolig. Danmarks Nationalbank
(2020)
dokumenterer, at lånereglerne
allerede i dag påvirker boligpriserne. I modellen har vi pragmatisk antaget, at halvdelen af
husholdningerne er underlagt lånebegrænsninger (se uddybning i afsnit 3.3).
Opsummering: Udvikling i boligefterspørgslen, 2019-2075
Den årlige stigning i efterspørgslen efter boligkvadratmeter ved uændrede boligpriser er
illustreret i figur 4. I modellen bliver den faktiske efterspørgsel påvirket af stigninger i
boligpriserne over tid og vil derfor være mindre end den underliggende efterspørgsel, som er
illustreret i figuren.
Incentive | 17
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0019.png
Figur 4
Årlig tilvækst i efterspørgslen efter boligkvadratmeter ved uændrede boligpriser, m
2
pr. år
800.000
700.000
600.000
500.000
m
2
400.000
300.000
200.000
100.000
0
Stigende indbyggertal
Stigende indkomster, nye indbyggere
Stigende indkomster, nuværende indbyggere
Kilde: Incentive på baggrund af Københavns Kommune (2019a) samt egne beregninger.
3.3 Boligpriser
I dette afsnit beskriver vi den historiske udvikling i boligpriserne i København.
Opgørelsen bruges direkte i følsomhedsscenarie 2, hvor vi vurderer et scenarie, hvor
boligpriserne udvikler sig i samme takt, som man har set historisk, korrigeret for
engangseffekter.
Derudover tjener afsnittet som sammenligningsgrundlag for de fremtidsscenarier, som vi her
etablerer.
Endelig beskriver vi, hvordan og hvorfor vi opererer med et loft for, hvor meget boligpriserne kan
stige vores hovedscenarie, hvor boligprisudviklingen fastsættes af modellen.
Historisk udvikling
Som det fremgår af figur 5, der viser udviklingen i boligpriserne i København baseret på tre
forskellige indeks
6
, er boligpriserne steget markant de seneste år med en markant nedtur efter
Boligøkonomisk Videncenters indeks bruger en metode, der tager udgangspunkt i gentagne salg af de samme
boliger. Denne metode tager højde for forskelle i kvaliteten af de boliger, der bliver solgt på forskellige tidspunkter.
Indekset er desuden lavet for ejerlejligheder i Københavns og Frederiksberg Kommune. Danmarks Statistik bruger den
såkaldte SPAR-metode. Metoden tager udgangspunkt i differencen mellem boligers salgspriser og boligens offentlige
ejendomsvurdering. Indekset er desuden for Landsdelen Byen København, hvilket inkluderer kommunerne
København, Frederiksberg, Dragør og Tårnby. Finans Danmarks indeks er lavet ud fra kvadratmeterprisen, der er den
6
Incentive | 18
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0020.png
finanskrisen. Når man ser bort fra den store stigning i boligpriserne i årene op til finanskrisen og
det store efterfølgende fald, er der en forholdsvis jævn stigning i priserne år for år.
Figur 5
Indeks i real prisudvikling for ejerlejligheder, 2006=100
Kilde: Egne beregninger på BVC boligprisindeks, DST prisindeks for ejendomssalg og FD Boligmarkedsstatistikken.
Note: DST er Danmarks Statistik. BVC er Boligøkonomisk Videncenter. FD er Finans Danmark. Vi har deflateret de nominelle
indeks med Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks (PRIS111).
Som det fremgår, er udviklingen i boligpriserne ret ensartet for de tre indeks. I det følgende
tager vi udgangspunkt i Finans Danmarks indeks, da det er det eneste indeks, som opgør
udviklingen i boligpriserne for Københavns Kommune for sig.
Tabel 5 viser den historiske realvækst for boligpriserne i København. Alt efter tidshorisonten har
væksten ligget mellem 3,6% og 9,9% pr. år. Da vi her fokuserer på udviklingen over mange år og
ønsker at eliminere effekterne af kortsigtede udsving, anvender vi i følsomhedsscenarie 2 den
historiske prisstigningstakt for de seneste 25 år på 6,5% (før korrektion af engangseffekter).
Det skal bemærkes, at startåret for perioden var præget af lavkonjunktur. Vi vurderer dog ikke,
at det har stor betydning for analysens resultater, da den historiske stigningstakt har været den
samme for perioden 1998-2018.
gennemsnitlige salgspris pr. boligkvadratmeter, og der ses på Landsdelen Byen København. For en nærmere
gennemgang af boligprisindeks, se Holmgaard (2016).
Incentive | 19
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0021.png
Tabel 5
Historisk prisudvikling for ejerlejligheder i københavnsområdet, realvækst i % pr. år
Tidshorisont
Seneste 5 år (2013-2018)
Seneste 10 år (2008-2018)
Seneste 15 år (2003-2018)
Seneste 20 år (1998-2018)
Seneste 25 år (1993-2018)
Kilde: Egne beregninger på Finans Danmarks Boligmarkedsstatistikken og Statistikbanken, PRIS111.
Ejerlejligheder
9,9 %
3,6 %
4,1 %
6,5 %
6,5 %
Korrektioner for engangseffekter og input til følsomhedsscenarie 2
Boligpriserne har fra 1994 til 2019 været påvirket af en række engangseffekter, som man ikke
kan forvente bliver gentaget i fremtiden.
I følsomhedsscenarie 2, der afspejler en fortsættelse af de historiske boligpriser, korrigerer vi
derfor for sådanne enkeltbegivenheder. Vurderingerne af effekterne af enkeltbegivenhederne er
selvsagt behæftet med stor usikkerhed.
I tabel 6 har vi opsummeret de korrektioner for engangseffekter, som vi har foretaget.
Som det fremgår, betyder korrektionerne, at vi i følsomhedsscenarie 2 regner med en real
stigning i boligpriserne på 3,6% pr. år.
Tabel 6
Korrektion for engangseffekter
Enkeltbegivenhed
Effekt af ophævelse
af mixlån i 1993
Nye låneformer og
fastfrossen
ejendomsværdiskat
Byfornyelse
Bemærkning
Økonomi- og Erhvervsministeriet (2008) estimerer, at
ophævelsen af mixlånet i 1993 øgede boligpriserne med
14% på lang sigt.
Nationalbanken estimerer i Erhvervs- og Vækstministeriet
(2013), at boligpriserne uden introduktionen af nye
låneformer og afdragsfrihed i 2000-2012 ville have været
25% lavere, se figur 6.
Vi vurderer, at den omfattende byfornyelse af gamle
boliger i København har bidraget til stigende boligpriser.
Vi har ikke identificeret studier med valide estimater på
effekterne. Af forsigtighedshensyn har vi indregnet en
effekt på 1%-point pr. år.
Effekt i beregninger
14% for hele perioden
25% for hele perioden
1%-point pr. år
Historiske boligprisstigninger de seneste 25 år (uden korrektioner)
Historiske boligprisstigninger de seneste 25 år (med korrektioner)
6,5%
3,6%
Kilde: Økonomi- og Erhvervsministeriet (2008): Afdragsfrie lån og prisstigninger på boligmarkedet,
Erhvervs- og Vækstministeriet (2013, side 131): Den finansielle krise i Danmark
Årsager, konsekvenser og læring
(Rangvid-udvalget).
Incentive | 20
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0022.png
Figur 6
Effekt af nye låneformer og fastfrossen ejendomsværdiskat
Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet (2013, side 131): Den finansielle krise i Danmark
Årsager, konsekvenser og læring
(Rangvidudvalget).
Loft på boligprisstigninger i vores hovedscenarie
I
vores hovedscenarie ”Basis boligprisudvikling”
bestemmes prisudviklingen i modellen ud fra
efterspørgslen og stigningen i udbuddet fra Københavns Kommunes tekniske fremskrivninger af
for udbygning af boligmassen i København.
Som det fremgik af afsnit 3.3, forudsiger modellen, at boligpriserne stiger med mere end
indkomsten, hvis både befolkningstallet og boligudbuddet er uændret. Det betyder, at
husholdningerne løbende øger den andel af indkomsten, der bruges på bolig.
De husholdninger, der er underlagt lånebegrænsninger, kan ikke øge deres betaling for boliger
med mere end stigningstakten for indkomsten (medmindre befolkningen udskiftes til personer
med højere indkomster, som man har set historisk). I modellen forudsætter vi pragmatisk, at
halvdelen af befolkningen er underlagt lånebegrænsninger.
Incentive | 21
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
3.4 Korrektion for strukturelt niveau
De næstsidste element i modellen er, at vi korrigerer for, at boligpriserne i København
sandsynligvis er påvirket af faktorer, der betyder, at priserne i dag ligger over det langsigtede
strukturelle niveau. Det skyldes effekten af indfasningen af boligskatteaftalen fra 2017, og at vi i
dag er i en højkonjunktur.
I analysen korrigerer vi for disse to faktorer.
Regeringen vurderede i 2016, at deres udspil til en boligskatteaftale ville medføre en reduktion i
priserne på ejerlejligheder i hovedstaden med 5-10%.
7
Den vedtagne skatteaftale minder meget
om regeringens udspil. Nationalbanken (2019) vurderer, at skatteaftalen vil reducere priserne
med 5,6% på landsplan, men mere i de store byer. I vores analyse forudsætter vi, at
skatteaftalen reducerer priserne på københavnske ejerlejligheder med 7%.
Dertil kommer, at Finansministeriet (2019b) vurderer, at boligpriserne i dag ligger 2% over det
konjunkturneutrale niveau.
Det giver en samlet effekt på boligpriserne på -9%. Vi indfaser dette over 10 år fra 2019 til 2029 i
modellen.
Konkret gør vi dette ved at nedjustere efterspørgslen med en mængde, der alt andet lige vil give
et fald i priserne på 9% over perioden. Vi mener, at dette er den rigtige måde at indlægge
tilpasningen på, da det netop er gennem efterspørgselsreduktioner, at boligskatteaftalen og en
tilpasning til en neutral konjunktursituation vil reducere boligpriserne. I følsomhedsscenarie 1 og
2, hvor vi har antaget konstante prisstigningstakter frem mod 2075, indlægger vi også en
reduktion i prisstigningstakten direkte. Det øger den realiserede efterspørgsel. Det betyder, at
den samlede efterspørgsel (og dermed det nødvendige udbud) ikke ændrer sig i
følsomhedsscenarie 1 og 2 som følge af tilpasningen til det strukturelle prisniveau.
3.5 Effekt af rentenormalisering
I variant a af
vores hovedscenarie ”Basis boligprisudvikling” forudsætter vi, at renter
normaliseres i henhold til Finansministeriets gældende prognose, der tilsiger, at realrenten på et
30-årigt realkreditlån stiger til 3,6% i 2040, jf. figur 7.
Se fx https://www.dr.dk/nyheder/penge/skatteministeren-forventer-bolig-prisfald-i-koebenhavn-paa-op-til-10-
procent
7
Incentive | 22
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0024.png
Figur 7
Rentenormalisering i henhold til Finansministeriets gældende prognose (realrente på 30-årigt
realkreditlån)
4,0%
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
2019
2025
2031
2037
2039
2045
2051
2057
2065
2021
2023
2027
2029
2033
2035
2041
2043
2047
2049
2053
2055
2059
2061
2063
2067
Kilde: Egne beregninger på basis af oplysninger fra Finansministeriet vedr. gældende forventninger i marts 2020 til inflation og
nominel rente på 30-årigt realkreditlån.
I prognosen er effekten på boligpriserne indregnet ud fra en opgørelse af, hvad en stigning i
renten på 1% betyder for ydelsen på et 30-årigt realkreditlån. De viser, at en stigning i renten på
1% øger ydelsen med omtrent 7%. For samme ”boligbudget” kan husholdningerne således betale
omtrent 7% mindre for samme bolig pr. %-point, som renten stiger.
Incentive | 23
2069
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
4 Resultater for udvikling i boligpriser og
udbygningstakt
I dette afsnit beskriver vi prognoserne for boligpriserne og udbygningstakten for alle scenarierne.
Dernæst sammenligner vi resultaterne med andre studier for København og boligmarkedet i andre
lande.
4.1 Prognoser for boligpriser
Vi har opsummeret prognoserne for udviklingen i boligpriserne i de tre scenarier i tabel 7.
I følsomhedsscenarie 1, hvor boligpriserne følger udviklingen i byggeomkostningerne, stiger
priserne blot med 0,3% om året i gennemsnit frem til 2075. Årsagen til, at priserne i dette
scenarie ikke stiger med 0,5%, som er den historiske stigningstakt i byggeomkostningerne, er, at
vi korrigerer for en gradvis tilpasning af det nuværende prisniveau til det strukturelle niveau i
perioden 2019-2031.
I vores hovedscenarie (Basis boligprisudvikling), hvor udbygningen af boligmassen sker i takt med
Københavns Kommunes beregningstekniske fremskrivninger, afhænger udviklingen af
renteudviklingen. Med rentenormalisering stiger boligpriserne med 1,0%-1,3% om året til 2040.
Uden rentenormalisering stiger priserne med 1,7%-2,2% om året. Fra 2040 er prisstigningerne ens
i de to scenarier, da renten fra 2040 også er konstant i rentenormaliseringsscenariet, jf. figur 7.
I følsomhedsscenarie 2, hvor priserne følger de historiske stigningstakter korrigeret for
engangseffekter, stiger priserne i gennemsnit med 3,4% om året.
Det skal bemærkes, at prognosen for alle scenarierne for 2019-2031 er påvirket af den gradvise
tilpasning til det strukturelle niveau, og at prognosen for vores hovedscenarie er påvirket af
antagelsen om budget- og lånebegrænsninger.
Incentive | 24
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0026.png
Tabel 7
Opsummering af udvikling i boligpriser for de tre scenarier for 2019-2075
Gennemsnitlig årlig vækst
2020-2030
Følsomhedsscenarie 1. Lav
boligprisudvikling
Basis boligprisudvikling med
rentenormalisering (a)
Basis boligprisudvikling med
uændrede renter (b)
Følsomhedsscenarie 2. Høj
boligprisudvikling
-
1,0%
1,7%
-
2031-2040
-
1,3%
2,2%
-
2041-2075
-
2,6%
2,6%
-
Hele perioden
0,3%
2,1%
2,4%
3,4%
4.2 Prognoser for udbygningstakt
I tabel 8 og figur 8 har vi opsummeret prognoserne for udbygningstakten.
I følsomhedsscenarie 1 udbygges boligmassen markant for at sikre, at priserne kun stiger med
byggeomkostningerne. Den beregnede udbygningstakt ligger markant over det historiske niveau,
og det kan diskuteres, om dette scenarie i praksis kan realiseres. I scenariet beregner vi, at
boligmassen ifølge modellen skal udbygges med 571.000 m
2
om året i gennemsnit. Til
sammenligning er boligmassen i 2012-2019 i gennemsnit udvidet med 382.000 m
2
om året.
I det videre arbejde oversætter vi modelresultaterne for udbygningstakten til et lavere niveau.
Det præcise niveau fastsætter vi, når vi har viden om, i hvilket omfang jordopfyld m.m. er
begrænsende faktorer for udbygningshastigheden for Lynetteholmen. Derfor er disse resultater
angivet med ””. Resultatet flugter i øvrigt meget
godt med de ekspertvurderinger, vi har fået i
forbindelse med udarbejdelsen af scenarierne. De går på, at det bliver meget vanskeligt/umuligt
at holde prisstigningstakten på 0,3% i området.
I
vores hovedscenarie ”Basis boligprisudvikling”
udbygges boligmassen med 218.000 m
2
om året i
gennemsnit, hvilket er lavere end det historiske gennemsnit på 382.000 m
2
om året for 2012-
2019, men højere end gennemsnittet for 1987-2006 på 82.000 m
2
om året. Samlet udbygges
boligmassen i København med 47% frem til 2075.
I følsomhedsscenarie 2 udbygges boligmassen lidt langsommere end i vores hovedscenarie nemlig
med 188.000 m
2
om året i gennemsnit. Samlet udbygges boligmassen i København således med
40% frem til 2075.
Incentive | 25
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0027.png
Tabel 8
Opsummering af udbygningstakt for de tre scenarier for 2019-2075
Gennemsnitlig årlig udbygning (m
2
pr. år)
2019-2031
Følsomhedsscenarie 1.
Lav boligprisudvikling
Basis
boligprisudvikling med
rentenormalisering (a
og b)
Følsomhedsscenarie 2.
Høj boligprisudvikling
2032-2050
2051-2075
Hele
perioden
”571.000”
Samlet vækst
Hele
perioden
(mio. m
2
)
32,6
I%
”591.000”
”538.000”
”586.000”
122%
352.000
203.000
159.000
218.000
12,4
47%
306.000
183.000
130.000
188.000
10,7
40%
Note: Fra primo 2019 til ultimo 2075. Afrundet til nærmeste tusinde.
Incentive | 26
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0028.png
Figur 8
Årlig udbygning af boligmassen, m
2
pr. år (gennemsnit for udvalgte perioder)
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
2019
2022
2025
2028
2031
2034
2037
2040
2043
2046
2049
2052
2055
2058
2061
2064
2067
2070
2073
Følsomhedsscenarie 1.
Lav boligprisudvikling
Basis boligprisudvikling
med rentenormalisering
(a og b)
Følsomhedsscenarie 2.
Høj boligprisudvikling
Historisk gennemsnit
(2012-2019)
Historisk gennemsnit
(1986-2006)
Kilde: Incentive.
Note: Historisk gennemsnit er baseret på data fra Danmarks Statistisk, gennemsnit for 2012-2019 er baseret på BYGB34
(boligareal), gennemsnit for 1986-2006 er baseret på BYGB1 (parcel- og stuehuse, række-, kæde- og dobbelthuse, etageboliger
og anden helårsbeboelse (areal angiver bygningens samlede areal, dvs bygningens etageareal, tag-etageareal og kælderareal).
4.3 Sammenligning med andre studier for København
I tabel 9 har vi sammenlignet vores prognoser for priserne med andre vurderinger af fremtidige
prisstigninger i København.
Vi sammenligner med resultater fra Copenhagen Economics’ boligmarkedsanalyse for Transport-
Bygnings- og Boligministeriet (2018a)
samt Incentives og EY’s forundersøgelse af Østlig Ringvej
(2018). Overordnet er vores skøn af samme størrelsesorden som prisprognoserne i de to
prisprognoser, som vi sammenligner med.
Incentive | 27
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0029.png
Tabel 9
Anbefalet realvækst i boligpriserne, samt realvækst fra referenceprojekter (realvækst i % pr. år)
Kilde
Denne analyse
a
Scenarie
Følsomhedsscenarie 1
Basis boligprisudvikling (a)
Basis boligprisudvikling (b)
Følsomhedsscenarie 2
Copenhagen Economics
b
Østlig Ringvej
c
Højt skøn
Lavt skøn
Lavt skøn
Middel skøn
Højt skøn
8
Realvækst, % pr. år
0,3
2,1
2,4
3,4
5,3
2,8
0,5
2,0
4,0
Kilde: Egne beregninger samt Copenhagen Economics (2018a) og EY & Incentive (2018).
Note:
a
Gennemsnitlige vækstrater i perioden fra starten af 2019 til slutningen af 2075.
b
Estimater for prisudviklingen i
København 2019-2044. Tallene er aflæst fra figur på s. 8.
c
Forudsat vækstrate til og med 2075.
Vores laveste skøn (følsomhedsscenarie 1) ligger en smule lavere end det lave skøn fra
forundersøgelsen af Østlig Ringvej. Det skyldes udelukkende, at vi tager højde for effekten af
boligskatteaftalen og den nuværende konjunktursituation. Vores højeste skøn
(følsomhedsscenarie 2) er lavere end det høje skøn fra Copenhagen Economics. Copenhagen
Economics’ skøn går dog kun frem til 2044.
Overordnet vurderer vi, at vores prognose for boligpriserne stemmer fint overens med andre
vurderinger af den fremtidige udvikling på lang sigt, og at spændet på estimaterne i vores
scenarier afspejler den store usikkerhed, der er på så lange fremskrivninger.
4.4 Sammenligning med andre lande
I dette afsnit ser vi nærmere på boligmarkederne i andre lande for at sætte de ovenstående
prognoser i perspektiv.
Udvikling over tid
Som det fremgår af figur 9, er markante prisstigninger i storbyer ikke et dansk fænomen. Figuren
viser udviklingen i boligpriserne i Paris, London, Oslo og Stockholm.
Priserne i London er steget med 9,3% om året fra 1995 til 2019, mens priserne i Oslo er steget
med 8,8% om året fra 1992 til 2019. I Stockholm er priserne steget med 6,9% om året fra 1986 til
2019, mens priserne er steget med 4,3% om året i Paris.
Copenhagen Economics opstiller to scenarier for prisudviklingen i København. I det ene scenarie forudsætter de, at
boligmassen i København har samme vækst som i de seneste 10 år, hvilket giver deres høje estimat. I scenariet med
lav vækst antages det, at boligmassen vil vokse i København og omegn med samme høje takt som siden 2014.
8
Incentive | 28
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0030.png
Figuren underbygger således prognosernes præmis om, at boligpriserne kan stige væsentligt over
mange år.
Dette understøttes i øvrigt også af, at Boligøkonomisk Videncenter i publikationen ”Danske
Boligindeks 1938-2017”
fra januar 2019
har opgjort, at priserne set i et meget langt perspektiv
fra 1950 til 2017 er steget med 3,1-3,4% pr. år i Københavns og Frederiksberg Kommuner i reale
termer.
Figur 9
Boligprisudviklingen i fem europæiske hovedstæder, reale priser, 2007=100
Kilder: Egne beregninger på baggrund af boligprisdata fra scb.se (Stockholm), ssb.no (Oslo), data.london.gov.uk (London) og
compassft.com (Paris) samt forbrugerprisindeks fra stats.oecd.org.
Boligprisniveau og indkomster
I figur 10 har vi sammenlignet prisniveauet for ejerboliger i udvalgte byer med indkomstniveauet.
Det skal understreges, at det er vanskeligt at sammenligne prisniveauet på tværs af byer, da
opgørelserne er følsomme over for den geografiske afgrænsning af analysen. Man skal derfor
passe på med at drage alt for håndfaste konklusioner fra opgørelsen.
Incentive | 29
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0031.png
Figuren indikerer dog, at:
·
·
prisniveauet i København ligger under prisniveauet i andre europæiske storbyer, når man
alene vurderer det ud fra indkomstniveauet (København ligger under trendlinjen).
prisniveauet i København ligger under niveauet i storbyer som London, Paris og München,
men over niveauet i flere andre europæiske byer.
Figur 10
Prisniveau og indkomster (2017-data)
Kilde: Deloitte - Property Index 2018: Overview of European Residential Markets, samt egne beregninger på tal fra Eurostat om
BNP i nuværende markedspriser (nama_10r_2gdp) og befolkning (tgs00096).
Note: Tallene fra Eurostat er opgjort på regioner. Dermed er BNP pr. person behæftet med usikkerhed for visse byer, idet
beboere uden for de faktiske byer kan være inkluderet i beregningen. Fx er BNP pr. person for København opgjort for hele
Region Hovedstaden. Befolkningen i regionerne er opgjort ultimo 2017. Tal for BNP er i visse regioner foreløbige, og derfor kan
tallene blive revideret i fremtiden.
Deloitte opgør huspriserne som de gennemsnitlige transaktionspriser for nye boliger i EUR/m
2
i 2017, hvor de benytter
vekselrater ultimo 2017. *Boligpriser for Amsterdam indeholder ældre boliger.
Byggeretspriser
Prognoserne for udviklingen i boligpriserne omregnes i den finansielle model til byggeretspriser
baseret på input om udviklingen i de fremtidige byggeomkostninger m.m. Da boligpriserne stiger
mere end byggeomkostningerne, forudses en væsentlig stigning i prisen på byggeretter.
Det er vanskeligt at lave en præcis sammenligning af byggeretspriser på tværs af lande, da en
række lokale forhold har betydning for prisniveauerne.
Incentive | 30
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0032.png
Med det forbehold in mente sammenligner vi dog i tabel 10 ejendomspriser og
byggepriser/arealpriser i udvalgte dele af London og på Lynetteholmen i København.
Det er værd at bemærke, at vi for Lynetteholmen har opgjort prisen pr. m
2
byggeret, mens
priserne i London er opgjort pr. arealenhed. Tallene kan derfor ikke sammenlignes direkte, men
da den gennemsnitlige bebyggelsesprocent er 100 for Lynetteholmen som helhed, mener vi, at
det giver mening at sammenstille tallene. For at lette sammenligningen har vi også tilføjet data
for befolkningstætheden i tabel 10.
Som det fremgår, er der store forskelle på arealpriser og boligpriser i de forskellige dele af
London. I det centrale London ses boligpriser på 150-175.000 kr. pr. m
2
og arealpriser på over
80.000 kr. pr. m
2
, mens priserne i fx Hammersmith & Fulham er omtrent 95.000 kr. pr. m
2
bolig
og ca. 50.000 kr. pr. m
2
areal.
Som det også fremgår, er der en tæt sammenhæng mellem boligpriser og arealpriser i London.
Til sammenligning vurderes salgspriserne på Lynetteholmen i 2050 at ligge på 86.900 kr. pr. m
2
og
byggeretsprisen at ligge på omkring 37.600 kr. pr. m
2
.
På trods af problemerne med at sammenligne priserne på tværs af lande vurderer vi, at
ovenstående indikerer, at den estimerede sammenhæng mellem boligpriser og byggeretspriser er
realistisk.
Tabel 10
Sammenligning af arealpriser og ejendomspriser i udvalgte områder af London og København
Område
Kensington & Chelsea
Westminster
Hammersmith & Fulham
Kingston upon Thames
Greenwich
Lynetteholmen i 2020
d
Lynetteholmen i 2030
d
Lynetteholmen i 2040
d
Lynetteholmen i 2050
d
Ejerboligpris
(kr. pr. m
2
)
173.007
a
144.589
a
95.390
a
56.533
a
48.363
a
46.000
54.300
67.800
86.900
Arealpris/byggeretspris
(kr. pr. m
2
)
81.079
b
83.037
b
50.552
b
20.292
b
21.716
b
8.300
12.900
24.300
37.600
Befolkningstæthed
(personer pr. km
2
)
12.960
c
11.524
c
10.977
c
4.727
c
5.910
c
12.500
12.500
12.500
12.500
Kilde:
a
UK House Price Index (2016),
b
UK House Price Index (2016),
c
Land Area and Population Density, Ward and Borough
(2016),
d
Estimeret i finansiel model for scenariet basis boligprisudvikling med uændrede renter.
Note: Udarbejdet af EY.
Incentive | 31
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0033.png
4.5 Andelen af indkomsten husholdningerne bruger på
bolig
I vores hovedscenarie stiger boligpriserne hurtigere end indkomsten. Det betyder, at
husholdningerne alt andet lige vil bruge en stigende del af deres indkomst på bolig i fremtiden.
For at illustrere effekten har vi i figur 11 illustreret udviklingen for husholdninger, der i dag
bruger 20% af deres indkomst på bolig.
Fremskrivningen gælder for begge hovedscenarier (med og uden rentenormalisering), da andelen
husholdningerne bruger på bolig er den samme i de to scenarier, jf. afsnit 3.5.
Som det fremgår, stiger andelen af husstandens indkomst, der bruges på bolig, i dette eksempel
til lige under 35% i 2060.
Rent teknisk har vi også beregnet effekten til og med 2075. Det er dog værd at bemærke at
prognosen for boligpriserne kun betyder noget for den finansielle analyse til og med 2063, hvor
den sidste bolig på Lynetteholmen forudsættes afsat.
Figur 11
Eksempel: Andel af indkomsten, som husholdningerne bruger på bolig
Note: Eksempelberegninger for husholdninger, der i dag bruger 20% af indkomsten på bolig. Fremskrivningen er den samme for
de to hovedscenarier, da effekten af højere renter på boligpriserne er beregnet ud fra, hvor stor en effekt stigende renter har
på ydelsen. I de to scenarier er andelen husholdningerne bruger på indkomst således den samme.
Udgangspunktet på de 20% er tænkt som et illustrativt eksempel. Der vil være husholdninger, der
bruger en større andel på bolig, og husholdninger, der bruger en mindre andel på bolig.
Det er i øvrigt værd at bemærke, at husholdningerne i eksemplet stadig vil få flere penge til
overs til andet forbrug i fremtiden, i takt med at indkomsterne stiger, til trods for at de
anvender en stigende
andel
af deres indkomst til bolig
Incentive | 32
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
Endelig er det værd at bemærke, at indkomsterne kan stige med mere end de forudsatte 0,9%
om året, hvis husholdningerne, der flytter til København, har en højere gennemsnitsindkomst end
de husholdninger, der flytter fra København. Det vil reducere andelen af indkomsterne, som
bruges på bolig, med de forudsatte boligprisstigninger.
I og med at etablering af Lynetteholmen reducerer boligprisstigningerne, vil projektet alt andet
lige bidrage til at reducere andelen af indkomsten, som bruges på bolig i København.
Incentive | 33
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
5 Salgspriser for lignende boliger i dag
I anden delanalyse estimerer vi, hvad lejligheder, der svarer til dem, der opføres på
Lynetteholmen, Refshaleøen m.m., i dag ville koste, hvis de var opført og klar til salg.
Vi vurderer dette ud fra en opgørelse af de gennemsnitlige realiserede salgspriser i seks udvalgte
referenceområder.
5.1 De seks referenceområder
Lynetteholmen og Refshaleøen kommer til at dække et stort areal med ret forskelligartede
karakteristika, som vil påvirke salgsprisen for de boliger, der opføres.
Vi har derfor udvalgt seks referenceområder, der hver især afspejler nogle af disse
karakteristika.
De seks referenceområder, der fremgår af figur 12, er:
1.
2.
Nordhavn:
Et nærområde til Lynetteholmen. Området ligger ud til vandet og er et
område under udvikling.
Langelinie, Midtermolen og Frederiksstaden:
Området bliver nærområde til
Lynetteholmen og ligger ligesom Lynetteholmen ud til vandet. Området er et etableret
byområde. Området ligger tættere på centrum end Lynetteholmen og Refshaleøen.
3.
4.
5.
6.
Nærområde til Refshaleøen:
Nærområde til Refshaleøen og Lynetteholmen.
Kløvermarken:
Området ligger tæt på Refshaleøen, men vurderes at være mindre
attraktivt.
Teglholmen:
Udviklingsområde, der er mindre attraktivt end Refshaleøen og
Lynetteholmen.
Ørestad:
Stort udviklingsområde uden direkte adgang til vandet, men med nem adgang
til natur.
Incentive | 34
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0036.png
Figur 12
Overblik over de seks referenceområder
Kilde: Incentive.
5.2 Salgspriser i de seks referenceområder
Vi har beregnet de gennemsnitlige salgspriser og medianen for salgspriserne i de seks
referenceområder ved at indhente data fra boligsiden.dk om realiserede salgspriser i perioden
januar 2017 til september 2019. Vi har efterfølgende renset datasættet for familiesalg m.m. og
fjernet
’outliers’.
Resultaterne er vist i tabel 11.
De gennemsnitlige salgspriser varierer mellem 35.200 og 56.700 kr. pr. m
2
i de seks
referenceområder. Gennemsnittene dækker desuden over en betydelig variation i priserne inden
for de enkelte områder. Medianen ligger på niveau eller lidt lavere end gennemsnittet.
Incentive | 35
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0037.png
Tabel 11
Salgspriser for referenceområder, kr. pr. m² (min. og maks. er angivet i parentes ved henholdsvis 2,5%-
fraktilen og 97,5%-fraktilen)
Område
Område 1: Nordhavn
Område 2: Langelinie, Midtermolen,
Frederiksstaden, etc.
Område 3: Nærområde til Refshaleøen
Område 4: Kløvermarken
Område 5: Teglholmen
Område 6: Ørestad
Gennemsnit
52.800 (37.100-77.400)
49.900 (32.100-76.400)
56.700 (41.200-89.700)
37.200 (25.400-47.100)
40.600 (25.700-54.700)
35.200 (26.400-44.600)
Median
50.900
49.100
53.600
37.300
40.100
35.400
Note: Priserne er opgjort på baggrund af de faktiske salgspriser for ejerlejligheder solgt i perioden 2017-2019, som registreret
på boligsiden.dk. Boliger, der er solgt som familiekøb, indgår ikke i opgørelsen. For boliger, der er solgt flere gange, anvendes
nyeste salgspris. De 2,5% laveste og højeste observationer er frasorteret for at undgå effekt fra outliers. Vi har ikke korrigeret
salgspriserne for de enkelte boligsalg for prisstigninger i perioden 2017-2019. De gennemsnitlige salgspriser er derfor en smule
lavere end salgspriserne for de seneste handler. De laveste og højeste kvadratmeterpriser i de enkelte områder er angivet i
parentes.
Kilde: Incentive på baggrund af data fra boligsiden.dk.
5.3 Estimerede salgspriser for udviklingsområder, hvis de
skulle sælges i dag
I tabel 12 har vi opsummeret vores vurdering af, hvad boligerne i udviklingsområderne kunne
sælges til, hvis de skulle sælges i dag. Til sammenligning har vi vist de tilsvarende
forudsætninger for analysen af Østlig Ringvej.
Vores vurdering er baseret på ovenstående salgspriser fra de seks referenceområder samt input
for eksperter fra ejendomsbranchen.
Tabel 12
Estimerede salgspriser for interesseområder, DKK pr. m²
Interesseområde
Område A: Lynetteholmen, zone 1
Område B: Lynetteholmen, zone 2
Område C: Refshaleøen
Område D: Quintus
Område E: Kløverparken
Tilsvarende salgspris i dag
46.000
46.000
46.000
Ej relevant, alene erhverv
42.000
40.000
Forudsætning i analyse
af Østlig Ringvej
-
-
45.000
-
Nedenfor gennemgår vi kort, hvad vurderingerne for hvert område er baseret på i forhold til data
fra referenceområderne.
Incentive | 36
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
Lynetteholmen, zone 1 og zone 2
Zone 1 kommer til at ligge ind mod Trekroner og Københavns Havn. Vi vurderer derfor, at det
bliver et af de mere attraktive områder i København, da der vil være god adgang til vand, udsigt
til havnen og god tilgængelighed via metro og Østlig Ringvej. Dermed minder området om
referenceområde 1, 2 og 3, dog med lidt ringere tilgængelighed.
Zone 2 bliver ligeledes attraktivt. Området har
direkte adgang til ”frit vand”, men
har formentlig
en ringere tilgængelighed end zone 1. Minder på visse karakteristika om (ydre del) af Nordhavn.
Refshaleøen
Minder på flere parametre om Lynetteholmen, zone 1.
Kløverparken
Området minder på flere parametre om referenceområde 3, 4 og 5.
Incentive | 37
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0039.png
6 Samlet input til beregninger for
Lynetteholmen
I dette afsnit har vi kort opsummeret de estimater, der anvendes fra denne analyse.
Modellen giver estimater på de årlige effekter, men for overskuelighedens skyld angiver vi her
alene centrale nøgletal i udvalgte år for de tre scenarier.
Boligpriser
Den estimerede prisudvikling for boligerne i de største relevante udviklingsområder fremgår af
tabel 13. Udviklingen er tilsvarende for Kløverparken blot fra lavere udgangspunkt.
Tabel 13
Prognose for boligpriser på Lynetteholmen zone 1 og 2, Refshaleøen og Quintus til samlet analyse af
finansieringspotentiale, kr. pr. m
2
2020
Basis boligprisudvikling
(med rentenormalisering)
Basis boligprisudvikling
(uændrede renter)
46.000
46.000
2030
50.200
54.300
2040
57.300
67.800
2050
73.400
86.900
Udbygningstakt
Den estimerede udbygningstakt for de tre scenarier fremgår af tabel 14.
I følsomhedsscenarie 1 udbygges boligmassen markant for at sikre, at priserne kun stiger med
byggeomkostningerne. Den beregnede udbygningstakt ligger markant over det historiske niveau,
og det kan diskuteres, om dette scenarie i praksis kan realiseres. I scenariet beregner vi, at
boligmassen ifølge modellen skal udbygges med 571.000 m
2
om året i gennemsnit. Til
sammenligning er boligmassen i 2012-2019 i gennemsnit udvidet med 382.000 m
2
om året. I det
videre arbejde oversætter vi modelresultaterne for udbygningstakten til et lavere niveau. Det
præcise niveau fastsætter vi, når vi har viden om, i hvilket omfang jordopfyld m.m. er
begrænsende faktorer for udbygningshastigheden for Lynetteholmen. Derfor er disse resultater
angivet med ””.
I vores hovedscenarie udbygges boligmassen med 218.000 m
2
om året i gennemsnit, mens
boligmassen i følsomhedsscenarie 2 udbygges lidt langsommere med 188.000 m
2
om året i
gennemsnit.
Incentive | 38
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0040.png
Tabel 14
Opsummering af udbygningstakt for de tre scenarier for 2019-2075
Gennemsnitlig årlig udbygning (m
2
pr. år)
2019-2031
Følsomhedsscenarie 1. Lav
boligprisudvikling
Basis boligprisudvikling med
rentenormalisering (a og b)
Følsomhedsscenarie 2. Høj
boligprisudvikling
”591.000”
352.000
306.000
a
2032-2050
”538.000”
203.000
183.000
a
2051-2075
”586.000”
a
159.000
130.000
Hele perioden
”571.000”
a
218.000
188.000
Note: Fra primo 2019 til ultimo 2075. Afrundet til nærmeste tusinde.
a
Man kan diskutere, om dette scenarie i praksis kan
realiseres. I scenariet udbygges boligmassen ifølge modellen med 571.000 m
2
om året i gennemsnit. Til sammenligning er
boligmassen i 2012-2019 i gennemsnit udvidet med 382.000 m
2
om året. I det videre arbejde oversætter vi modelresultaterne
for udbygningstakten til et lavere niveau. Det præcise niveau fastsætter vi, når vi har viden om, i hvilket omfang jordopfyld
m.m. er begrænsende faktorer for udbygningshastigheden for Lynetteholmen.
Incentive | 39
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
7 Referencer
Copenhagen Economics. 2018a. “Boligmarkedsanalyse for Hovedstaden. Boligbehov,
udviklingspotentialer og -strategier”.
———.
2018b.
“Demografi, boligbehov og boligprisudvikling i Københavns Kommune. Analyse med
fokus på den nuværende og fremtidige udvikling.”
Danmarks Nationalbanken. 2020. “Strammere låneregler har gjort boligejerne mere robuste”.
Danmarks Statistik. 2012.
ADAM - en model af dansk økonomi.
EY og Incentive. 2018. “Forundersøgelse Østlig Ringvej Kortlægning m.v. af finansieringskilder”.
Finansministeriet. 2019a. “Finansministeriets nøgletalskatalog”.
———. 2019b. “Økonomisk Redegørelse August 2019”.
Jakob Holmgaard. 2016.
“Sammenligning af boligprisstatistikker i Danmark”.
Kraka og Finanskrisekommissionen. 2014. “Den danske finanskrise
-
kan det ske igen?”
Københavns Kommune. 2019a. “Beregningstekniske forudsætninger for udbygningen
Lynetteholmsprojektet”.
Marianne Frank Hansen, og Tobias Markeprand. 2015. “Fremskrivning af familiekarakteristika og
boligefterspørgslen i danske kommuner”.
Nathalie Girouard, Mike Kennedy, Paul van den Noord, og Christophe André.
2006. “Recent House
Price Developments: The Role of Fundamentals. OECD Economics Department Working
Papers No. 475”.
Nationalbanken. 2019.
“Boligskatteaftalens effekt på boligpriserne”.
Simon Juul Hviid, Tina Saaby Hvolbøl, og Erik Haller Pedersen. 2016. “Regionale aspekter på
boligmarkedet”.
I
Kvartalsoversigt 4. kvartal 2016,
Nationalbanken.
Incentive | 40
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
8 Bilag A. Sammenligning af
modelegenskaber
I afsnit 3 har vi beskrevet, hvordan de elasticiteter, vi benytter i vores model, stemmer overens
med bl.a. Danmarks Statistiks model ADAM og MONA, som Nationalbanken udvikler.
En anden måde at kvalificere vores valg af efterspørgselselasticitet er at sammenligne
prisdannelsen i vores model med andre modeller for det københavnske boligmarked.
Vi sammenligner derfor vores fremskrivning af boligefterspørgslen med to tilsvarende
fremskrivninger:
·
·
Copenhagen Economics (2018a, 2018b) har lavet en model for boligmarkedet i København
frem til 2045.
DREAM har ligeledes lavet en fremskrivning for efterspørgslen efter boliger frem til 2040
(Marianne Frank Hansen og Tobias Markeprand 2015).
I figur 13 har vi forsøgt at lave en sammenligning af udviklingen i efterspørgslen i vores model
med resultaterne fra de to andre modeller.
9
For at gøre tallene så sammenlignelige som muligt viser vi her fremskrivninger for vores model
med årlige prisstigninger på 2,8%, som matcher et af scenarierne i Copenhagen Economics
(2018a), og som samtidig ligger mellem Copenhagen Economics (2018b)’s
prisstigninger for hhv.
store boliger (0,4%) og små boliger (3,1%).
10
Overordnet set giver vores model resultater af
samme størrelsesorden som Copenhagen Economics’ model.
DREAM’s fremskrivning ligger tæt på, men en anelse under vores efterspørgsel i 2040. Denne
fremskrivning har imidlertid indlejret en effekt fra historiske prisstigninger, som har været en del
højere end de 2,8%, som vi her illustrerer vores models efterspørgsel med. Det er derfor rimeligt,
at DREAM’s efterspørgsel er lavere end den efterspørgsel, som vi får i vores model
med en årlig
prisstigning på 2,8%.
11
På trods af vanskeligheder i at sammenligne de forskellige analyser direkte, bestyrker
sammenligningen rimeligheden i vores valg af efterspørgselselasticitet.
For at sammenligne tallene fra vores model med Copenhagen Economics’ model og DREAM’s fremskrivning har
vi
været nødt til at omregne tallene fra hhv. Copenhagen Economics og DREAM fra et efterspurgt antal boliger til et
efterspurgt antal m
2
. Vi har taget udgangspunkt i de gennemsnitlige størrelser af boliger i København i dag for at
foretage denne omregning.
9
Det er ikke tydeligt fra Copenhagen Economics (2018a), hvilken prisstigning der er konsistent med boligbehovet.
Copenhagen Economics (2018b) angiver i stedet forskellige scenarier for den krævede udbygning i boligmassen i
kvadratmeter i kombination med de resulterende prisstigninger. Prisstigningerne er imidlertid opdelt på forskellige
boligtyper, hvilket gør en 1:1-sammenligning vanskelig. Copenhagen Economics angiver i øvrigt, at der ikke er en
modelmæssig sammenhæng mellem prisstigningen på 2,8% og det angivne boligbehov.
10
DREAM angiver den samlede merefterspørgsel i perioden 2013-2040. Vi har omregnet dette til en merefterspørgsel
for perioden 2019-2040 ved at antage en konstant udbygningstakt i perioden.
11
Incentive | 41
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0043.png
Figur 13
Ændring i boligefterspørgsel, akkumuleret mio. m
2
Kilde: Egne beregninger vha. Copenhagen Economics (2018a, 2018b) og Hansen og Markeprand (2015).
Incentive | 42
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om den generelle ligevægtsmodel anvendt af EY, baggrunden for de boligpriser der clearede udbud og efterspørgsel, de anvendte befolkningsprognoser og de anvendte planer for fremtidig udvikling m.v., til transportministeren
2473783_0044.png
Transport- og Boligministeriet
EY | Assurance | Tax | Transactions | Advisory
Om EY
EY er en af verdens førende organisationer inden for revision, skat,
transaktioner og rådgivning. Den indsigt og de ydelser, vi leverer, hjæl-
per med at opbygge tillid til kapitalmarkederne og den globale økonomi.
Vi udvikler dygtige ledere og medarbejdere, som sammen leverer det, vi
lover vores interessenter og bidrager til, at arbejdsverdenen og arbejds-
livet fungerer bedre - for vores medarbejdere, vores kunder og det om-
givende samfund.
EY henviser til den globale organisation og kan referere til et eller flere
medlemsfirmaer inden for Ernst & Young Global Limited, som hver især
udgør en selvstændig juridisk enhed. Ernst & Young Global Limited, som
er et engelsk ‘company limited by guarantee’, yder ikke kunderådgiv-
ning. Flere oplysninger om vores organisation kan findes på ey.com.
© 2020 Ernst & Young P/S. CVR-nr. 30700228
All Rights Reserved.
Dette materiale er udarbejdet alene til orientering, og oplysningerne i det tilsigter ikke at være
fyldestgørende, og de træder ikke i stedet for udførlige analyser eller udøvelsen af professio-
nelle skøn. I konkrete sager opfordres brugere til at henvende sig til EY’s rådgivere.
ey.com/dk
Ernst & Young P/S - Osvald Helmuths Vej 4 - Postboks 250 - 2000 Frederiksberg - CVR-nr. 30 70 02 28
3