Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2544191_0001.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2
1470 København K
Ankestyrelsens bidrag til besvarelse af BOU alm. del spørgsmål
158
Indenrigs- og Boligministeriet har ved mail af 24. februar 2022 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af ovennævnte spørgsmål stillet af
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg.
Udvalget har spurgt indenrigs- og boligministeren om følgende:
”Mener ministeren, at det, jf. Kommunestyrelseslovens § 48, er
tilstrækkeligt, hvis Ankestyrelsen tolker deres tilsynsforpligtelse som
et fremadrettet tilsyn med fokus på at standse og undgå fremtidige
eventuelle ulovligheder uden at have fokus på sanktioner ved
eventuelle konstaterede lovbrud?”
Til brug for besvarelsen kan Ankestyrelsen oplyse, at Ankestyrelsens
tilsyn har både bagudrettede og fremadrettede elementer, der beskrives
i det følgende.
Det bemærkes, at det, der er anført om tilsynet med kommunerne, også
gælder for tilsynet med regionerne og de kommunale fællesskaber,
uanset om dette er udtrykkeligt angivet.
Lovliggørelse - tilsynets bagudrettede og fremadrettede funktion
Om det overordnede formål med det kommunale tilsyn fremgår følgende
af betænkning nr. 1395/2000 om statens tilsyn med kommunerne, side
223:
9. marts 2022
J.nr. 22-9687
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om ministeren mener, at det, jf. Kommunestyrelseslovens § 48, er tilstrækkeligt, hvis Ankestyrelsen tolker deres tilsynsforpligtelse som et fremadrettet tilsyn med fokus på at standse og undgå fremtidige eventuelle ulovligheder uden at have fokus på sanktioner ved eventuelle konstaterede lovbrud, til indenrigs- og boligministeren
”Den almindelige legalitetskontrol med kommunalforvaltningen har
til formål at overvåge, at kommunerne varetager deres opgaver på
en lovlig måde. […]
Sammenfattende kan det således siges at være tilsynets formål at
overvåge, at kommunerne handler i overensstemmelse med
lovgivningen, når kommunerne udøver den magt, der følger af, at
de er offentlige forvaltningsmyndigheder.”
Det grundlæggende sigte med det kommunale tilsyn er en retlig
bedømmelse af en konkret kommunal disposition/undladelse med det
formål at standse eventuelle ulovlige forhold, og - hvis ulovligheden har
haft betydning for borgeres konkrete sager – at sikre, at der rettes op i
fornødent omfang, herunder f.eks. ved genoptagelse af konkrete
afgørelser. Tilsynet har ikke en pligt til at undersøge en sag nærmere,
hvis det omhandlede spørgsmål ikke har aktuel retlig betydning, jf. de
almindelige bemærkninger i lovforslag L 188 af 13. marts 2003.
Efter kommunestyrelseslovens § 48 a beslutter Ankestyrelsen som
tilsynsmyndighed, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag.
Af de almindelige bemærkninger til lovforslag L 56 af 9. november 2016
fremgår følgende om § 48 a, der blev indsat i kommunestyrelsesloven på
et tidspunkt, hvor tilsynet blev varetaget af Statsforvaltningen:
”Af hensyn til at understøtte, at Statsforvaltningen fremadrettet
målretter sin virksomhed mod de sager, der har størst betydning i
forhold til formålet med tilsynet, samt i tilknytning hertil at bidrage
til Statsforvaltningens overvejelser ved vurderingen af, hvorvidt der
er grundlag for at rejse en sag, vil Statsforvaltningen fremadrettet
ved vurderingen af, hvorvidt der er grundlag for at rejse en sag
som led i det kommunale tilsyn, skulle foretage en vurdering af,
hvorvidt sagen er generelt egnet til at understøtte det kommunale
tilsyns overordnede formål og funktion.
Statsforvaltningen vil således ved overvejelser om, hvorvidt der
som følge af en henvendelse, omtale i presse eller lignende er
anledning til at rejse en sag som led i det kommunale tilsyn, skulle
foretage en vurdering af, om det ud fra de overordnede formål med
det kommunale tilsyn - at overvåge, at kommunerne og regionerne
handler i overensstemmelse med lovgivningen, når kommunerne
og regionerne udøver den magt, der følger af, at de er offentlige
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om ministeren mener, at det, jf. Kommunestyrelseslovens § 48, er tilstrækkeligt, hvis Ankestyrelsen tolker deres tilsynsforpligtelse som et fremadrettet tilsyn med fokus på at standse og undgå fremtidige eventuelle ulovligheder uden at have fokus på sanktioner ved eventuelle konstaterede lovbrud, til indenrigs- og boligministeren
forvaltningsmyndigheder, jf. afsnit 2.2.1.1. - har væsentlig
betydning, at Statsforvaltningen som statens tilsyn med kommuner
og regioner tager sagen op til behandling.
Som led i denne vurdering vil Statsforvaltningen bl.a. kunne
inddrage sagens principielle, generelle og alvorlige karakter,
uden at Statsforvaltningen vil være forpligtet hertil ved enhver
henvendelse, Statsforvaltningen måtte modtage som led
i det kommunale tilsyn.”
Af de specielle bemærkninger til bestemmelsen fremgår følgende:
”Med den foreslåede nyaffattelse af § 48 a i lov om kommunernes
styrelse fastsættes, at Statsforvaltningen beslutter, om der er
tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
Som følge af lovforslaget vil Statsforvaltningen ikke længere have
pligt til som led i det kommunale tilsyn at undersøge en sag
nærmere, hvis Statsforvaltningen bliver bekendt med oplysninger,
der giver grund til at antage, at der er en vis sandsynlighed for en
ulovlighed, der ikke er bagatelagtig, og som har betydning for
retstilstanden i dag.
Statsforvaltningen vil med den foreslåede ændring være friere
stillet i forhold til vurderingen af, hvorvidt der er anledning til at
rejse en tilsynssag. Dermed styrkes Statsforvaltningens muligheder
for at samle sin virksomhed om de kommunale og regionale
spørgsmål, der falder inden for det kommunale tilsyns kompetence,
hvor der er størst behov for, at Statsforvaltningen sætter ind i
forhold til det overordnede formål med tilsynet.
[…]
I Statsforvaltningens vurdering af, hvorvidt en sag generelt er
egnet til at understøtte det kommunale tilsyns formål og funktion,
vil Statsforvaltningen bl.a. kunne inddrage, om en sag må skønnes
at have principiel eller generel betydning eller alvorlig karakter for
kommuner og/eller regioner som helhed.
Statsforvaltningen vil som moment i en sådan vurdering kunne
tillægge det betydning, om sagen må forventes at få særlig
betydning for kommunerne og regionernes administration og
praksis.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om ministeren mener, at det, jf. Kommunestyrelseslovens § 48, er tilstrækkeligt, hvis Ankestyrelsen tolker deres tilsynsforpligtelse som et fremadrettet tilsyn med fokus på at standse og undgå fremtidige eventuelle ulovligheder uden at have fokus på sanktioner ved eventuelle konstaterede lovbrud, til indenrigs- og boligministeren
En sådan betydning kan f.eks. have baggrund i, at der er et
forholdsvis stort antal sager af den pågældende type, og/eller fordi
sagen giver anledning til stillingtagen til et væsentligt
retsspørgsmål, som Statsforvaltningen ikke tidligere har taget
stilling til, eller som i praksis har givet anledning til tvivl.
Betydningen kan også være et udslag af, at sagen har særlig stor
samfundsmæssig betydning. Det kan for eksempel være som følge
af, at sagen vedrører spørgsmål, der er afgørende for
tilrettelæggelsen af kommunernes og regionernes administration
på et bestemt område.
Betydningen kan videre have baggrund i, at den mulige retlige
mangel, som sagen vedrører, er af en sådan grov eller alvorlig
karakter, at det kan virke stødende, at kommunens eller regionens
disposition eller undladelse står ved magt.
Herudover vil Statsforvaltningen i sin vurdering af, hvorvidt en sag
generelt er egnet til at understøtte det kommunale tilsyns formål
og funktion, bl.a. også kunne inddrage, om en sag objektivt set har
stor økonomisk eller administrativ betydning for en eller flere
kommuner og regioner, organisationer, foreninger, borgere m.fl.”
Når tilsynet skal vurdere, om der er anledning til at rejse en tilsynssag,
foretager tilsynet en samlet vurdering af, om sagen efter tilsynets
grundlæggende formål og funktion er egnet til at blive taget op af
tilsynet. Denne vurdering kan tilsynet evt. foretage efter indhentelse af
en redegørelse fra kommunen.
Ved denne vurdering vil det tale for, at tilsynet rejser en sag, hvis der er
indikation af, at der er en fejlagtig praksis, en bevidst ulovlig beslutning
eller undladelse eller en ulovlighed af et vist omfang, f.eks. pga. antallet
af berørte borgere.
Når Ankestyrelsen bliver bekendt med oplysninger, som kan give
anledning til at rejse en tilsynssag, undersøger Ankestyrelsen sagen
nærmere. En sådan undersøgelse vil typisk i første omgang omfatte en
høring af den relevante kommune.
Når denne indledende undersøgelse er gennemført, vurderer
Ankestyrelsen, hvad oplysningerne i sagen giver anledning til.
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om ministeren mener, at det, jf. Kommunestyrelseslovens § 48, er tilstrækkeligt, hvis Ankestyrelsen tolker deres tilsynsforpligtelse som et fremadrettet tilsyn med fokus på at standse og undgå fremtidige eventuelle ulovligheder uden at have fokus på sanktioner ved eventuelle konstaterede lovbrud, til indenrigs- og boligministeren
Ved denne vurdering vil det tale for, at Ankestyrelsen reagerer ved at
afgive en vejledende udtalelse, hvis der er tale om en fejlagtig praksis,
en bevidst ulovlig beslutning eller undladelse, eller hvis der er tale om en
ulovlighed af et vist omfang, f.eks. pga. antallet af berørte borgere.
Vurderingen kan føre til, at Ankestyrelsen efter den indledende
undersøgelse beslutter ikke at foretage videre. Den kan f.eks. være, at
der ikke er tale om et ulovligt forhold.
I praksis forekommer det jævnligt, at Ankestyrelsens undersøgelse af
sagen fører til, at den involverede kommune bliver opmærksom på det
ulovlige forhold og selv retter op. Hvis der ikke er behov for, at
Ankestyrelsen gør videre, afslutter Ankestyrelsen sagen med en
konstatering af, at kommunen har rettet op på det ulovlige forhold. Ved
denne vurdering lægger Ankestyrelsen som udgangspunkt kommunens
oplysninger om sagens faktum til grund, jf. Social- og Ældreudvalget
(SOU) Alm. Del, Samling: 2021-22, svar på spm. 80.
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at kommunen skal gøre yderligere for at
rette op på det ulovlige forhold, afgiver Ankestyrelsen en udtalelse.
Hvis en kommune har ændret en ulovlig praksis eller har omgjort en
ulovlig beslutning, indgår det i tilsynets vurdering, om kommunen skal
gøre yderligere for at rette op på det ulovlige forhold, f.eks. om
kommunen som følge af den konstaterede ulovlige praksis skal
genoptage evt. tidligere trufne afgørelser.
Som et eksempel på dette kan der henvises til Ankestyrelsens generelle
udtalelse af 24. juni 2020, jf. Social- og Indenrigsudvalget (SOU) Alm.
del, Samling: 2019-20, bilag 295, hvoraf det fremgår, at kommuner, der
aflønnede konsulenter efter ”no-cure-no-pay”-princippet, ikke lovligt
kunne anvende konsulenterne til at forberede afgørelser i sager om
ydelser til konkrete borgere på socialområdet.
Ankestyrelsen vurderede efterfølgende konkret, at 11 kommuner havde
handlet i strid med lovgivningen ved at lade et konsulentfirma, der blev
aflønnet efter ”no-cure-no-pay”-princippet, udføre sagsforberedelse i
afgørelsessager.
Herudover fulgte Ankestyrelsen op på udtalelsen ved at bede de
kommuner, som ulovligt havde anvendt konsulenter til at forberede
afgørelser, om at genoptage samtlige sager, hvor konsulenterne havde
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om ministeren mener, at det, jf. Kommunestyrelseslovens § 48, er tilstrækkeligt, hvis Ankestyrelsen tolker deres tilsynsforpligtelse som et fremadrettet tilsyn med fokus på at standse og undgå fremtidige eventuelle ulovligheder uden at have fokus på sanktioner ved eventuelle konstaterede lovbrud, til indenrigs- og boligministeren
deltaget i det sagsforberedende arbejde, og hvor kommunen som
seneste myndighed havde truffet afgørelse.
Ankestyrelsen har på baggrund af klagesagskontorernes konkrete
klagesager en direkte adgang til at opdage evt. ulovligheder i
kommunernes administration af den lovgivning, de behandler klagesager
indenfor.
Hvis en kommune har oplyst, at den vil rette op på en ulovlig praksis,
kan Ankestyrelsen således på social- og beskæftigelsesområdet følge op
på, om det rent faktisk sker.
I Ankestyrelsens vurdering af, om der er tilstrækkelig anledning til at
rejse en tilsynssag, indgår følgelig både bagudrettede elementer, nemlig
lovovertrædelsens karakter, alvor og omfang, og fremadrettede
elementer, nemlig aktualiteten af ulovligheden, herunder om kommunen
har lovliggjort eller er i færd med at lovliggøre forholdet.
Tilsynets – bagudrettede og fremadrettede - sanktionsmuligheder
Tilsynet har mulighed for i sidste ende at gennemtvinge sin
retsopfattelse over for de ansvarlige politikere i en kommune ved
anvendelse af sanktioner. Tilsynet kan således under nærmere angivne
betingelser annullere klart ulovlige beslutninger truffet af
kommunalbestyrelserne, anlægge erstatningssag mod de medlemmer,
som er erstatningsansvarlige for et økonomisk tab, samt fastsætte en
erstatningsretlig bod til disse medlemmer mod at frafalde et sådant
sagsanlæg. Det fremgår af kommunestyrelseslovens §§ 50 a – 51. Både
annullationsbeføjelsen og beføjelsen til at anlægge erstatningssag
og/eller fastsætte en erstatningsretlig bod er knyttet til bagudrettede
klart ulovlige eller erstatningspådragende handlinger.
Undlader kommunalbestyrelsen at udføre en foranstaltning, som den
efter lovgivningen har pligt til at udføre, kan Ankestyrelsen desuden
pålægge de medlemmer af kommunalbestyrelsen, som er ansvarlige for
undladelsen, tvangsbøder, jf. kommunestyrelseslovens § 50 b. Formålet
med anvendelse af tvangsbøder er at fremtvinge opfyldelsen af en
handlepligt for kommunalbestyrelsen. Tvangsbøder kan således ikke
anvendes som en straf for en eventuel konstateret overtrædelse af
lovgivningen, jf. Social- og Indenrigsudvalget (SOU) Alm. Del, Samling:
2014-15 (2. samling), svar på spm. 111. Denne sanktion er således
knyttet til kommunalbestyrelsens – bagudrettede og stadig aktuelle -
undladelse af opfyldelse af en handlepligt.
6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om ministeren mener, at det, jf. Kommunestyrelseslovens § 48, er tilstrækkeligt, hvis Ankestyrelsen tolker deres tilsynsforpligtelse som et fremadrettet tilsyn med fokus på at standse og undgå fremtidige eventuelle ulovligheder uden at have fokus på sanktioner ved eventuelle konstaterede lovbrud, til indenrigs- og boligministeren
Ankestyrelsen har en fast procedure, hvor Ankestyrelsen systematisk
følger op, når Ankestyrelsen bliver opmærksom på, at en kommune
endnu ikke har efterlevet en afgørelse fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har desuden indført en særlig procedure, når
Ankestyrelsen på området for særlig støtte til børn og unge giver en
kommune pålæg efter servicelovens § 65 om f.eks. at udarbejde en
børnefaglig undersøgelse eller andet. Der sker en systematisk
opfølgning af, om kommunen efterlever pålægget. Der fastsættes en frist
for kommunen til at efterleve pålægget, og kommunen skal orientere
Ankestyrelsen om efterlevelsen.
For fuldstændighedens skyld bemærkes, at et
kommunalbestyrelsesmedlem, der gør sig skyldig i grov tilsidesættelse af
de pligter, som den pågældendes hverv medfører, efter
kommunestyrelseslovens § 61 kan straffes med bøde.
Bestemmelsen i kommunestyrelseslovens § 61 omfatter både aktiv
handling og tilfælde af pligtforsømmelser og undladelse af at opfylde en
handlepligt.
Der skal være tale om grove pligttilsidesættelser, der skal være begået
med forsæt eller grov uagtsomhed. Kommunalbestyrelsesmedlemmer
ifalder således normalt ikke ansvar ved at gå imod en indstilling fra
forvaltningen.
Det er anklagemyndigheden, der vurderer, om der skal rejses tiltale, og
det er domstolene, der tager stilling til, om det det pågældende
kommunalbestyrelsesmedlem skal straffes med bøde. Dette sker under
iagttagelse af de retssikkerhedsmæssige garantier, der i øvrigt gælder i
forbindelse med behandlingen af straffesager.
Venlig hilsen
Anne Birgitte Hassing
7