Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2536092_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 811
Doknr.
489480
Dato
01-03-2022
Endeligt svar på spørgsmål fra Anni Matthiesen (V) stillet den 8. februar 2022.
Spørgsmål nr. 147:
”Vil ministeren redegøre for årsagen til, at den enkelte udstykning af byggegrunde i
kommunalt regi skal hvile i sig selv og ikke isoleret set må udstykkes med tab? Vil mi-
nisteren herunder redegøre for årsagen til, at landets kommuner ikke må udstykke
byggegrunde således, at kommunens udstykninger samlet set hviler i sig selv, og der
ikke tages højde for, hvorvidt den enkelte udstykning sker med tab eller overskud?”
Svar:
Efter almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevareta-
gelse, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler, antages, at det som udgangspunkt ikke
er en kommunal opgave uden lovhjemmel at erhverve fast ejendom. Det skyldes, at
udgangspunktet om, at en kommune ikke kan varetage erhvervsvirksomhed, også gæl-
der for kommuners erhvervelse af fast ejendom. Det er dog almindeligt antaget i de
kommunale tilsynsmyndigheders praksis, at en kommune kan erhverve fast ejendom
med henblik på at varetage kommunale opgaver. Det antages i den forbindelse blandt
andet, at kommuner med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler kan deltage i fremskaf-
felsen af byggemodnet jord til boliger og erhverv (såkaldte jordforsyningsopgaver).
Baggrunden herfor er blandt andet kommunens interesse i at sikre, at der til stadighed
er et vist udbud af byggemodnede grunde, og at kommunens planlægningsmæssige el-
ler byudviklingsmæssige interesser kan varetages.
Det antages endvidere, at kommuner har en relativ fri adgang til at sælge fast ejen-
dom, uanset at kommunen herved udøver erhvervsvirksomhed. Det gælder, uanset om
salget vil påvirke ejendomsmarkedet, herunder ved salg af grunde i forbindelse med de
ovenfor nævnte jordforsyningsopgaver. I denne forbindelse må det accepteres, at en
kommunal jordforsyning påfører private udstykkere og andre sælgere konkurrence, og
at et kommunalt udbud af byggegrunde kan afhjælpe en relativ mangel på bygge-
grunde og dermed medvirke til at sænke markedsprisen.
En kommune har efter almindelige kommunalretlige grundsætninger en generel for-
pligtelse til at handle økonomisk forsvarligt i alle dispositioner, ligesom det følger af
sådanne grundsætninger, at kommuner normalt ikke uden lovhjemmel må yde tilskud
til enkeltpersoner eller enkelte virksomheder. I forbindelse med salg af kommunal fast
ejendom indebærer dette, at kommunen som udgangspunkt skal sælge ejendommen
til den højeste pris, der kan opnås i handel og vandel
markedsprisen.
Kravet om markedspris indebærer, at det ikke er lovligt, at kommunen sælger den fa-
ste ejendom til kostprisen, hvis markedsprisen for ejendommen er højere. Omvendt er
det lovligt, at kommunen sælger fast ejendom til kostprisen eller derunder, hvis det må
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om årsagen til, at den enkelte udstykning af byggegrunde i kommunalt regi skal hvile i sig selv og ikke isoleret set må udstykkes med tab m.v., til indenrigs- og boligministeren
2536092_0002.png
antages at være markedsprisen, og der ikke er udsigt til, at markedsprisen inden for en
længere tidshorisont bliver højere. En kommune kan dog ikke byggemodne jord, hvis
kommunen på tidspunktet for byggemodningen er bevidst om, at det ikke vil være mu-
ligt at få dækket kommunens omkostninger i forbindelse med salg.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2