Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2528641_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022-604
Doknr.
485898
Dato
14-02-2022
Svar på spørgsmål fra Erling Bonnesen (V) stillet den 28. januar 2022.
Spørgsmål nr. 145
”Vil
ministeren kommentere på brev fra Kerteminde Kommune til indenrigs- og bolig-
ministeren og Bolig- og Planstyrelsens svar herpå, jf. BOU alm. del - bilag 69 og kan
ministeren bekræfte, at ministeren vil være opmærksom på at fremme og give Kerte-
minde Kommune mulighed for at komme videre med planlægningen af sommerhus-
grunde i det pågældende område, som skitseret på kortmaterialet, f.eks. ved næste ud-
møntning af sommerhusgrunde, og give tilladelse til udstykning i det pågældende om-
råde, og/eller beslutte det
i forbindelse med de igangværende planlovsforhandlinger?”
Svar:
Efter planloven kan kommunerne ikke udlægge nye sommerhusområder inden for
kystnærhedszonen på ca. 3 km fra kysten. Med ændringen af planloven i 2017 kan in-
denrigs- og boligministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelser udstede et eller
flere landsplandirektiver, således at kommunalbestyrelserne får mulighed for ved lo-
kalplan at udlægge nye sommerhusområder i kystnærhedszonen inden for en ramme
på højst 6.000 nye sommerhusgrunde under forudsætning af, at kommunerne lader
sommerhusområder med mindst 5.000 ubebyggede sommerhusgrunde i kystnær-
hedszonen tilbageføre til landzone.
Der er i planloven fastsat en række hensyn, der skal sikres ved udlæg og tilbageførsel
af sommerhusområder i kystnærhedszonen. Kommunalbestyrelsen skal blandt andet
anvise, hvilke ubebyggede sommerhusgrunde i kystnærhedszonen, der kan tilbagefø-
res, så der byttes eksisterende ubebyggede sommerhusområder med nye i forholdet 1:1
i de kommuner, hvor det er muligt. Kommuneplanstrategien skal beskrive, hvordan de
nye sommerhusgrunde kan understøtte vækst og udvikling lokalt. Der kan ikke ske ud-
læg af nye sommerhusgrunde inden for naturområder beskyttet af naturbeskyttelses-
loven eller strandbeskyttelseslinjen eller i klitfredede områder ligesom nye sommer-
husområder skal placeres uden for områder med særlige landskabsinteresser og natur-
beskyttelsesinteresser og ikke må være i strid med væsentlige nationale interesser.
Der er i årene 2017 - 2021 gennemført to ansøgningsrunder, hvor landets kystkommu-
ner har haft mulighed for at ansøge om udlæg og omplacering af sommerhusområder i
kystnærhedszonen. Der er på baggrund af kommunernes ansøgninger og reglerne i
planloven udstedt to landsplandirektiver:
”Landsplandirektiv
2019 for udlæg og om-
placering af sommerhusområder i kystnærhedszonen” og
”Landsplandirektiv
2021 for
udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen”. Kerteminde Kom-
mune har ikke søgt om udlæg af nye sommerhusområder i de to ansøgningsrunder.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: MFU spm. om kommentar på brev fra Kerteminde Kommune til indenrigs- og boligministeren og Bolig- og Planstyrelsens svar herpå, jf. BOU alm. del - bilag 69 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2528641_0002.png
Den 19. december 2019 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Kon-
servative Folkeparti og Liberal Alliance aftale om udlæg af sommerhusområder og
styrket naturhensyn. Det fremgår heraf, at aftalepartnerne er enige om at samle kapa-
citeten af sommerhuse, hvor turismepotentialet er størst, og hvor udlægget understøt-
ter vækst og udvikling lokalt, men samtidig sikre en vis spredning af sommerhusgrun-
dene på tværs af kommunerne. Med landsplandirektivet i 2021 blev der lagt vægt på at
imødekomme ansøgninger fra kommuner, der havde ansøgt om at omplacere eksiste-
rende, ubebyggede sommerhusområder til nye sommerhusområder i forholdet 1:1. Der
er således primært blevet omplaceret sommerhusområder inden for egen kommune og
i mindre omfang mellem kommunerne. Samtidig blev ansøgninger om at omdanne al-
lerede opført bebyggelse i landzone til sommerhusområde imødekommet.
Der er inden for rammen i planloven fortsat mulighed for at udlægge og omplacere
sommerhusgrunde i kystnærhedszonen. Der er ikke aftale om en eventuel tredje an-
søgningsrunde.
En eventuel ansøgning vil blive behandlet efter bestemmelserne herom i planloven.
Jeg kan således ikke på nuværende tidspunkt give tilsagn om at give Kerteminde Kom-
mune mulighed for at kunne planlægge for sommerhuse på det pågældende område.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2