Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2531068_0001.png
Sekretariatsservice
Ullasvej 23 3700 Rønne
Ankestyrelsen
[email protected]
Att. Tilsynet
Bornholms Regionskommune
Center for Regional Udvikling, It og
Sekretariat
Sekretariatsservice
[email protected]
www.brk.dk
CVR: 26 69 63 48
10. februar 2022
Udtalelse til Ankestyrelsen, svar på BOU alm. del spørgsmål nr. 143, j.nr. 22-5239
Ankestyrelsen har ved brev af den 1. februar 2022 bedt Bornholms Regionskommune om en udtalelse i
anledning af at der i Indenrigs- og Boligudvalget den 25. januar 2022 er stillet følgende spørgsmål (Alm. del
143) fra medlem af udvalget Anni Matthiesen (V).
Vil ministeren med afsæt i artiklen ”Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret” fra
TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når
Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har
hjemmel til?
Og vil ministeren i øvrigt med afsæt i denne artikel
– redegøre for sine tanker om, at administrationen ikke varsler og stopper den ulovlige praksis, mens man
forsøger at finde løsninger?
– tilkendegive, om ministeren mener, at det er i orden, at kommunen holder denne viden for sig selv, eller
burde kommunen af egen drift have orienteret både berørte borgere og pressen?
– tilkendegive, hvad ministeren mener om hele forløbet, herunder den manglende kommunal vilje og forsøg på
at skjule tingenes tilstand?
– redegøre for, hvordan vi i fremtiden undgår, at en kommune sidder en afgørelse fra Ankestyrelsen overhørig
for egen vindings skyld?
– tilkendegive, om ministeren mener, at kommunens manglende handlen bør få konsekvenser for dem, der
lukkede øjne og ører – eller mener ministeren, at de blot kan fortsætte, som om intet var hændt?
Fastlæggelse af praksis
Ankestyrelsen fastslog i udtalelse af 3. juli 2017 at det er Ankestyrelsens opfattelse, at kommuner og regioner
ikke lovligt kan opkræve særskilt betaling af beboere i botilbud for private ture i busser tilhørende botilbuddet.
Omkostningerne hertil skal i stedet indregnes i taksten for en plads i botilbuddet.
Ankestyrelsen lagde i udtalelsen vægt på udtalelser fra Børne- og Socialministeriet og Transportministeriet,
herunder
at et botilbud vederlagsfrit kan stille transport til rådighed til beboernes private aktiviteter
at det ikke er lovligt at opkræve særskilt betaling for en sådan transport
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
2531068_0002.png
at der således er tale om ikkeerhvervsmæssig personbefordring, som ikke kræver tilladelse.
Ankestyrelsen udtalte endvidere, at styrelsen ikke fandt grundlag for at rejse en tilsynssag vedrørende
spørgsmålet om tilbagebetaling af ulovligt opkrævede beløb overfor de kommuner og den region, der havde
henvendt sig til Ankestyrelsen om spørgsmålet, blandt andet henset til, at der ikke havde været tale om en klar
ulovlighed.
Udtalelsen blev sendt til de kommuner og den region, som havde henvendt sig til Ankestyrelsen og disse blev
bedt om inden en måned at vende tilbage til Ankestyrelsen og redegøre for hvad udtalelsen havde givet
anledning til af ændringer i deres praksis på området. Der blev ikke skrevet ud til alle kommuner og regioner.
Samtidig blev udtalelsen offentliggjort på Ankestyrelsens hjemmeside. Kommuner og regioner er forpligtet til
løbende at holde sig orienteret i offentliggjorte udtalelser fra Ankestyrelsen og Indenrigsministeriet.
Bornholms Regionskommune modtog således ikke udtalelsen direkte, men burde have orienteret sig i
udtalelsen i eftersommeren 2017 og en praksisændring være sat i værk umiddelbart. Dette skete beklageligvis
ikke.
De busser og biler der findes i de kommunale botilbud anvendes både til pædagogisk og privat kørsel for
beboerne, eksempelvis til læge- og tandlægebesøg, sociale besøg, ture ud af huset, pædagogiske ture mm.
Driften har indtil udgangen af 2021 været finansieret ved opkrævning af kørepenge, som en del af en
servicepakke, der bl.a. har indeholdt varierende omkostningselementer til drift af og kørsel med biler og
busser. Der har været forskelligartet praksis på de 5 kommunale botilbud
1
, både i forhold til hvad der er betalt
for og hvordan der er blevet opkrævet. Opkrævningen af kørepenge er stoppet pr. 1. januar 2022. Hvis
borgerne har modtaget opkrævninger for januar og februar, er det fordi de ikke har kunnet stoppes i regnskab.
I så fald kan borgerne enten undlade at betale eller få pengene refunderet sammen med resten af det beløb
som refunderes.
Praksis for kørsel i de kommunale botilbud
Det er et faktum at der ikke blev reageret på Ankestyrelsens udtalelse i forhold til at ændre kommunens
praksis, hverken i efteråret 2017, hvor Ankestyrelsens udtalelse fastslår praksis, eller i juni 2020, hvor ledelsen
bliver gjort opmærksom på at udtalelsen siden 2017 har gjort det ulovligt at opkræve særskilt betaling for privat
kørsel i de kommunale botilbud.
Opkrævningen burde være stoppet straks. Det fremgår klart af Ankestyrelsens udtalelse at kommunen godt
selv må afholde udgiften til privat kørsel i de kommunale botilbud som en del af taksten. Herefter kunne man
have arbejdet med en model for tilbagebetaling af de ulovligt opkrævede beløb til politisk godkendelse.
Med henblik på at gøre det klart, hvordan forløbet har været fra 1. januar 2022 til og med den 7. februar 2022,
hvor Social- og Sundhedsudvalget behandler sagen, er nedenfor en oversigt for de relevante datoer og
dokumenter.
Udtalelse
Sagen kommer til offentlighedens kendskab, da kommunen udsender en pressemeddelelse med overskriften
”Kommunen rydder op i praksis vedrørende betaling for buskørsel på kommunale botilbud”. Heraf fremgår bl.a.
at
kommunen har haft en ulovlig praksis ved at opkræve betaling af borgerne for kørsel i botilbuddenes
biler/busser,
at
praksis er ophørt,
at
praksis burde have været ændret tilbage i sommeren 2017,
at
alle
beboere, som har været berørt af den uretmæssige opkrævning, vil få deres penge tilbage. Det fremgår
1
13. januar 2022
Røbo, Stenbanen, Klintebo, Gartnerparken og Nexøhuset
Side 2 af 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
2531068_0003.png
endvidere at det drejer sig om 138 beboere, som i alt har betalt 1.693.204 kr. og at de 138 beboere og deres
pårørende i løbet af kort tid vil modtage individuel skriftlig orientering om tilbagebetaling. Endelig fremgår det at
kommunens Social- og Sundhedsudvalg vil behandle sagen på sine møder i februar og marts, herunder se på
mulighederne for den fremtidige finansiering af beboernes buskørsel.
20. januar 2022
Pressemeddelelsen giver med rette anledning til en række spørgsmål fra både pårørende og pressen. Derfor
udarbejder centerchef og servicedirektør en redegørelse til Social- og Sundhedsudvalget, som der gives
aktindsigt i og som derfor gengives af TV2 Bornholm i sin fulde ordlyd,
https://www.tv2bornholm.dk/artikel/kommunen-betaler-penge-for-transport-retur.
Redegørelsen er vedlagt
denne udtalelse som Bilag 1. Det oplyses bl.a. at sagen er blevet beklaget og at det officielt er erkendt, at der
er tale om en virkelig dårlig håndtering af en meget alvorlig sag. Det lå administrationen på sinde at have et
godt overblik over sagens karakter for at kunne rådgive politikerne velbegrundet om løsninger og for ikke at
skabe unødig ængstelse blandt beboerne og deres pårørende, hvis ikke der var en løsning for
tilbagebetalingen og deres fremtidige kørsel.
I forbindelse med at flere medier anmoder om aktindsigt i sagen for perioden 3. juli 2017 og frem bliver det klart
at der er behov for en supplerende redegørelse, da det ikke er alle datoer i den første redegørelse som er
korrekte. Den supplerende redegørelse til Social- og Sundhedsudvalget er vedlagt denne udtalelse som Bilag
2. Heraf fremgår det bl.a. at Center for Psykiatri og Handicap for at skabe klarhed over forløbet fra
Ankestyrelsens udtalelse af 3. juli 2017 til centerets første redegørelse af den 20. januar 2022, har gennemført
en mere dybtgående undersøgelse i centerets dokumenter, i form af mails mellem relevante ledere og
medarbejdere samt eksterne samarbejdspartnere, mødeindkaldelser m.v. Af undersøgelsen fremgår det at
centerledelsen får kendskab til sagen i juni 2020 og ikke i marts 2021, som tidligere anført.
Center for Psykiatri og Handicap anfører en række læringspunkter i sagen, herunder
at
stoppe ulovlig praksis
så snart der er kendskab til det,
at
udarbejde retningslinjer for overdragelse i forbindelse med ledelsesskift,
at
etablere tydelige arbejdsgang for, hvordan centret holder sig ajour med skrivelser fra Ankestyrelsen. Endvidere
skal journaliseringspraksis i administrative sager forbedres. Endelig fremgår det at praksis er ophørt pr. 1.
januar 2022 og at alle berørte borgere nu er orienteret om sagen pr. brev.
6. februar 2022
7. februar 2022
Social- og Sundhedsudvalget behandler på sit møde en sag vedr. løsning af kørselsopgaven i kommunens
botilbud (Punkt 6). Udvalget godkender finansiering af de 1.693.204 kr. som nuværende og tidligere beboere
skal have tilbagebetalt, at de kommunale botilbud beholder deres biler/busser og at kommunen finansierer
kørslen indenfor centrets ramme, indtil en ny kvalitetsstandard er godkendt.
Social- og Sundhedsudvalget beslutter samtidig under punktet Gensidig orientering (Punkt 19) en udtalelse om
sagen, herunder den supplerende redegørelse. Udtalelsen lyder således:
Udvalget tager redegørelsen omhandlende sagsforløbet om de ikke-lovlige opkrævede kørepenge til
efterretning. Udvalget har tillid til, at de foreslåede initiativer kan løse problemerne fremadrettet. Udvalget har
følgende supplerende bemærkninger:
i.
Udvalget anerkender og sætter pris på, at administrationen har villet agere hurtigt ift. redegørelsens
tilvejebringelse, men finder det ærgerligt, at de relevante medarbejdere i første omgang ikke er
inddraget.
Side 3 af 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
ii.
Udvalget finder det mildest talt kritisabelt, at der ikke har været en bedre overdragelseskultur ledende
medarbejdere imellem, og ser frem til at efterfølgende at få fremlagt, hvorledes administrationen får
implementeret de tiltag, som man tilkendegiver i redegørelsen - her tænkes specifikt på tiltagene
omhandlende overdragelse og implementering af Ankestyrelsens principafgørelser. Udvalget beder om
en fyldestgørende opdatering på tiltagene på udvalgsmødet i september.
Udvalget må gå ud fra, at den daværende servicedirektør ikke har haft nogen viden, da det ellers var
fremkommet i redegørelsen. Udvalget ærgrer sig over den daværende servicedirektørs manglende
deltagelse under drøftelsen af redegørelsen og diskussionen af denne, da der stadig er et hul i
tidslinjen. Udvalget havde dog en klar forventning om, at den daværende servicedirektør havde valgt at
prioritere deltagelse på udvalgsmødet således, at udvalget havde kunne spørge ind til vedkommendes
tid som servicedirektør.
iii.
Bornholms Regionskommune anerkender at sagen er dybt beklagelig og et udtryk for manglende rettidig omhu
og grundighed. Centerledelsen og servicedirektøren har taget det fulde ansvar og sagen har givet anledning til
selvransagelse, ligesom der bliver set grundigt på en række administrative områder, hvor sagsbehandlingen
skal struktureres igennem nye arbejdsgange.
Det fremgår klart af Social- og Sundhedsudvalgets udtalelse at der er en politisk forventning om at resultatet af
det arbejde der nu går i gang skal præsenteres i detalje for udvalget på dets møde i september og at udvalget i
det hele taget vil følge sagen tæt. Der er et krav om både ændringer, forklaringer og læring.
Sagen er således langt fra færdig i Bornholms Regionskommune, den vil ud over de ændringer som Center for
Psykiatri og Handicap skal arbejde med, resultere i at der på tværs af organisationen skal ses på, hvordan vi
sikrer at der bliver handlet rettidigt på ny lovgivning og praksisændringer fra klage- og tilsynsinstanser samt
Folketingets Ombudsmand.
Bornholms Regionskommune står naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger.
Venlig hilsen
Konklusion
Pernille Wedel
Koordinator og jurist
Side 4 af 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
2531068_0005.png
Bilag 1
Kære medlemmer af SSU
Der har siden vi meddelte (13.01.2022), at vi ville ændre praksis mht. beboernes betaling for (privat)kørsel i
vores bosteders busser, og at beboere skulle havde tilbagebetalt penge, været stillet en del kritiske
spørgsmål.
Det er helt forståeligt, da praksis skulle have været ændret for flere år siden.
Chef for Center for Psykiatri og Handicap, Margrethe Vogt Thuesen har forsøgt at besvare mediernes
spørgsmål, ligesom at tidligere udvalgsmedlemmer også har udtalt sig.
Sagen er blevet beklaget, ligesom at det officielt er erkendt, at der er tale om en virkelig dårlig håndtering af
en meget alvorlig sag.
Siden sagen blev kendt for den nuværende chef, Margrethe Vogt Thuesen og servicedirektør, Trine Dorow er
den daværende udvalgsformand blevet orienteret. Der er desuden blevet arbejdet på at kortlægge omfanget,
finde frem til de relevante beboere og sikre en økonomisk model, hvor alle berørte beboere kunne få deres
penge retur.
Et beløb på tilsammen 1.693.204 kr.
Denne model ville administrationen godt have på plads, før der blev lagt en sag op til politisk behandling for
hele udvalget. Det lå administrationen på sinde at have et godt overblik over sagens karakter for at kunne
rådgive politikerne velbegrundet om løsninger og for ikke at skabe unødig ængstelse blandt beboerne og
deres pårørende, hvis ikke der var en løsning for tilbagebetalingen og deres fremtidige kørsel.
De kritiske spørgsmål til sagen fortsætter imidlertid og kredser især om, hvorfor vi først i januar 2022 får
rettet en praksis, der skulle have været ændret langt tidligere (Ankestyrelsen kom allerede tilbage i
sommeren 2017 med en udtalelse, der fastslog at den slags praksis ikke var tilladt (Standard skabelon
(ast.dk)).
Der har ligeledes, fra vores mediers side, været stor interesse for, hvem der vidste noget, og hvornår de
vidste det. Vi skal her redegøre mere præcist og detaljeret for forløbet, som vi kender det (det vil sige fra
marts 2021 op til nu) og forklare baggrunden for vores håndtering, ligesom vi også vil kigge fremad og se på,
hvilken læring vi tager med os.
3. juli 2017 Ankestyrelsen offentliggør deres udtalelse, som svar på henvendelser vedrørende
kommuners og regioners opkrævning af betaling fra borgere i botilbud for private ture i busser
tilhørende botilbuddet LINK Standard skabelon (ast.dk)
Marts 2021 bliver centerchef Margrethe Vogt Thuesen af en sagsbehandler for første gang gjort
opmærksom på, at der bliver brugt en forkert praksis ift. opkrævning for beboernes buskørsel. Det
sker på baggrund af en henvendelse i en konkret borgersag. I samme periode marts/april er centeret
hårdt presset af andre presserende sager (bl.a. en borgersag om aflastning og kvalitetsstandarden).
Denne sag har stor bevågenhed politisk og fra de bornholmske medier og kræver mange
administrative kræfter at håndtere.
Side 5 af 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
April 2021 Servicedirektør Trine Dorow bliver af centerchef Margrethe Vogt Thuesen mundtligt gjort
opmærksom på, at der er bliver brugt en forkert praksis ift. opkrævning for beboernes buskørsel.
Margrethe Vogt Thuesen videresender Ankestyrelsens principudtalelse om praksis på området til
Trine Dorow den 26. april.
Maj 2021 Trine Dorow gør den daværende SSU’s udvalgsformand opmærksom på, at der er en sag,
som der skal kigges nærmere på, og som vedrører beboeres kørsel med bostedernes busser.
Maj/juni Trine Dorow aftaler med Margrethe Vogt Thuesen at de går i gang med at afdække
omfanget og finde mulige løsninger på, hvordan det kan sikres, at beboerne får deres penge retur,
uden at belaste bostedernes økonomi. Arbejdet skal ske med henblik på at gøre det til en sag, der skal
behandles af SSU. Administrationen ønsker, at præsentere udvalget for et samlet overblik og en
økonomisk og fremadrettet løsning, således, at der ikke skabes unødig ængstelse blandt beboerne og
deres pårørende om tilbagebetaling og fremtidig kørsel.
August – arbejdet med at afdække omfanget og finde løsninger fortsætter sideløbende med, at
centeret har flere andre presserende opgaver.
September, oktober, november - valgkampen er i gang, og centeret lægges yderligere under pres ift.
at skulle besvare spørgsmål og klæde politikerne på – det går derfor langsomt fremad med
sagsbehandlingen af bus-kørsel-sagen.
Januar – ny udvalgsformand René Danielsson træder til og beder om, at centrene kigger sig selv efter
i sømmene, og lægger det åbent frem, hvis der er alvorlige udeståender. Her bliver han bekendt med
sagen. Center for Psykiatri og Handicap er ved at være i mål med et udkast til en økonomisk model for
tilbagebetalingen, og det besluttes derfor at lægge den dårlige sag frem for offentligheden og
samtidig melde ud, at de berørte kan se frem til at få tilbagebetalt de penge, som de uretmæssigt er
blevet opkrævet. Sagen skal som bekendt formelt behandles på SSU’s kommende møde. Bud på
hvordan det kunne stå på i så mange år Center for Psykiatri og Handicap har haft skiftende ledelser og
ad flere omgange, og af forskellige grunde, er der ikke foregået en optimal overdragelsespraksis fra
den ene centerchef til den næste.
Pointer fra centrets erkendelser og læringspunkter
Det er en dybt alvorlig sag, og centerchefen forstår absolut kritikken af håndteringen.
Vi skulle have stoppet praksis med det samme, vi kendte til den.
Vi skulle have givet en orientering til hele udvalget, da vi blev bekendt med den ulovlige praksis –
også selvom vi endnu ikke havde en løsning klar på, hvordan beboerne fik deres penge retur, eller
kunne svare på alle spørgsmål.
Vi vil fremover inddrage hele udvalget tidligere, hvis vi står med en sag af lige så alvorlig betydning.
Vi skal sikre en stringent overdragelsespraksis i forbindelse med skift i ledelsen. På administrationens
vegne er jeg selvfølgelig utrolig ked af hele sagen og kan kun beklage den uro den har medført.
Kommunalbestyrelsen vil efter aftale med formanden ligeledes modtage redegørelsen.
Trine Dorow/Margrethe Vogt Thuesen 20. januar 2022.
Side 6 af 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
2531068_0007.png
Bilag 2
Supplerende redegørelse
Indledning
Denne redegørelse er skrevet af Center for Psykiatri og Handicap, som orientering til det politiske niveau,
med formålet at give et overblik over, hvad der er sket og hvorfor.
Sagen har sit afsæt i, at Center for Psykiatri og Handicap, orienterer Social- og Sundhedsudvalgets nye
udvalgsformand om, at centeret har en sag af alvorlig karakter. Udvalgsformand orienterer udvalget,
hvorefter servicedirektør og centerchef samarbejder om at udsende pressemeddelelse i starten af januar
2022. Dette ud fra et fælles ønske om åbenhed.
Bornholms Regionskommune har, som mange andre kommuner, antaget, at det var lovligt at opkræve
betaling for beboernes private kørsel i botilbuddenes køretøjer. I 2017 lavede Ankestyrelsen en præcisering,
der fastslog, at denne praksis ikke er lovlig (Ankestyrelsens
brev til Århus kommune.pdf.)
Kommuner og regioner kan således ikke lovligt opkræve særskilt betaling af beboeres private ture i køretøjer
tilhørende kommunale botilbud. Alligevel har Bornholms Regionskommune opkrævet betaling for driften af
køretøjer fra beboerne på 5 af kommunens botilbud. Botilbuddene har haft forskellig praksis for, hvordan der
er blevet opkrævet, og hvad der er blevet opkrævet for.
De beboere der bor på botilbuddene i dag, vil få deres penge tilbagebetalt senest d. 31.3.2022. Fraflyttede og
afdøde borgere kan tage længere tid, da sagsbehandlingstiden her kan variere.
Hvad er der sket og hvorfor?
Bornholm Regionskommunes botilbud har busser og biler, der har været anvendt til diverse transportformål
med tilbuddets beboere, eksempelvis diverse læge- og hospitalsbesøg, sociale besøg, ture ud af huset,
pædagogiske ture mm. Driften har hidtil været finansieret ved opkrævning af ’kørepenge’, konkret udmøntet
i servicepakker, der indeholdt varierende elementer af udgifter til transportdrift. Der har været forskelligartet
praksis på botilbuddene; ud af de 5 botilbud, har det både været forskelligt hvad der er betalt for, og hvordan
der er blevet opkrævet.
Ankestyrelsens udtalelse
Ankestyrelsen har i
Udtalelse af 3. juli 2017
præciseret, at kommuner og regioner ikke lovligt kan opkræve
særskilt betaling af beboere for private ture i køretøjer tilhørende botilbud oprettet efter servicelovens §§
107 og 108.
KL konkluderer, at Ankestyrelsens udtalelse også omfatter botilbud oprettet efter almenboliglovens § 105,
med støtte efter servicelovens § 85. Det betyder dermed også Bornholms Regionskommunes botilbud.
Begrundelsen for dette skal findes i udtalelser fra Børne- og Socialministeriet og Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet.
Børne- og Socialministeriet har anført bl.a. følgende i sin udtalelse:
Side 7 af 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
”Børne- og Socialministeriet kan oplyse, at serviceloven ikke udtrykkeligt regulerer botilbuds adgang til at lade
buskørsel til beboernes private aktiviteter indgå i botilbuddets virksomhed. Det er dog ministeriets opfattelse,
at serviceloven giver mulighed for, at det enkelte tilbud som led i deres almindelige virksomhed tilbyder
transport af beboerne til aktiviteter uden for botilbuddet som f.eks. ferie, hjemmebesøg og indkøb.
Transporten til private aktiviteter bliver i givet fald et led i det konkrete tilbuds ydelse til beboerne.
Serviceloven giver mulighed for, at der kan opkræves betaling hos borgerne for ydelser efter loven. Det
forudsætter dog, at der er fastsat specifikke regler om dette. Da der ikke er fastsat særlige regler om
opkrævning hos et botilbuds beboere for transport til private aktiviteter, kan tilbuddet ikke opkræve særskilt
betaling for kørslen. Omkostningerne til transporten skal derfor afholdes sammen med botilbuddets øvrige
omkostninger. Det vil sige, at omkostningerne indgår i beregningen af den takst, botilbuddet opkræver hos
beboernes handlekommune”.
Siden den første redegørelse
For at skabe klarhed over forløbet fra Ankestyrelsens brev af 3. juli 2017, til centerets første redegørelse d. 20.
januar 2022, har Center for Psykiatri og Handicap lavet en dyberegående undersøgelse i centerets dokumenter,
herunder mails (jf. ønskede aktindsigter fra pressen).
I den redegørelse som blev sendt til det politiske niveau den 20. januar 2022 fremgår det, at nuværende
centerchefs første kendskab til sagen var i marts 2021. Tidspunktet blev fundet ved gennemgang af hendes
egen mailbakke, hvor hun ikke kunne finde andre mails, som var dateret tidligere.
Der bliver spurgt bredere ud i Center for Psykiatri og Handicap, herunder alle medarbejderes mailbakke. Her
viser det sig at Center for Psykiatri og Handicap får kendskab til sagen i juni 2020, og ikke marts 2021 som
ellers oplyst.
Det har ikke været centerchefens intention at tilbageholde oplysninger eller vildlede omkring tidspunktet for
hendes kendskab til sagen. At hun i første omgang kun ser efter sagen i egen mailbakke, er en beklagelig fejl.
Den dyberegående undersøgelse viser også, at der allerede i 2015 og 2016 var drøftelser i regi af KL og internt
i kommunens administration, mellem daværende centerchef og relevante medarbejdere, vedr. to
modsatrettede udtalelser fra forskellige ministerier, der havde skabt uklarhed i forhold til om der var hjemmel
til at opkræve betaling fra borgerne for privat kørsel i kommunens botilbud. Det var en kendt problematik, og
kommuner og regioner afventede Ankestyrelsens udtalelse, som ville skabe klarhed over hvad der var lovlig
praksis. Det har ikke været muligt af afdække, hvorfor der angiveligt ikke blev samlet op på forholdene.
Botilbudslederne:
For yderligere at afdække sagen, er Center for Psykiatri og Handicaps botilbudsledere blevet inddraget, i
forhold til deres kendskab til Ankestyrelsens brev og sagen om kørsel på botilbud.
Botilbudslederne har ikke modtaget officiel information om sagen eller brevet. Nogle ledere mener at huske,
at det, på ledermøde med den daværende centerchef, er blevet nævnt, at der skulle ses på, hvordan vi
opkrævede for kørsel på botilbud. Der var dog ingen af lederne der havde forståelsen, at praksis var ulovlig.
Gennemgang af referater viser, at punktet ikke har været på dagsorden, ligesom der ikke er nævnt noget om
det i referater.
Side 8 af 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
Der har i perioden været ønske fra lederne om, at drøfte forskelligheder i botilbuddenes kørselspraksis.
Forskelligheden i praksis daterer sig tilbage til da tilbuddene hørte under Bornholms Amt, og har således
historiske årsager.
Ledergruppen har således ikke fået officiel information om sagen. De har af flere omgange individuelt italesat
problematikken omkring uensartet praksis for kørsel på botilbud for daværende centerchef.
Centerchef:
Centerchef iværksatte et møde med medarbejdere primo september 2020, for at igangsætte en proces som
skulle gøre forholdende omkring buskørsel på botilbuddene lovmedholdelige, heri en proces for
tilbagebetaling, finde den nødvendige finansiering samt udarbejde en kvalitetsstandard for kørsel på
området. Forventningen var, at der senest primo marts 2021 ville være et overblik over omfang af opgaven.
Intentionen var, at skabe overblik og klarhed over omfang og proces, inden involvering af det politiske niveau.
Prioritering af arbejdsopgaver gjorde, at processen ikke kom i mål. Centerchef gøres i marts 2021
opmærksom på sagen igen. I april 2021 orienterer centerchef servicedirektøren om sagen, som angivet i den
første redegørelse. Der arbejdes med sagen fra maj/juni 2021, frem til den nye udvalgsformand orienteres
om det. Dog går det langsomt fremad med sagsbehandlingen, grundet flere presserende opgaver i centeret.
Tiden fra centerchefs ansættelse til nu
Den nuværende centerchef ansættes 1. juni 2020 under den første coronanedlukning. Hun overtager efter en
konstitueret ledelse, som blev konstitueret 1. marts, og som derved har måtte lægge stort fokus på at
håndtere corona, i et center med sårbare borgere. Dette bevirkede, at ledelsesoverdragelse og intro til BRK
var udfordret.
I løbet af centerchefens første år, er der 5 konstitueringer og 5 ledelsesansættelser i centerets tilbud. Dette
medførte, at der var øget behov for at centerchefen havde ledersparring med såvel konstituerede som
nyansatte ledere.
Centerchefens administrative understøttelse var i samme periode udfordret af en ubesat
udviklingskonsulentstilling, samt fravær af en ud af to administrative medarbejdere i hele 2021.
Derudover har der været fokus på større udviklingsopgaver bl.a. implementering af ny takstmodel og metode
til udredning af funktionsevne på botilbuddenes borgere, hvilket også omfattede udarbejdelse af helt nye
kvalitetstandarder.
En borgersag med stort politisk og pressemæssigt fokus, krævede yderligere ledelsesmæssigt og
administrativt fokus i en længere periode.
Centerchefen er bevidst om, at et højt arbejdspres ikke kan undskylde manglende handling, i en sag om
ulovlig praksis.
Læring af sagen, og fremadrettet praksis
Center for Psykiatri og Handicap ser mange læringspunkter i sagen, bl.a.:
-
At stoppe ulovlig praksis så snart der er kendskab til det. Efterfølgende orientering til direktion og det
politiske niveau.
Side 9 af 10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
-
-
-
Center for Psykiatri og Handicap vil arbejde med retningslinjer for overdragelsespraksis i forbindelse
med skift i ledelsen.
Center for Psykiatri og Handicap etablerer en mere tydelig arbejdsgang for, hvordan vi holder os ajour
med skrivelser fra Ankestyrelsen.
På vores borgerrelaterede sager er der et meget højt journaliseringsniveau. I forbindelse med
ansøgning om aktindsigt, blev det tydeligt at der var, og er, mangelfuld journalisering af dokumenter
på ikke-borger relaterede sager. Derfor vil Center for Psykiatri og Handicap etablere tydeligere
arbejdsgange for journalisering på disse. Disse arbejdsgange implementeres samtidig med
implementering af det nye journaliseringssystem Acadre.
Hvor står sagen nu?
Beboerne i botilbud betaler ikke længere for kørsel. Denne praksis er er ophørt pr. 1. januar 2022.
Borgerne er orienteret om den konkrete sag via brev. Heri står også, at eventuel opkrævning for januar og
februar 2022 ligeledes tilbagebetales.
Margrethe Vogt Thuesen
Psykiatri og Handicapchef
6. februar 2022
Side 10 af 10