Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2531067_0001.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2
1470 København K
11. februar 2022
Ankestyrelsens bidrag til besvarelse af BOU alm. del spørgsmål
143 – jeres j.nr. 2022 – 525.
Dette bidrag træder i stedet for Ankestyrelsens bidrag af 7. februar
2022, idet dette er suppleret med besvarelse af følgende anmodninger af
8. februar 2022 fra Indenrigs- og Boligministeriet:
I hvilket omfang finder Ankestyrelsen anledning til at foretage sig
videre over for Bornholms Regionskommune i anledning af
kommunens opdaterede redegørelse, der træder i stedet for
kommunens redegørelser af 7. og 8. februar 2022.
Såfremt Ankestyrelsen ikke finder anledning til at foretage sig
yderligere, bedes Ankestyrelsen redegøre for baggrunden herfor
og for, hvorledes dette er i overensstemmelse med lovgrundlaget.
J.nr. 22-5239
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
Indenrigs- og boligministeriet har ved brev af 31. januar 2022 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af ovennævnte spørgsmål stillet af
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg. Spørgsmålet udspringer af en
artikel af 20. januar 2022 fra TV2/Bornholm med titlen ”Kommunen kendte
til ulovlig opkrævning i foråret”.
Ministeriet har endvidere bedt Ankestyrelsen om at indhente en udtalelse
fra Bornholms Regionskommune, der kan vedlægges svaret til udvalget.
Bornholms Regionskommunes samlede redegørelse af 10. februar 2022
inkl. bilag vedlægges.
Til brug for besvarelsen kan Ankestyrelsen oplyse følgende:
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
2531067_0002.png
Ankestyrelsen afgav som tilsyn med kommuner og regioner den 3. juli
2017 en udtalelse til Aarhus Kommune på baggrund af henvendelser fra
flere kommuner og borgere vedrørende kommuners og en regions
opkrævning af betaling for privat befordring for beboere i botilbud.
Af udtalelsen, der kan ses på Ankestyrelsens hjemmeside
Udtalelser —
Ankestyrelsen (ast.dk),
fremgår bl.a. følgende:
ӯkonomi- og Indenrigsministeriet har i et folketingssvar oplyst,
at det på baggrund af udtalelser fra Børne- og Socialministeriet
og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet […] kan lægges til
grund, at Børne- og Socialministeriet nu finder,
at et botilbud vederlagsfrit kan stille transport til rådighed til
beboernes private aktiviteter,
at det ikke er lovligt at opkræve særskilt betaling for en sådan
transport, og
at Transportministeriet i lyset heraf finder, at der er tale om ikke
erhvervsmæssig personbefordring, som ikke kræver tilladelse.
På baggrund heraf er det Ankestyrelsens opfattelse, at
kommuner og regioner ikke lovligt kan opkræve særskilt
betaling af beboere i botilbud for private ture i busser tilhørende
botilbuddet.
Ankestyrelsen har bedt de kommuner og den region, som ifølge
sagens oplysninger har opkrævet betaling for private ture, om
inden for en måned at oplyse, hvad Ankestyrelsens udtalelse
giver de pågældende myndigheder anledning til.”
[….]
”Ankestyrelsen har også sendt dette brev til Assens Kommune,
Odsherred Kommune, Horsens Kommune, Region Syddanmark,
KL, AA, BB og CC.
Udtalelsen vil blive offentliggjort på www.ast.dk i anonymiseret
form.”
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
2531067_0003.png
I nyhedsbrev fra oktober 2017 orienterede tilsynet om offentliggørelse af
udtalelsen
https://ast.dk/tilsynet/udtalelser/nyhedsbreve-
2017/nyhedsbrev-for-september.
Endelig kan det oplyses, at det er sædvanlig praksis, at kommuner og
regioner orienteres om Ankestyrelsens tilsynsudtalelser og principielle
afgørelser i klagesager mv. ved at disse offentliggøres i de relevante
databaser på Ankestyrelsens hjemmeside (ast.dk).
Det oplyste om Bornholms Regionskommunes manglende kendskab til
tilsynets udtalelse af 3. juli 2017 giver dog Ankestyrelsen anledning til at
iværksætte en direkte orientering af alle landets kommuner om den
omhandlede udtalelse.
Ankestyrelsen vil derudover fremover være opmærksom på, om en
tilsynsudtalelse har et indhold og en karakter, som tilsiger en direkte
henvendelse til alle landets kommuner og regioner herom.
Det fremgår af Bornholms Regionskommunes samlede redegørelse af 10.
februar 2022, der træder i stedet for regionskommunens redegørelser af
7. og 8. februar 2022, at regionskommunen har erkendt at have
tilsidesat lovgivningen og derved uretmæssigt at have opkrævet betaling
for privat buskørsel fra beboere på botilbud i perioden fra tilsynets
udtalelse den 3. juli 2017 til 31. december 2021, hvor regionskommunen
bragte opkrævningen til ophør.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at regionskommunen har truffet
beslutning om tilbagebetaling af de beløb, beboere på botilbud
uretmæssigt har betalt for privat buskørsel, og at tilbagebetalingen for
beboere i botilbuddene vil ske senest med udgangen af marts 2022 -
tilbagebetaling til tidligere beboere kan tage længere tid.
Derudover fremgår det af redegørelsen, at regionskommunen har
iværksat en række tiltag, som regionskommunens Social- og
Sundhedsudvalg har tilkendegivet at have tillid til kan løse problemerne
fremadrettet. Det drejer sig bl.a. om, at en ulovlig praksis bringes til
ophør, så snart der er kendskab til den, at der udarbejdes retningslinjer
for overdragelsespraksis i forbindelse med skift i ledelsen, og at der
etableres en mere tydelig arbejdsgang, der sikrer, at der bliver handlet
rettidigt på ny lovgivning og praksisændringer fra klage- og
tilsynsinstanser samt Folketingets Ombudsmand.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm., om ministeren med afsæt i artiklen Kommunen kendte til ulovlig opkrævning i foråret fra TV 2/Bornholm den 20. januar 2022 vil kommentere på, hvorvidt ministeren finder praksis yderst kritisabel, når Ankestyrelsen allerede tilbage i 2017 gør kommunen opmærksom på, at man foretager sig noget, man ikke har hjemmel til m.v., til indenrigs- og boligministeren
Endelig fremgår det af redegørelsen, at regionskommunen ikke betragter
sagen som afsluttet med de ovenfor nævnte tiltag. Iværksættelsen af de
nævnte tiltag vil blive fulgt tæt, og kommunens Social- og
Sundhedsudvalg har således sat en frist for en beskrivelse af, hvordan
administrationen vil sikre, at der med rettidig omhu følges op både på
principafgørelser og tilsynsudtalelser fra Ankestyrelsen til udvalgets
møde i september 2022.
På baggrund af det af regionskommunen oplyste i redegørelsen af 10.
februar 2022, finder tilsynet ikke anledning til at rejse en tilsynssag og
afgive en vejledende udtalelse om tilsynets opfattelse af det passerede i
Bornholms Regionskommune.
Baggrunden herfor er, at Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed fører
tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt
gælder for offentlige myndigheder, jf. lov om kommunernes styrelse §
48, stk. 1, og at Ankestyrelsen kan udtale sig om lovligheden af
kommunale dispositioner eller undladelser, jf. lov om kommunernes
styrelse § 50.
Ankestyrelsens tilsyn er et fremadrettet tilsyn og i overvejelsen af, om
der skal rejses en tilsynssag, har det bl.a. betydning, om sagen er af
aktuel betydning, og om kommunen har en fortsat forkert forståelse af
lovgivning og praksis.
Formålet med at rejse en tilsynssag vil typisk være at standse en aktuel
ulovlig handling i kommunen eller gennemtvinge en lovlig handling i
tilfælde, hvor kommunen har undladt at opfylde en handlepligt, som
f.eks. at bringe en ulovlig praksis til ophør.
Da kommunen som ovenfor nævnt har erkendt at have handlet ulovligt,
har bragt ulovligheden til ophør, har taget relevante skridt for at rette op
på ulovligheden bagudrettet og har iværksat tiltag og opfølgning herpå
for fremadrettet at undgå lignende situationer, er der, som nævnt, ikke
anledning til at tilsynet foretager sig yderligere.
Venlig hilsen
Anne Birgitte Hassing
4