Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2526709_0001.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2
1470 København K
Anmodning om bidrag til besvarelse af BOU alm. del - spm. 141
(IM Id nr.: 484688)
Indenrigs- og Boligministeriet har i en e-mail af 25. januar 2022 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af BOU alm. del - spm. 141.
Ankestyrelsen har til brug herfor udarbejdet forskellige opgørelser over
tilsynssager for årene 2017-2021, som vedlægges.
Bilag 1 viser antallet af indkomne tilsynssager i 2018-2021 fordelt på
sagsområde, sagsemne og sagsudfald. I den forbindelse bemærkes
det, at ikke alle sager er færdigbehandlet på nuværende tidspunkt, og
at en sag ikke nødvendigvis afsluttes i det år, den er indkommet.
Bilag 2 viser antallet af afgjorte tilsynssager i 2017, fordelt på
sagsemne og sagsudfald. Tilsynssager blev indtil 1. januar 2018
behandlet i Statsforvaltningens sagsbehandlingssystem. Det er ikke
muligt at tilgå systemet for at danne statistik vedrørende indkomne
sager, og bilag 2 er derfor baseret på oplysninger, som
Statsforvaltningen stillede til rådighed for Ankestyrelsen ved sagernes
overførsel til Ankestyrelsen. Sagsemner og udfaldskoder er ikke de
samme, som de sagsemner og udfaldskoder, som Ankestyrelsen
anvender. Tallene i bilag 1 og 2 er derfor ikke umiddelbart
sammenlignelige.
Bilag 3 viser antallet af indkomne sager i 2018-2021, som involverer
kommuner, fordelt på kommune, sagsområde, sagsemne og
sagsudfald. Sager, som vedrører en region eller et kommunalt
fællesskab eller andet, er ikke medtaget. Sagstallene i bilag 3 kan
derfor ikke sammenlignes med sagstallene i bilag 1. En fordeling på
2. februar 2022
J.nr. 22-4185
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 141: MFU spm. om antallet af anmodninger om tilsyn, som Ankestyrelsen har modtaget i årene 2017-2021, til indenrigs- og boligministeren
kommuner kan ikke foretages for 2017, hvor tilsynssager blev
behandlet i Statsforvaltningens sagsbehandlings-system. Det
bemærkes, at en sag kan optræde flere gange, hvis den involverer
mere end én kommune.
Tallene i bilag 3 indeholder for årene 2020 og 2021 også indkomne
tilsynssager, som er behandlet i Ankestyrelsens klagesagsbehandlende
kontorer. For årene 2017-2019 er det ikke muligt at opgøre disse sager
efter, hvornår sagen er indkommet. Ankestyrelsen kan imidlertid
oplyse, at de klagesagsbehandlende kontorer i årene 2017-2019
behandlede i alt 245 tilsynssager.
Bilag 4 viser antallet af sager, som Ankestyrelsen har undersøgt
nærmere uden en forudgående henvendelse, f.eks. på baggrund af
presseomtale. Tabellen indeholder sager, som involverer kommuner,
fordelt på kommune, sagsområde, sagsemne og sagsudfald. Sager,
som vedrører en region eller et kommunalt fællesskab eller andet, er
ikke medtaget. Det bemærkes, at en sag kan optræde flere gange, hvis
den involverer mere end én kommune.
Vedrørende sager, som er registreret med udfaldskoden ”§ 48 a
afvisning” bemærker Ankestyrelsen følgende:
Ankestyrelsen rejser tilsynssager af egen drift.
Når Ankestyrelsen skal beslutte, om der som følge af en henvendelse,
omtale i pressen eller lignende er anledning til at rejse en tilsynssag,
skal vi foretage en vurdering af, hvorvidt sagen generelt er egnet til at
understøtte det kommunale tilsyns overordnede formål og funktion.
Det fremgår af forarbejderne til § 48 a i kommunestyrelsesloven, hvad
Ankestyrelsen skal lægge vægt på ved denne vurdering.
Ankestyrelsen modtager en del henvendelser, som ikke fører til en
nærmere undersøgelse. Det er tilfældet, når det står klart, at
henvendelsen ikke giver anledning til at rejse en tilsynssag, f.eks. fordi
der ikke er peget på et ulovligt forhold, eller fordi det står klart, at
sagens karakter ikke giver Ankestyrelsen anledning til at foretage
videre. Disse sager afsluttes umiddelbart og med koden Ӥ 48 a
afvisning”.
Ankestyrelsen modtager også en del henvendelser, som vi ikke har
kompetence til at behandle. Disse sager afsluttes med koden
”Kompetenceafvisning”.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 141: MFU spm. om antallet af anmodninger om tilsyn, som Ankestyrelsen har modtaget i årene 2017-2021, til indenrigs- og boligministeren
Når Ankestyrelsen bliver bekendt med oplysninger, som kan give
anledning til at rejse en tilsynssag, undersøger vi sagen nærmere. En
sådan undersøgelse vil typisk i første omgang omfatte en høring af den
relevante kommune eller region eller det kommunale fællesskab.
Når denne indledende undersøgelse er gennemført, vurderer
Ankestyrelsen, hvad oplysningerne i sagen giver anledning til.
Ved denne vurdering vil det tale for, at Ankestyrelsen reagerer ved at
afgive en vejledende udtalelse, hvis der er tale om en fejlagtig praksis,
en bevidst ulovlig beslutning eller undladelse, eller hvis der er tale om
en ulovlighed af et vist omfang, f.eks. pga. antallet af berørte borgere.
Disse sager afsluttes med koden ”§ 50 udtalelse”.
Vurderingen kan føre til, at Ankestyrelsen efter den indledende
undersøgelse beslutter ikke at foretage videre. Den kan f.eks. være, at
der ikke er tale om et ulovligt forhold. Sagen får ved afslutningen
koden ”§ 48 a afvisning”.
I praksis forekommer det jævnligt, at Ankestyrelsens undersøgelse af
sagen fører til, at den involverede kommune bliver opmærksom på det
ulovlige forhold og selv retter op. Hvis der ikke er behov for, at
Ankestyrelsen gør videre, afslutter vi sagen med en konstatering af, at
kommunen har rettet op på det ulovlige forhold. Disse sager afsluttes
med koden ”§ 48 a afvisning”.
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at kommunen skal gøre yderligere for at
rette op på det ulovlige forhold, f.eks. genoptage tidligere afgørelser,
afgiver vi en udtalelse.
Venlig hilsen
Anne Birgitte Hassing
Ankechef
3