Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2526701_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 3807
Doknr.
269968
Dato
12-08-2020
Evaluering af Ankestyrelsens mere fleksible rammer for sagsudvælgelsen
som led i det kommunale og regionale tilsyn
Hermed fremsender jeg Ankestyrelsens og Social- og Indenrigsministeriets evaluering
af betydningen af Ankestyrelsens mere fleksible rammer for sagsudvælgelsen som led i
det kommunale og regionale tilsyn, som trådte i kraft den 1. april 2017
1
.
Ankestyrelsens evaluering, der følger af bemærkningerne til lovforslaget, afdækker,
om de forventede effekter af lovændringen er opnået. Evalueringen er foretaget med
inddragelse af eksterne interessenter. Herudover beskriver evalueringen bl.a., hvilke
sager Ankestyrelsen tager op til behandling, og hvilke sager Ankestyrelsen afviser.
Formålet med lovændringen var bl.a. at give Ankestyrelsen mulighed at spille en større
og mere aktuel rolle i forhold til afklaring af lovligheden af kommuners og regioners
aktiviteter, at forbedre Ankestyrelsens sagsbehandlingstid på området, at give Anke-
styrelsen bedre mulighed for at prioritere blandt sagerne og at understøtte synergief-
fekter mellem Ankestyrelsen som klagemyndighed og Ankestyrelsen som tilsynsmyn-
dighed i det kommunale og regionale tilsyn.
Som det bl.a. fremgår af Ankestyrelsens evaluering, herunder navnlig kapitel 1 og 6,
vurderer Ankestyrelsen, at lovændringen i overensstemmelse med sit formål har haft
den effekt, at sagsbehandlingstiden siden ændringen har været faldende, at Ankesty-
relsen har fået mulighed for at rejse flere tilsynssager uden forudgående henvendelser,
herunder på baggrund af viden fra Ankestyrelsen som klagemyndighed, samt at Anke-
styrelsen har fået mulighed for at målrette tilsynet mod de sager, som ud fra det over-
ordnede formål med tilsynet har størst betydning for kommuner og regioner. Endelig
har overførslen af tilsynet til Ankestyrelsen medvirket til et øget fokus på anvendelsen
af tilsynets fogedfunktion på styrelsens øvrige fagområder.
Ankestyrelsens vurdering understøttes af, at de eksterne interessenter, som er blevet
inddraget i evalueringen, også har været grundlæggende positive over for de ændrin-
ger, som er sket siden lovens ikrafttræden. De forslag til mulige forbedringer, som in-
teressenterne er kommet med, vil Ankestyrelsen tage med i det videre arbejde med til-
synet og rammerne for tilsynet.
1
Lov nr. 176 af 21. februar 2017 om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Overførsel af
det kommunale og regionale tilsyn til Ankestyrelsen, befordringsgodtgørelse til kommunalbestyrelsesmed-
lemmer ved foretagelse af borgerlige vielser og målretning af Ankestyrelsens udvælgelse af tilsynssager m.v.)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 140: MFU spm. om der foreligger en evaluering af konsekvenserne for det kommunale tilsyn som følge af ændring af 21/2-2017 af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Lov nr. 176 af 21/2-2017), til indenrigs- og boligministeren
2526701_0002.png
Som det bl.a. fremgår af Social- og Indenrigsministeriets evaluering, har lovændringen
haft en vis betydning for ministeriets rolle som overordnet tilsynsmyndighed. Det er
navnlig tilfældet for den praktiske behandling i ministeriet af henvendelser om Anke-
styrelsens afvisning af at rejse en tilsynssag.
Hvis udvalget ønsker at drøfte evalueringen, står jeg naturligvis gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2