Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2469581_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021-6482
Doknr.
459183
Dato
29-10-2021
Svar på spørgsmål 14 fra Christian Juhl (EL) stillet den 8. oktober 2021.
Spørgsmål nr.14:
”Vil
ministeren med udgangspunkt i sagen om Sognefogedvænget i Lolland Kommune
oversende en uddybende redegørelse for, hvilke rettigheder beboerne i en boligfor-
ening har for genhusning i egen boligafdeling efter renovering, og hvilke instanser der
afgør en uenighed mellem beboerne og kommunen om tilbagevenden efter renovering,
herunder på baggrund af ministerens besvarelse af BOU alm. del
spørgsmål 278
(folketingsåret 2020-21)?”
Svar:
Det fremgår af almenlejelovens § 85, stk. 1, nr. 1, at udlejeren kan opsige lejeaftalen,
når udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives, eller at ombygning af ejen-
dommen medfører, at det lejede må fraflyttes. Det fremgår endvidere af almenlejelo-
vens § 86, stk. 1, at kan lejeren opsiges efter § 85, stk. 1, nr. 1, skal udlejeren tilbyde le-
jeren en erstatningsbolig.
Endelig fremgår det, at genhusning efter udlejerens beslutning kan være enten midler-
tidig eller permanent, jf. almenlejelovens § 86, stk. 2 og 3.
Ved anvendelse af opsigelsesreglen i almenlejelovens § 85, stk. 1, nr. 1, jf. ovenfor, skal
udlejeren samtidig med opsigelsen tilbyde lejeren at leje en bolig af samme art som
den opsagte, hvis der ved ombygningen tilvejebringes boliger af samme art som den
opsagte, jf. almenlejelovens § 86, stk. 5. Denne bestemmelse kan ikke fraviges ved af-
tale.
Dette indebærer, at lejeren har ret til at få tilbud om en bolig, hvis der efter ombygnin-
gen igen udlejes, og boligen efter ombygningen er af samme art. Det må bero på en
konkret vurdering, om denne betingelse er opfyldt. Udgangspunktet må være, at hvis
en beboelseslejlighed bevarer sin karakter efter ombygningen, skal den tilbydes den
opsagte lejer. Dette gælder, medmindre fx det fremtidige areal eller den kommende
indretning ændres meget markant.
Den opsagte lejer har en fortrinsret frem for andre til et lejemål i ejendommen.
Reglerne om lejeres ret til at få tilbudt en bolig i den fraflyttede ejendom går således
forud for regler om anvisning af boliger, herunder regler om særlige betingelser om
opnåelse af en bolig i henhold til reglerne om fleksibel udlejning. Det er således Inden-
rigs- og Boligministeriets opfattelse, at lejerens lovfæstede ret til at få tilbudt en bolig i
ejendommen efter ombygning efter almenlejelovens § 86, stk. 5, ikke kan fortrænges
af særlige betingelser i henhold til reglerne om fleksibel udlejning, som den pågæl-
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om en uddybende redegørelse for, hvilke rettigheder beboerne i en boligforening har for genhusning i egen boligafdeling efter renovering m.v., til indenrigs- og boligministeren
2469581_0002.png
dende lejer ikke kan opfylde. Almenboliglovens regler om fleksibel udlejning forudsæt-
ter, at der er tale om udlejning af
ledige
boliger. Der er ikke tale om ledige boliger i det
omfang, de nuværende lejere vælger at acceptere et tilbud om at leje en bolig i bebyg-
gelsen efter ombygningen.
Tvister mellem lejeren og udlejeren om de nævnte regler kan i 1. instans indbringes for
boligretten.
Reglerne i almenlejeloven regulerer forholdet mellem lejeren og udlejeren, men ikke
mellem lejerne og kommunen.
Som sagen om Sognefogedvænge er oplyst for Indenrigs- og Boligministeriet, har Lol-
land Kommune truffet beslutning om at støtte renoveringen med støtte fra Landsbyg-
gefonden på betingelse af, at 50 pct. af boligerne nedrives, og at der fremover indføres
100 pct. fleksibel udlejning, hvilket indebærer, at personer i beskæftigelse skal have
fortrinsret.
Det er en forudsætning for støtte fra Landsbyggefonden til en renovering af en almen
boligafdeling, at kommunalbestyrelsen garanterer for de optagne lån, og at kommu-
nalbestyrelsen vurderer renoveringen egnet til at løse afdelingens problemer.
Kommunalbestyrelsen kan dog ikke stille betingelser til boligorganisationens udlej-
ning af boligerne efter renoveringen, som strider mod regler i almenlejeloven. De nu-
værende beboere i Sognefogedvænge vil derfor uanset betingelsen om 100 pct. fleksi-
bel udlejning have ret til at få tilbudt en bolig i afdelingen, hvis der ved ombygningen
tilvejebringes boliger af samme art som den opsagte, jf. almenlejelovens § 86, stk. 5.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2