Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2527740_0001.png
1. juli 2021
Sagsnr.: BO0100-00845
/PDA
Forslag til administration af ladestanderpuljen 2021/22
Grundlag for puljen
Der er indgået politisk aftale, hvorefter der er afsat 50 mio. kr. til en pulje
til etablering af ladestandere til opladning af elbiler i henholdsvis almene
boligafdelinger og i andelsbolig- og ejerforeninger. Midlerne afsættes i
2021 med overførelsesadgang til 2022, således at der kan udmøntes pulje-
midler i både 2021 og i 2022. Hvis udmøntningen af puljen trækker ud, vil
der muligvis blive behov for yderligere overførelsesadgang til 2023. Mid-
lerne udbetales, når projekterne, der opnår tilsagn, er afsluttede og regn-
skabsgodkendt, så udbetaling af midlerne forventes at ske i perioden 2021-
25. Dermed er der taget højde for forsinkelser i gennemførelsen af de støtte
projekter, som erfaring viser altid opstår, fx fordi der let kan opstå leve-
ranceproblemer, når der over en forholdsvis kort periode skal opsættes
mange ladestandere.
Der etableres hjemmel i finansloven til udmøntningen af puljemidlerne på
baggrund af aftalen om grøn transport 2021. På grundlag af denne hjemmel
udstedes en bekendtgørelse med de nærmere rammer for ansøgning og til-
deling af midlerne.
Støtten fra puljen ydes i overensstemmelse med de minimis-støtteordnin-
gen i EU’s statsstøtteregler. Det indebærer, at en boligorganisation eller en
boligforening ikke kan ansøge om støtte for mere end 1,5 mio. kr., dvs til
en samlet investering på 6 mio. kr. svarende til ca. 150-200 ladestandere
1
.
Det skal bemærkes, at der er tale om et samlet loft på 1, 5 mio. kr. for støtte
for den enkelte boligorganisation og -forening.
Afgrænsning
Puljen opdeles i 2 delpuljer. Én delpulje målrettet almene boligafdelinger
og én delpulje målrettet andelsboligforeninger og ejerforeninger. Puljen
fordeles med ca. 70 pct. af midlerne til delpuljen målrettet almene bolig-
afdelinger og ca. 30 pct. til delpuljen målrettet andelsboligforeninger og
ejerforeninger. Fordelingen er fastsat ud fra antallet af boliger inden for de
respektive boligformer, boligafdelingernes og bogforeningernes gennem-
snitlige størrelse samt deres adgang til fælles parkeringsarealer.
BOLIG- OG PLA NSTYRELS EN
INDENRIGS- OG BOLIGMINISTERIET
1
I opgørelsen af antallet af ladestandere er forudsat en gennemsnitlig pris pr. ladestan-
der på 35.000 kr., hvilket er skønnet ud fra priserne på markedet, samt en tilskudsandel
på 25%.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvilke overordnede principper de to delpuljer til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger er fordelt efter – samt hvilke eventuelle underordnede kriterier, der ligger til grund for fordelingen mellem de to puljer, til indenrigs- og boligministeren
2/5
Puljen yder tilskud på op til 25 pct. af de samlede omkostninger til anskaf-
felse og etablering af ladestandere, herunder til gravearbejde og kabelfø-
ring samt forstærket forsyning i det omfang det er nødvendigt for at opnå
en hensigtsmæssig opladeløsning.
Ansøgere til delpuljen til almene boligafdelinger er boligafdelingens bo-
ligorganisation, der også påtager sig ansvaret for anvendelse og dokumen-
tation for tildelte midler fra puljen. Ansøgere til delpuljen til andelsbolig-
og ejerforeninger er bestyrelsen for foreningen, der på vegne af de ansøg-
ningsberettigede foreninger kan ansøge om puljemidler. Bestyrelsen må
ligeledes påtage sig ansvaret for anvendelse og dokumentation for tildelte
midler fra puljen.
Udmøntning
Der ydes puljemidler til ladestandere på op til 22 kW, som opsættes på
afdelingens eller foreningens fællesparkeringsområde, således at alle be-
boere får adgang til at anvende ladestanderne.
Midlerne i de to delpuljer udmøntes i to ansøgningsrunder med hver 25
mio. kr. (17,5 mio. kr. til almene boligafdelinger og 7,5 mio. kr. til andels-
bolig- og ejerforeninger) Eventuelle restmidler og returnerede midler fra
tilsagn fra 1. ansøgningsrunde, udmøntes i 2. ansøgningsrunde.
Hvis der i forbindelse med udmøntningen i en ansøgningsrunde opstår le-
dige midler i en delpulje, kan disse midler overføres til den anden delpulje
til udmøntning.
Da det erfaringsmæssigt kan være tidskrævende at indhente den fornødne
beboertilslutning, kan ansøgningen fremsendes uden dokumentation for
beboertilslutning. I disse tilfælde gives tilsagn om puljemidler på betin-
gelse af, at der fremsendes dokumentation for den fornødne beboertilslut-
ning inden for 6 måneder fra tilsagnsdatoen. Såfremt dokumentationen
ikke er fremsendt inden for de 6 måneder bortfalder tilsagnet. De ubrugte
midler kan dermed anvendes til nye tilsagn.
De beboerdemokratiske processer kan således udskydes til efter ansøg-
ningsrunden, hvorved der hurtigere vil kunne gives tilsagn om midler fra
puljen. Det kan også kommunikativt være en fordel i forhold til beboertil-
slutningen, at der foreligger et betinget tilsagn om støtte. Løsningen kræ-
ver imidlertid flere ressourcer til administration end en løsning, hvor be-
boernes beslutning allerede skal foreligge i forbindelse ansøgningen, idet
ansøgningerne skal behandles to gange.
Ubrugte midler fra 1. ansøgningsrunde anvendes til nye tilsagn i 2. ansøg-
ningsrunde. I 2. ansøgningsrunde oprettes en venteliste til hver af delpul-
jerne såfremt der ikke er puljemidler til alle ansøgninger, der lever op til
puljens ansøgningskriterier. Såfremt der sker bortfald af tilsagn efter oven-
nævnte 6 måneders periode, gives nye tilsagn til ansøgninger på venteli-
sten.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvilke overordnede principper de to delpuljer til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger er fordelt efter – samt hvilke eventuelle underordnede kriterier, der ligger til grund for fordelingen mellem de to puljer, til indenrigs- og boligministeren
3/5
Endeligt tilsagn gives, når der inden for fristen på 6 måneder fremsendes
dokumentation for beboertilslutning. I det endelige tilsagn fastsættes frist
for fremsendelse af regnskab for etablering af de støttede ladestandere.
Kriterier
Hvis der i en ansøgningsrunde samlet set ansøges om flere midler end der
er i en eller flere af de to delpuljer, vil der ske en prioritering af midlerne
efter følgende kriterier:
-
Jo større boligafdeling eller forening er des højere prioritering ud
fra en betragtning om, at jo flere beboere des større er sandsynlig-
heden for, at der vil være et kontinuert behov for ladefaciliteter i
afdelingen eller foreningen.
Jo længere afstand der på ansøgningstidspunktet er til andre oplad-
ningsmuligheder, fx de tre nærmeste ladestandere, der er offentligt
tilgængelige, des højere prioritering ud fra en betragtning om, at
hvis der er gode opladningsfaciliteter i omegnen er behovet min-
dre.
Jo højere ladekapacitet pr. ansøgt krone des højere prioritering ud
fra en betragtning om, at få puljemidlerne til række til så meget
ladekapacitet som muligt.
-
-
IT-understøttelse
Der etableres en IT- løsning, således at der skal ansøges via en digital an-
søgningsblanket, hvilket giver mulighed for krydstjek af oplysninger,
hvormed antallet af forkert udfyldte blanketter minimeres. Denne IT-
løsning skal endvidere automatisk kunne prioriterer alle indkomne ansøg-
ninger ud fra ovennævnte tre kriterier. Endelig skal det undersøges om, der
inden for den økonomiske ramme, der er afsat til IT-løsningen, er mulig-
heden for, at der kan ske supportering af udsendelse af tilsagn og afslag
ved, at der automatisk genereres tilsagnsbreve og afslagsbreve ud fra op-
lysninger i ansøgningerne og prioriteringen af ansøgningerne.
Tidsplan for udmøntningen af puljemidlerne
Puljen, herunder puljens ansøgningsfrist og -sted samt bekendtgørelse og
vejledning til ansøgere, annonceres på Bolig- og Planstyrelsens hjemme-
side samt på statens puljeportal. Derudover annonceres puljen gennem
interesseorganisationerne BL- Danmarks almene boliger, Andelsboligfor-
eningernes Fællesrepræsentation (ABF), Ejerlejlighedernes Landsfor-
ening (EJL) og Ejendom Danmark.
Annoncering af de nærmere ansøgningskriterier mv. for puljen sker, når
indholdet af bekendtgørelsen for puljen er fastlagt.
Der udsendes forslag til bekendtgørelse for puljen i høring medio sep-
tember med planlagt ikrafttrædelse ultimo oktober, hvor der åbnes for
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvilke overordnede principper de to delpuljer til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger er fordelt efter – samt hvilke eventuelle underordnede kriterier, der ligger til grund for fordelingen mellem de to puljer, til indenrigs- og boligministeren
4/5
indsendelse af ansøgninger. Ansøgningsskema og vejledning skal således
ligeledes være klar ultimo oktober.
Ansøgningsfrist for 1. ansøgningsrunde sættes til primo december 2021
og tilsagn om tilskud udsendes inden udgangen af 2021.
Udmøntning af midlerne øremærket til 2. ansøgningsrunde samt tilovers-
blevne og returnerede midler fra 1. ansøgningsrunde gennemføres i au-
gust 2022.
Ansøgningens indhold
For at komme i betragtning ved tildelingen af puljens midler, skal der sen-
des en digital ansøgningsblanket til Bolig- og Planstyrelsen senest ved an-
søgningsrundens eller ansøgningsrundernes ansøgningsfrist.
Ansøgningen skal indeholde oplysninger om følgende:
1) Ansøger og i hvilken boligafdeling eller -forening at ladestan-
derne, der søges om tilskud til, skal placeres.
2) Antal boliger i afdelingen/foreningen
3) Afstanden fra nærmeste offentlig tilgængelige ladestandere til af-
delingen/foreningen.
4) Dokumentation for beslutning om etablering af ladestandere, hvis
beboertilslutning er opnået på ansøgningstidspunktet.
5) Angivelse af det ansøgte tilskud samt antal ladestandere og lade-
punkter og øvrige aktiviteter, der søges om støtte til.
6) Budget opdelt på omkostninger til ladestandere, gravearbejder,
kabelføring og forstærket forsyning.
7) Tidsplan for aktiviteterne, herunder dato for ibrugtagning af lade-
standere.
8) Tro og love-erklæring til minimis-støtteordningen.
Udsendelse af tilsagn
På baggrund af behandlingen af de indkomne ansøgninger foretages en
prioritering af puljens midler. Prioriteringen godkendes af Bolig- og Plan-
styrelsens direktion, hvorefter puljens midler tildeles de udvalgte ansøgere
ved udsendelse af tilsagnsbreve, de resterende ansøgere får afslagsbreve. I
2. ansøgningsrunde meddeles ansøgere, der opfylder kriterierne, men ikke
har kunne komme i betragtning pga. puljens størrelse, at de optages på
venteliste, ligesom der udsendes afslagsbreve til de resterende ansøgere.
Transportudvalget og Boligudvalget orienteres om udmøntningen.
Opfølgning på de afgivne tilsagn
Der fastsættes i bekendtgørelsen begrænsninger for, hvor meget der kan
ændres i aktiviteter, der er tildelt puljemidler. For tilsagn, hvor der viser
sig at være behov for at foretage ændringer ud over disse begrænsninger
(fx omprioriteringer der medfører, at der sættes færre ladestandere op, end
der er givet tilsagn om), skal der rapporteres til Bolig- og Planstyrelsen,
hvorefter det vurderes, om støtten skal ændres.
Regnskabsaflæggelse og udbetaling af tilskud
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvilke overordnede principper de to delpuljer til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger er fordelt efter – samt hvilke eventuelle underordnede kriterier, der ligger til grund for fordelingen mellem de to puljer, til indenrigs- og boligministeren
5/5
Når tilsagnshaver har gennemført de aktiviteter, der er tildelt puljemidler,
fremsendes et regnskab for omkostningerne til de støttede aktiviteter til
Bolig og Planstyrelsen, som herefter udbetaler tilskuddet, der er givet til-
sagn om. Frist for fremsendelse af regnskab angives i tilsagnet. Regnska-
bet opdeles i samme poster som budgettet og der vedlægges bilag med do-
kumentation for omkostningerne i regnskabet.
Tilskuddet kan ikke udbetales i flere rater.
Der kræves ikke revisorpåtegnet regnskab (med mindre der er ansøgt om
et støttebeløb på over 250.000 kr., hvilket ikke forventes at forekomme).
Statsstøtteregler
Støtten fra puljen ydes i overensstemmelse med de minimis-støtteordnin-
gen i EU’s statsstøtteregler. Reglerne indebærer, at der kan tildeles op til i
alt 200.000 EUR (ca. 1,5 mio. dk.) til virksomheder over 3 regnskabsår.
Boligorganisationen eller boligforeningen skal derfor på tro og love an-
give, hvor meget anden de minimis-støtte, de har modtaget i indeværende
og de to foregående regnskabsår. Tilskud fra puljen forudsætter således, at
overstående de minimisgrænse ikke overskrides. Tilskud fra andre tilsva-
rende puljer tæller med i opgørelsen af loftet.
Bortfald af tilskud
Tilsagn om tilskud kan bortfalde, hvis:
1) Tilsagnshaver har givet urigtige eller vildledende oplysninger
2) Aktiviteterne ikke gennemføres i overensstemmelse med ansøgningen
og det fremsendte tilsagnsbrev
3) Betingelserne for tilskud ikke opfyldes, eller
4) Tilsagnshaver gentagende gange har overskredet aftalte tidsfrister.