Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2513525_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-4403
Den 14. januar 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 106 (BOU alm. del) stillet 20. december 2021 efter ønske
fra Søren Egge Rasmussen (EL)
Spørgsmål nr. 106
”Vil ministeren oversende en gennemgang af hvilken lovgivning der regulerer klimatilpasning eller
skal inddrages ved tiltag på klimatilpasningsområdet og hvilke aspekter lovgivningen vedrører?”
Svar
Lovgivningen, der regulerer klimatilpasning, omfatter såvel forskellige ressortområder og
myndigheder. Lovgivningen er sektoropdelt således, at klimatilpasning håndteres indenfor
eksempelvis kystsikring, vandløb og skybrud. Dertil er en række EU-direktiver og tilhørende
implementering i dansk lovgivning centrale for reguleringen af klimatilpasningsområdet. Nedenfor
redegøres der for de mest centrale lovgivninger i forhold til håndtering af klimatilpasning relateret til
vand.
Klimatilpasning indgår i artikel 5 i
Den europæiske klimalov (forordning
1
),
som trådte i kraft den 30.
juni 2021. Artikel 5 beskriver, at medlemsstaterne skal sikre fortsatte fremskridt på
tilpasningsområdet og mindske sårbarheden over for klimaændringer i overensstemmelse med artikel
7 i
Parisaftalen.
Dertil skal medlemsstaterne bl.a. vedtage og gennemføre nationale
tilpasningsstrategier og -planer.
Følgende regulering hører under Miljøministeriet:
EU’s Oversvømmelsesdirektiv
er udmøntet i den såkaldte
oversvømmelseslov
2
. Formålet med
oversvømmelsesloven er at fastlægge retningslinjer for vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen og derved mindske de negative konsekvenser for menneskers sundhed, miljø,
kulturarv og økonomiske aktivitet. Direktivet regulerer eksplicit, at der skal tages højde for
klimaændringernes sandsynlige indvirkning på forekomsten af oversvømmelser i kortlægning af
oversvømmelsesrisikoen og i udarbejdelsen samt i revision af kommunernes risikostyringsplaner.
Kystbeskyttelsesloven
regulerer risikoen for oversvømmelsen fra havet, og indeholder bestemmelser
om, hvordan der kan opnås tilladelse til beskyttelse. Kystbeskyttelsesloven overordnede formål er at
1
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2021/1119 af 30. juni 2021 om fastlæggelse af
rammerne for at opnå klimaneutralitet og om ændring af forordning (EF) nr. 401/2009 og (EU) 2018/1999 (»den
europæiske klimalov«)
2
Lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer samt i bekendtgørelse om vurdering
og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil oversende en gennemgang af hvilken lovgivning der regulerer klimatilpasning eller skal inddrages ved tiltag på klimatilpasningsområdet, til miljøministeren
understøtte kommuner og grundejere i etablering af omkostningseffektiv og helhedsorienteret
beskyttelse mod oversvømmelse og erosion. Heri indgår nytteprincippet om, at det er den, der opnår
beskyttelse eller anden fordel, der i udgangspunktet skal betale herfor. I kommunale fællesprojekter,
som typisk er kystbeskyttelsesprojekter, der omfatter længere kyststrækninger og flere grundejere,
træffer kommunen afgørelse om bidragsfordelingen.
EU’s vandrammedirektiv
fastlægger rammerne for beskyttelse af overfladevand og grundvand.
Vandrammedirektivet er udmøntet i
lov om vandplanlægning
med tilhørende bekendtgørelser. Et af
direktivets formål er at forebygge forringelser af og forbedre overfladevandets og grundvandets
tilstand, så det opnås god tilstand. Medlemsstaterne skal fastsætte konkrete miljømål for de
vandområder, der er omfattet af vandplanlægningen, og de skal fastlægge indsatsprogrammer med
henblik på at opnå disse miljømål. Vandrammedirektivets formål og mål bidrager bl.a. også til at
afbøde virkningerne af oversvømmelse. Særligt vil indsatser som vandløbsrestaurering og etablering af
vådområder kunne medvirke hertil, hvorfor der skal sikres koordination med
oversvømmelsesplanlægningen efter oversvømmelsesdirektivet.
Vandløb er primært reguleret i
lov om vandløb
med tilhørende bekendtgørelser. Vandløbsloven har til
formål at sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand under hensyntagen til de natur- og
miljømæssige krav til vandløbskvaliteten i henhold til anden lovgivning. For offentlige vandløb
udarbejder vandløbsmyndigheden vandløbsregulativer. Regulativer for offentlige vandløb udarbejdes
efter reglerne i
Bekendtgørelse om regulativer for offentlige vandløb
og beskriver bl.a. vandløbets
dimensioner og vedligeholdelse og er derfor afgørende for afstrømningen. Der kan desuden efter loven
gennemføres vandløbsrestaurering eller regulering af vandløbene. Begge dele kræver godkendelse
efter vandløbsloven.
Fuglebeskyttelses- og habitatdirektivet
udgør tilsammen EU's naturbeskyttelsesdirektiver og har
indflydelse på klimatilpasning, idet de skal overholdes ved administration af national lovgivning.
Direktiverne er blandt andet implementeret i
habitatbekendtgørelsen,
og der er udarbejdet en
vejledning hertil. Tilsvarende har
lov om naturbeskyttelse
indflydelse på og regulerer klimatilpasning
ift. fredning og beskyttelse, samt bygge- og beskyttelseslinjer. Eksempelvis, hvis en kommune
planlægger at gennemføre et klimatilpasningsprojekt i et Natura 2000-område eller på en måde, som
vil påvirke et Natura 2000 område, så skal der foretages en habitatvurdering i forbindelse med
tilladelse efter relevant lovgivning.
Byspildevandsdirektivet
er implementeret i
spildevandsbekendtgørelsen,
og alle renseanlæg ejet af
spildevandsselskaber, der modtager spildevand, der svarer til, hvad mindst 2.000 mennesker
producerer, skal overholde direktivet. Direktivet regulerer ikke klimatilpasningstiltag, men relationen
mellem spildevandssystemernes kapacitet og bl.a. øget forekomst af ekstremregn og
overløbshændelser bliver sammentænkt.
Spildevandsbekendtgørelsen har ophæng i
Miljøbeskyttelsesloven,
som fastsætter rammerne for
kommunernes spildevandshåndtering. Ifølge miljøbeskyttelsesloven skal kommunerne udarbejde
spildevandsplaner. Kommunernes spildevandsplaner udgør det planmæssige grundlag for håndtering
af spildevand i kommunen, herunder af tag- og overfladevand, som i spildevandsbekendtgørelsens
forstand er regnvand. Spildevandsselskabers forpligtelser i forhold til regnvandshåndtering er fastlagt
i spildevandsplaner. En spildevandsplan vedtages af kommunalbestyrelsen efter offentlig høring.
Spildevandsselskaberne kan derefter være forpligtede til at leve op til et kommunalt fastsat mål for
klimatilpasning i spildevandsplanen. Et mål vil typisk være angivet som et serviceniveau, der angiver,
hvor ofte vand fra henholdsvis regnvandskloakker og kloakker med en blanding af regn- og spildevand
i gennemsnit må forekomme på terræn i mængder, der forvolder skade. Dette fremgår af
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil oversende en gennemgang af hvilken lovgivning der regulerer klimatilpasning eller skal inddrages ved tiltag på klimatilpasningsområdet, til miljøministeren
2513525_0003.png
Serviceniveaubekendtgørelsen,
som fastlægger rammerne for serviceniveauer, som er bindende for
spildevandsselskaberne, hvis de er fastsat i overensstemmelse med den samfundsøkonomiske metode i
bekendtgørelsen. Det skal fremgå af spildevandsplanen, hvis spildevandsselskabet ikke skal modtage
tag- og overfladevand fra grundejerne. Uden for de regnvands- og fælleskloakerede områder er det den
enkelte grundejers ansvar at håndtere spildevand, herunder regnvand.
Følgende regulering hører under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, som oplyser:
Vandsektorloven
og
lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber
regulerer
spildevandsselskabernes muligheder for finansiering af klimatilpasningsprojekter til at håndtere
regnvand. Den 1. januar 2021 trådte nye regler i kraft, som primært indgår i den såkaldte
omkostningsbekendtgørelse
3
. Bekendtgørelsen rummer regler vedr. spildevandsselskabers muligheder
for finansiering af klimatilpasningsprojekter, herunder bl.a. om muligheden for at selskabet kan
finansiere hele projektet, krav om selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet samt krav vedr. aftaler
mellem selskaber og andre parter i øvrigt.
Følgende regulering hører under Indenrigs- og Boligministeriet, som oplyser:
Planlovens
regler sætter de overordnede rammer for kommunernes planlægning for forebyggelse af
oversvømmelse og erosion via kommune- og lokalplanlægning. Planloven har til formål, at sikre en
sammenhængende planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen og
medvirker til at værne om landets natur og miljø. Planloven fastsætter bl.a., at kommunerne skal
forebygge skader som følge af oversvømmelse og erosion i den fysiske planlægning. Det indebærer, at
der i kommuneplanen skal udpeges områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion. Der
skal ligeledes i kommuneplanen og lokalplanen tages stilling til afværgeforanstaltninger til sikring
mod skader ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de
udpegede områder.
Ovenstående regulering indgår i arbejdet med en national klimatilpasningsplan. Der vil blive indkaldt
til forhandlinger af klimatilpasningsplanen i 2022.
Lea Wermelin
/
Kristian Baden Dambo-Korch
3
Bekendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers omkostninger til klimatilpasning i forhold til tag- og
overfladevand og omkostninger til projekter uden for selskabernes egne spildevandsanlæg og med andre parter i
øvrigt
3