Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2510928_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 7836
Doknr.
479623
Dato
11-01-2022
Svar på spørgsmål fra Morten Messerschmidt (DF) stillet den 17. december 2021.
Spørgsmål nr. 105:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Familierne i Blågården kan blive boende”,
fsb.dk, 9. december 2021 (https://www.fsb.dk/nyheder/2021/familierne-i-blaagaar-
den-kan-blive-boende/), og redegøre for om beboerne på Blågårds Plads og i andre
omdannelsesområder kan forhindre, at dømte kriminelle smides ud og oplyse hvad re-
geringen vil gøre for at sikre, at kriminelle beboere smides ud af omdannelsesområder,
uanset hvad de øvrige beboere i området måtte mene om dette?”
Svar:
Almenlejelovens § 80 pålægger udlejeren, her den almene boligorganisation, en
pligt
til at sikre, at der hersker god orden i ejendommen. Udlejerens forpligtelse til at sørge
for god orden indebærer, at udlejeren om fornødent skal ophæve et lejeforhold, når le-
jerens adfærd berettiger til ophævelse efter den almene lejelovs ophævelsesgrunde
vedrørende god orden i ejendommen.
Ophævelsesbestemmelserne i almenlejeloven giver udlejeren en
ret
til at foretage op-
hævelse, når bestemmelsernes kriterier anses for opfyldt. En pligt for udlejeren til at
ophæve et lejeforhold skal derfor søges i pligten til at sikre god orden i ejendommen.
Det vil være op til boligorganisationen som udlejer at vurdere, om det er nødvendigt at
skride til ophævelse af lejemål for at kunne opretholde god orden i en afdeling.
Boligorganisationens bestyrelse har ifølge almenboliglovens § 14 b den overordnede
ledelse af boligorganisationen og dens afdelinger. Bestyrelsen er ansvarlig for driften,
herunder bl.a. at udlejning og den daglige administration sker i overensstemmelse
med de regler, der gælder herfor, det vil bl.a. sige almenboligloven og almenlejeloven.
Af almenboliglovens § 33 fremgår det, at det i en almen boligorganisation er boligorga-
nisationens øverste myndighed, der vælger alle eller flertallet af bestyrelsens medlem-
mer. Mindst halvdelen skal være beboere i boligorganisationen. Et bestyrelsesmedlem
kan til enhver tid afsættes af den, der har valgt eller udpeget den pågældende.
Øverste myndighed består af boligorganisationens bestyrelse og mindst én repræsen-
tant fra hver boligafdeling, som vælges i afdelingerne.
I sagen om ophævelse af lejemål i Blågården har der været flertal i boligorganisatio-
nens øverste myndighed for at ændre i sammensætningen af organisationsbestyrelsen.
Den nye bestyrelse har efterfølgende valgt at trække den oprindelige bestyrelses ophæ-
velse af lejemål tilbage. Beboerne i en afdeling vil ifølge reglerne ikke kunne træffe en
sådan beslutning.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 105: MFU spm. om kommentar til artiklen "Familierne i Blågården kan blive boende, fsb.dk, 9. december 2021 (https://www.fsb.dk/nyheder/2021/familierne-i-blaagaarden-kan-blive-boende/) m.v., til indenrigs- og boligministeren
2510928_0002.png
Det er dog fortsat sådan, at organisationsbestyrelsen er forpligtet til at overholde lov-
givningen, herunder at sørge f0r at lejemål ophæves, hvis det i den konkrete sag skøn-
nes nødvendigt og bestemte betingelser er opfyldt.
Kommunalbestyrelsen har en tilsynsforpligtelse ift. de almene boligorganisationer,
hvilket indebærer, at kommunalbestyrelsen skal påse, at boligorganisationen sørger
for, at der hersker god orden i ejendommen.
Med regeringens udkast til lovforslag om hurtigere udsættelse af lejere på grund af
utryghedsskabende kriminalitet, som den 22. december 2021 blev sendt i fornyet of-
fentlig høring, foreslås det bl.a. præciseret, at udlejeren
som led i sin pligt til at sikre
god orden i ejendommen
om fornødent ligeledes skal ophæve lejeforhold efter be-
stemmelsen, der vedrører utryghedsskabende kriminalitet begået i nærområdet af leje-
ren eller et medlem af lejerens husstand; dette også selv om straffesagen ankes.
Lovforslaget vil først og fremmest kunne gøre det markant hurtigere for udlejeren at
ophæve og udsætte lejere, hvor lejeren eller et husstandsmedlem er idømt ubetinget
fængsel for utryghedsskabende kriminalitet begået i nærområdet
også selv om straf-
fedommen ankes. Tillige præciseres det over for boligorganisationerne, at der efter
omstændighederne kan indtræde en pligt for udlejeren til at foretage ophævelse af le-
jeforhold, når en beboer idømmes en ubetinget fængselsstraf for utryghedsskabende
kriminalitet begået i nærområdet. Lovforslaget ændrer dog ikke på, at boligorganisati-
onen i hvert enkelt tilfælde skal tage stilling til, om der er behov for at ophæve et leje-
forhold.
Jeg mener grundlæggende, at de almene boligorganisationers mulighed for at foretage
konkrete vurderinger af, om ophævelse af lejeforhold anses for at være nødvendig, er
fornuftig. Samtidig er den gældende ophævelsesbestemmelse vedr. utryghedsskabende
kriminalitet begået i nærområdet dog også lavet for, at der lettere skal kunne sættes
ind over for dem, der med grov kriminalitet gør områdets øvrige beboere utrygge. Så
jeg forventer da også, at boligorganisationerne vægter hensynet til de mange højt,
samt er deres pligt til at sikre god orden bevidst, når de foretager vurderingen af, om
en lejers lejeforhold skal ophæves.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2