Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2462925_0001.png
Notat
14. oktober 2021
Samrådstale
Besvarelse af Indenrigs- og Boligudvalgets spørgsmål A og B (alm. del) af 9. sep-
tember stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren som følge af Di-
gitaliseringsstyrelsens redegørelser om håndtering af henvendelser
om sikkerheden i NemID og NemKonto ad flere omgange har
kunnet vildlede og/eller fejlinformere Folketinget vedrørende om-
fanget af svindel med NemID og NemKonto
og vil ministeren
herudover redegøre for følgende:
Hvad ministeren har gjort for at få rettet op på fejlen fra Di-
gitaliseringsstyrelsen?
Hvorfor har ministeren og Digitaliseringsstyrelsen ikke af
egen drift rettet op på fejlen og efterfølgende informeret Folke-
tinget om de fejlagtige oplysninger?
Hvilke konsekvenser får sagen for medarbejdere i Digitalise-
ringsstyrelsen og Finansministeriets departement?
Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at sikre, at
lignende fejl ikke gentager sig?
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet og samrådsspørgsmålet stillet af Peter
Skaarup fra Dansk Folkeparti.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
2462925_0002.png
Side 2 af 13
Jeg vil først svare for så vidt angår samrådsspørgs-
mål Q og dernæst kort indlede for så vidt angår
samrådsspørgsmål R, hvorefter jeg vil give ordet til
Justitsministeren for den fulde besvarelse.
Lad mig indledningsvist helt kort opridse sagen.
Det jeg bad Digitaliseringsstyrelsen om var at rede-
gøre for deres håndtering af konkrete
henvendelser til
Digitaliseringsstyrelsen
om svindel med NemKonto.
Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede på den bag-
grund en redegørelse om de henvendelser, de har
modtaget om emnet og deres håndtering heraf, fra
midten af 2015 til februar 2021.
Der var beklageligvis enkelte mangler i den første
version af redegørelsen, og derfor bad jeg Digitalise-
ringsstyrelsen lave en opdateret version af redegø-
relsen. Det skal jeg vende tilbage til.
Den opdaterede redegørelse har samme omdrej-
ningspunkt, nemlig
henvendelser til Digitaliseringsstyrel-
sen
om svindel med NemKonto afledt af digital
identitetstyveri af NemID og styrelsens håndtering
heraf. Og dækker den samme periode som den før-
ste redegørelse.
Efterfølgende har Folketinget
med god ret - vist
interesse for
omfanget
af svindel med NemKonto. Og
dermed oplysninger fra andre myndigheder og orga-
nisationer end blot Digitaliseringsstyrelsen.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 3 af 13
Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at få overblik over
omfanget af svindel.
Digitaliseringsstyrelsen har derfor også taget initiativ
til et arbejde videre med dette. Det hilser jeg vel-
komment.
Desuden er det vigtigt for mig at sige, at regeringen
naturligvis tager sikkerheden i vores offentlige digi-
tale løsninger meget alvorligt.
De offentlige digitale løsninger spiller en stor og
vigtig rolle i Danmark, og det er afgørende, at dan-
ske borgere trygt kan bruge dem.
Digital svindel stiller ofrene i en ulykkelig situation.
Sikkerheden i de offentlige digitale løsninger, som
for eksempel NemKonto, og indsatsen mod it-kri-
minalitet er derfor et vigtigt fokus for regeringen.
Som jeg også har nævnt på tidligere samråd, så er
både NemID og NemKonto helt generelt præget af
en høj sikkerhed.
Og Digitaliseringsstyrelsen arbejder løbende med
forskellige aktiviteter, som er med til at sikre en
fortsat høj sikkerhed.
For eksempel har regeringen i forhold til Nem-
Konto indført, at borgere nu skal godkende og akti-
vere ændringer af deres NemKonto via en kode i
det aktiveringsbrev, som borgeren får tilsendt.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 4 af 13
Et andet eksempel på et sikkerhedsinitiativ er, at
man ikke længere kan se, hvor mange nøgler, der er
tilbage på sit NemID nøglekort, når man logger ind
med NemID. Det gør det er sværere for kriminelle
at regne ud, hvornår et nyt nøglekort vil blive sendt
til borgeren.
Der er etableret en hotline til hjælp ved identitetsty-
veri, som kan vejlede og rådgive borgeren ved mis-
tanke om identitetstyveri, og hjælpe dem med at
håndtere problemer. Hotlinen har åbent døgnet
rundt 365 dage om året, så borgeren kan ringe og få
hjælp når som helst, der er brug for det.
Et sidste ting jeg vil fremhæve er, at Digitaliserings-
styrelsen sammen med Erhvervsministeriet og
Justitsministeriet har nedsat en arbejdsgruppe,
som gennemgår de nuværende regler for hæftelse
ved svindel med NemID.
Arbejdet viser indtil videre, at der er en problemstil-
ling ved betalinger via NemKonto, hvor en borger
risikerer selv at hænge på regningen for svindel,
også selvom borgeren ikke har handlet uagtsomt.
Regeringen vil derfor foreslå en lovændring, så man
som borger, der ikke har handlet uagtsomt,
vil kunne få genudbetalt den svindlede NemKonto-
udbetaling.
***
Og så vil jeg gerne slå fast, at Folketinget naturligvis
skal have korrekte oplysninger.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 5 af 13
Derfor var det også vigtigt, at Digitaliseringsstyrel-
sen
– på baggrund af DR’s oplysninger i den opda-
terede udgave af redegørelsen rettede op på de
fundne mangler, der var i den første. I den første
udgave af redegørelse manglede tre specifikke hen-
vendelser til Digitaliseringsstyrelsen om svindel med
NemKonto, og de blev tilføjet i den opdaterede re-
degørelse.
Og så vil jeg også helt principielt slå fast, at jeg ikke
- hverken i denne eller andre sager - kommer til at
drøfte eventuelle personaleanliggender i Finansmini-
steriets koncern med Folketinget.
Men jeg vil også sige, at jeg mener ikke, at der på
nuværende tidspunkt er belæg for, at der skal være
nogle personalemæssige konsekvenser af det forløb
der har været.
For at sikre klarhed blandt os alle om forløbet, vil
jeg nu sætte lidt flere ord på, end jeg gjorde i min
indledning.
[Beskrivelse af sagen
redegørelsens
forløb]
I februar 2021 var jeg i samråd om sikkerheden i
NemID, hvor der også blev refereret til Danmarks
Radios aktindsigt og nyhedsindslag om svindel med
NemKonto.
For at skabe klarhed over situationen, bad jeg Digi-
taliseringsstyrelsen om at lave en redegørelse for de
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 6 af 13
henvendelser til Digitaliseringsstyrelsen om svindel
med NemKonto, som indgik i DR’s dækning.
Som nævnt er det væsentligt for samrådet i dag, at
det var
henvendelser til Digitaliseringsstyrelsen om svindel
med NemKonto,
som var temaet i DR’s dækning og i
mit opdrag til styrelsen. Og ikke som samråds-
spørgsmålet vi behandler i dag, ”omfanget
af svindel
med NemID og NemKonto”.
Styrelsen skulle redegøre for deres håndtering af
konkrete henvendelser til Digitaliseringsstyrelsen
om svindel med NemKonto.
Redegørelsen er afgrænset til en periode fra midten
af 2015 til februar 2021.
I redegørelsen beskriver Digitaliseringsstyrelsen,
hvordan de har taget stilling til og svaret på ind-
komne henvendelser til Digitaliseringsstyrelsen om
svindel, og at der også er sat flere tiltag i værk for at
sikre et fortsat højt sikkerhedsniveau i løsningerne.
Det skal også bemærkes, at henvendelser om svindel
er ét blandt flere elementer i arbejdet med sikkerhe-
den i de digitale løsninger. Generelt arbejdes der lø-
bende med styrkelse af sikkerheden i løsningerne i
samarbejde med leverandørerne.
Efter den første udgave af redegørelsen, blev der af
DR påpeget enkelte mangler i redegørelsen. Det er
naturligvis beklageligt. Og det har jeg også klart un-
derstreget over for Digitaliseringsstyrelsen.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
2462925_0007.png
Side 7 af 13
Derfor bad jeg også Digitaliseringsstyrelsen lave en
opdateret version af redegørelsen.
Der blev i august oversendt en opdateret udgave af
redegørelsen til Folketinget.
Ændringerne i den opdaterede udgave af redegørel-
sen falder primært i tre dele:
For det første præciserede Digitaliseringsstyrelsen,
at når der henvises til keyloggerforløb i 2017 og
2020, beskriver det, hvornår og hvordan
Digitalise-
ringsstyrelsen
blev bekendt med to forskellige keylog-
ger-metoder og styrelsens efterfølgende håndtering
af indsatser imod svindelmetoderne. Og altså ikke,
som nogle måske læste formuleringen, at der kun
skulle være tale om sager om keyloggersvindel i de
pågældende år.
For det andet præciserede styrelsen afgrænsningen i
forhold til, hvilke henvendelser til Digitaliseringssty-
relsen redegørelsen forholder sig til, så det mere ty-
deligt fremgår, hvad redegørelsen dækker over, og
hvad den ikke dækker over. Altså, at redegørelsen
dækker over en række konkrete henvendelser til Di-
gitaliseringsstyrelsen om svindel med NemKonto
afledt af digital identitetstyveri af NemID, men ikke
det generelle omfang af svindel.
For det tredje blev redegørelsen på baggrund af
endnu en gennemgang af mails i styrelsen opdateret
med tre konkrete mails, som beklageligvis ikke var
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 8 af 13
journaliseret korrekt. Derfor indgik de ikke i den
oprindelige redegørelse.
Det har Digitaliseringsstyrelsen beklaget over for
mig, og den beklagelse vil jeg gerne viderebringe til
udvalget.
Efter oversendelsen af den opdaterede redegørelse,
har DR stillet sig kritiske over for, om redegørelsen
er retvisende i forhold til billedet af omfanget af
svindel med NemKonto og NemID.
Som en del af at redegøre for de henvendelser Digi-
taliseringsstyrelsen har modtaget i perioden midt
2015 til februar 2021, har styrelsen i begge udgaver
af redegørelsen refereret indikationer på omfang af
svindel med NemKonto, som har været nævnt af in-
teressenter i nogle af de henvendelser, redegørelsen
omhandler.
Styrelsen har også redegjort for, at det er svært at
fastlægge omfanget af svindel med NemKonto, og
at der kan være et mørketal.
Styrelsen har i redegørelsen beskrevet, hvordan de i
forhold til nogle konkrete henvendelser til Digitali-
seringsstyrelsen, har ageret. Derfor har det også væ-
ret naturligt i den sammenhæng at nævne, hvad
drøftelserne med hovedinteressenterne på området
har omhandlet, herunder hvad der blev sagt om-
kring omfanget af svindel i nogle af de omfattede
henvendelser til Digitaliseringsstyrelsen.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 9 af 13
Usikkerheden om tallene er understreget i redegø-
relsen. Og så vil jeg igen minde om, at formålet med
redegørelsen var at se på henvendelser til Digitalise-
ringsstyrelsen og håndteringen heraf.
Det fremgår fx i indledningen til redegørelsen, at der
er tale om en redegørelse for håndteringen af
henvendel-
ser til Digitaliseringsstyrelsen
om svindel med
NemKonto
i
en specifik periode, og af styrelsens generelle arbejde
med sikkerheden i NemKonto og NemID.
Der er i dag ikke krav om, at svindel med Nem-
Konto og NemID skal indberettes til Digitalise-
ringsstyrelsen, hvorfor styrelsen generelt i vurderin-
ger af omfang af svindelsager henviser til eller ind-
henter bidrag fra Rigspolitiet.
Da jeg modtog spørgsmålet til Retsudvalget om
hvor mange gange om året det sker, at overførsels-
indkomster omdirigeres af svindlere, og hvor mange
pensionister der har fået videredirigeret deres pen-
sion ulovligt, blev der derfor også indhentet bidrag
fra Rigspolitiet, som til svaret oplyste, at de skønner,
at de modtager ca. 200 anmeldelser årligt, hvor
modtagere af overførselsindkomster har fået disse
omdirigeret af en gerningsmand, som har ændret en
NemKonto.
Når disse ikke indgår i redegørelsen skyldes det, at
formålet med redegørelsen var at redegøre for hånd-
teringen af en række konkrete
henvendelser til Digitali-
seringsstyrelsen
om svindel med NemKonto modtaget
i perioden fra midten af 2015 til februar 2021.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
2462925_0010.png
Side 10 af 13
Dette er fortsat gældende i den opdaterede redegø-
relse.
Når det er sagt vil jeg gerne medgive, at det kunne
have været hensigtsmæssigt
om end det formelt
ikke var en del af opdraget til digitaliseringsstyrelsen
at inddrage de ca. 200 anmeldelser i den perspekti-
verende del af redegørelsen. Også henset til, at man
her nævner de 30-50 sager.
[Afrunding]
Og den diskussion, som er rejst i den henseende vi-
ser også tydeligt, at det er væsentligt, at vi får et
bedre overblik over omfang for svindel med Ne-
mID og NemKonto.
Det er et svært område, hvor vi ikke har dækkende
data og der er en del forskellige måder at opgøre
svindel på.
Svindelsager er generelt set et politi-anliggende, og
da svindel med NemKonto og NemID ikke i ud-
gangspunktet indberettes til Digitaliseringsstyrelsen,
er jeg nødsaget til at henvise til Rigspolitiet for en
konkret vurderinger af omfang af svindelsager.
For at forsøge at tilvejebringe et mere præcist bil-
lede af omfanget, har Digitaliseringsstyrelsen taget
initiativ til at udarbejde en rapport om omfanget af
svindel med NemKonto som følge af digital identi-
tetstyveri med NemID. Det noterer jeg mig med til-
fredshed.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 11 af 13
Da anmeldelser om svindel ikke går til Digitalise-
ringsstyrelsen, men til politiet, vil styrelsen invitere
relevante parter, herunder Rigspolitiet, Finans Dan-
mark og Finans og Leasing til at deltage i arbejdet.
Det skal gerne give os et bedre overblik over om-
fanget af digitalt identitetstyveri af NemID og svin-
del med NemKonto.
Det vil give os et stærkere afsæt for at arbejde pro-
aktivt med den viden vi får. Og det vil bidrage til, at
vi også fremadrettet kan udvikle sikre it-løsninger
som vores borgere er trygge i at bruge.
Lad mig gå videre til samrådsspørgsmål R.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 12 af 13
Samrådsspørgsmål B
Hvad vil ministeren gøre ved den stigende digitale kriminalitet?
Det talte ord gælder
[Kort indledning fra finansministeren]
Jeg vil indlede kort, da håndtering og bekæmpelse af
kriminalitet
også digital kriminalitet
er forankret
hos justitsministeren.
Men det er klart, at digital kriminalitet, især i form af
tyveri og misbrug af NemID og NemKonto, opta-
ger regeringen. Det er helt afgørende, at borgere kan
føle sig trygge ved at bruge de offentlig digitale løs-
ninger.
Der er ingen tvivl om, at der i takt med samfundets
digitalisering også opstår nye typer og muligheder
for kriminalitet. Ofre for digital svindel står i en me-
get ulykkelig situation; dét tager vi i regeringen me-
get alvorligt.
Derfor finder jeg og regeringen også, at det er af af-
gørende betydning, at vi konstant arbejder på at
holde trit med de it-kriminelle og deres metoder, så
vi reducerer de it-kriminelles mulighed for at ud-
nytte offentlige digitale løsninger til svindel.
Som jeg netop har redegjort for, har Digitaliserings-
styrelsen løbende iværksat og gennemført forskellige
aktiviteter og tiltag, som er med til at forebygge og
modvirke svindel på såvel NemKonto som NemID
og dermed sikre en fortsat høj sikkerhed.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til finansministeren
Side 13 af 13
Samtidig gennemfører Digitaliseringsstyrelsen, sam-
men med blandt andet politiets Landsdækkende
Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet, For-
brugerrådet Tænk og kommunerne, løbende en
række målrettede kampagne- og oplysningsaktivite-
ter, som skal hjælpe borgerne med at beskytte deres
koder og personlige oplysninger fra kriminelle.
Desværre er det ikke muligt at sikre sig 100 procent
mod svindel
hverken i den fysiske eller digitale
verden. Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at ruste bor-
gerne og sikre vores systemer, og som jeg har rede-
gjort for i dag, er det et arbejde, der tages meget al-
vorligt, og som løbende pågår.
I sidste ende er bekæmpelse af kriminalitet
hvad
enten den er digital eller ej
et anliggende for poli-
tiet.
For besvarelse af spørgsmålet herudover vil jeg der-
for give ordet videre til justitsminister Nick Hække-
rup.