Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Gejl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/15589
30. december 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. december 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 95 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tor-
sten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 95:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange ansøgere til den såkaldte Arne-pension, der for
øjeblikket er modtagere af anden overførselsindkomst, og hvor mange der for øje-
blikket arbejder på deltid, og om muligt omfanget af deltidsarbejdet?”
Svar:
Aftalen om ret til tidlig pension kom på plads i efteråret 2020, og de første borgere
kan nu velfortjent trække sig tilbage på ordningen den 1. januar 2022. Med aftalen
om tidlig pension fandt vi en løsning for dem med de længste og ofte mest slid-
somme arbejdsliv. De får nu ret til at kunne gå på pension, mens de stadig har livs-
kvalitet i pensionsalderen.
I alt 30.515 personer har ansøgt om ret til tidlig pension i perioden fra den 1. august
2021 og frem til den 30. november 2021. Nogle af ansøgerne vil kunne gå på tidlig
pension fra 2022, mens andre ansøgere først kan gøre brug af en evt. ret til tidlig
pension i de efterfølgende år
–
det afhænger af alder og anciennitet på arbejdsmar-
kedet.
Det bemærkes i øvrigt, at den arbejdsmarkedsstatus ansøgere til tidlig pension har
på ansøgningstidspunktet ikke kan bruges til at udlede, hvor mange der faktisk
overgår fra beskæftigelse på det tidspunkt, de kan overgå til tidlig pension.
For det første er det muligt at søge om ret til tidlig pension som 61-årig, men retten
kan først bruges tidligst tre år før folkepensionsalderen, dvs. mange ansøgere har
endnu ikke nået alderen, hvor de har mulighed for at gøre brug af retten til tidlig
pension. Det er heller ikke alle ansøgere, der ender med at udnytte retten.
Derudover er det ikke muligt at opgøre, hvad ansøgernes alternative forsørgelses-
grundlag ville have været i fravær af tidlig pension
–
herunder hvor mange der ville
have været i beskæftigelse, på efterløn eller en anden offentlig forsørgelse. I 2022
er fx 65 pct. af målgruppen for tidlig pension efterlønsberettigede, og flere af ansø-