Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2508367_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 3. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
94 (alm. del) efter ønske fra Victoria Velasquez (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 94:
Kan ministeren bekræfte oplysningen i FH’s seneste udspil vedrørende udenland-
ske arbejdere fra tredje lande: »Udenlandsk arbejdskraft på ordentlige vilkår«,
oktober 2021, at ledsagende familie til godkendte udenlandske arbejdere fra tred-
jelande er omfattet af lovens bestemmelser om sædvanlige løn- og ansættelses-
vilkår, hvis de finder et arbejde? Hvis ministeren kan bekræfte dette, bedes mini-
steren angive, hvor i lovgivningen dette tillades, og som følger op på den betænk-
ning bl.a. Enhedslisten og Socialdemokratiet lavede sammen.
Svar:
Med lov nr. 2194 af 29. december 2020 blev der i udlændingelovens § 9 m, stk. 2,
indført en bestemmelse, hvorefter opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1, til en ud-
lænding med familiemæssig tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse
efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a, c eller d, medmindre
EU-reglerne kan tilsige andet, skal betinges af, at udlændingen ikke uden arbejds-
tilladelse samtidig arbejder for samme virksomhed som udlændingen med op-
holdstilladelse efter § 9 a eller for en virksomhed, der har tæt sammenhæng til
den virksomhed, som udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a arbejder for.
Det følger af § 9 m, stk. 2, 3. pkt., at der skal være tale om en ansættelse på mini-
mum 30 timer om ugen. I forbindelse med ansøgningen om arbejdstilladelse efter
§ 9 m, stk. 2, vurderes det samtidig om løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige
efter danske forhold.
Baggrunden for lovændringen, hvorved der blev indført et krav om arbejdstilladel-
se for visse medfølgende familiemedlemmer, er, at medfølgende familiemedlem-
mer med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m som udgangspunkt er
fritaget for krav om arbejdstilladelse, jf. udlændingelovens § 14, stk. 1, nr. 7. Det
betyder, at medfølgende familiemedlemmer, fra det øjeblik de meddeles opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 9 m, kan tage arbejde hvor de vil og på de
30. december 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontoret for International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 20778
1844412
Side
1/2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om ledsagende familie til godkendte udenlandske arbejdere fra tredjelande er omfattet af lovens bestemmelser om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, til udlændinge- og integrationsministeren
vilkår de vil uden at skulle søge arbejdstilladelse hertil. Styrelsen for International
Rekruttering og Integration (SIRI) så dog i praksis eksempler på sager, hvor med-
følgende ægtefæller til udenlandske arbejdstagere med en stedfæstet arbejdstil-
ladelse var ansat samme sted, men hvor den medfølgende ægtefælle fik ingen
eller en meget lav løn.
Et flertal i udvalget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten udtrykte som en del af de politiske bemærkninger til
lovforslaget, hvorved ovennævnte bestemmelse blev indført, at det er vigtigt, at
alle ansatte på det danske arbejdsmarked, herunder også medfølgende familie-
medlemmer, uanset om familien arbejder i den samme eller i forskellige virksom-
heder, arbejder under ordentlige løn- og ansættelsesforhold, og at ledsagende
familiemedlemmer, som ikke arbejder i samme virksomhed, på samme måde som
øvrige lønmodtagere i Danmark bør arbejde under sædvanlige løn- og ansættel-
sesforhold.
Denne politiske tilkendegivelse ændrer imidlertid ikke på, at bestemmelsen i ud-
lændingelovens § 9 m, stk. 2, er begrænset til ansættelser i samme virksomhed
som udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a eller en virksomhed, der har
tæt sammenhæng hermed.
Hvis man udlændingeretligt skal stille et krav om, at alle medfølgende familiemed-
lemmer skal arbejde på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, vil det kræve, at
man indfører et generelt krav om, at medfølgende familiemedlemmer skal søge
om en arbejdstilladelse. Den fleksibilitet, der ligger i ikke at skulle søge om en
arbejdstilladelse, og i at den medfølgende familie kan arbejde på deltid fx 10 timer
om ugen, er vigtig for de udenlandske arbejdstagere og dermed for de danske
virksomheders mulighed for at kunne tiltrække og fastholde den nødvendige kva-
lificerede arbejdskraft.
Derfor mener jeg, vi med afgrænsningen af det formelle krav om særskilt arbejds-
tilladelse i udlændingelovens § 9 m, stk. 2, har sikret den fornødne balance og
fleksibilitet i reglerne for medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2