Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2504836_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 3. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 86
(alm. del) efter ønske fra Victoria Velasquez (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 86:
Kan ministeren oplyse, hvad sanktionerne er mod udenlandske arbejdere fra tred-
jelande, der har godkendt opholds- og arbejdstilladelse, i tilfælde hvor det er ar-
bejdsgiveren, der har ansvaret for at bryde forudsætningen om sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår, eller hvor det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for, at lønnen
i beløbsordningen ikke lever op til kravet? Herunder bedes ministeren redegøre for,
om SIRI i dag har beføjelser til, at pålægge sanktioner overfor arbejdsgiver og ikke
alene fratage den relevante udenlandske arbejder sin arbejdstilladelse i tilfælde,
hvor det findes, at arbejdsgiver overtræder gældende regler?
Svar:
Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at en tidsbegrænset opholdstilla-
delse kan inddrages, når grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var
urigtigt eller ikke længere er til stede.
Tilsidesættelse af særlige betingelser knyttet til en tilladelse er strafbart efter ud-
lændingelovens § 60, stk. 1, og kan straffes med bøde eller under skærpende om-
stændigheder med fængsel indtil 4 måneder.
Den, som beskæftiger en udlænding uden fornøden arbejdstilladelse eller i strid
med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser, kan straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år, jf. ifølge udlændingelovens § 59, stk. 5.
Det er anklagemyndigheden, der vurderer, om der skal rejses tiltale for overtræ-
delse af udlændingelovens § 59, stk. 5, og § 60, stk. 1.
Hertil kommer, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) som
et moment i vurderingen af, om der kan meddeles opholds- og arbejdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-4, 6-9 og 12-14, kan lægge vægt på, om
en virksomhed tidligere er straffet for at beskæftige en udlænding uden fornøden
Side
1/2
17. december 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontoret for International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 20711
1843518
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om, hvad sanktionerne er mod udenlandske arbejdere fra tredjelande, i tilfælde hvor det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for at bryde forudsætningen om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, til udlændinge- og integrationsministeren
arbejdstilladelse eller i strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser, jf.
udlændingelovens § 59, stk. 5, samt om udlændingen på grov vis har overtrådt eller
tilsidesat betingelserne for tidligere opholdstilladelser i Danmark eller har arbejdet
i Danmark uden fornøden tilladelse eller i strid med de for en arbejdstilladelse fast-
satte betingelser. Dette følger af bekendtgørelse om udlændinges adgang her til
landet (udlændingebekendtgørelsen) § 22, stk. 6, nr. 3 og 8.
Afsluttende kan det nævnes, at det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 22, 3. pkt.,
at SIRI i forbindelse med en afgørelse om inddragelse af en virksomheds certifice-
ring efter fast track-ordningen samtidig skal træffe afgørelse om, at der ikke kan
meddeles en ny certificering i en periode på 1 år fra afgørelsestidspunktet. Der vil
ske inddragelse af en certificering, hvis denne er opnået ved svig, eller hvis virksom-
heden ikke har overholdt betingelserne herfor, fx hvis virksomheden inden for det
seneste år er straffet mere end to gange efter udlændingelovens § 59, stk. 5, eller
§ 60, stk. 1., eller efter samme bestemmelser er ifaldet straf i form af en bøde på
mindst 60.000 kr. (ved færre end 250 fuldtidsansatte) og mindst 100.000 kr. (ved
mindst 250 fuldtidsansatte).
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2