Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Gejl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/15589
30. december 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. december 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 74 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tor-
sten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 74:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange ansøgninger om seniorpension, der kommer fra
nuværende modtagere af offentlig ydelse, og hvor mange fra personer, der arbejder
på nedsat tid, og om muligt hvor meget nedsat tid de ansøgere arbejder på?
”
Svar:
Seniorpension blev indført med virkning fra 1. januar 2020. For at få seniorpension
skal man have højst seks år til folkepensionsalderen, have varig nedsat arbejdsevne
samt en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet. Antallet af ansøgere til senior-
pension i perioden 1. januar 2020 til 30. september 2021 udgjorde i alt 16.763 per-
soner.
Tabel 1 viser arbejdsmarkedsstatus i den 10. uge inden ansøgningstidspunktet for
alle ansøgere af seniorpension i perioden 1. januar 2020 til 30. september 2021. Ar-
bejdsmarkedsstatus opgøres i den 10. uge forud for ansøgning om seniorpension,
da arbejdsmarkedsstatus dermed kan opgøres på det samme tidspunkt for hele po-
pulationen af ansøgere i perioden 1. januar 2020 til 30. september 2021.
Opgjort i den 10. uge forud for ansøgningstidspunktet var 81 pct. af ansøgerne fra
andre offentlige ydelser, 12 pct. var i beskæftigelse, mens 7 pct. var selvforsørgede.