Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2535231_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Peter Skaarup
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
28. februar 2022
J.nr. 2021 - 10984
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. november 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 72 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Peter
Skaarup (MFU).
Spørgsmål nr. 72:
Vil ministeren kommentere på artiklen »Hundreder gribes i lufthavnen for fusk
med sociale ydelser« på berlingske.dk den 28. oktober 2021 og i forlængelse heraf
sende en oversigt over de nationaliteter, som de 585 sager siden 1. juni 2021 vedrø-
rer? Og vil ministeren samtidig redegøre for sagen, herunder hvilke ydelser der er
modtaget, samt i hvilket omfang udlændinge kan opnå tidsubegrænset opholdstilla-
delse og dansk indfødsret efter den slags bedrageri, om det medfører karens, samt i
hvilket omfang de pågældende tilbagebetalingspligtige ydelser først skal være til-
bagebetalt som en betingelse for tidsubegrænset opholdstilladelse og dansk ind-
fødsret?
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det er helt og aldeles uacceptabelt, når nogen
snyder med deres sociale ydelse. Det er underminerende for sammenhængskraften i
vores samfund. Det er kommunernes og a-kassernes opgave, at oplyse og kontrol-
lere, at borgere på ydelser selvfølgelig står til rådighed for det danske arbejdsmar-
ked.
Det er ikke muligt at udarbejde en oversigt over hvilke konkrete ydelser, de enkelte
borgere har modtaget, som de ikke havde ret til. Det skyldes dels, at sagsbehandlin-
gen endnu ikke er afsluttet i et betydeligt antal sager i kommuner/a-kasser, dels at
oplysninger af så konkret karakter generelt ikke registreres af Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er aktuelt ved at afdække, hvilke in-
formationer styrelsen fremadrettet kan indsamle og registrere om personer, som
bliver kontrolleret i forbindelse med lufthavnstilsynet.
Der spørges derudover til nationalitet på de borgere, der er udtaget til yderligere
kontrol.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 72: MFU spm. om ministeren vil sende en oversigt over de nationaliteter, som de 585 sager, der omtales i artiklen »Hundreder gribes i lufthavnen for fusk med sociale ydelser«, til beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering oplyser, at de 23 gennemførte tilsyn i
perioden 1. juni 2021 til og med 24. oktober 2021 har givet anledning til at udtage
585 personer til yderligere kontrol. Den yderligere kontrol har ført til, at 388 af de
585 personer er blevet indberettet til henholdsvis a-kasser med 155 personer og
kommuner med 233 personer, da styrelsen ikke har kunnet påvise, at disse borgere
havde meldt ferie til a-kassen eller kommunen.
I det vedlagte bilag 1 fremgår nationaliteten på 388 personer, der er indberettet til
a-kasser og kommuner, fordi der er begrundet mistanke om socialt bedrageri. Det
bemærkes, at det først afgøres i den efterfølgende sagsbehandling i a-kasser og
kommuner, hvor mange blandt de 388 personer, der uberettiget har modtaget en
ydelse og derfor vil blive mødt med et krav om tilbagebetaling.
For så vidt angår den del af spørgsmål, der vedrører konsekvenserne for opholdstil-
ladelse og dansk indfødsret, er der tale om regler, som hører under Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Derfor har jeg anmodet om et bidrag til brug for besvarel-
sen fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, som oplyser:
”1.
For så vidt angår spørgsmålet om tidsubegrænset opholdstilladelse, kan
Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyse, at en udlænding kan være
helt udelukket fra at få tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis udlændingen
er idømt en ubetinget frihedsstraf. Endvidere kan en udlænding, der er idømt
en frihedsstraf
betinget eller ubetinget
være udelukket fra at få tidsube-
grænset opholdstilladelse i en periode (karensperiode). Det gælder, uanset
hvilken kriminalitet udlændingen er dømt for at have begået, og således også
i forhold til overtrædelser af bl.a. straffelovens § 289 a om socialt bedrageri.
Udlændinge, der er idømt en ubetinget straf af mindst 6 måneders fængsel,
er udelukket fra at få tidsubegrænset opholdstilladelse. Det samme gælder
udlændinge, der er idømt en anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller
giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have
medført en straf af mindst 6 måneders fængsel. Det bemærkes, at udlæn-
dinge, der er dømt for overtrædelse straffelovens kapitel 12 eller 13 eller §§
210, 216 og 222-224, § 225, jf. § 216 eller §§ 243-246, er udelukket fra at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis de idømmes en ubetinget straf af
mindst 60 dage fængsel.
Dette følger af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 2 og 3.
Udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf i under 60 dage, vil ikke
kunne opnå tidsubegrænset opholdstilladelse i 12 år, dog 18 år hvis der er
tale om overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13. Udlændinge, der er
idømt ubetinget frihedsstraf i 60 dage eller mere, men under 6 måneder, vil
ikke kunne opnå tidsubegrænset opholdstilladelse i 15 år. Karensperioderne
regnes fra tidspunktet for løsladelse.
Udlændinge, der idømmes en betinget frihedsstraf med vilkår om samfunds-
tjeneste, vil ikke kunne opnå tidsubegrænset opholdstilladelse i 7 år og 6 må-
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 72: MFU spm. om ministeren vil sende en oversigt over de nationaliteter, som de 585 sager, der omtales i artiklen »Hundreder gribes i lufthavnen for fusk med sociale ydelser«, til beskæftigelsesministeren
neder. Anden betinget frihedsstraf er til hinder for tidsubegrænset opholdstil-
ladelse i 6 år. Karensperioderne regnes fra tidspunktet for afsigelse af ende-
lig dom.
Dette følger af udlændingelovens § 11 a, stk. 1 og 2.
Udlændingeloven indeholder endvidere regler om karensperioder i forhold
til opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse ved dom til ambulant be-
handling med mulighed for hospitalsindlæggelse, dom til behandling, dom til
anbringelse i hospital og dom til forvaring, jf. udlændingelovens § 11 a, stk.
6, og dom til ungdomssanktion, jf. § udlændingelovens 11 a, stk. 8.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at tidsube-
grænset opholdstilladelse normalt kun kan meddeles, hvis udlændingen ikke
har forfalden gæld til det offentlige
Kravet vedrørende forfalden gæld til det offentlige omfatter bl.a. tilbagebeta-
lingspligtige ydelser efter lov om social service og lov om aktiv socialpolitik
(eksempelvis for meget udbetalt kontanthjælp).
Betingelsen omfatter ikke de tilfælde, hvor der er givet henstand med tilba-
gebetalingen af gælden. Derimod har det ikke nogen betydning, om der er
indgået en afdragsordning om tilbagebetaling af gælden i rater. Uanset om
der er givet henstand med tilbagebetalingen af gælden, er det en betingelse,
at gælden ikke overstiger 123.235,52 kr. (2021-niveau).
Der henvises til udlændingelovens § 11, stk. 7.
2.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der omhandler dansk statsborger-
skab, kan det oplyses, at det fremgår af § 19, stk. 2, i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, at en ansøger om dansk statsborger-
skab, der er idømt betinget eller ubetinget fængselsstraf eller foranstaltninger
efter straffelovens kapitel 9, ikke kan optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
Endvidere fremgår det af § 19, stk. 5, jf. bilag 2, nr. 4, i cirkulæreskrivelsen,
at en ansøger om dansk statsborgerskab, der er straffet med en bøde på 3.000
kr. eller derover for socialt bedrageri (straffelovens § 289 a), midlertidigt er
udelukket fra optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse i en peri-
ode på 6 år fra afgørelsestidspunktet i Kriminalregisteret.
Det kan videre oplyses, at det følger af cirkulæreskrivelsens § 22, at en ansø-
ger ikke kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, hvis ansø-
geren har forfalden gæld til det offentlige med hensyn til
1) tilbagebetalingspligtige ydelser efter lov om social service eller lov om
aktiv socialpolitik,
2) tilbagebetalingspligtige ydelser efter den nu ophævede lov om social
bistand,
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 72: MFU spm. om ministeren vil sende en oversigt over de nationaliteter, som de 585 sager, der omtales i artiklen »Hundreder gribes i lufthavnen for fusk med sociale ydelser«, til beskæftigelsesministeren
3) børnebidrag, der er udbetalt forskudsvis af det offentlige efter lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag,
4) daginstitutionsbetaling,
5) studielån (SU-lån),
6) tilbagebetaling af for meget udbetalt boligstøtte, jf. § 47 i lov om indi-
viduel boligstøtte,
7) tilbagebetaling af boligindskudslån, medmindre der er indgået en af-
dragsordning for tilbagebetaling, som overholdes af ansøgeren,
8) kontrolafgifter til trafikselskaber på 3.000 kr. og derover,
9) bøder til politiet og offerbidrag,
10) retsafgift, gebyrer og omkostninger i retssager og fogedsager eller
11) skatter og øvrige afgifter, medmindre skatte- eller afgiftsrestancen skyl-
des forhold, der ikke kan lægges ansøgeren til last.
Gæld til det offentlige, som ikke kan rubriceres under § 22, nr. 1-11, er ikke til hin-
der for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.”
Jeg kan henholde mig til svaret fra Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4