Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2507186_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-10880
21. december 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. november 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 67 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udval-
get.
Spørgsmål nr. 67:
”Vil
ministeren kommentere intern henvendelse af 16. april 2021, jf. BEU alm. del
bilag 260 (2020-21) og det interne materiale fra foretræde den 18. november
2021 om digitalisering og effektivisering af beskæftigelsesområdet, jf. BEU alm.
del
bilag 64.”
Svar:
Store dele af beskæftigelsesområdet er allerede digitaliseret. Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering (STAR) driver landsdækkende selvbetjeningsløsninger
(Jobnet.dk), Jobnet for arbejdsgiver (JobAG) og VITAS) samt Det fælles Data-
grundlag (DFDG), som har til formål at opsamle og dele relevante oplysninger med
henblik på at gøre samarbejdet mellem borger, jobcenter og a-kasse nemmere.
Kommunerne og a-kasserne sikrer digital understøttelse af indsatsen i jobcentre og
a-kasser.
Nedenfor følger mine kommentarer til de fem digitale bud på forbedringer af be-
skæftigelsesindsatsen fra Schultz.
Digital aktivering
Schultz foreslår, at aktiveringsindsatsen digitaliseres og målrettes yderligere. Fx
via tilbudsplatforme indeholdende digitale beskæftigelsestilbud i form af online
kurser og webinarer.
Det er allerede muligt for kommunerne selv at tilrettelægge dele af indsatsen digi-
talt for den ledige. Kommunerne kan give tilbud om vejledning og opkvalificering
som digitale tilbud, hvis uddannelses- og kursusstederne udbyder forløbene med
digital gennemførelse. Det gælder både tilbud om ordinær uddannelse, kurser og
ikke-meritgivende uddannelsesaktiviteter. Det samme gælder for kommunens egne
forløb.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om kommentar til henvendelse og materiale om digitalisering og effektivisering af beskæftigelsesområdet, til beskæftigelsesministeren
På baggrund af erfaringer fra udvalgte kommuner arbejder STAR på en guide til
kommunerne om, hvordan digitale indsatser kan understøtte målet med beskæfti-
gelsesindsatsen.
Der er allerede flere private leverandører, der tilbyder digitale kurser, online under-
visning m.v., som flere kommuner gør brug af i deres beskæftigelsesindsats.
Digitale og differentierede samtaler
Schultz foreslår, at samtaler i jobcentret i højere grad foregår digitalt.
Det bemærkes, at ledige med
Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesind-
satsen
af den 19. juni 2021 får mulighed for at vælge, om jobsamtalen skal holdes
ved personligt fremmøde eller over telefon eller video
efter seks måneders ledig-
hed.
Lovforslaget, der udmønter aftalen, er under behandling i Folketinget.
For så vidt angår digitale samtaler
før seks måneders ledighed,
er der solid viden
om positive effekter af fysiske samtaler i det første halve år af ledighedsperioden,
mens der ikke foreligger samme viden om virkningen af digitale samtaler i samme
periode. Jobcentrene har mulighed for at holde digitale samtaler i denne periode
som supplement til de fysiske samtaler.
Automatisering af interne administrative processer
Schultz foreslår, at flere administrative processer automatiseres. Fx ved intelligent
udsøgning af relevante journalnotater og lægelig information samt data fra andre
kommunale systemer, som sikrer et overblik over en borgers sag og automatiseret
ledelsestilsyn.
Det bemærkes, at det er en kommunal opgave at it-understøtte sagsbehandlingen af
beskæftigelsesindsatsen. Det vil derfor være en opgave, kommunerne kan løfte i
forbindelse med erhvervelse af it-understøttelse hos egne it-leverandører. STAR
oplyser, at der allerede er kommuner, der har automatiseret deres interne admini-
strative processer.
Flere selvbetjente borgere
Schultz foreslår øget selvbetjening for borgere. Fx overblik over forløb, muligheder
og inspiration til at komme videre, herunder jobmål og brancheskift.
Det bemærkes, at flere af Schultz’ forslag indeholder løsninger, der til en vis grad
allerede er mulige. Det gælder fx småjobs, som kan opslås og udsøges på Jobnet
herunder med et valgfrit interval på fx 1-7 timer om ugen. Herudover kan kommu-
nerne hver især eller i samarbejde udarbejde lokale værktøjer, der kan give over-
blik over de lokalt eller regionalt relevante forløb eller muligheder for borgerne.
Mere selvbetjente virksomheder
Schultz foreslår øget selvbetjening for virksomheder. Fx selvbetjeningsunivers, der
giver mulighed for at oprette søgninger og jobannoncer samt håndtering af
jobordrer og formidlinger for både ordinær og støttet beskæftigelse.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om kommentar til henvendelse og materiale om digitalisering og effektivisering af beskæftigelsesområdet, til beskæftigelsesministeren
Virksomheder har i dag gode muligheder for digital selvbetjening, hvis de ønsker
at rekruttere gennem jobcenteret, både ift. støttet og ordinær beskæftigelse. Jobcen-
trene tilrettelægger selv beskæftigelsesindsatsen, herunder omfanget af evt. hjælp
til medbetjening af virksomhederne som led i jobcentrets virksomhedsservice.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3