Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2510288_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. januar 2022
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 54 (Alm. del) af 9.
november 2021 stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilken effekt det vil have på arbejdsudbuddet, hvis man
for folkepensionister fjerner beskatningen af de første 100.000 tjente kroner, samt
hvad en sådan ændring vil koste?
Svar
Det lægges til grund, at der spørges til virkningerne af at indføre et skattefradrag
på de første 100.000 kr. (2022-niveau) af erhvervsindkomsten i grundlagene for
arbejdsmarkedsbidraget, bundskatten, topskatten, kommuneskatten og kirkeskat-
ten (for medlemmer af folkekirken) for personer, der modtager folkepension. De
gældende regler for beskæftigelses- og jobfradrag fastholdes.
1
Det fremgår af spørgsmålet, at fradraget gælder for folkepensionister. Det er såle-
des yderligere lagt til grund, at fradraget gælder i de måneder i løbet af et ind-
komstår, hvor en person har modtaget folkepension. De personer, som overgår til
folkepension i løbet af året, får dermed et fradrag på en tolvtedel af 100.000 kr. i
hver måned de modtager folkepension.
2
Et sådant skattefradrag vurderes at indebære et offentligt mindreprovenu på 2.500
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Fradraget skønnes at bidrage til en stigning i
arbejdsudbuddet, svarende til 1.300 fuldtidspersoner.
Den opgjorte arbejdsudbudsvirkning afspejler en forventet øget arbejdsmarkeds-
deltagelse svarende til 850 fuldtidspersoner og en stigning i arbejdsomfanget
blandt de allerede beskæftigede pensionister svarende til 450 fuldtidspersoner,
jf.
tabel 1.
Det indebærer, at der ud over skattefrihed for de første 100.000 kr. af arbejdsindkomsten forsat opnås et
ligningsmæssigt fradrag for arbejdsindkomst (beskæftigelses- og jobfradrag). Ligningsmæssige fradrag adskiller
sig fra det foreslåede fradrag blandt andet ved at de fradrages i grundlaget for kommune- og kirkeskat
dvs.
udover arbejdsindkomst også kan fradrages i fx social pension.
2
For den del af erhvervsindkomsten der kan henføres til enkelte måneder (lønindkomst), er det kun indkom-
sten i de måneder der er fradragsberettiget, for den øvrige del af erhvervsindkomsten som
ikke
kan henføres
til enkelte måneder (overskud af egen virksomhed og pensionsindbetalinger) kan der fradrages i alt hvad der
er tjent i skatteåret.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: MFU spm. om, hvilken effekt det vil have på arbejdsudbuddet, hvis man for folkepensionister fjerner beskatningen af de første 100.000 tjente kroner, til finansministeren
2510288_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Virkning på strukturelt beskæftigelse, 2025
Deltagelseseffekt
Fuldtidspersoner
850
Timeeffekt
450
Samlet virkning
1.300
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 personer. Opgørelsesprincipperne på arbejdsudbudsvirkninger for personer
over folkepensionsalderen er nærmere beskrevet på finansministeriets hjemmeside
3
.
Kilde: Egne beregninger.
For pensionister med en arbejdsindkomst over 100.000 kr. vi fradraget have en
skattemæssigværdi på 42.700 kr., svarende til en skattelempelse på 42,7
4
pct. af de
første 100.000 kr.
Virkningen på arbejdsomfanget blandt de allerede beskæftigede afspejler modsat-
rettede effekter. For det
første
vil fradraget fjerne marginalskatten for personer, der
ikke udnytter fradraget fuldt ud, da mindre ændringer i arbejdsudbuddet ikke vil
lede til større beskatning. Denne effekt vil isoleret øge det samlede arbejdsudbud.
For det
andet
vil fradraget betyde, at den samme indkomst kan opnås med et min-
dre arbejdsudbud, denne effekt vil isoleret reducere arbejdsudbuddet. Den første
effekt domminerer den anden.
Skattefradraget vurderes at indebære et umiddelbart mindreprovenu på 3.500 mio.
kr. i 2022-niveau opgjort i 2025, hvor folkepensionsalderen er 67 år. Efter indreg-
ning af automatisk tilbageløb i form af moms og afgifter udgør mindreprovenuet
ca. 2.700 mio. Endelig vurderes den positive arbejdsudbudsvirkning at bidrage til
et offentligt merprovenu på ca. 200 mio. kr., således at den samlede offentlige
merudgift forbundet med skattefradraget udgør 2.500 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Virkning på strukturel offentlig saldo, 2025
Umiddelbar virkning
Saldovirkning, mio. kr. i 2022-niveau
-3.500
Efter tilbageløb Efter tilbageløb og adfærd
-2.700
-2.500
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.
https://fm.dk/media/18080/beregning-af-arbejdsudbudseffekter-for-personer-over-folkepensionsalderen-
i-aktuelle-folketingsspoergsmaal_a.pdf
4
Svarende til kommune- og kirkeskattesatsen i en gennemsnitskommune plus skatteværdien af arbejdsmar-
kedsbidraget.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: MFU spm. om, hvilken effekt det vil have på arbejdsudbuddet, hvis man for folkepensionister fjerner beskatningen af de første 100.000 tjente kroner, til finansministeren
Side 3 af 3
Idet det er forudsat, at fradraget er knyttet til arbejde for personer, som modtager
folkepension, vil en person over folkepensionsalderen, der benytter opsat pension
og dermed er i beskæftigelse uden at modetage folkepension, ikke have de samme
fradragsmuligheder. Tiltaget vil derfor isoleret set mindske incitamentet til opsat
pension. En svækket tilskyndelse til at vælge opsat pension vil indebære fremryk-
kede offentlige udgifter til social pension. De fremrykkede udgifter til social pen-
sion som følge af svækket tilslutning til opsat pension er ikke indregnet i den op-
gjorte saldovirkning i 2025, da det ikke har været muligt at skønne over den af-
ledte virkning af fradraget på tilskyndelsen til at vælge opsat pension.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister