Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2631460_0001.png
TALE
Samråd Y om afklaring til ressourceforløb,
fleksjob og førtidspension
5. september 2022
J.nr. 2022 - 6791
CAP
Katrine Bundgaard Schow Mad-
sen
Samrådsspørgsmål Y
Borgere med en meget begrænset arbejdsevne udsættes for lange afklaringsforløb
uden sikkerhed for, at de kan blive visiteret til et fleksjob eller tilkendes en førtids-
pension. En arbejdsevne på fx 7 timer om ugen vidner om betydelige helbredsmæs-
sige udfordringer, og bør medføre at borgeren hurtigst muligt får hjælp til at finde
et fleksjob eller tildeles en førtidspension.
Mener regeringen at de gældende regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere
med en nedsat arbejdsevne fungerer efter hensigten? Er regeringen enig i, at konse-
kvenserne ved det gældende arbejdsevnebegreb bl.a. er, at det kan være meget van-
skeligt
og en meget langtrukken proces
at blive afklaret til fleksjob eller en før-
tidspension? Hvorfor ønsker regeringen ikke at følge forslaget fra Værdig Reform,
en sammenslutning af 66 faglige- og sociale organisationer, om at give borgere
med en meget begrænset arbejdsevne retskrav om fleksjob eller førtidspension?
Mener regeringen af det er fordrende for borgernes helbred og udvikling af arbejds-
evne, at de i stedet skal gennemgå lange, udsigtsløse
og i nogle tilfælde genta-
gende
afklaringsforløb?
Indledning
Tak for det.
Og tak til Victoria Velásquez, Jette Gottlieb og Jo-
nathan Simmel for at have indkaldt til det her sam-
råd her.
Samrådet det handler jo om de gældende regler for
afklaring af arbejdsevne for ledige borgere med
nedsat arbejdsevne.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere med en nedsat arbejdsevne, jf. BEU samrådsspm. Y, til beskæftigelsesministeren
I spørger også til, om systemet fungerer efter hen-
sigten, og om borgere med en arbejdsevne på 7 ti-
mer eller derunder skal have et retskrav til at
vælge imellem enten førtidspension eller fleksjob.
Ulykkelige enkeltsager
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at de ulykke-
lige enkeltsager, der har været fremme i medierne
på det sidste, har berørt mig meget. Reglerne skal
hjælpe borgere med nedsat arbejdsevne til at ud-
vikle deres arbejdsevne, så de kan få mulighed for
et liv med arbejde. Reglerne skal ikke fastholde
borgere i lange udsigtsløse eller gentagende afkla-
ringsforløb, som det fremgår af spørgsmålet.
Derfor har jeg også allerede meldt ud, at vi skal
gøre noget grundlæggende anderledes. Det vender
jeg også tilbage til i min besvarelse.
Regler om afklaring til førtidspension,
fleksjob og ressourceforløb
Det er sådan set gode intentioner, der ligger bag de
gældende regler. Borgere i det danske velfærdssy-
stem har ret til en række forskellige ydelser, hvis
man ikke kan forsørge sig selv.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere med en nedsat arbejdsevne, jf. BEU samrådsspm. Y, til beskæftigelsesministeren
Ydelserne er behovsbestemte, og den enkelte bor-
ger skal derfor visiteres til dem. Det er et helt cen-
tralt princip i vores ydelsessystem.
Samtidig er intentionen med reglerne, at flest mu-
ligt får hjælp til at kunne blive en del af arbejds-
markedet, og at færrest muligt henvises til passiv
forsørgelse. Det er en svær balancegang, for vi
skal selvfølgelig også sikre, at der tilkendes før-
tidspension, når der ikke er andre muligheder.
Inden en borger kan blive tildelt fleksjob eller før-
tidspension, skal der derfor foretages en grundig
afklaring af den enkelte borgers arbejdsevne og
udviklingsmuligheder.
Det er kommunen, som står for at afklare arbejds-
evnen, ligesom det er kommunen, der tilkender
ydelserne.
For at bevilge et fleksjob skal relevante tilbud og
tiltag være afprøvet for at bringe eller fastholde
personen i ordinær beskæftigelse.
Hvis man som borger har en meget begrænset ar-
bejdsevne
altså ganske få timer om ugen, er det
samtidig en forudsætning for tilkendelse af fleks-
job, at kommunen vurderer, at borgeren kan ud-
vikle sin arbejdsevne inden for en rimelig periode.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere med en nedsat arbejdsevne, jf. BEU samrådsspm. Y, til beskæftigelsesministeren
Tilkendelse til førtidspension indebærer derimod,
at det er dokumenteret, at arbejdsevnen slet ikke
kan forbedres ved deltagelse i relevante aktive-
rings- eller behandlingstilbud.
Og denne her afklaring kan fx foregå som led i et
ressourceforløb.
Om ressourceforløb
Formålet med et ressourceforløb er at udvikle ar-
bejdsevnen gennem en tværfaglig og sammenhæn-
gende indsats rettet mod job og uddannelse.
Det gode ressourceforløb er der, hvor det lykkes,
at tilrettelægge og gennemføre et tværfagligt, hel-
hedsorienteret forløb af høj kvalitet, som hjælper
den enkelte godt videre i livet.
Det handler om at investere i mennesker og sikre,
at alle, der kan, får mulighed for at blive en del af
fællesskabet på en arbejdsplads.
Forligskredsen har tidligere præciseret reglerne
for, hvornår der skal igangsættes ressourceforløb.
Det er således ikke et krav, at borgeren skal igen-
nem et ressourceforløb
der skal være tale om re-
alistiske udviklingsmuligheder.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere med en nedsat arbejdsevne, jf. BEU samrådsspm. Y, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsevne
Jeg mener helt grundlæggende, at alle, der er be-
rettiget til en førtidspension eller et fleksjob, selv-
følgelig skal have det.
Men jeg mener samtidig, at det er fornuftigt, at der
foretages en grundig afklaring af borgernes ar-
bejdsevne, inden der visiteres til førtidspension og
fleksjob.
Alle har pligt til at bidrage så meget til samfundet,
som de kan, og alle med nedsat arbejdsevne har ret
til at være en del af et rummeligt arbejdsmarked.
En førtidspension betyder, at man står permanent
uden for det fællesskab, som arbejdsmarkedet er.
Vi skylder derfor både den enkelte borger og sam-
fundet, at vi tænker os godt om, før vi dømmer no-
gen ude af fællesskabet.
Udfordringer ved afklaringsreglerne
Når det er sagt, så er jeg helt enig i, at afklarings-
processen til førtidspension og fleksjob ikke er
uden udfordringer.
Vi skal være bedre til at identificere det tidspunkt,
hvor det ikke længere giver mening at fortsætte
med at udvikle arbejdsevnen.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere med en nedsat arbejdsevne, jf. BEU samrådsspm. Y, til beskæftigelsesministeren
I 2020 justerede regeringen derfor sammen med
den øvrige forligskreds ressourceforløbsordningen,
fordi
for
mange borgere oplevede, at forløbene
trak ud og manglede indhold.
Vi indførte bl.a. en indsatsgaranti og forkortede
forløbenes maksimale længde fra fem år til tre år.
Det er endnu for tidligt at vurdere, hvordan de nye
regler virker.
Men efter min opfattelse er der stadig
for
mange
borgere, som tilbringer alt for mange år på midler-
tidige ydelser uden enten at komme i arbejde eller
få en afklaring til fx et fleksjob.
Det vidner om et system, der ikke fungerer efter
hensigten.
Regeringen er derfor i færd med at foretage en
række ændringer af området, så flere hjælpes hur-
tigere videre.
Afklaringsret i kontanthjælpsaftale
Vi har allerede taget første skridt på vejen.
Med aftalen om et nyt kontanthjælpssystem har vi
besluttet at indføre en afklaringsret til aktivitetspa-
rate borgere over 30 år, der har modtaget kontant-
hjælp i mere end to år.
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere med en nedsat arbejdsevne, jf. BEU samrådsspm. Y, til beskæftigelsesministeren
Afklaringsretten indebærer at kommunen skal tage
stilling til, om borgeren fortsat skal være i kontant-
hjælpssystemet eller overgå til en anden ydelse.
Desuden får borgeren ret til at søge om fleksjob og
ressourceforløb efter to år på kontanthjælp.
I forvejen har alle borgere i beskæftigelsessyste-
met ret til at søge om førtidspension.
Og jeg er helt sikker på, at afklaringsretten vil få
stor betydning for rigtig mange borgere på kanten
af arbejdsmarkedet.
Kritisk gennemgang af førtidspension-
og fleksjobreformen
Derudover er regeringen netop nu i færd med for-
handlingerne om en kritisk gennemgang af førtids-
pension og fleksjobreformen sammen med resten
af forligskredsen. Til forhandlingerne har regerin-
gen fremlagt forslag, der har til hensigt at fjerne en
række proces- og dokumentationskrav, så flere
borgere får en hurtigere afklaring, og så vi mind-
sker bureaukratiet. Derudover har vi også fokus på
at styrke retssikkerheden ved at give borgerne i sy-
stemet flere rettigheder.
Helt konkret ønsker regeringen fx at udvide afkla-
ringsretten fra kontanthjælpsaftalen, sådan at alle
borgere i beskæftigelsessystemet kan søge om
fleksjob og ressourceforløb på det forelæggende
grundlag.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere med en nedsat arbejdsevne, jf. BEU samrådsspm. Y, til beskæftigelsesministeren
Gentænkning af beskæftigelsesindsat-
sen
Regeringen ønsker dog at gå videre end det.
Det er regeringens holdning, at der er behov for en
grundlæggende gentænkning af hele den måde,
som jobcentrene fungerer på.
Vi skal rydde op i regler, fjerne unødige krav og
give plads til en ordentlig behandling af borgerne.
Selvom mange sagsbehandlere ude i jobcentrene
brænder for at gøre en forskel for borgerne, er der
også alt for mange eksempler på, borgere som bli-
ver slæbt igennem unødvendig og dyr aktivering,
som ikke bringer dem tættere på et job.
Det er både uværdigt for borgeren og også økono-
misk uhensigtsmæssigt for samfundet.
Afslutning
Jeg mener derfor, at regeringen på mange måder
deler spørgernes ønske om, at der skal ske grund-
læggende ændringer på området.
Jeg tror dog ikke, at forslaget om, at borgere med
en arbejdsevne på under syv timer kan vælge mel-
lem førtidspension eller fleksjob, er den rigtige vej
at gå. Men i forligskredsen drøfter vi jo også en
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om regler om vurdering af arbejdsevnen for borgere med en nedsat arbejdsevne, jf. BEU samrådsspm. Y, til beskæftigelsesministeren
række af de forslag, der er fremlagt af bl.a. Værdig
Reform.
Det er svært at se, hvorfor en fast timegrænse
skulle løse problemerne
og selve vurderingen af
om man kan arbejde lige over eller under 7 timer,
vil jo også være en sammensat og skønsmæssig
vurdering.
Men vigtigst af alt, vil der en risiko for, at vi kom-
mer til at parkere alt for mange danskere uden for
arbejdsmarkedet i en alt for tidlig alder.
Jeg mener i stedet, at løsningen ligger i, at der fo-
retages en grundlæggende sanering af beskæftigel-
sessystemet, så vi kan få ryddet ud i unødvendige
processer og få mere værdighed ind i sagsbehand-
lingen.
Vi ved, at det ikke bliver let, men vi skylder bor-
gerne at tage opgaven på os.
Og det er vi i regeringen helt klar til.
Tak for ordet.
9