Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2631481_0001.png
TALE
BEU
samrådsspørgsmål W og X
septem-
ber 2022
September 2022
J.nr. 2022 - 7081
STAR/APOC 1
CAP
Samrådsspørgsmål W
Hvad mener regeringen om, at det ikke har konsekvenser for kommunerne, når de -
også efter Ankestyrelsens vurdering - foretager ulovlig sagsbehandling fx uretmæssigt
fratager en borger sit fleksjob, og hvor kommunens fejlbehandling af sagen stiller bor-
geren dårligere økonomisk ved at fratage borgeren muligheden for at fortsætte i fleks-
job på hidtidige vilkår? Mener regeringen, at det er i orden, at det er borgerne, der skal
betale for at kommunen begår ulovlig sagsbehandling, selv efter kommunen har er-
kendt dette?
Samrådsspørgsmål X
Hvad vil regeringen gøre for at dæmme op for den ulovlige sagsbehandling i kommu-
nerne? Og hvordan vil regeringen sikre kompensation til syge mennesker, der kommer
i klemme i systemet, herunder borgere der mister deres indtægt uden at blive kompen-
seret og som ikke får den fornødne hjælp til at komme på benene igen?
Indledning
Tak for det. Og Tak til både Jette Gottlieb, Jona-
than Simmel og Victoria Velasquez for at have
indkaldt til det her samråd her.
Samrådsspørgsmålene som de jo også bliver tegnet
op, handler om et meget centralt spørgsmål
nem-
lig borgernes retssikkerhed og om hvorvidt vores
administrative klagesystem fungerer, som det skal.
Retter kommunerne sig efter Ankestyrelsens afgø-
relser, og kan borgerne få kompensation, hvis
myndighederne begår en fejl? Det er vigtige
spørgsmål
og jeg vil i det følgende besvare de to
samrådsspørgsmål samlet.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om ulovlig sagsbehandling i kommunerne, jf. BEU samrådsspm. W og X, til beskæftigelsesministeren
Indledningsvist skal jeg for god ordens skyld
nævne, at Ankestyrelsen, som er klagemyndighed
bl.a. for afgørelser på beskæftigelsesområdet, res-
sortmæssigt hører under Social- og Ældreministe-
riet. Ankestyrelsen er også tilsynsmyndighed over
for kommunerne og hører i den sammenhæng un-
der Indenrigs- og Boligministeriet.
Men jeg vil i det følgende forklare, hvordan syste-
met fungerer på beskæftigelsesområdet.
Anholde præmis for samrådet
Inden jeg går i gang med det, vil jeg gerne knytte
nogle kommentarer til de præmisser, der fremgår
af de stillede samrådsspørgsmål: Nemlig at kom-
munerne foretager ulovlig sagsbehandling, og at
der er borgere, som uretmæssigt får frataget deres
rettigheder.
Her er det min klare opfattelse
og forventning
at kommunerne selvfølgelig overholder den lov-
givning, de er sat til at administrere. Men jeg ved-
kender mig, at kommunerne selvfølgelig kan begå
fejl i sagsbehandlingen.
Men der er en meget afgørende forskel mellem
ulovlig sagsbehandling på den ene side og fejl i
sagsbehandlingen på den anden. Ulovlig sagsbe-
handling indikerer, at en kommune helt bevidst
skulle handle i strid med reglerne.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om ulovlig sagsbehandling i kommunerne, jf. BEU samrådsspm. W og X, til beskæftigelsesministeren
Og jeg har ikke kendskab til, at der er kommuner,
som træffer ulovlige afgørelser på beskæftigelses-
området, herunder på fleksjobområdet.
Og på konkret forespørgsel har Ankestyrelsen op-
lyst, at de ikke har haft anledning til at rejse til-
synssager om kommunernes visitation til et fleks-
job eller tilkendelse af førtidspension.
Anderledes forholder det sig med fejl i sagsbe-
handlingen. Selvom vi helst vil undgå, at myndig-
hederne laver fejl, så kan fejl ikke undgås. Det er
jo en af årsagerne til, at vi har et administrativt
klagesystem, således at en uafhængig myndighed
kan tage stilling til sagen
og således at fejl kan
blive rettet.
Både hvis en borger får afslag på visitation til
fleksjob
eller rent faktisk bliver visiteret til et
fleksjob
men hvor afgørelsen er truffet på et for-
kert eller ufuldstændigt grundlag, så er der tale om
en administrativ fejl - ikke en ulovlig handling.
Ankestyrelsens rolle som klagemyn-
dighed
Hvis man som borger mener, at kommunen har
truffet en forkert afgørelse, herunder begået en
fejl, har man ret til at klage over kommunens afgø-
relse. Hvis kommunen ikke vil give borgeren fuldt
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om ulovlig sagsbehandling i kommunerne, jf. BEU samrådsspm. W og X, til beskæftigelsesministeren
2631481_0004.png
medhold i en klage over en afgørelse, skal Anke-
styrelsen behandle klagen.
Ankestyrelsens behandling af en klage over en
kommunes afgørelse kan ende med, at Ankestyrel-
sen ændrer afgørelsen, hjemviser sagen til kommu-
nen eller stadfæster kommunens afgørelse.
Hvis kommunens afgørelse bliver
stadfæstet,
bety-
der det, at resultatet bliver det samme som kom-
munen kom frem til.
En
hjemvisning
betyder, at kommunens afgørelse
ophæves, og kommunen skal se på sagen igen.
Hvis kommunens afgørelse
ændres,
betyder det, at
Ankestyrelsen er uenig med kommunen, og Anke-
styrelsen træffer derfor en ny afgørelse med et an-
det indhold.
Konsekvenser for kommunen og bor-
gere
Ankestyrelsens afgørelser i klagesager er endelige
og
skal
efterleves af kommunen.
Her vil jeg gerne understrege, at Ankestyrelsen er
en uafhængig myndighed, som kan efterprøve alle
retlige spørgsmål ift. kommunens afgørelse. Hvis
der er sket en fejl, skal kommunerne rette op på
baggrund af Ankestyrelsens afgørelse. Det er ikke
noget kommunen kan vælge at overhøre.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om ulovlig sagsbehandling i kommunerne, jf. BEU samrådsspm. W og X, til beskæftigelsesministeren
Skulle det ske, at en kommune ikke følger en bin-
dende afgørelse fra Ankestyrelsen, har Ankestyrel-
sen som tilsynsmyndighed mulighed for at gribe
ind på forskellige måder. I yderste konsekvens kan
Ankestyrelsen give tvangsbøder til de ansvarlige
medlemmer af kommunalbestyrelsen for at få
kommunen til at efterleve afgørelsen.
Hvis en kommune har lavet fejl, skal kommunen
naturligvis rette op på fejlen og orientere borgeren
hurtigst muligt.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at kommu-
nen også har pligt til at rette op på fejl, selvom fej-
len i første omgang har ført til en begunstigelse for
borgeren. Hvis en kommune på grund af en fejl, fx
en misforståelse af reglerne, har godkendt et fleks-
job, selvom betingelserne ikke er opfyldt, så skal
kommunen genoptage sagen. Det vil afhænge af
den konkrete sag, om kommunen i et sådant til-
fælde vil kunne frakende borgeren retten til fleks-
job.
Hvis en borger har fået en forkert ydelse, skal
kommunen hurtigst muligt træffe en korrekt afgø-
relse. Hvis det viser sig, at borgeren havde ret til
en højere ydelse, skal kommunen efterbetale diffe-
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om ulovlig sagsbehandling i kommunerne, jf. BEU samrådsspm. W og X, til beskæftigelsesministeren
rencen. Det gælder fx hvis en kommune har stop-
pet udbetalingen af sygedagpenge for tidligt, hvor
borgeren i stedet er overgået til kontanthjælp.
Hvis en borger fx fejlagtigt er blevet frakendt ret-
ten til fleksjob og derved bliver afskediget, vil bor-
geren kunne få ledighedsydelse med tilbagevir-
kende kraft. Derudover skal kommunen selvfølge-
lig hjælpe borgeren med at finde et nyt fleksjob.
Hvis borgeren
på trods af kommunens afgørelse
om frakendelse
har kunnet fortsætte i sin stilling,
vil borgeren være berettiget til fleksløntilskud med
tilbagevirkende kraft.
Ankestyrelsens rolle som kommunalt
tilsyn
Skulle der opstå situationer, hvor der er indikation
på, at en kommune har en ulovlig administration
på et område
fx handler systematisk i strid med
reglerne, kan det kommunale tilsyn hos Ankesty-
relsen tage problemstillingen op.
Ankestyrelsen har oplyst, at de endnu ikke har haft
anledning til at rejse en sag om en kommunes
manglende efterkommelse af styrelsens afgørelse
på beskæftigelsesområdet.
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om ulovlig sagsbehandling i kommunerne, jf. BEU samrådsspm. W og X, til beskæftigelsesministeren
Domstolene
For en god ordens skyld skal det nævnes, at hvis
man som borger heller ikke er enig i Ankestyrel-
sens afgørelse af en klagesag, så kan man ind-
bringe Ankestyrelsens afgørelse for domstolene.
Hvordan kan man forebygge fejl?
For regeringen er det væsentligt, at vi så vidt mu-
ligt undgår, at kommunerne laver fejl.
Her spiller Ankestyrelsen en afgørende rolle ift. at
styrke kvaliteten af kommunernes sagsbehandling
gennem deres praksiskoordinerende rolle.
Desuden træffer Ankestyrelsen principafgørelser,
og fastlægger dermed praksis, som kommunerne
skal efterleve. Ankestyrelsen vejleder kommu-
nerne i konkrete sager, holder kurser for kommu-
nale sagsbehandlere og undersøger løbende kom-
munernes praksis på udvalgte områder.
Disse indsatser skal understøtte, at der sker så få
fejl som muligt.
Hvad regeringen vil gøre
Men jeg skal gerne erkende, at beskæftigelsessy-
stemet er et område med mange komplicerede reg-
ler. Vi politikere har også et ansvar for at sikre, at
kommunerne kan navigere i dem uden at begå fejl.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om ulovlig sagsbehandling i kommunerne, jf. BEU samrådsspm. W og X, til beskæftigelsesministeren
Regeringen har derfor planer om at foretage en
grundlæggende sanering og gentænkning af be-
skæftigelsesindsatsen.
Nu har samrådsspørgsmålet taget sit afsæt i sags-
behandling omkring ret til fleksjob. Derfor vil jeg
også nævne, at vi i forligskredsen bag reformen af
fleksjob og førtidspension har taget hul på for-
handlinger i den kritiske reformgennemgang. Her
skal vi bl.a. se på, hvordan vi kan gøre sagsbe-
handlingen nemmere for kommunerne ved fx at
fjerne proceskrav og forenkle regler, bl.a. ift.
fleksjob.
Samtidig skal vi kigge på, hvordan vi kan øge rets-
sikkerheden og skabe en mere værdig behandling
af borgerne.
Det er ikke alle dele af reformen, der fungerer helt
efter hensigten. Men jeg mener grundlæggende, at
fleksjobordningen har været en succes.
Siden 2013 er 60.000 mennesker blevet en del af
fællesskabet på en arbejdsplads på et timetal, der
passer den enkelte.
Jeg er glad for, at vi her i Danmark har en særlig
ordning, hvor mennesker med en væsentligt og va-
rigt nedsat arbejdsevne kan være en del af et rum-
meligt arbejdsmarked.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 29/9-22 om ulovlig sagsbehandling i kommunerne, jf. BEU samrådsspm. W og X, til beskæftigelsesministeren
Afslutning
Her til slut vil jeg gerne samle op. Som jeg nævnte
indledningsvist er det vigtigt at skelne mellem be-
vidst ulovlig sagsbehandling på den ene side
og
fejl i sagsbehandlingen på den anden side.
Jeg har grundlæggende tillid til, at kommunerne
arbejder for at overholde gældende regler
men
der kan naturligvis opstå fejl. Bl.a. derfor har vi et
gratis administrativt klagesystem, hvor borgerne
kan klage, hvis de er uenige i kommunens afgø-
relse.
Når der er sket en fejl, hvor borgeren fx uretmæs-
sigt er blevet frakendt retten til fleksjob, skal bor-
geren have enten flekslønstilskud eller ledigheds-
ydelse med tilbagevirkende kraft.
Hvis en kommune har vejledt forkert eller truffet
en forkert afgørelse
skal der træffes en korrekt
afgørelse. Og kommunen skal selvfølgelig hjælpe
borgeren på bedst mulige vis.
Regeringen arbejder for at styrke borgernes rets-
sikkerhed, og for at borgerne skal have en værdig
sagsbehandling. Derfor har regeringen fokus på at
gøre reglerne mindre komplicerede, så de bliver
nemmere at forstå og efterleve for både borgere og
kommuner.
Tak for ordet.
9