Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2626930_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
21. september 2022
Samråd i BEU den 21. september 2022
Spørgsmål U og V stillet ef-
ter ønske fra Christian Juhl (EL).
Samrådsspørgsmål U:
Hvad mener ministrene om Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia,
og hvordan mener ministrene, at det stemmer overens med Danmarks og
Mærsk/APM Terminals forpligtelser i forhold til de internationale aftaler,
som Danmark har tilsluttet sig?
Samrådsspørgsmålet stilles i forlængelse
af Danwatch’s og Ekstra Bladets
afdækning af arbejdsforholdene på havnen i Liberias hovedstad Monrovia,
hvor Mærsks havnevirksomhed APM Terminals har eneansvaret for hav-
nedriften, og hvor medarbejdere beretter om lunge- og øjensygdomme, en
ubrugelig sundhedsforsikring, der forhindrer dem i at få tilstrækkelig
hjælp, og systematisk chikane af fagforeningsmedlemmer. Der henvises til
artikler bragt i Ekstra bladet og på Danwatch’s hjemmeside i juli 2022,
herunder artiklerne ”Mærsk-ansatte
i Liberia arbejder under stærkt pro-
blematiske forhold” bragt på Danwatch’s hjemmeside d. 20. juli 2022,
”Mærsk og oprøret fra havnen” bragt på Danwatch’s hjemmeside d. 20.
juli 2022, ”Mærsk straffer ansatte i Liberia, som kræver bedre vilkår”
bragt på Danwatch’s hjemmeside d. 20. juli 2022 og ”Afsløring: Mare-
ridtsforhold hos Mærsk” bragt på Ekstra Bladets hjemmeside d. 20. juli
2022.
Samrådsspørgsmål V:
Hvad vil ministrene gøre for, at der sikres ordnede forhold på Mærsk/APM
Terminals arbejdspladser på havnen i Monrovia, hvor Danwatch og Eks-
tra Bladet i en række artikler beretter om stærkt problematiske arbejdsfor-
hold, eksempelvis systematiske lønproblemer og fyringer i strid med ar-
bejdsloven?
Der henvises til artikler bragt i Ekstra bladet og på Danwatch’s hjemme-
side i juli 2022, herunder artiklerne ”Mærsk-ansatte
i Liberia arbejder un-
der stærkt problematiske forhold” bragt på Danwatch’s hjemmeside d.
20.
juli 2022, ”Mærsk og oprøret fra havnen” bragt på Danwatch’s hjemme-
side d. 20. juli 2022, ”Mærsk straffer ansatte i Liberia, som kræver bedre
vilkår” bragt på Danwatch’s hjemmeside d. 20. juli 2022 og ”Afsløring:
Mareridtsforhold hos Mærsk” bragt på Ekstra
Bladets hjemmeside d. 20.
juli 2022.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
Tak til spørger og Beskæftigelsesudvalget for invitatio-
nen i dag og for at udvise fleksibilitet i dag. Vi sidder pa-
rallelt med det her og forhandler om indefrysnings-
ordininger og inflationshjælp, så der er lidt tryk på kalen-
deren. Men jeg sætter meget pris på at vi kunne skubbe
det en lille smule.
Jeg er blevet bedt om at svare på:
o
hvad jeg mener om Mærsks og APM Terminals ak-
tiviteter i Monrovia i Liberia,
o
hvordan dette stemmer overens med de internatio-
nale aftaler,
o
og om, hvad jeg vil gøre for at sikre ordnede for-
hold på Mærsks og APM Terminals arbejdspladser
på havnen i Monrovia.
Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke har haft mulighed for
at bekræfte oplysningerne om Mærsk fra de artikler, der
ligger til grund for samrådet, og jeg kan derfor som ud-
gangspunkt ikke kommentere direkte på forholdene, som
er fremdraget i sagen.
Jeg har dog bemærket, at Mærsk har udtalt, at de er op-
mærksomme på, at der har været uoverensstemmelser i
havnen i Monrovia, og at de har et konstruktivt samar-
bejde med fagforeninger og myndigheder om at få løst de
her uoverensstemmelser.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
Det er altid meget beklageligt, når denne type historier
dukker op, men da jeg ikke har haft mulighed for at veri-
ficere de svar Mærsk har givet, vil jeg derfor ikke kom-
mentere yderligere på den konkrete sag.
Men jeg vil meget gerne drøfte, hvordan vi fremmer an-
svarlighed
både for mennesker og miljø
når danske
virksomheder driver forretning. Uanset om de driver dem
i Danmark og de driver dem i udlandet.
I regeringen har vi naturligvis en forventning om, at alle
danske virksomheder agerer ansvarligt, uanset hvor i ver-
den de opererer henne. Og jeg har en meget klar forvent-
ning om, at danske virksomheder reagerer, hvis de bliver
opmærksomme på forhold, der ikke lever op til internati-
onale retningslinjer.
For danske virksomheder skal selvfølgelig ikke bare out-
source dårlige arbejdsforhold og menneskerettigheds-
krænkelse til andre lande. Det må aldrig blive til et kapløb
imod bunden.
Jeg mener, at danske virksomheder har en forpligtelse til
at sigte mod danske standarder, også når de opererer i 3.
lande. Det er et spørgsmål om ordentlighed.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
2626930_0004.png
Dansk erhvervsliv er, når alt det er sagt, overordnet set
gode til netop dét. Og mange danske virksomheder er
blandt verdens allerbedste, hvad gælder både menneske-
lig og miljømæssig ansvarlighed. Men vi ved også, at det
nogle gange ikke er tilfældet.
[Internationale retningslinjer]
Som det er nu forventes danske virksomheder at efterleve
nogle internationale retningslinjer
ikke lovgivning, men
retningslinjer.
Som sagt, så er danske virksomheder gode til at skabe en
positiv påvirkning i den verden, hvor de driver virksom-
hed. Derfor vil vi selvfølgelig gerne have, at de rejser ud
i verden og driver virksomhed. For eksempel i udvik-
lingslande, hvor de kan være med til at fremme udviklin-
gen i en positiv retning.
Det betyder også, at danske virksomheder har aktiviteter
i områder, hvor menneske- og arbejdstagerrettighederne i
forvejen er under pres, når danske virksomheder ankom-
mer.
Og her forventer jeg selvfølgelig også, at danske virksom-
heders aktiviteter ikke sker på bekostning af personers
menneskerettigheder, sundhed eller miljø.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
Der har vi internationale retningslinjer, der foreskriver,
hvordan virksomheder bør opføre sig, både ude og
hjemme, når de driver deres forretning.
De retningslinjer
er forankret i FN’s
Vejledende Princip-
per for Menneskerettigheder og Erhvervsliv, som de hed-
der,
og OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virk-
somheder.
Det er som udgangspunkt frivilligt for virksomhederne at
efterleve retningslinjerne. Men de indeholder samtidig
værdifulde redskaber for virksomhederne. Som for ek-
sempel kan hjælpe i situationer, hvor man risikerer at på-
virke arbejdstagerrettighederne negativt.
Helt centralt introducerer retningslinjerne
metoden “due
diligence”, som vi har talt om i en del samråd efterhånden.
Den beskriver, den her metode, hvordan virksomheder
bør håndtere risici for negative påvirkninger på menne-
sker og miljø, der afledes af virksomhedens aktiviteter.
Også når det gælder aktiviteter i virksomhedernes værdi-
kæder.
Formålet med due diligence er, at man som virksomhed
ikke skal kunne fraskrive sig ansvaret for sin påvirkning i
verden. Det er i udgangspunktet positivt.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
[NCP Danmark]
Vi har dog set eksempler på, at danske virksomheder ikke
altid har levet op til det ansvar.
Det er blandt andet derfor, at vi i Danmark har etableret
Mæglings- og Klageinstitutionen for ansvarlig Virksom-
hedsadfærd eller NCP Danmark, som den også er blevet
kaldt mere mundret.
NCP Danmark har både til opgave at udbrede kendskabet
til OECD’s retningslinjer.
Og til at behandle klager over
danske virksomheder og organisationer.
Indtil videre er NCP Danmark den eneste danske instans
med kompetence og mandat til at forholde sig til konkrete
sager om danske virksomheders potentielle uansvarlige
ageren i udlandet.
Derfor er det godt, at man bruger institutionen, hvis man
kender til en konkret sag, hvor danske virksomheder mu-
ligvis ikke lever op til forventningerne i OECD’s ret-
ningslinjer.
[Danmarks forpligtelser over for ILO]
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
Det næste forhold, der gør sig gældende for sagen er FN’s
arbejdsorganisation, ILO, og hvordan lande er forpligtet
over for dem.
ILO’s konventioner er
nemlig territorialt afgrænset. Det
betyder, at Danmark har ansvar for, at de konventioner,
Danmark har ratificeret, overholdes i Danmark
både for
danske og også internationale virksomheder. Og det be-
tyder, at danske virksomheder, som opererer i andre
lande, skal overholde det pågældende lands lovgivning.
På samme måde har Liberia ansvar for at overholde de
ILO-konventioner, som landet har ratificeret. Liberia har
ratificeret 27 konventioner, herunder 8 af de 10 grundlæg-
gende.
Vi arbejder i regeringen hele tiden på at forbedre arbejds-
tagerforhold og sikre overholdelse af grundlæggende ar-
bejdstagerrettigheder i hele verden, særligt i regi af ILO.
Under denne regering har vi blandt andet hævet de frivil-
lige bidrag til fremme af anstændigt arbejde fra 9,5 mio.
kr. under den borgerlige regering til, at det nu er mere end
20 mio. kr.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
Når regeringen har prioriteret denne dagsorden, handler
det blandt andet om at skabe jobs, sikre rettigheder på job-
bet, udvide det sociale beskyttelsesnet og fremme den so-
ciale dialog mellem arbejdsmarkedets parter.
Derfor støtter
vi helhjertet ILO’s arbejde –
og vi støtter
alle tiltag, som Liberia måtte tage for at forbedre og sikre
arbejdstagerrettigheder.
[Lovpligtig due diligence]
Som jeg sagde til at starte med, så har vi i regeringen en
klar
forventning
om, at alle danske virksomheder agerer
ansvarligt.
Men, som jeg ser det, er tiden nu også inde til at gå fra
forventning
til
forpligtelse
ift. virksomhedernes arbejde
med due diligence.
Det helt frivillige regime, som vi har opereret med de se-
neste 10 år, har vist sig ikke altid at være tilstrækkeligt til
at forebygge krænkelser ift. menneskerettigheder og
miljø i virksomheder og deres værdikæder.
Det er også derfor, at jeg flere gange tidligere har under-
streget, at regeringen støtter op om EU-kommissionens
direktivforslag om lovpligtig due diligence på menneske-
rettigheder og miljø.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
Det er en klar prioritet for regeringen, at der gennemføres
ambitiøs due diligence lovgivning, hvor de største virk-
somheder forpligtes til at lave due diligence, og hvor de
kan stilles til ansvar, hvis de ikke gør det.
Og derfor er jeg glad for, at reglerne
som lige nu ligger
til forhandling
også kommer til at gælde virksomheder,
når de opererer i udlandet eller gennem virksomhedens
datterselskaber.
Forhandlingerne i Rådet er godt i gang, og vi arbejder ak-
tivt på at få størst mulig gennemslagskraft.
Men det er også vigtigt, at direktivet går længere end vo-
res nuværende retningslinjer.
Med direktivet får medlemslandene mulighed for at føre
tilsyn, og der vil være sanktionsmuligheder, hvis virk-
somhederne ikke følger reglerne. Og så kan virksomhe-
derne også risikere et civilretligt søgsmål, hvis de ikke
opfører sig ordentligt.
Derfor vil jeg sige, jeg har store forventninger til, at fælles
europæiske regler om due diligence kan bidrage til ensar-
tede krav og en styrket samfundsansvarlig erhvervsudvik-
ling på tværs af EU-landene.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd den 21/9-2022 om arbejdsforholdene i Mærsk/APM Terminals aktiviteter i Monrovia, til erhvervsministeren
Vi skal som befolkning kunne have tillid til, at vores virk-
somheder handler ansvarligt uanset, hvor i verden de dri-
ver deres forretning.
10