Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2625595_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. september 2022
J.nr. 22/13397
2022-6513
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. august 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
454 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 454:
”Fra
1. januar 2021 er det fastsat i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), at
der kan gives tilbud om korte, erhvervsrettede kurser inden for den regionale ud-
dannelsespulje til alle målgrupper i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) §
6.
a) Vil ministeren oplyse omfanget af brugen af ordningen
både før og efter udvi-
delsen af den regionale uddannelsespulje? Brugen af ordningen bedes opgjort for
hvert RAR-område og både ift. antal kursister og økonomisk forbrug. Svaret bedes
desuden opgjort på de seneste 5 år, på erhvervsgruppe for kurset samt på uddannel-
sesniveau for kursisterne.
b) Vil ministeren i forlængelse heraf oversende en oversigt over de 20 mest an-
vendte kurser i hvert RAR-område for de seneste 5 år, fordelt på år?”
Svar:
Jeg er glad for, at vi med
Aftale om styrket opkvalificering,
af juni 2020, varigt ud-
videde målgruppen for den regionale uddannelsespulje. Ordningen er med til at
sikre, at de borgere, der har brug for opkvalificering på vej mod deres næste job,
kan få det.
Det er positivt, at der er en større brug af ordningen. Regeringen tror på, at opkvali-
ficering er et vigtigt greb til at hjælpe ledige ind på arbejdsmarkedet. Det kan være
den sidste hjælpende hånd, som den ledige skal have for at få et job. Det gjaldt
både under corona, hvor vi skulle bruge krisen klogt og investere i ledige, men det
gælder også nu, hvor der er stor efterspørgsel på arbejdskraft, og vi har chancen for
at få endnu flere med. Netop det taler udvidelsen af den regionale uddannelsespulje
ind i.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 454: Spm. om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), til beskæftigelsesministeren
Når man ser på udviklingen af brugen af puljen, er det vigtigt bemærke to ting. For
det første blev udvidelsen af målgruppen for den regionale uddannelsespulje fastsat
i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) d. 1. januar 2021, men udvidelsen
af målgruppen trådte allerede i kraft som et forsøg d. 1. august 2020, som følge af
Aftale om styrket opkvalificering. Effekten af udvidelsen af målgruppen for puljen
kan derfor allerede begynde der.
For det andet faldt udvidelsen af målgruppen for ordningen sammen med to forsøg
under den regionale uddannelsespulje, hvilket har påvirket brugen af ordningen i
perioden. Det drejer sig om forsøg med ret til ét kort erhvervsrettet kursus med en
arbejdsgivererklæring i perioden 1. august 2020 til 31. december 202. Forsøget ind-
gik, som en del af
Aftale om ekstraordinært løft af ledige af juni 2020.
Herudover
drejer det sig om forsøg med ret til ét kort erhvervsrettet kursus fra første ledig-
hedsdag i hele 2021. Forsøget indgik i
Aftale om stimuli og grøn genopretning af
december 2020.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har oplyst
mig, at de særligt vurderer, at sidstnævnte forsøg, sammenholdt med udvidelsen af
målgruppen for ordningen, har haft betydning for den øgede brug af ordningen i
2021, som vedlagte tabeller viser,
jf. bilag 1 og 2.
Tabel 1 i bilag 1 viser det økonomiske forbrug på den regionale uddannelsespulje
fordelt på RAR-områder i en 5-årig periode fra 2017-2021. Som det fremgår af ta-
bellen, er der en væsentlig stigning i forbruget fra 2020 til 2021.
Tabel 2 i bilag 1 viser antallet af personer, som har påbegyndt et opkvalificerings-
forløb under den regionale uddannelsespulje, i perioden 2017-2021 fordelt på
RAR. Her fremgår det, at der på landsplan har været en stigning i antallet af perso-
ner, der påbegyndte et opkvalificeringsforløb i 2021 sammenlignet med forrige år.
Tabel 3 i bilag 1 viser den højest fuldførte uddannelse ved opkvalificeringsforlø-
bets påbegyndelsestidspunkt. Her kan det ses, at den regionale pulje anvendes af
personer med forskellige uddannelsesniveauer. I 2021 fremgår en overvægt af per-
soner, som har fuldført en videregående uddannelse.
I jobcentrenes registrering af opkvalificeringsforløb under den regionale uddannel-
sespulje angives det, hvilken type opkvalificering borgeren påbegynder, men ikke
de specifikke kurser eller uddannelser som påbegyndes. STAR har kun adgang til
data så vidt angår AMU-kurser, hvorfor akademiuddannelsesmoduler, EUD og pri-
vate kurser ikke er medtaget i bilag 2 og 3.
Bilag 2 fokuserer på jobområderne for de AMU-kurser, der bliver taget under den
regionale uddannelsespulje. Oversigt viser antallet af personer, som har påbegyndt
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 454: Spm. om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), til beskæftigelsesministeren
2625595_0003.png
et AMU-kursus inden for de forskellige jobområder
1
under den regionale uddannel-
sespulje i perioden 2017-2021. Oversigten viser, at logistik, transport og rengøring
udgør de mest typiske jobområder for AMU-kurser.
En liste over de 20 mest anvendte AMU-kurser under den regionale uddannelses-
pulje fordelt på RAR i perioden 2017-2021 kan findes i bilag 3. Her fremgår det
også, at kurser inden for transport og logistik er blandt de mest anvendte. Gaffel-
truckcertifikat er især anvendt og rangerer højest blandt de fleste RAR-områder i
alle årene.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
1
I kilden til data for AMU-kurser er hvert kursus forbundet med et jobområde. Bekendtgø-
relse om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
definerer et jobområde som: ”Jobområdet
beskri-
ves ved de produkter og ydelser, som arbejdet på området resulterer i, og den produktion og
arbejdsproces, som arbejdet på området består af. Et jobområde beskrives endvidere ved ty-
piske arbejdspladser inden for området og ved typiske kompetencer hos de grupper af med-
arbejdere, der indgår i jobområdet
[…]”
3