Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2623233_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Rasmus Stoklund (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 6451
16. september 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. august stillet følgende spørgsmål nr. 452
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus
Stoklund (S).
Spørgsmål nr. 452:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke finansieringstiltag der vil blive rullet tilbage, hvis
man tilbageruller alle finansieringselementerne i Aftale om ny ret til tidlig pension
med undtagelse af ændringerne af den kommunale beskæftigelsesindsats?”
Svar:
Af aftalen bag tidlig pension fremgår det, at tidlig pension skal være fuldt finansie-
ret. I 2022 udgør finansieringen 2,39 mia. kr. hvoraf de ca. 2 mia. kr. findes ved at
trække på det økonomiske råderum. I 2023 stiger finansieringen til 2,94 mia. kr. og
råderumsfinansieringen bortfalder. Fuldt indfaset fra 2024 og frem forventes finan-
sieringselementerne samlet set at udgøre 3,65 mia. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Finansieringselementer i aftalen om tidlig pension
Gns.
2025 2026–
2035
0
850
150
85
105
100
0
1.260
850
150
85
105
100
1.100
0*
3.650
Mio. kr., 2020-niveau
Træk på råderum
Samfundsbidrag fra den finansielle sektor
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje lønninger på 7 mio. kr.
Uændret loft i aktiesparekonto
Uændret loft for investorfradrag
Afskaffelse af ramme til skattefradrag for virksomheders
forebyggelsesindsatser fra seniorpensionsaftalen
Ændringer af den kommunale beskæftigelsesindsats
Digitale salgsregistreringssystemer*
Finansiering i alt
2021
2022
2023
0
850
150
85
105
0
2024
0
850
150
85
105
100
150 2.005
0
0
0
50
0
0
0
0*
0
0
85
0
0
300
0*
0 1.000 1.260 1.260
750 1.100 1.100
0*
0*
0*
200 2.390 2.940 3.650 3.650
Anm.: *Der er i dag ikke et tilstrækkeligt sikkert vidensgrundlag til på forhånd at indregne en effekt på de offentlige
finanser af tiltag til styrket regelefterlevelse på skatteområdet. Et evt. påviseligt større skatteprovenu herfra
kan reducere bidraget fra finansieringselementer i nærværende aftale.
Kilde: Fra aftaleteksten om tidlig pension.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om, hvilke finansieringstiltag der vil blive rullet tilbage, hvis man tilbageruller alle finansieringselementerne i Aftale om ny ret til tidlig pension, til beskæftigelsesministeren
Finansieringen består af en række elementer. Fuldt indfaset finansieres tidlig pen-
sion foruden ændringer af den kommunale beskæftigelsesindsats ved hhv. 1,26
mia. kr. fra et samfundsbidrag fra den finansielle sektor, 850 mio. kr. fra indførsel
af lagerbeskatning af ejendomsavancer, 150 mio. kr. fra et loft over selskabers fra-
drag for lønninger over 7 mio. kr. i selskabsskatten, 85 mio. kr. ved af fastholdelse
det nuværende loft til aktiesparekonto, 105 mio. kr. ved uændret loft for investor-
fradrag og 100 mio. kr. fra afskaffelse af ramme til skattefradrag for virksomheders
forebyggelsesindsatser fra seniorpensionsaftalen.
Finansiering gennem ændringer i den kommunale beskæftigelsesindsats er på 1,1
mia. kr. svarende til godt 30 pct. af den samlede finansiering. Ved tilbagerulning af
de øvrige finansieringselementer, vil der således fuldt indfaset efterlades mang-
lende finansiering på i gennemsnit 2,4 mia. kr. årligt fra 2024 og frem. Alle beløb
er angivet i 2020-niveau.
Det bemærkes, at der er ikke er foretaget geneberegning af finansieringselemen-
terne. Det vil være nødvendigt, hvis de tilbagerulles.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2