Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2621436_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Stén Knuth
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 6504
13. september 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. august 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
448 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stén
Knuth (Venstre).
Spørgsmål nr. 448 alm. del:
”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Afvist til fuld Arne-pension:
Et sygt sy-
stem” bragt i Sjællandske Slagelse den 15. august 2022? I artiklen beretter en bor-
ger om store udfordringer med at blive godkendt til fuld Arne-pension. Af artiklen
fremgår det, at afgørelsen fra Udbetaling Danmark beror på, at der angiveligt
mangler dokumentation for tre måneders indbetalinger til ATP i 1978. Den pågæl-
dende borgers fagforening kan imidlertid godtgøre, at borgeren har været dagpen-
geberettiget i den periode, hvor Udbetaling Danmark mangler dokumentation.
Samtidig fremgår det, at borgeren kan dokumentere en indtjening i perioden, hvil-
ket indikerer at borgeren har været i arbejde. Borgeren oplyser videre i artiklen, at
han ikke via skattemyndighederne kan få udleveret dokumentationen, da heller
ikke de kan frembringe dokumentation så langt tilbage i tiden, ligesom at det er en
udfordring, at tidligere arbejdsgivere er gået konkurs.
Vil ministeren i den anledning redegøre for, om der findes flere eksempler på den
måde, hvorpå Udbetaling Danmark har håndteret tildelingen af Arne-pensionen,
når ansøgere ikke har kunne fremvise 50 år gamle lønsedler?
Vil ministeren videre oplyse, om det giver anledning til at justere i reglerne for til-
deling af Arne-pensionen?”
Svar:
Med
Aftale om tidlig pension
sikrede vi, at dem, der har slidt gennem mange år på
arbejdsmarkedet, får mulighed for en værdig tilbagetrækning. Jeg glæder mig over,
at der indtil videre er 43.800 personer, der har fået tildelt retten til tidlig pension
(opgjort ultimo august 2022). Selvom alle ikke vil gøre brug af denne ret, så giver
alene dét, at de har muligheden for at trække sig tilbage, inden de er slidt ned, en
enorm tryghed.
Jeg har som minister ikke mulighed for at gå ind i den konkrete sag, som der refe-
reres til i artiklen, og kan derfor heller ikke kommentere på de specifikke omstæn-
digheder omkring denne.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om kommentar på artiklen Afvist til fuld Arne-pension: Et sygt system bragt i Sjællandske Slagelse den 15/8-22 m.v., til beskæftigelsesministeren
Registeroplysninger er kernen i modellen for opgørelsen af anciennitet i tidlig pen-
sion. Når den enkelte borger ansøger om tidlig pension, foretager Udbetaling Dan-
mark en automatisk beregning af anciennitet på arbejdsmarkedet, som hovedsage-
ligt er baseret på årlige opgørelser fra bl.a. ATP-data og skatteoplysninger. Men
der vil være perioder tilbage i tid og konkret arbejdsmarkedshistorik, hvor der ikke
findes registeroplysninger.
Alle borgere, der i første omgang ikke får tildelt tidlig pension eller får en delvis
tildeling, har derfor mulighed for at indsende dokumentation om anciennitet på ar-
bejdsmarkedet. Udbetaling Danmark foretager herefter en individuel og konkret
vurdering af, om den indsendte dokumentation sandsynliggør anciennitet. Det be-
mærkes, at Rigsarkivet kan hjælpe med at skaffe skatteoplysninger for perioden
indtil 2002.
Der er også indbygget en række mekanismer i ordningen, hvor ansøgerne får anci-
ennitet uden registeroplysninger om anciennitetsgivende aktiviteter eller dokumen-
tation. En af disse mekanismer er den såkaldte deltidskorrektion, hvor deltidsar-
bejde sidestilles med fuldtidsarbejde i anciennitetsberegningen. Det betyder, at del-
tidsarbejde helt ned til 18 timer om ugen sidestilles med fuld tid. Før den 1. sep-
tember 1977 sidestilles deltidsarbejde helt ned til 15 timer med fuldtidsarbejde.
Deltidskorrektion sker først fra det fyldte 18 år. Desuden tildeles automatisk anci-
ennitet svarende til 1,125 års ekstra anciennitet for perioder som 16-17-årig før den
1. september 1977. Kan ansøger dokumentere anciennitet, der lægger ud over det
automatisk tildelte, får ansøger også anciennitet for det.
Jeg har som nævnt ikke mulighed for at gå ind i konkrete sager, og jeg kan derfor
heller ikke give eksempler på konkret sagsbehandling hos Udbetaling Danmark.
Generelt kan jeg dog oplyse, at mange ansøgere får tildelt mere anciennitet på bag-
grund af partshøringerne. Over halvdelen af de borgere, der indsender dokumenta-
tion, får således tildelt mere anciennitet end beregnet på baggrund af registeroplys-
ninger. Dette peger således i retning af, at der er mange borgere, der kan frem-
skaffe den relevante dokumentation, og at muligheden for egen dokumentation bi-
drager til, at ancienniteten opgøres mere korrekt.
Det er meget vigtigt for mig, at administrationen af ordningen svarer til den politi-
ske intention i aftalen. Retten til tidlig pension er fortsat under indfasning, og jeg
følger derfor implementeringen af den tæt.
Jeg vil for en god ordens skyld også tilføje, at alle, der søger om tidlig pension,
selvfølgelig har mulighed for at klage til Ankestyrelsen over Udbetaling Danmarks
afgørelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2