Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
23. november 2021
J.nr.
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 44 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Be-
skæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 44:
”Ministeren
bedes kommentere intern henvendelse af 20/9-2021 og fortrolig hen-
vendelse af 27/10-2021 om fejl i sagsbehandlingen i forbindelse med vurdering af
flexjob og oprejsning efter fejloperation, jf. BEU alm. del
–
bilag 424 (folketings-
året 2020-21) og BEU alm. del
–
bilag 31”
Svar:
Indledningsvist skal jeg nævne, at jeg som minister ikke kan gå ind i behandlingen
af konkrete sager.
Når det er sagt, så er det altid dybt beklageligt, hvis kommunen begår fejl i sagsbe-
handlingen. Herunder fejl, som kan medføre, at behandlingen af en borgers sag
trækker i langdrag.
Det fremgår af bilagene til sagen, at der er tale om en borger med et langvarigt for-
løb i beskæftigelsessystemet, og som har ønsket et fleksjob. Der fremgår videre af
sagen, at borgeren er blevet tilkendt fleksjob i 2019.
Afgørelser om fx fleksjob og førtidspension skal baseres på dokumentation, men
indeholder også skønsmæssige vurderinger af arbejdsevnen. Det er kommunens
pligt at sørge, for at der indhentes den nødvendige dokumentation, og at der så
snart dokumentationen foreligger træffes en afgørelse.
For at blive visiteret til fleksjob er det en betingelse, at ens arbejdsevne er væsent-
ligt og varigt nedsat. Fleksjob kan som udgangspunkt først tilbydes, når alle rele-
vante tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt andre foranstaltninger
har været afprøvet. Det kan for eksempel også være revalidering eller ressourcefor-
løb.