Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karina Lorentzen Dehnhardt
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 22/12824
–
2022-6167
30. august 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. juli 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 436
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lo-
rentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 436:
”Ministeren
bedes redegøre for kommunale konsekvenser, såfremt standbyordnin-
ger i henhold til sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, bringes til ophør trods læ-
gefaglig vurdering af aktuelt, alvorligt og livstruende sygdom.”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet som, at der spørges ind til både standby-ordningen i hen-
hold til sygedagpengelovens § 13 b, stk. 5 samt forlængelse af sygedagpengeperio-
den ved livstruende, alvorlig sygdom i henhold til sygedagpengelovens § 27, stk. 1,
nr. 5.
Reglerne om standby-ordningen fremgår af sygedagpengelovens § 13 b, stk. 5. I
forhold til standby-ordningen kan jeg henvise til besvarelse af BEU alm. del
spørgsmål nr. 435 (samling 2021-22).
Efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, træffer kommunen afgørelse om at
forlænge sygedagpengeperioden, når en læge vurderer, at den sygemeldte har en
livstruende, alvorlig sygdom.
I vedlagte principafgørelse 30-15 har Ankestyrelsen slået fast, at det er en forud-
sætning for forlængelse efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, at borgeren
aktuelt har en sygdom, der er livstruende og alvorlig. Bestemmelsen finder derfor
ikke anvendelse i tilfælde, hvor en borger har en alvorlig lidelse, som medfører, at
borgeren fremtidigt har en øget risiko for at få en livstruende sygdom.
I vedlagte principafgørelse 68-16 har Ankestyrelsen slået fast, at kommunens afgø-
relse om at forlænge udbetalingen af sygedagpenge som følge af en livstruende, al-
vorlig sygdom skal ske på baggrund af en konkret, individuel lægelig vurdering,
som ikke udelukkende baserer sig på en diagnose. I tilfælde af alvorlig sygdom