Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2615388_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karina Lorentzen Dehnhardt
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 22/12824
2022-6167
30. august 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. juli 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 436
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lo-
rentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 436:
”Ministeren
bedes redegøre for kommunale konsekvenser, såfremt standbyordnin-
ger i henhold til sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, bringes til ophør trods læ-
gefaglig vurdering af aktuelt, alvorligt og livstruende sygdom.”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet som, at der spørges ind til både standby-ordningen i hen-
hold til sygedagpengelovens § 13 b, stk. 5 samt forlængelse af sygedagpengeperio-
den ved livstruende, alvorlig sygdom i henhold til sygedagpengelovens § 27, stk. 1,
nr. 5.
Reglerne om standby-ordningen fremgår af sygedagpengelovens § 13 b, stk. 5. I
forhold til standby-ordningen kan jeg henvise til besvarelse af BEU alm. del
spørgsmål nr. 435 (samling 2021-22).
Efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, træffer kommunen afgørelse om at
forlænge sygedagpengeperioden, når en læge vurderer, at den sygemeldte har en
livstruende, alvorlig sygdom.
I vedlagte principafgørelse 30-15 har Ankestyrelsen slået fast, at det er en forud-
sætning for forlængelse efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, at borgeren
aktuelt har en sygdom, der er livstruende og alvorlig. Bestemmelsen finder derfor
ikke anvendelse i tilfælde, hvor en borger har en alvorlig lidelse, som medfører, at
borgeren fremtidigt har en øget risiko for at få en livstruende sygdom.
I vedlagte principafgørelse 68-16 har Ankestyrelsen slået fast, at kommunens afgø-
relse om at forlænge udbetalingen af sygedagpenge som følge af en livstruende, al-
vorlig sygdom skal ske på baggrund af en konkret, individuel lægelig vurdering,
som ikke udelukkende baserer sig på en diagnose. I tilfælde af alvorlig sygdom
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 436: MFU spm. om kommunale konsekvenser, såfremt standby-ordninger i hht. sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, bringes til ophør trods lægefaglig vurdering af aktuelt, alvorligt og livstruende sygdom, til beskæftigelsesministeren
med et fremadskridende forløb, som over en årrække kan eller vil få et dødeligt ud-
fald, kan der ikke ske forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge, hvis sygdom-
men er på et sådant tidligt stadie, at den ikke kan anses som livstruende. Ligeledes
kan der ikke ske forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge i tilfælde, hvor den
sygemeldte ikke aktuelt er ramt af en livstruende, alvorlig sygdom, men hvor der er
risiko for tilbagefald af en livstruende, alvorlig sygdom.
En sygemeldt der ikke
eller ikke længere
opfylder betingelserne for at få for-
længet sygedagpengeperioden, har ret til et jobafklaringsforløb, hvis personen fort-
sat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Træffer kommunen afgørelse om ikke at forlænge sygedagpengeperioden, kan bor-
geren klage til Ankestyrelsen. Hvis Ankestyrelsen ændrer en kommunal afgørelse
om at standse sygedagpengeudbetalingen, skal kommunen som udgangspunkt gen-
optage udbetalingen af sygedagpenge tilbage fra standsningstidspunktet.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2