Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
29. august 2022
Foreløbigt svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 432
(Alm. del) af 27. juni 2022 stillet efter ønske fra Niels Flemming
Hansen (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren angive de økonomiske konsekvenser af en justeret model for tvun-
gen ekstraordinært ATP-bidrag (jf. anbefaling fra Kommissionen om tilbagetræk-
ning og nedslidning), hvor også det eksisterende ordinære ATP-bidrag alene for-
beholdes personer, der har ingen eller begrænsede pensionsindbetalinger?
Det skal i svaret lægges til grund, at personer, der har en ”tilstrækkelig” stor pensi-
onsindbetaling, fremover hverken skal indbetale ordinært eller ekstraordinært
ATP-bidrag. I beregningerne skal den tvungne ATP-indbetaling desuden løftes fra
de foreslåede 3,3 pct. af lønnen til den lønandel (3,6 pct., 3,9 pct., etc.), der for de
fleste lønmodtagere med ingen eller begrænsede pensionsindbetalinger sikrer uæn-
dret pensionsindbetaling sammenlignet med forslaget fra Kommissionen om tilba-
getrækning og nedslidning, dvs. at det justerede tvungne ATP-bidrag skal svare til
det nuværende ordinære ATP-bidrag plus det foreslåede ekstraordinære ATP-bi-
drag. Det vil således kun skulle være lønmodtagere med samlede private pensions-
indbetalinger under dette niveau, der skal omfattes af det nye obligatoriske ATP-
bidrag.
Vil ministeren videre anføre, hvad en sådan justering vil betyde for pensionsdæk-
ningen for forskellige grupper, samt hvilken effekt en sådan justering forventes at
få på arbejdsudbuddet og den offentlige saldo i 2030, 2040, 2050, 2070, 2100 og
holdbarhedsindikatoren?
Foreløbigt svar
Der er tidligere svaret foreløbigt med frist i august 2022. Da svaret forudsætter
omfattende beregninger, er det desværre ikke muligt at udarbejde et svar i august.
Et endeligt svar forventes oversendt inden udgangen af september.