Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2609921_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
11. august 2022
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 431 (Alm. del) af
27. juni 2022 stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og
BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering af indkomstoverførslerne i årene
2024 til 2030, så alle indkomstoverførsler omfattes af den afdæmpede regulering
med undtagelse af arbejdsløshedsdagpenge? Svaret bedes angive effekterne for
hvert af årene 2024 til 2030.
Svar
Ved Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 (Alm. del) af 15. marts 2022 blev der
spurgt til virkningen af at fortsætte den afdæmpede regulering i 2024-2030. Der
henvises derfor indledningsvist hertil for en uddybende besvarelse af virkningen af
at fortsætte den afdæmpede regulering. Indeværende besvarelser tager således af-
sæt i beregningerne i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 (alm. del) af 15. marts
2022,
men korrigerer særskilt for undtagelse af arbejdsløshedsdagpengene, som
angivet i spørgsmålsteksten.
En fortsættelse af den afdæmpede regulering af indkomstoverførslerne ekskl. dag-
penge i perioden 2024 til 2030 skønnes samlet set at indebære en forbedring af
den strukturelle saldo i 2030 med ca. 7,4 mia. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd
samt en positiv BNP-effekt på 2,9 mia. kr.
jf. tabel 1.
Den afdæmpede regulering
skønnes at medføre et strukturelt øget arbejdsudbud på 3.900 fuldtidspersoner i
2030.
Det bemærkes, at det i beregningerne er forudsat, at ydelser, hvis sats fastsættes
relativt til dagpengesatsen, fx sygedagpenge, barselsdagpenge, efterløn, fleksjob
mv. vil blive omfattet af den afdæmpede regulering, mens selve dagpengesatsen
ikke vil blive omfattet. Såfremt de relaterede ydelser også undtages fra den afdæm-
pede regulering vil det reducere de økonomiske virkninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm., om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering af indkomstoverførslerne i årene 2024 til 2030, så alle indkomstoverførsler omfattes af den afdæmpede regulering med undtagelse af arbejdsløshedsdagpenge, til finansministeren
2609921_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af fortsat afdæmpet regulering fra 2024 til 2030 med undtagelse af
arbejdsløshedsdagpenge
Mia. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter skat,
tilbageløb og adfærd
2022
0,0
0,0
0,0
2023
0,0
0,0
0,0
2024
1,3
1,0
1,1
2025
2,5
2,0
2,1
2026
3,8
3,0
3,2
2027
5,0
3,9
4,2
2028
6,3
4,9
5,3
2029
7,6
5,9
6,3
2030
8,8
6,9
7,4
BNP-effekt
(mia. kr. 2022-niveau)
Arbejdsudbudsvirkning
(1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,4
0,6
0,9
1,2
1,3
1,8
1,7
2,3
2,1
2,8
2,5
3,4
2,9
3,9
Anm.: I skønnet for de økonomiske konsekvenser indgår der afledte virkning på indbetalingerne til obligatorisk
pension.
Det bemærkes slutteligt, at skønnene for adfærdsvirkninger er vurderet ud fra reg-
neprincipperne for de respektive overførsler. Ved en fortsættelse af den afdæm-
pede regulering, hvor arbejdsløshedsdagpenge undtages, vil ydelsesniveauet mel-
lem ydelserne i overførselssystemet ændres. Det gælder fx forholdet mellem ydel-
sesniveauerne i kontanthjælpssystemet ift. i dagpengesystemet. De evt. afledte ad-
færdsvirkningerne heraf indgår ikke i skønnet for den samlede beskæftigelsesvirk-
ning.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister