Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2616471_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-6473
31. august 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
419 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 419:
”Vil
ministeren, med udgangspunkt i metoden som anvendt i svaret på BEU alm.
del
spørgsmål 88, folketingsåret 2014-15 (1. samling), i tabelform redegøre for,
hvor meget den ene ægtefælle i et kontanthjælpspar (begge fyldt 30 år) med hhv. 1,
2 eller 3 børn i alderen 0-7 år skal have i løn for at opnå en gevinst på hhv. 500 kr.,
1.000 kr., 2.000 kr. og 2.500 kr. om måneden ved at tage et arbejde som følge af
”Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene”?”
Svar:
Tabel 1 viser de månedslønninger, der indebærer, at kontanthjælpsægtepar, som er
fyldt 30 år og har 1-3 børn, opnår en beskæftigelsesgevinst på hhv. 500, 1.000,
2.000 og 2.500 kr. pr. måned.
I regneeksemplerne er der taget udgangspunkt i
”Aftale
om nyt kontanthjælpssy-
stem med plads til børnene”
og Beskæftigelsesministeriets nuværende standardan-
tagelser, der følger antagelserne anvendt af Ydelseskommissionen.
For familier med et barn er beskæftigelsesgevinsten ved, at den ene ægtefælle kom-
mer i fuldtidsarbejde 2.500 kr., når månedslønnen udgør 11.600 kr. Hvis der ses
bort fra lønninger, der må anses for urealistiske for en fuldtidsbeskæftiget, er be-
skæftigelsesgevinsten derfor altid over 2.500 kr., uanset lønniveauet.
For familier med tre børn er beskæftigelsesgevinsten ligeledes over 2.500 kr. ved
beskæftigelse i et lavtlønsjob, mens familien med to børn skal tjene 38.400 kr. om
måneden for at opnå en gevinst på 2.500 kr.
Den relativt høje lønindkomst for ægteparret med to børn skyldes, at familien i det
konkrete eksempel mister børnetillægget som følge af samspillet med indkomst-
trappen og reglerne for boligstøtte, når den ene kommer i beskæftigelse (til en
timeløn over 37 kr.).
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om, hvor meget den ene ægtefælle i et kontanthjælpspar skal have i løn for at opnå en gevinst ved at tage et arbejde som følge af aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, til beskæftigelsesministeren
2616471_0002.png
Selvom om børnetillægget alene udgør godt 500 kr. pr. måned for familien, har det
stor betydning for, hvilken løn der kræves for at opnå en beskæftigelsesgevinst på
hhv. 2.000 og 2.500 kr. Det skal ses i lyset af den gensidige forsørgelsespligt og
dagpengeloftet, der indebærer, at lønniveaet stort set ikke har betydning for famili-
ens samlede indkomst, før familiens kontanthjælp er fuldt fradraget, hvilket er til-
fældet ved en lønindkomst på 38.200 kr.
Tabel 1
Det lønniveau som sikrer en gevinst på 500-2.500 kr. pr. måned med
”Af-
tale om nyt
kontanthjælpssystem med plads til børnene”,
når den ene æg-
tefælle i et kontanthjælpsægtepar kommer i arbejde. 2022. Kr. pr. måned.
1 barn
500
1.000
2.000
2.500
900
1.800
4.800
11.600
2 børn
900
2.200
18.800
38.400
3 børn
900
1.900
5.700
17.900
Anm.: Der tages udgangspunkt i personer, der ikke berøres af 225-timersreglen. Alle børn antages af være 7-14 år og
blive passet i SFO. Der er forudsat en månedlig husleje svarende til medianhuslejen for kontanthjælpsmodta-
gere, afrundet til nærmest 500 kr., samt udgifter til el, vand og varme på mellem 1.246 og 1.309 kroner per må-
ned. Tallene er afrundede.
Kilde: Finansministeriets familietypemodel fra december 2020 og Beskæftigelsesministeriet egne beregninger.
Tabel 2 viser samme opgørelse, når det, som i det gamle BEU-svar (spm. 88, 2014-
15), er forudsat, at kontanthjælpsmodtagere melder sig ind i en fagforening og en
a-kasse, når de kommer i beskæftigelse. Dvs.,
at det i regneeksemplet ”koster” et
fagforenings- og a-kasse-kontingent at komme i beskæftigelse, hvorfor gevinsten
herved mindskes. Det er endvidere forudsat, at bruttoudgifterne til daginstitution
svarer til den gennemsnitlige udgift for børn i alderen 0-2 år, 3-6 år og 7-14 år, der
går i hhv. vuggestue, børnehave og SFO, mens det i Beskæftigelsesministeriets
standardantagelser (Tabel 1) forudsættes, at alle børn er i alderen 7-14 år og går i
SFO. Da udgifterne til vuggestue er betydeligt højere end udgifterne til SFO, mind-
sker denne forudsætning ligeledes beskæftigelsesgevinsten, hvorfor indkomstkra-
vet for at opnå en given beskæftigelsesgevinst øges.
Tabel 2
Alternative forudsætninger. Det lønniveau som sikrer en gevinst på 500-
2.500 kr. pr. måned med
”Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til
børnene”,
når den ene ægtefælle i et kontanthjælpsægtepar kommer i ar-
bejde. 2022. Kr. pr. måned.
1 barn
500
1.000
2.000
2.500
2.500
4.600
26.800
39.000
2 børn
5.700
18.500
39.700
40.700
3 børn
2.700
5.500
38.300
40.400
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om, hvor meget den ene ægtefælle i et kontanthjælpspar skal have i løn for at opnå en gevinst ved at tage et arbejde som følge af aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, til beskæftigelsesministeren
Anm.: Der tages udgangspunkt i personer, der ikke berøres af 225-timersreglen. Kontanthjælpsmodtagere forudsæt-
tes at melde sig ind i en fagforening og en a-kasse, når de kommer i beskæftigelse. Kontingent til fagforening og
a-kasse forudsat at udgøre 550 og 496 kr. om måneden før skat. Udgifter til daginstitution er opgjort som den
gennemsnitlige udgift for børn i vuggestue, børnehave og SFO, svarende til den gennemsnitlige pasningsudgift
for børn i alderen 0-2 år, 3-6 år og 7-14 år. Der er forudsat en månedlig husleje svarende til medianhuslejen for
kontanthjælpsmodtagere, afrundet til nærmest 500 kr., samt udgifter til el, vand og varme på mellem 1.246 og
1.309 kroner per måned. Tallene er afrundede.
Kilde: Finansministeriets familietypemodel fra december 2020 og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3