Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2599467_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
24. juni 2022
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 415 (Alm. del) af
16. juni 2022 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekten på indkomstforskelle som følge af regeringens ind-
førte politik siden 2019 (målt ved Gini-koefficienten)
efter ”Aftale om nyt kon-
tanthjælpssystem med plads til børnene”? Ministeren bedes opgøre det samlet
set
og fordelt på aftaler og initiativer, der har en effekt på indkomstforskellen.
Svar
I besvarelsen indgår initiativer, som med de økonomiske ministeriers gængse reg-
neprincipper skønnes at have fordelingsvirkninger ved fuldt indfasede regler. Be-
svarelsen tager udgangspunkt i fordelingsvirkningerne opgjort i revideret svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 438 af 8. september 2021, samt fordelingsvirknin-
ger af
Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene.
Fordelingsvirkningerne af initiativer i følgende aftaler er vurderet i besvarelsen:
Aftale om ret til seniorpension
Finansloven for 2020
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
Aftale om en ny ret til tidlig tilbagetrækning
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
Finansloven for 2021
Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
Finansloven for 2022
Ny reformpakke for dansk økonomi
Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene
De enkelte initiativer opdeles i to kategorier: 1) Initiativer, der har direkte virkning
på de disponible indkomster og dermed indkomstforskellene i befolkningen, samt
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm., om effekten på indkomstforskelle som følge af regeringens indførte politik siden 2019 (målt ved Gini-koefficienten) efter aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, til finansministeren
2599467_0002.png
Side 2 af 6
2) initiativer, der vedrører forbrugsafgifter, og som ikke direkte påvirker ind-
komstforskellene.
Det skal bemærkes, at initiativer med betydning for den offentlige service ikke
indgår i besvarelsen, selv om de understøtter lige muligheder i samfundet som fx
at fjerne barrierer for social mobilitet og understøtte lige adgang til uddannelse, ar-
bejde og sundhed mv. Det kan fx være minimumsnormeringer, fri tandlæge til
unge, initiativer målrettet udsatte børn mv. Fordelingsvirkninger målt ved Gini-
koefficienten fortæller dermed ikke hele historien om ulighed.
1) Initiativer med direkte virkning på de disponible indkomster
De oplistede aftaler indeholder en række initiativer, som enten påvirker ydelsessy-
stemet, indkomstbeskatningen eller på anden måde har umiddelbar virkning på de
disponible indkomster.
I overensstemmelse med den sædvanlige metode til opgørelse af fordelingsvirk-
ninger medregnes alene de umiddelbare virkninger på de disponible indkomster.
Det betyder, at eventuelle adfærdsvirkninger ikke er medtaget i opgørelserne.
Tabel 1 viser virkning på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten for re-
geringens initiativer med direkte virkning på de disponible indkomster.
Tabel 1
Direkte virkning på disponibel indkomst ved fuldt indfasede regler
Gini-koefficient
Pct.-point
Aftale om ret til seniorpension
Lempelse i modregningsreglerne for pensionister
Finansloven for 2020
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakommunikationsforbindelse
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget
Nedsættelse af bundskatten
Afskaffelse af opholdskrav for ret til dagpenge
Aftale om ny ret til tidlig tilbagetrækning
Fastholdelse af loft i investorfradrag
1)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
2)
Finansloven for 2021
Nedsættelse af bundskatten
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen
Finansloven for 2022
Afskaffelse af håndværkerdelen under BoligJobordningen
Ny reformpakke for dansk økonomi
-0,01
0,00
0,00
-0,01
0,00
-0,02
-0,01
0,00
-0,01
0,00
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm., om effekten på indkomstforskelle som følge af regeringens indførte politik siden 2019 (målt ved Gini-koefficienten) efter aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, til finansministeren
2599467_0003.png
Side 3 af 6
Initiativer på dimittendområdet
Beskæftigelsestillæg i de første tre måneder af dagpengeperioden
Ændring af dagpengereglerne for tekniske belægninger i den måned et a-kassemedlem
tilmelder eller afmelder sig jobcenteret
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingent
Forhøjet fribeløb til studerende på SU
Afskaffelse af modregning af partners arbejdsindkomst i førtids-, senior- og folkepension
Afskaffelse af modregning af egen arbejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb og
pensionstillæg
Afskaffelse af grøn check for ikke-pensionister
Grøn check til børn fastholdes og forhøjes til 240 kr.
Forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag
3)
Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene
Ydelsesforbedringer i kontanthjælpssystemet
Afskaffelse af boligstøtte ved forældrekøb
Øvrige initiativer
Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger (L 105, 2021-22)
0,01
-0,01
0,00
0,00
-0,01
0,04
0,03
0,05
-0,01
0,03
-0,07
0,01
0,00
Anm.: Fordelingsvirkningerne er opgjort ud fra den familieækvivalerede disponibel indkomst. Virkningerne af de
enkelte initiativer er ikke summeret på tværs af aftalerne, hvilket blandt andet skyldes, at virkningen af
initiativerne er opgjort enkeltvis.
1)
Fastholdelse af loft er skønnet pba. L 101 - Forslag til Investorfradragslov svar på spm. nr. 1 af 20.
november 2018.
2)
Fastholdelse af loft er skønnet pba. L 26 - Forslag til Lov om aktiesparekontolov, revideret svar på spm. nr.
9 af 1. no-vember 2018
3)
700 mio. kr. af den samlede finansiering af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget på 1,2 mia. kr. er betinget
af, at der besluttes konkret finansiering.
Kilde: Revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 438 af 8. september 2021 og egne beregninger på
lovmodellens datagrundlag.
For en række initiativer, der indgår i finansloven for 2020, er der ikke skønnet
over virkningerne, hvilket blandt andet hænger sammen med utilstrækkeligt bereg-
ningsgrundlag. Det gælder fastholdelse af regler for bo- og gaveafgiften, afskaf-
felse af forældrekøb i virksomhedsordningen mv., stramning af beskatning af lea-
sede firmabiler og justering af skatteregler vedr. aktieavancebeskatning. Af samme
årsag er der heller ikke skønnet over virkningen af ændring af fradragsretten for
private lønsikringer i
Ny reformpakke for dansk økonomi.
Det skal bemærkes, at der vedrørende forhøjelsen af det maksimale beskæftigel-
sesfradrag kun er anvist konkret finansiering for en del af lempelsen på nuværende
tidspunkt
(den resterende finansiering kommer fra initiativet ”erhvervsstøttesaner-
ring”, som en ekspertgruppe arbejder på konkrete forslag til).
2) Initiativer vedrørende forbrugsafgifter målrettet husholdningerne
Aftalerne indeholder også en række initiativer, der ændrer forbrugsafgifterne. Æn-
drede forbrugsafgifter påvirker ikke befolkningens disponible indkomster direkte,
men påvirker i stedet befolkningens
forbrugsmuligheder.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm., om effekten på indkomstforskelle som følge af regeringens indførte politik siden 2019 (målt ved Gini-koefficienten) efter aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, til finansministeren
2599467_0004.png
Side 4 af 6
I den forbindelse skal man også være opmærksom på, at forbrugsafgifter adskiller
sig fra indkomstskatter ved, at de ofte er begrundet med et ønske om at skabe en
adfærdsændring (og ikke omfordeling). For eksempel
forhøjelse af afgifterne på cigaret-
ter og røgtobak mv.,
som har til formål at nedbringe forbruget af tobak for at for-
bedre sundheden i befolkningen. Højere tobaksafgifter kan således bidrage til
mere lighed i sundhed, hvis afgiftsforhøjelsen medfører, at færre begynder at ryge.
Tabel 2 viser den ækvivalente virkning af regeringens initiativer, der vedrører for-
brugsafgifter, på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten.
Det skal bemærkes, at opgørelserne af virkningen af forbrugsafgifter skal fortolkes
varsomt, da der ikke findes højkvalitets-data om befolkningens forbrug. De til-
gængelige oplysninger om befolkningens betaling af afgifter er generelt behæftet
med betydelig usikkerhed.
Tabel 2
Virkning af afgiftsændringer opgjort som ækvivalent virkning på disponibel indkomst ved fuldt
indfasede regler
Gini-koefficient
Pct.-point
Finansloven for 2020
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og engangsservice
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak mv.
Indeksering af afgifter
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og onlinekasino
Afgift på væsker til e-cigaretter
Aftale om grøn omstillingen af vejtransporten
Grøn omstilling af vejtransporten
Finansloven for 2021
Aflysning af forudsat indeksering af punktafgifter
Forhøjelse af vandafgiften
Klimaaftale for energi og industri mv.
Lavere afgift på elvarme (husholdninger)
Grøn fjernvarme, modernisering af produktionsbindinger
Ny reformpakke for dansk økonomi
Nedsættelse af den alm. elafgift med 17 øre/kWh i 2030
Øvrige initiativer
Indførelse af afgift på nikotinprodukter (L89B, 2021-22)
0,01
-0,03
0,00
-0,01
-0,01
0,00
0,02
0,00
0,15
0,00
0,01
0,00
Anm.: Fordelingsvirkningerne er opgjort ud fra den familieækvivalerede disponibel indkomst. Ændring i
afgiftsbetaling er indreg-net som ækvivalent ændring i disponibel indkomst. Virkningerne af de enkelte
initiativer er ikke summeret på tværs af aftalerne, hvilket blandt andet skyldes, at virkningen af initiativerne er
opgjort enkeltvis.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm., om effekten på indkomstforskelle som følge af regeringens indførte politik siden 2019 (målt ved Gini-koefficienten) efter aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, til finansministeren
2599467_0005.png
Side 5 af 6
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Som delvis finansiering af
Aftale om kriminalforsorgens rammer 2022-25
blev der aftalt
en indførelse af moms på tv-abonnementer mv. Virkningen af initiativet indgår
ikke i besvarelsen grundet utilstrækkeligt datagrundlag.
De samlede fordelingsvirkninger
I tabel 3 er der til illustration foretaget en simpel summering af de enkelte initiati-
ver præsenteret i tabel 1 og tabel 2. Det er i den sammenhæng vigtigt at bemærke,
at virkningerne af de enkelte initiativer ikke er genberegnet i forbindelse med be-
svarelsen af dette spørgsmål, men i høj grad bygger på tidligere offentliggjorte op-
gørelser i forbindelse med folketingssvar, faktaark mv. Det betyder, at initiativerne
er regnet på forskelligt datagrundlag, og at nogle initiativer er opgjort med 2025-
virkning, mens andre er opgjort med 2030-virkning. De samlede fordelingsvirk-
ninger er opgjort som summen af de isolerede virkninger, hvorfor summen af de
enkelte initiativer ikke omfatter eventuelle samspilseffekter.
Med forbehold for dette skønnes initiativer med direkte virkning på de disponible
indkomster samlet set at øge indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten
med 0,03 pct.-point,
jf. tabel 3.
Initiativer, der vedrører forbrugsafgifter, vurderes at have en ækvivalent virkning
på indkomstforskellene på 0,13 pct.-point. Samlet set medfører regeringens politik
(inkl. ækvivalent virkning af initiativer vedr. forbrugsafgifter) således en stigning i
indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten på 0,16 pct.-point.
Særligt initiativet om højere tobaksafgifter øger indkomstforskellene (ækvivalent
virkning). Ses der bort fra denne virkning, er den samlede fordelingsvirkning (inkl.
ækvivalent virkning af øvrige initiativer vedr. forbrugsafgifter) omtrent neutral,
svarende til en marginal stigning i Gini-koefficienten på 0,01 pct.-point.
Tabel 3
Oversigt over virkning på indkomstforskelle målt ved Gini-koefficienten
Gini-koefficient
Pct.-point
Initiativer med direkte virkning på disponible indkomster
Initiativer vedr. forbrugsafgifter (ækvivalent virkning)
0,03
0,13
Samlet virkning (inkl. ækvivalent virkning af initiativer vedr. forbrugsafgifter)
- Ekskl. initiativ om forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak mv.
0,16
0,01
Anm.: Fordelingsvirkningerne er opgjort ud fra den familieækvivalerede disponibel ind-komst. Ændring i
afgiftsbetaling er indregnet som ækvivalent ændring i disponibel indkomst.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm., om effekten på indkomstforskelle som følge af regeringens indførte politik siden 2019 (målt ved Gini-koefficienten) efter aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, til finansministeren
Side 6 af 6
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister