Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karina Adsbøl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-5185
30. juni 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
407 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 407:
” Vil ministeren i forlængelse af ”Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til
børnene” oplyse, hvad den forventede forskel vil være mellem det maksimale be-
løb, man kunne modtage i kontanthjælp under kontanthjælpsloftet og det maksi-
male beløb man kan modtage under den nye indkomsttrappe? Vil ministeren i for-
længelse heraf oplyse beskæftigelseseffekten som følge af at ændre ordningen?
Svar:
Tabel 1 viser forskellen i, hvor meget forskellige familietyper maksimalt kan få ud-
betalt i boligstøtte og særlig støtte ved hhv. kontanthjælpsloftet og indkomsttrap-
pen.
Samlet set skønnes aftalen at give et positivt arbejdsudbud på 300 fuldtidspersoner.
Da der er samspil imellem flere delelementer af aftalen er det ikke muligt at opgøre
arbejdsudbudseffekten af Indkomsttrappen isoleret. Der henvises til svar på BEU
nr. 385 for arbejdsudbudseffekter af aftalens delelementer.
Tabel 1
Forskel i maksimal boligstøtte og særligstøtte, indkomsttrappe sammenlig-
net med kontanthjælpsloft. Kr. pr. måned pr. person. 2022-pl.
Kontanthjælp fyldt 30 år
Enlig uden børn
Enlig med et barn
Enlig med to eller flere børn
Kontant-
hjælpsloft
2.456
663
1.047
Indkomst- Forskel (af-
trappe
rundet)
2.496
1.851
1.851
50
1.200
800