Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2630166_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 6996
29. september 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
401 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 401:
”I
forbindelse med Ydelseskommissionens anbefalinger blev der på Beskæftigel-
sesministeriets hjemmeside offentliggjort et faktaark om ydelser til indvandrere
(Faktaark 7. Ydelser til indvandrere). Vil ministeren udarbejde et tilsvarende fak-
taark på baggrund af ”Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene”?”
Svar:
Ydelseskommissionens anbefalinger til et nyt kontanthjælpssystem indebar en ny
satsstruktur, hvilket betød at langt de fleste ydelsesmodtagere i kontanthjælpssyste-
met ville få ændret niveauet for deres kontanthjælpsydelse.
”Faktaark 7. Ydelser til
indvandrere”
viser derfor dels ændringen i den kontanthjælpslignende ydelse og
ændringen i disponibel indkomst.
Da ”Aftale om nyt kontanthjælpssystem med
plads til børnene” ikke ændrer på satsstrukturen i kontanthjælpssystemet, men in-
deholder ændringer i både skattepligtige og ikke skattepligtige ydelser er de øn-
skede opgørelser udarbejdet med udgangspunkt i ændringen i den disponible ind-
komst.
Aftaleøkonomien i ”Aftale om et nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene”
er beregnet med udgangspunkt i kontanthjælpssystemet i 2017, som er seneste år
med et komplet datagrundlag, som derefter er opregnet til 2022-niveau. Der findes
ikke fremskrivningsfaktorer fordelt på etnicitet. Det er derfor ikke muligt at opgøre
hvor mange indvandrere, som vi få en hhv. højere eller lavere offentlig ydelse som
følge af ”Aftale om et nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene.”
Opgørel-
serne er derfor baseret på ydelsesmodtagere i kontanthjælpssystemet i 2017.
Med aftalen er aftalepartierne enige om at kompensere kontanthjælpsmodtagere
som følge af
”Aftale om ny reformpakke.” Kompensationen sker ved, at
alle satser
i kontanthjælpssystemet sættes op med 67 kr. pr. måned (2022-pl). Det merfører, at
alle ydelsesmodtagere, - på tværs af etnicitet, vil opleve en ydelsesfremgang. Op-
gørelsen er derfor lavet med udgangspunkt i en ydelsesændring på mere en 50 kr.
pr. måned (efter skat). Opgørelsen er baseret på helårspersoner i 2017. Altså perso-
ner som modtog kontanthjælp alle måneder i 2017. Ses der i stedet på alle personer,
som på et tidspunkt i 2017 var berørt af kontanthjælp, vil antallet være højere.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm., om et faktaark om ydelser til indvandrere på baggrund aftalen til et nyt kontanthjælpssystem, til beskæftigelsesministeren
2630166_0002.png
Opgørelse med indregning af fritidstillæg:
Som følge af kontanthjælpsaftalen vil omkring 19.800 indvandrere få mere i dispo-
nibel indkomst end i dag. Samtidig vil 600 indvandrere få mindre i disponibel ind-
komst, sammenlignet med i dag.
Indvandrere, som får mere i ydelse, får i gennemsnit 1.000 kr. mere, mens indvan-
drere, som får mindre i disponibel indkomst, i gennemsnit får 500 kr. mindre.
Opgørelse uden indregning af fritidstillæg:
Som følge af kontanthjælpsaftalen vil omkring 14.000 indvandrere få mere i dispo-
nibel indkomst end i dag. Samtidig vil 1.200 indvandrere få mindre i disponibel
indkomst, sammenlignet med i dag.
Indvandrere, som får mere i ydelse, får i gennemsnit 900 kr. mere, mens indvan-
drere, som får mindre i disponibel indkomst, i gennemsnit får 400 kr. mindre.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2