Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2459611_0001.png
TALE
Samrådstale om lediges rådighed
8. oktober 2021
J.nr.
CAP
Claudia Skjold Løvkvist
Samrådsspørgsmål AF
Hvad agter ministeren at foretage sig, for at sikre sig, at ledige reelt står til rådig-
hed for arbejdsmarkedet? Der henvises til artiklen »Arbejdsløs designer siger nej til
rengøringsjob: »Jeg har andre ambitioner og interesser«« i Berlingske den 2. sep-
tember 2021.
Indledning
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Samrådet handler om, hvorvidt ledige står til rå-
dighed for arbejdsmarkedet. Og hvad jeg som be-
skæftigelsesminister vil gøre for at sikre, at ledige
reelt står til rådighed.
Det er jo helt åbenlyst et vigtigt spørgsmål, og der-
for er jeg også glad for at kunne oplyse, at jeg for
få timer siden indgik på regeringens vegne en tre-
partsaftale med arbejdsmarkedets parter og KL om
mangel på arbejdskraft, hvor bl.a. rådighedsreg-
lerne for ledige skærpes. Det vil jeg komme ind på
senere.
[Ret og pligt]
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Jeg er helt enig med spørgeren i, at det er helt af-
gørende, at ledige reelt står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet og gør alt for at finde et arbejde og
blive selvforsørgende. Det gælder uanset, om man
modtager dagpenge eller kontanthjælp.
Vi har nu den laveste ledighed registreret siden
starten af 2009 med en ledighedsprocent på 3,6 og
en af de højeste beskæftigelsesfrekvenser i Europa.
Det viser, at vi har et velfungerende arbejdsmar-
ked. Langt de fleste vil gerne arbejde, og står også
til rådighed for arbejdsmarkedet.
Men jeg bliver jo selvfølgelig også bekymret, når
jeg bliver præsenteret for eksempler, som dem der
ligger til grund for dette samråd.
Det rokker ved konstruktionen af vores velfærds-
samfund, som stiller relativt høje forsørgelsesydel-
ser til rådighed for ledige.
Og det udfordrer sammenhængskraften, hvis vi
ikke har tillid til, at vi hver især ønsker at yde vo-
res bidrag til fællesskabet.
Det slet og ret udfordrer vores samfundskontrakt.
For ret og pligt følges ad.
Det gælder ikke mindst i en situation, hvor der er
mangel på arbejdskraft. For konsekvensen er jo, at
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
virksomheder ikke kan få den nødvendige arbejds-
kraft.
Her er det helt afgørende, at vi har en effektiv job-
formidling, hvor både kommuner og a-kasser bi-
drager til, at ledige kommer i arbejde.
Vi har allerede i dag en række redskaber, som
kommuner og a-kasser skal bruge for at sikre, at
ledige lever op til rådighedsforpligtigelsen.
Bliver man fx tilbudt et job, skal man tage det
el-
lers lever man ikke op til sin rådighedsforpligtelse.
Det er kommunen eller a-kassen, der vurderer, om
den ledige opfylder kravene om at stå til rådighed.
Oplysninger om, at den ledige ikke søger job eller
afslår et tilbudt om job, kan og skal derfor sanktio-
neres.
Vi har også skrappe sanktioner for ledige, som
ikke ønsker at tage et job. I den sammenhæng er
jeg meget tilfreds med den aftale om mere enkle
og skærpede sanktionsregler på kontanthjælpsom-
rådet, som blev indgået af et bredt flertal i Folke-
tinget i 2018. Både ledige på kontanthjælp og på
dagpenge kan i yderste konsekvens helt miste ret-
ten til deres ydelse for en periode.
Men forudsætningen for, at sanktionerne bringes i
spil er selvfølgelig, at både kommuner og a-kasser
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
stiller krav om jobsøgning, vejleder korrekt og føl-
ger op på, om den ledige står til rådighed.
Det er min klare forventning, at kommuner og a-
kasser anvender reglerne til at sikre, at rådigheds-
forpligtigelsen overholdes.
[STAR’s rådighedstilsyn]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fører
tilsyn med, hvordan reglerne efterleves.
Rådighedstilsynet er siden 2016 blevet gradvist di-
gitaliseret.
Nu har vi for første gang fået et samlet offentligt
tilgængeligt overblik over a-kassernes og kommu-
nernes indsats med at sikre, at ledige står til rådig-
hed.
Det gør det muligt at følge tal for jobsøgning, af-
holdte samtaler og afgivne sanktioner på tværs af
kommuner og a-kasser.
På den måde kan a-kasserne måle sig mod hinan-
den og søge inspiration hos hinanden. Det samme
kan kommunerne.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Jeg ved godt, at der har været udfordringer med at
få de validerede data på plads, som udgør grundla-
get for at kunne offentliggøre data om sanktioner.
Jeg hæfter mig ved, at a-kasserne i hele perioden
godt kunne give sanktioner til ledige, der ikke har
stået til rådighed.
Tallene viser, at størstedelen af alle ledige søger
job. Men det er stadig afgørende, at reglerne om
sanktioner tages i brug, når ledige ikke er aktivt
jobsøgende.
Styrelsen følger derfor systematisk op over for
kommuner og a-kasser med en for høj andel af le-
dige, som ikke har registreret jobsøgning i deres
joblog.
Styrelsen følger også løbende sanktionspraksis i
kommuner og a-kasser. Og tager kontakt til kom-
muner og a-kasser med høj eller lav andel af sank-
tionerede.
[Forskel på sanktioner på tværs af a-kasser og
kommuner]
De offentliggjorte tal viser, at der er forskel på an-
tallet af sanktioner på tværs af a-kasser og kom-
muner.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Som eksempel kan nævnes, at der i 3. kvartal 2020
var 9 pct. jobparate kontanthjælpsmodtagere og 2
pct. dagpengemodtagere, der blev sanktioneret.
Men man kan ikke bare sammenligne antallet af
sanktioner i a-kasser og kommuner direkte. Det
skyldes, at der er forskellige sanktionstyper på de
to områder, og reglerne om situationer, hvor der
skal gives en sanktion, også er forskellige.
Man kan heller ikke ved blot at se på tallene for
sanktionering på a-kasseområdet sige noget om,
hvorvidt den enkelte a-kasse giver sanktioner efter
reglerne.
Hvis en a-kasse fx vejleder sine medlemmer godt
og følger tæt op på deres registreringer, kan a-kas-
sen undgå at skulle sanktionere, simpelthen fordi
medlemmerne faktisk gør, det de skal. Det ville
derfor være forkert, alene ud fra antallet af sankti-
oner at konkludere, hvem der gør det bedst.
Der har den seneste tid været en diskussion af a-
kassernes brug af sanktioner over for medlemmer,
som ikke registrerer deres jobsøgning.
Og jeg forstår fuldt ud, hvorfor det kan se mærk-
værdigt ud, når en a-kasse ikke sanktionerer med-
lemmer, der tilsyneladende ikke søger job.
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Men vi skal huske, at sanktionsantal ikke nødven-
digvis giver et fyldestgørende billede af opfyldel-
sen af rådighedsforpligtigelsen blandt ledige.
På baggrund af oplysningerne i joblog skal a-kas-
sen vurdere, om der er tvivl om den lediges fort-
satte rådighed for arbejdsmarkedet.
Har medlemmet ikke joblogget eller i tilstrække-
ligt omfang dokumenteret sine jobsøgningsaktivi-
teter i joblog, herunder ikke har uploadet det antal
jobansøgninger, som a-kassen har bedt om, kan a-
kassen give medlemmet en rimelig frist til at gøre
dette.
A-kassen skal i den forbindelse vejlede medlem-
met om, at mangelfuld eller manglende registre-
ring i joblog inden for fristen kan betyde tab af
dagpengeretten.
Hvis a-kassen generelt er i tvivl, om den ledige
står til rådighed, skal a-kassen indkalde til en sam-
tale og give den ledige en frist på op til tre måne-
der for vise, at man står til rådighed.
Hvis tvivlen ikke fjernes, skal a-kassen træffe af-
gørelse om, at den ledige ikke står til rådighed og
mister dermed retten til dagpenge.
Retssikkerheden skal selvfølgelig overholdes, også
når der er tvivl om rådigheden.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
[Danmark kan mere I]
Lad mig så tage fat på, hvilke initiativer regerin-
gen arbejder med. Med reformudspillet
”Danmark
kan mere I” har regeringen et stærkt fokus på at
sikre, at ret og pligt følges ad.
Igennem mange år har vi ikke været gode nok til at
stille krav til borgere med ikke-vestlig baggrund.
Og særligt ikke til kvinder med ikke-vestlig bag-
grund, hvor alt for mange går hjemme på passiv
forsørgelse.
Det er et svigt ikke at stille krav. Derfor vil rege-
ringen indføre en ny arbejdslogik for nytilkomne
og andre med et integrationsbehov. Hvor man har
pligt til at bidrage og gøre nytte
svarende til et
almindeligt fuldtidsjob på 37 timer om ugen.
Møder man ikke op, får man ikke en ydelse for
den pågældende dag.
Samtidig vil vi ændre dimittendordningen. Så flere
nyuddannede kommer hurtigere i arbejde.
Alt for mange nyuddannede starter arbejdslivet på
dagpenge. Og det er nu engang meningen, at ud-
dannelse skal føre til et arbejde.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Så kan det godt være, at man må gå på kompromis
med det første job. Ret og pligt skal følges ad
også for dimittenderne.
[Trepart om mangel på arbejdskraft]
Som jeg nævnte indledningsvist, er der tidligere i
dag indgået en trepartsaftale om mangel på ar-
bejdskraft, som på den korte bane skal bidrage til
at afhjælpe manglen på arbejdskraft og få flere ind
på arbejdsmarkedet.
Med trepartsaftalen sættes der ind på fire centrale
områder.
For det
første
skaber vi et bedre match mellem le-
dige og virksomheder. Det sker blandt andet ved at
styrke jobformidlingen i kommuner og a-kasser og
ved at styrke den jobrettede indsats til kommende
dimittender.
For det
andet
skærper vi rådighedsreglerne, som jo
også er grundlaget for det her samråd i dag, for at
sikre, at ledige står til rådighed for arbejdsmarke-
der og er aktivt jobsøgende. Vi skærper også reg-
lerne ved manglende jobsøgning. Fristen for at do-
kumentere jobsøgning for dagpengemodtagere
skærpes til 2 måneder fra de nuværende 3 måne-
der.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
For det
tredje
styrkes indsatsen for at få ledige se-
niorer tilbage i arbejde. Det sker blandt andet ved
at indføre et forbud mod, at ansøgere skal oplyse
deres alder i ansøgninger.
For det
fjerde
forbedrer vi mulighederne for at re-
kruttere udenlandsk arbejdskraft
først og frem-
mest fra de øvrige EU-lande.
Jeg er glad for, at arbejdsmarkedets parter igen ta-
ger ansvar og hjælper med at løse vigtige sam-
fundsopgaver.
[Afslutning]
Lad mig her til sidst kort samle op.
Ledige skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, så
længe de modtager dagpenge eller kontanthjælp.
Ret og pligt skal efterleves.
Der er allerede i dag klare regler for, hvordan
kommuner og a-kasser skal sikre, at ledige lever
op til rådighedsforpligtigelsen.
Det er derfor min klare forventning, at kommuner
og a-kasser anvender de nuværende regler og på
den måde sikrer, at rådighedsforpligtigelsen over-
holdes. Og med den nye trepartsaftale skærper vi
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 6/10-2021 om ledige reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
også yderligere reglerne for at sikre rådigheden,
og for at sikre at alle ledige søger jobs.
Regeringen er optaget af, at ret og pligt følges ad.
Og det er en rød tråd igennem hele udspillet
”Dan-
mark kan mere I”, som helt overordnet handler om
at få flere danskere i arbejde.
Tak for ordet.
11