Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2596994_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
21. juni 2022
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 391 (Alm. del) af
15. juni 2022 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stort råderummet forventes at være i 2024, 2025
og 2026 hhv. med og uden ”Aftale om et nyt kontanthjælpssystem med plads til
børnene”?
Svar
Det finanspolitiske råderum er et mål for den mulige offentlige forbrugsvækst
givet øvrig besluttet politik og forudsætninger i øvrigt
inden for målet om struk-
turel balance på de offentlige finanser i 2025. Det finanspolitiske råderum opdate-
res løbende i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger på baggrund af
den samlede udvikling i økonomien og er senest opgjort i
Danmarks Konvergenspro-
gram 2022,
maj 2022.
Perioden efter 2025 er ikke dækket af en mellemfristet plan og ligger dermed uden
for planlægningshorisonten. Det finanspolitiske råderum efter 2025 vil afhænge af
den konkrete tilrettelæggelse af finanspolitikken, herunder udviklingen i den struk-
turelle saldo og de overordnede prioriteringer i den økonomiske politik. Det er så-
ledes ikke under de givne forudsætninger muligt at beregne det finanspolitiske rå-
derum i 2026. Det finanspolitiske råderum vil blive opgjort frem til 2030 i forbin-
delse med regeringens kommende 2030-plan.
Det finanspolitiske råderum er
når der korrigeres for midlertidige forhold relate-
ret til covid-19
opgjort til 14�½ mia. kr. i 2025 målt i forhold til 2022
1
,
jf. tabel 1.
Aftale om et nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene,
juni 2022 indebærer i 2024 og
2025 merudgifter på ca. �½ mia. kr., som delvist er råderumsfinansieret. Med
aftalen forlænges desuden det midlertidige børnetilskud indtil aftalen træder i kraft
senest 1. januar 2024. Forlængelse af det midlertidige børnetilskud i 2023 er
ligeledes råderumsfinansieret. Samlet set vil aftalen derfor reducere det
finanspolitiske råderum (den højest mulige offentlige forbrugsvækst) frem mod
2025 inden for målet om strukturel balance i 2025. Den højest mulige
Det bemærkes, at hvis der korrigeres for midlertidige forudsatte merudgifter i 2022 i relation til situationen i
Ukraine
herunder den afsatte sikkerhedsreserve på 3�½ mia. kr. i 2022 og 2023 og forudsatte merudgifter til
håndteringen af fordrevne fra Ukraine
udgør det finanspolitiske råderum ca. 20 mia. kr. frem mod 2025.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvor stort råderummet forventes at være i 2024, 2025 og 2026 hhv. med og uden aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, til finansministeren
2596994_0002.png
Side 2 af 2
forbrugsvækst frem mod 2025 inklusiv virkningen af den indgåede aftale skønnes
da at være ca. 14 mia. kr. (2022-priser).
Tabel 1
Det finanspolitiske råderum i 2025 målt ift. 2022
2023
Mia. kr. (2022-priser)
Finanspolitisk råderum i
Danmarks Konvergensprogram 2022,
maj 2022
Isoleret virkning af Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til bør-
nene, juni 2022 (målt ift. 2022)
Finanspolitisk råderum inkl. isoleret virkning
6�½
6�½
-�½
14�½
-�½
14
2024
2025
Anm.: Det finanspolitiske råderum opgøres som den beregningstekniske højest mulige vækst i det offentlige
forbrug ekskl. afskrivninger inden for målet om strukturel balance i 2025. Det finanspolitiske råderum er
korrigeret for midlertidige forhold relateret til covid-19. Tal er afrundet til nærmeste kvarte mia. kr.
Kilde:
Danmarks Konvergensprogram 2022,
maj 2022,
Aftale om et nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene,
juni 2022 og
egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister