Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 4943
7. juli 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 371
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 371:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange job jobcentrene har formidlet i perioden fra
2019 og frem til i dag? Ministeren bedes opgøre svaret fordelt på jobcentre.”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet opgør ikke, hvor mange job der på den ene eller anden
måde formidles af jobcentrene. Jobcentrenes indsats på området er ikke reguleret
med proceskrav i lovgivningen, og de enkelte kommuner har mulighed for selv at
fastlægge udmøntningen og håndteringen af opgaven lokalt. Der stilles ikke krav til
jobcentrene om at registrere alle deres aktiviteter og resultater i forbindelse her-
med. (jf. også endeligt svar på Finansudvalget 2015-16, FIU Alm.del spørgsmål
117)
Jobcentrene benytter typisk tre typer af redskaber, når de arbejder med jobformid-
ling og match af ledige og virksomheder:
•
Almindelig jobformidling, hvor jobcentret screener relevante ledige kandi-
dater på baggrund af virksomhedens ønsker, behov og en eventuel jobordre
fra virksomheden. De ledige kandidater bliver herefter formidlet til virk-
somheden, som selv står for at indkalde til samtaler og en eventuel ansæt-
telsesproces.
Jobcentrene kan, hvis en arbejdsgiver ønsker det, henvise en eller flere le-
dige direkte til et job. Virksomheden skal efterfølgende give jobcentret be-
sked om udfaldet af samtalen (om der finder en ansættelse sted eller ej).
Jobcentrene vejleder arbejdsgivere om mulighederne for at etablere kontakt
til jobsøgende. Det kan fx ske via funktioner på Jobnet for Arbejdsgivere.
•
•
Ovenstående er ikke en udtømmende liste over jobcentrenes arbejde med jobfor-
midling, da det vil være tilpasset arbejdsgiverens konkrete behov.