Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2599239_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Samira Nawa
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har den 27. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 363
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af
udvalget Samira Nawa (RV).
Spørgsmål nr. 363:
”Vil
ministeren
i forlængelse af bl.a. DRs historie fra 24. maj 2022 om borgere,
der uretmæssigt bliver sat ned i kontanthjælp
oplyse, om der er noget i lovgivnin-
gen, der medfører øget risiko for fejl i kommunernes administration af 225-timers-
reglen?”
Svar:
225-timersreglen i lov om aktiv socialpolitik er et skærpet rådighedskrav, hvorefter
hver ægtefælle i et ægtepar og ugifte personer skal opfylde et arbejdskrav på 225-
timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder for
ikke at få nedsat hjælpen. Formålet er at understøtte, at ydelsesmodtagere løbende
har incitament til at opnå og bibeholde en tilknytning til arbejdsmarkedet.
Som udgangspunkt er alle modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, over-
gangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp omfattet af 225-timersreglen.
Kommunen kan imidlertid undtage en person fra 225-timersreglen, hvis vedkom-
mendes arbejdsevne vurderes at være så begrænset, at personen ikke på nuværende
tidspunkt vil kunne arbejde på det ordinære arbejdsmarked.
Der vurderes ikke at være krav i lovgivningen, som medfører en øget risiko for fejl
i kommunernes administration af 225-timersreglen. Reglen forudsætter, at kommu-
nerne foretager skønsmæssige vurderinger bl.a. om, hvorvidt en person skal undta-
ges fra reglen på grund af begrænset arbejdsevne. Den skønsmæssige vurdering
skal sikre, at der tages individuelle hensyn til den enkelte borger.
Jeg har den 25. maj 2022 orienteret Beskæftigelsesudvalget om fejl i administratio-
nen af 225-timersreglen bl.a. som følge af automatikken i kommunernes IT-under-
støttelse. Borgere, der er undtaget for 225-timersreglen på grund af begrænset ar-
bejdsevne, kan fejlagtigt have modtaget partshøringsbreve og uretmæssigt være
blevet nedsat i ydelse på grund af systemunderstøttelsen af 225-timersreglen i
Kommunernes Ydelsessystem (KY). Ansvaret for, at IT-understøttelsen lever op til
gældende regler, ligger hos kommunerne.
24. juni 2022
J.nr.
xxxx
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm. om der er noget i lovgivningen, der medfører øget risiko for fejl i kommunernes administration af 225-timers-reglen, til beskæftigelsesministeren
Den konstaterede udfordring med IT-understøttelsen skyldes ikke reglerne.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2