Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
16. juni 2022
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 359 (Alm. del) af
23. maj 2022 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere BEU alm. del - svar på spørgsmål 314 fra den 17. maj
2022 vedrørende antallet af personer med en lav tilskyndelse til at arbejde, så tids-
perioden går tilbage til år 2005?
Svar
I
svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 314 (alm. del) af 28. april 2022
er opgjort
antallet af personer med en nettokompensationsgrad over henholdsvis 70 pct., 71
pct., 72 pct., 73 pct., 74 pct., 75 pct., 76 pct., 77 pct., 78 pct., 79 pct. og over 80
pct. for perioden fra 2015 og frem. I nedenstående besvarelse er perioden udvidet
til også at omfatte årene 2005, 2009 og 2012-2014.
Det bemærkes, at den løbende metodeudvikling af opgørelse af nettokompensations-
grader kan have betydning for sammenligneligheden af opgørelserne fra år til år. Det
omfatter især ændringer med betydning for opgørelserne i årene før 2012. Antallet af
personer med kompensationsgrader over de angivne grænseværdier før 2012 og ud-
viklingen fra 2009 til 2012 skal derfor fortolkes med forsigtighed. Metodeændringerne
omfatter blandt andet ændret beregning af skyggelønninger for faktisk ledige og op-
gørelse af kontanthjælp for faktisk ledige.
Nettokompensationsgraden angiver forholdet mellem den disponible indkomst som
overførselsmodtager og den disponible indkomst som beskæftiget.
For årene 2005-
2017 findes der egentlige opgørelser af antallet af personer, der er baseret på be-
folkningssammensætningen i de pågældende år.
For årene efter 2017 er der med udgangspunkt i oplysninger om befolkningen i
2017 foretaget en regelteknisk fremskrivning for årene 2019-2021,
jf. også
Svar på
Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 116 (Alm. del) af 17. december 2021
.
I besvarelsen er der
med udgangspunkt i oplysninger om befolkningen i 2017 ligeledes foretaget en regel-
teknisk fremskrivning til 2021 pris- og lønniveau og til 2022-regler.
Det bemærkes, at der ikke er tale om en egentlig prognose for årene 2019-2022,
men alene en fremskrivning af den isolerede virkning af ændrede regler fra 2017 til
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K