Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2594332_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Niels Flemming Hansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. juni 2022
J.nr. 20225200267
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
357 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels
Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 357:
”Kan
ministeren oplyse, i hvilket omfang Arbejdstilsynet ved valg af reaktionsform
f.eks. vejledning eller påbud anser det for en formildende omstændighed, når det er
den ansatte og ikke arbejdsgiver, der har overtrådt reglerne?”
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
”Ifølge arbejdsmiljøloven er det arbejdsgiverens pligt at sørge for, at arbejdsforhol-
dene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, kan
Arbejdstilsynet afgive fx påbud, strakspåbud, eller forbud. Arbejdstilsynet kan også
afgive en vejledning, hvis der ikke er tale om en overtrædelse af reglerne.
For at Arbejdstilsynet kan afgive et påbud, strakspåbud eller forbud, kræver det
alene, at der er konstateret en overtrædelse, som er begået af en eller flere beskæfti-
gede i virksomheden. Det er ikke afgørende for afgivelse af påbud m.v., om det er
en ansat, en arbejdsleder eller arbejdsgiveren selv, der udfører arbejdet i strid med
reglerne.
I særlige tilfælde overvejer Arbejdstilsynet, om der også skal rejses en straffesag på
grund af den konstaterede overtrædelse.
Når Arbejdstilsynet vurderer, om der kan gøres et strafferetligt ansvar gældende, er
der en række betingelser, der alle skal være til stede for, at Arbejdstilsynet rejser en
straffesag for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Det sker med henvisning
til nogle generelle strafferetlige principper og praksis i forhold til anvendelsen af
arbejdsmiljølovens strafferegler.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om, det er en formildende omstændighed, når det er den ansatte og ikke arbejdsgiver, der har overtrådt arbejdsmiljøreglerne, til beskæftigelsesministeren
En arbejdsgiver kan under særlige omstændigheder blive fri for straf, hvis en ansat
har begået en overtrædelse. Det følger af arbejdsmiljølovens bestemmelse om ar-
bejdsgiverens begrænsede ansvar. Arbejdsgiverens straffrihed forudsætter, at ar-
bejdsgiveren har gjort alt for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Det skal ar-
bejdsgiveren gøre ved at opfylde alle sine pligter efter arbejdsmiljølovens kapitel 4
om almindelige pligter.
Arbejdstilsynets afgørelser i form af påbud, strakspåbud eller forbud er imidlertid
administrative afgørelser, som vurderes uafhængigt af en eventuel senere straffe-
sag.
Det har derfor ikke betydning for Arbejdstilsynets valg af administrativ reaktions-
form, om det er den ansatte, arbejdslederen eller arbejdsgiveren, der har overtrådt
reglerne. Spørgsmålet kan derimod som nævnt ovenfor have betydning ved en
eventuel senere straffesag, herunder i forhold til spørgsmålet om hvorvidt arbejds-
giveren kan blive straffri efter bestemmelsen om arbejdsgiverens begrænsede an-
svar.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2