Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2594306_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Niels Flemming Hansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. juni 2022
J.nr. 20225200267
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
353 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels
Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 353:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan Arbejdstilsynet, efter ophævelsen af denne
vejledning nr. 3202 af 01/06/1994, har vejledt virksomheder og ansatte om
ansattes pligter efter arbejdsmiljølovgivningen, bl.a. pligterne, både i forhold til det
fysiske og psykiske arbejdsmiljø, til at samarbejde, oplysningspligten, pligten til at
medvirke til et sikkert og sundt arbejdsmiljø og pligten til at følge de konkrete
arbejdsmiljøregler, der gælder for de arbejde, de skal udføre?”
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
Arbejdstilsynet vejleder virksomhederne om fortolkning og efterlevelse af reg-
lerne i arbejdsmiljølovgivningen, herunder om arbejdsgiverens og de ansattes plig-
ter og ansvar, gennem AT-vejledninger og gennem information på Arbejdstilsynets
hjemmeside. Derudover formidles pligterne også gennem dialog på tilsynsbesøg.
Den primære målgruppe for Arbejdstilsynets regelformidling er de personer, der
har pligter i forhold til arbejdsmiljøet. Det vil først og fremmest sige arbejdsgive-
ren, der har pligt til at sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundheds-
mæssigt fuldt forsvarlige.
Den almindelige ansatte er ikke en direkte målgruppe for Arbejdstilsynets regelfor-
midling. Det skyldes, at den almindelige ansatte har begrænsede pligter efter ar-
bejdsmiljøloven. Det er således ikke den enkelte ansattes pligt selvstændigt at ori-
entere sig i reglerne på arbejdsmiljøområdet. Derimod har arbejdsgiveren pligt til at
instruere de ansatte i, hvordan arbejdet udføres, så det er sikkerheds- og sundheds-
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om, hvordan Arbejdstilsynet, efter ophævelsen af denne vejledning nr. 3202 af 01/06/1994, har vejledt virksomheder og ansatte, til beskæftigelsesministeren
mæssigt fuldt forsvarligt. Derfor er det primære formål med Arbejdstilsynets vej-
ledninger at formidle til arbejdsgiveren, hvad gældende regler er, hvordan de for-
tolkes, og hvordan de kan efterleves.
Selv om de ansatte kun har begrænsede pligter efter arbejdsmiljøloven, kan Ar-
bejdstilsynet rejse straffesag mod ansatte, hvis de har overtrådt arbejdsmiljøloven i
situationer, hvor de kunne have udført arbejdet på forsvarlig og lovlig måde. Hvis
arbejdsgiveren har stillet det rigtige udstyr til rådighed, givet tilstrækkelig instruk-
tion og ført effektivt tilsyn med arbejdet, og de ansatte alligevel overtræder loven,
kan de straffes for overtrædelsen.
Derfor fremgår det af Arbejdstilsynets hjemmeside, at også ansatte kan straffes for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Der henvises i den forbindelse til svaret på spørgsmål nr. 352 (alm. del).”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2