Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2580163_0001.png
TALE
Samråd R i Beskæftigelsesudvalget
Udhuling af ydelser, bekæmpelse af ulighed
samt sikre værdig tilværelse for ydelsesmod-
tagere - 18. maj
18. maj 2022
J.nr. 2022 - 3497
CAPA
Laust Kristian Høimark Dehn
Samrådsspørgsmål R stillet af Victoria Velasquez (EL)
Mener ministeren, det er rimeligt, at menneskers levegrundlag udhules på grund af satsre-
guleringsloven (1990) og den afdæmpede regulering fra skattereformen (2012), og hvordan
mener ministeren, at den her gradvise udhuling af levegrundlaget hænger sammen med re-
geringens ambitioner om at bekæmpe ulighed i landet og sikre folk på overførselsindkom-
ster en værdig tilværelse?
*** Det talte ord gælder ***
[Indledning]
Tak til udvalget og spørgeren for at indkalde til
dette samråd.
Samrådet i dag handler om, hvordan ydelser regu-
leres, og om hvordan reguleringerne hænger sam-
men med regeringens ambitioner om at bekæmpe
ulighed og sikre en værdig tilværelse for borgere,
der modtager overførselsindkomst.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 18/5-2022 om regeringens ambitioner om at bekæmpe ulighed i landet og sikre folk på overførselsindkomster en værdig tilværelse, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det er helt
centralt for regeringen, at modtagere af forskellige
forsørgelsesydelser har et rimeligt levegrundlag.
Men jeg er ikke enig i spørgsmålets underliggende
præmis om, at man blot ved at kigge på regulerin-
gen af ydelserne, kan drage konklusioner om ud-
viklingen i forskellige gruppers levestandard.
[Regeringens ambitioner]
Vi er i regeringen meget optaget af at sikre, at bor-
gerne kan leve et godt og værdigt liv. Det er et
mål, vi forfølger, og som står højt på vores dagsor-
den.
Danmark er blandt de rigeste og mest lige lande i
verden. Vi har fri og lige adgang til uddannelse og
sundhedsydelser for alle. Og vi har et fintmasket
socialt sikkerhedsnet, der griber alle, hvis uheldet
er ude.
Og regeringen har skabt en række stærke resultater
for vores velfærdssamfund, der har forbedret vil-
kårene for mange mennesker. Ikke alle tiltag
mindsker indkomstforskelle, men de understøtter
lighed i levevilkår, fx i relation til sundhed og ud-
dannelse.
Minimumsnormeringer, ret til tidlig pension og et
lavere loft over antal elever i de små klasser. Blot
for at nævne nogle få. Det mener jeg er vigtigt at
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 18/5-2022 om regeringens ambitioner om at bekæmpe ulighed i landet og sikre folk på overførselsindkomster en værdig tilværelse, til beskæftigelsesministeren
huske på, når man taler om ulighed og levevilkår i
Danmark.
Efter en langvarig og global sundhedskrise står
dansk økonomi og det danske arbejdsmarked hel-
digvis på et solidt grundlag.
Rekord mange mennesker er i arbejde. Antallet af
børn med forældre på kontanthjælp er næsten hal-
veret på fem år. Og siden regeringen trådte til, er
antallet faldet med en fjerdedel.
Det har ikke kun betydning for de mange, der nu
har fået foden inden for på arbejdsmarkedet. Men
også for deres familier – og ikke mindst børnene,
som ser deres forældre stå op om morgenen og gå
på arbejde. Det er noget nær det bedste, vi kan
gøre for børnene.
Vi ved dog også godt, at vi står over for nye udfor-
dringer med krig i Europa og rekordhøj inflation.
Det tager vi selvfølgelig meget alvorligt.
[Regulering af ydelser]
Efter disse indledende ord om regeringens ambiti-
oner, vil jeg nu vende mig mod spørgsmålet om
regulering af ydelserne.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 18/5-2022 om regeringens ambitioner om at bekæmpe ulighed i landet og sikre folk på overførselsindkomster en værdig tilværelse, til beskæftigelsesministeren
Det følger af brede politiske aftaler, at ydelserne i
dag reguleres med udgangspunkt i lønudviklingen
på det private arbejdsmarked.
Jeg er klar over, at satsreguleringen og den afdæm-
pede regulering betyder, at ydelserne og lønnen
ikke følges helt ad.
Men over tid har det vist sig at være til gavn for
modtagerne, at ydelserne har været underlagt
denne regulering, frem for en regulering, der føl-
ger udviklingen i priserne.
Det har det i kraft af, at lønningerne over de sidste
årtier samlet set er steget mere end priserne, og
derfor er størrelsen på ydelserne generelt også ste-
get mere end inflationen. Realværdien af ydelserne
set i forhold til den generelle prisudvikling har så-
ledes været stigende.
[Regulering og udvikling i levegrundlag]
Men jeg synes ikke man skal stirre sig blind på,
hvordan ydelserne reguleres, når man skal vurdere
udviklingen i overførselsindkomstmodtagernes
økonomiske situation. Det giver ganske enkelt
ikke det fulde billede.
Satsreguleringsmekanismen, som et bredt flertal i
Folketinget stod bag, indebærer også, at der frem
til 2019 – gennem reguleringen – er blevet afsat
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 18/5-2022 om regeringens ambitioner om at bekæmpe ulighed i landet og sikre folk på overførselsindkomster en værdig tilværelse, til beskæftigelsesministeren
betydelige beløb til målrettet investering i indsat-
ser i satspuljen.
Gennem årene har satspuljen finansieret mange
nye indsatser, ydelser eller forbedringer af eksiste-
rende ydelser. Det vil sige, at væsentlige dele af
den forskel, der har været på løn- og ydelsesudvik-
lingen, er blevet ført tilbage til de samme grupper.
Og satspuljen har ikke kun finansieret ydelsestil-
tag, men også indsatser, der bringer målgruppen
tættere på arbejdsmarkedet, og indsatser, der i bre-
dere forstand forbedrer hverdagen for de mest ud-
satte.
I dag er fradraget til satspuljen erstattet af en obli-
gatorisk pensionsopsparing for ydelsesmodtagere.
Det betyder, at de også sparer op til pension og
dermed bliver bedre stillet i alderdommen. Et prin-
cip, som jeg noterer mig, at
Kommissionen om til-
bagetrækning og nedslidning
bifaldt i deres rap-
port, som blev offentliggjort i begyndelsen af må-
neden.
Desuden er der løbende gennem politiske aftaler
gennemført forbedringer og indført nye ydelser,
som også kommer ydelsesmodtagere til gavn. De
mange forbedringer har blandt andet haft fokus på
at sikre et mere målrettet ydelsessystem, der hjæl-
per de grupper, som har størst behov.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 18/5-2022 om regeringens ambitioner om at bekæmpe ulighed i landet og sikre folk på overførselsindkomster en værdig tilværelse, til beskæftigelsesministeren
Vi har fx aftalt – med er flertal af folketingets par-
tier, at der skal indføres et beskæftigelsestillæg til
dagpenge i de tre første måneder, og at der indfø-
res nye regler, som afskaffer modregning i sociale
pensioner på grund af ægtefælles eller partners ar-
bejdsindtægt.
Jeg kan også nævne, at der er indført en række nye
ydelser, som har givet ydelser til nye persongrup-
per og styrket det sociale sikkerhedsnet, eksempel-
vis ret til tidlig pension (den såkaldte Arne-pen-
sion). Med ret til tidlig pension har vi sikret, at
danske lønmodtagere med de længste og ofte mest
slidsomme arbejdsliv kan trække sig lidt tidligere
tilbage.
Et tredje eksempel er ældrechecken, som er blevet
forhøjet adskillige gange til gavn for økonomisk
vanskeligt stillede folkepensionister.
Disse tiltag vil forbedre levegrundlaget for rigtigt
mange ydelsesmodtagere og viser, at vurderingen
af ydelsesmodtageres levegrundlag skal ske på et
mere nuanceret grundlag end blot ved at se på re-
guleringen. Udviklingen i lønninger, priser og
ydelser fortæller ikke hele historien.
[Den ekstraordinære situation med stigende
priser og de initiativer regeringen har iværk-
sat.]
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 18/5-2022 om regeringens ambitioner om at bekæmpe ulighed i landet og sikre folk på overførselsindkomster en værdig tilværelse, til beskæftigelsesministeren
Som jeg indledningsvist var inde på, så står vi lige
nu i en helt ekstraordinær situation med rekordhøj
inflation. Og regeringen anerkender fuldt ud, at det
kan være en udfordring for mange danske familier
at få hverdagen til at hænge sammen
Vi skal bare huske på, at det at pumpe flere penge
ud i samfundet lige nu risikerer at sætte yderligere
skub til de stigende priser.
Vi skal derfor målrette vores initiativer til dem, der
bliver hårdest ramt på pengepungen af stigende
energipriser. Her har regeringen sammen med fol-
ketingets partier aftalt ekstra hjælp gennem varme-
checken og selvfølgelig de eksisterede ordninger
som fx varmetillæg til pensionister og hjælp til de
ekstraordinære høje udgifter for kontanthjælps-
modtagere m.v.
Jeg håber at vi kan gøre endnu mere for nogle af
dem, der bliver hårdest ramt. Og det er ingen hem-
melighed at regeringen gerne så, at de pensionister
der har mindst, får en økonomisk håndsrækning
gennem en ekstra ældrecheck. Det har endnu ikke
været muligt at finde opbakningen, men vi for-
handler videre, og jeg håber vi snart kan lande en
aftale.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 18/5-2022 om regeringens ambitioner om at bekæmpe ulighed i landet og sikre folk på overførselsindkomster en værdig tilværelse, til beskæftigelsesministeren
2580163_0008.png
Vi sørger på den måde for at føre en balanceret fi-
nanspolitik, samtidig med at vi holder hånden un-
der de svageste. Det, mener jeg, er ansvarlig øko-
nomisk politik i en ekstraordinær tid med stigende
priser.
[Opsamling]
Til sidst vil jeg gerne slå fast, at det er vigtigt for
regeringen, at alle i Danmark kan leve et værdigt
liv. Og det mener jeg også, at vi bidrager til, blandt
andet med de tiltag, jeg har nævnt her. Og som jeg
nævnte til at begynde med, er det vigtigt at huske
på, at Danmark er et af de rigeste og mest lige
lande i verden, og at vi har et godt og solidt socialt
sikkerhedsnet, som griber dem i vores samfund,
der snubler.
Vi vil i regeringen gøre alt i vores magt til at
hjælpe dem der har de største udfordringer. Det
gjorde vi under coronakrisen, og det vil vi gøre
igen.
Tak for ordet.
8