Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2578364_0001.png
TALE
BEU alm. del - Samrådsspørgsmål S
12.
maj 2022
18. maj 2022
J.nr. 2022 - 3377
Samrådsspørgsmål S
Det fremgår af »Aftale om bedre ressourceforløb« fra den 11. december 2020, at »bor-
gere over 50 år fremadrettet få bevilget ét ressourceforløb af maksimalt 3 års varighed.
Det skal fortsat være muligt at iværksætte flere forløb for borgere over 50 år, hvis bor-
geren selv ønsker det.« Dette er dog ikke reelt en mulighed for alle personer i ressour-
ceforløb, fordi alternativet ikke er enten at blive visiteret til fleksjob, revalidering eller
førtidspension, men i stedet er at blive såkaldt selvforsøgende uden en indkomst, fordi
flere af de berørte ej heller er berettiget til kontanthjælp og er for syge til at have et ar-
bejde. Vil ministeren på den baggrund oplyse, hvorfor regeringen på den ene side si-
ger, at folk ikke skal trækkes igennem ressourceforløb igen og igen, når det reelt set er
konsekvensen af den aftale, man har indgået?
Indledning
Mange tak til Victoria Velasquez for at have ind-
kaldt til det her samråd.
Samrådet, som spørgeren Victoria Velasquez har
redegjort for, handler om ressourceforløb og også
mulighederne for mennesker over 50 år, som får
tilbudt ressourceforløb nummer to.
I spørgsmålet henvises til den seneste aftale om
ressourceforløb, som vi i forligskredsen indgik i
december 2020.
Aftale om bedre ressourceforløb
Formålet med aftalen var, at færre skulle komme i
klemme. Selvom jeg godt er klar over, at vi med
aftalen ikke løser alt, synes jeg egentlig, at det er
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om bevillig af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
lykkedes os, at lande en aftale med nogle gode og
også vigtige initiativer.
Aftalen, den trådte i kraft 1. januar i år, så den har
endnu ikke nået at virke så længe.
Det er derfor også for tidligt at vurdere, hvordan
aftalen virker i praksis. Den første afrapportering
om indsatsgarantien vil blive forelagt for forligs-
kredsen i andet halvår 2022.
Når det er sagt, så er der ikke
med denne aftale -
ændret på reglerne om, at man i udgangspunktet
kun skal bevilges ét ressourceforløb, hvis man er i
den øvre aldersgruppe, som tidligere var over 40
år.
Kortere og mere fokuserede forløb
Med aftalen om bedre ressourceforløb fra 2020 af-
kortede vi den maksimale varighed af et ressource-
forløb fra 5 år til 3 år.
Samtidig indførte vi en indsatsgaranti, som skal
sikre, at mennesker får en tidlig og mere fokuseret
indsats.
For det har aldrig været hensigten, at man skal vi-
siteres til ressourceforløb, som er indholdsløse el-
ler trækker unødigt ud.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om bevillig af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Med de vedtagne ændringer stilles der endnu hø-
jere krav til, at kommunerne tilrettelægger ressour-
ceforløb af høj kvalitet, som er målrettet den en-
kelte.
Det gælder i særdeleshed for borgere over 50 år,
da de i udgangspunktet kun skal i ét ressourcefor-
løb. Med mindre de selv ønsker, at deltage i yderli-
gere forløb.
Men jeg forventer sådan set af kommunerne, at de
lægger sig i selen for at afklare borgernes arbejds-
evne i løbet af ét ressourceforløb. Uanset hvilken
alder borgeren har.
For det er og skal være udgangspunktet, at alle er i
ressourceforløb i så kort tid som muligt. Og det
gælder for øvrigt i beskæftigelsessystemet som
helhed. Kommunerne skal tilrettelægge indsat-
serne, så borgerne kommer godt og hurtigt videre.
Behov for mere end ét ressourcefor-
løb
Men der kan være situationer, hvor det ikke lyk-
kes, at
afklare
borgerens arbejdsevne i det første
ressourceforløb.
Det kan fx være, at borgeren af forskellige årsager
ikke er motiveret til at deltage i de indsatser, han
eller hun tilbydes.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om bevillig af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Det kan også skyldes, at borgerens situation udvik-
ler sig undervejs i forløbet, så det tager længere tid
at afklare borgeren end først antaget. Her kan den
afkortede varighed af ressourceforløb vise sig at
være for kort.
I de tilfælde kan kommunen tilbyde borgeren et
ressourceforløb mere.
Hvis man fortsat er langt fra arbejdsmarkedet uden
at opfylde betingelserne for fleksjob eller førtids-
pension, så bør det være i den enkelte borgers inte-
resse, at få mulighed for at deltage i et nyt ressour-
ceforløb.
Retur til kontanthjælp
Der er altså nogle borgere over 50 år, som af for-
skellige årsager hverken er i målgruppen for fleks-
job eller førtidspension efter det første ressource-
forløb.
Og her skal kommunen ikke sende borgeren til-
bage på kontanthjælp, hvis de ikke har fået taget
hånd om borgerens komplekse problemer.
Kommunen kan i princippet kun sende en borger
på kontanthjælp efter ressourceforløb, hvis man
har forbedret arbejdsevnen betydeligt.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om bevillig af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Det må kun ske, når man ikke længere er i mål-
gruppen for ressourceforløb. Og heller ikke opfyl-
der betingelserne for hverken fleksjob eller førtids-
pension.
Dog vil personer over 50 år kunne overgå til kon-
tanthjælp, hvis de takker nej til et nyt ressourcefor-
løb. Hvis man ikke kan forsørge sig selv, har man
mulighed for at modtage kontanthjælp, som er det
underste sikkerhedsnet.
Men det er korrekt
som samrådsspørgsmålet
henviser til
at det ikke vil være alle, som siger
nej til et yderligere ressourceforløb, som rent fak-
tisk kan modtage kontanthjælp.
Ressourceforløbsydelse ydes nemlig efter mere
gunstige regler end kontanthjælp
uden formue-
og ægtefælleafhængighed.
Men hvis man tilbydes endnu et ressourceforløb,
så skal borgeren jo ikke tage imod det, alene for
fortsat at kunne modtage en midlertidig forsørgel-
sesydelse
det skal være for at tage imod mulig-
heden for at udvikle sin arbejdsevne, så man fx
kan komme i fleksjob.
Afslutning
Ressourceforløb handler om at investere i menne-
sker og sikre, at alle der kan, får mulighed for at
blive en del af fællesskabet på en arbejdsplads.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om bevillig af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Det gode ressourceforløb er der, hvor det lykkes,
at tilrettelægge og gennemføre et tværfagligt, hel-
hedsorienteret forløb af høj kvalitet, som hjælper
den enkelte godt videre i livet.
Vi har sammen med forligskredsen justeret reg-
lerne, sådan at kommunerne ikke kan lade bor-
gerne vente i tomme forløb, for derefter at tilbyde
dem et nyt. Det skal understøtte, at borgerne skal
igennem færre og også kortere ressourceforløb.
Og jeg forventer, at kommunerne med den nye
indsatsgaranti og de kortere forløb, skaber de gode
ressourceforløb.
Tak for ordet.
6