Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2576976_0001.png
TALE
Samråd i BEU den 11. maj 2022 om arbejds-
relaterede dødsulykker
DET TALTE ORD GÆLDER
Maj 2022
J.nr. 2022 -2939
AT/KAL
Samrådsspørgsmål Q, stillet af Christian Juhl (EL)
”Det lykkedes heller ikke sidste år at knække kurven over antallet af dødelige ulyk-
ker på arbejdsmarkedet, og antallet af dødsulykker i 2021 ender på mellem 36 og
39 ulykker. På ni år er der registreret 299 arbejdsrelaterede dødsulykker, og pro-
blemerne er særligt store i landbruget. På den baggrund bedes ministeren besvare
følgende spørgsmål:
1. Hvad mener ministeren om det fortsat høje antal af arbejdsulykker?
2. Hvordan vil ministeren sikre, at kurven knækker så vi får færre dødsulykker på
de danske arbejdspladser?
3. Hvilke initiativer vil ministeren tage i forhold til brancherne landbrug, skovbrug
og fiskeri og transport, der ligger i top ift. antallet af dødsulykkerne?
4. Hvad vil ministeren gøre for at sikre en styrkelse af det forebyggende arbejde på
arbejdspladserne, en bedre adgang til rådgivning og en bedre kontrol med, at ar-
bejdsmiljøloven overholdes?”
Indledning
Svar på spørgsmål 1.
antal af arbejdsulykker?
Hvad mener ministeren om det fortsat høje
Tak til spørgeren for at indkalde til dette samråd
og for at sætte fokus på et meget vigtigt emne.
Fordi det skal naturligvis være sundt, sikkert og
trygt at gå på arbejde i Danmark. Det er både jeg
og hele regeringen meget optaget af.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om dødelige ulykker på arbejdsmarkedet og forebyggelse af samme, til beskæftigelsesministeren
Ingen skal miste livet ved at gå på arbejde. Én
dødsulykke er altid én for meget.
Jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med, at antallet
af dødsulykker i 2021 var stort set uændret i for-
hold til 2020. Alle dødsulykker er ulykkelige og
også ubærlige.
I det større perspektiv går det dog fremad. Risi-
koen for at omkomme på arbejdet er halveret de
seneste 20 år, hvis vi ser på antallet af dødsulyk-
ker pr. 100.000 beskæftigede.
Det er bl.a. takket været en vedvarende indsats
fra både virksomheder, arbejdsmarkedets parter,
brancheorganisationer og myndigheder.
Jeg mener derfor ikke, at vi skal knække en
kurve, men derimod fortsætte den positive ud-
vikling der har været over en lang årrække.
Ethvert dødsfald på arbejdspladsen er uaccepta-
belt. Indsatsen skal fortsat udbygges og udvikles,
så vi sammen fortsætter det lange, seje træk. Ind-
satsen for at bekæmpe dødsulykker
er
et langt,
sejt træk.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om dødelige ulykker på arbejdsmarkedet og forebyggelse af samme, til beskæftigelsesministeren
Derfor er det også vigtigt for regeringen, at vi i
de kommende forhandlinger om en ny arbejds-
miljøaftale sikrer en fortsat stærk arbejdsmiljø-
indsats og et fortsat stærkt Arbejdstilsyn. Og det
vender jeg tilbage til.
Hvordan vil ministeren sikre, at kurven
Svar på spørgsmål 2
knækker så vi får færre dødsulykker på de danske arbejdspladser?
og
spørgsmål 3
Hvilke initiativer vil ministeren tage i forhold til bran-
cherne landbrug, skovbrug og fiskeri og transport, der ligger i top ift. antal-
let af dødsulykkerne?
Jeg vil nu gå videre til spørgsmålene om, hvor-
dan jeg vil sikre, at kurven for dødsulykker
knækker, og hvilke initiativer jeg vil tage i for-
hold til brancherne landbrug, skovbrug og fiskeri
og transport.
Det er arbejdsgivernes ansvar at sikre, at deres
medarbejdere har et sundt og sikkert arbejds-
miljø.
En nedbringelse af antallet af dødsulykker forud-
sætter, at virksomhederne styrker deres forebyg-
gende arbejdsmiljøarbejde – særligt at de bliver
endnu bedre til at forebygge ulykker.
Arbejdstilsynet har fokus på at understøtte fore-
byggelsen af ulykker på flere måder. Arbejdstil-
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om dødelige ulykker på arbejdsmarkedet og forebyggelse af samme, til beskæftigelsesministeren
synet undersøger de fagligt mest relevante ar-
bejdsulykker og dødsulykker, og herudover ind-
går antallet af ulykker som parameter i udtaget
af virksomheder til grundtilsyn. Det øger alt an-
det lige sandsynligheden for at Arbejdstilsynet
kommer på tilsyn, hvis der er ulykker på virk-
somheden.
Arbejdstilsynet gennemfører særlige brancheret-
tede indsatser, hvor der bl.a. er fokus på ulyk-
kesforebyggelse. Som eksempler kan nævnes
indsatser rettet mod virksomheder i landbrug,
skovbrug og fiskeri, samt indsatsen i transport af
vejgods. Begge brancher ligger højt i forekom-
sten af ulykker og dødsulykker.
På en brancherettet indsats laver Arbejdstilsynet
en særlig grundig og målrettet gennemgang af de
områder branchen er udvalgt på, og på de steder,
hvor risikoen er størst. Fx gennemføres indsat-
sen i transport af gods, hvor chaufførerne læsser
af og på, da det er der ulykkerne oftest sker.
Derudover vil jeg nævne trepartsaftalen fra de-
cember 2020, hvor vi fastsatte nationale arbejds-
miljømål.
Her blev parterne i trepartsaftalen enige om at
opstille et særskilt mål for ulykkesområdet. Det
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om dødelige ulykker på arbejdsmarkedet og forebyggelse af samme, til beskæftigelsesministeren
er et mål om en stærk sikkerhedskultur på ar-
bejdspladser og at færre skal udsættes for ar-
bejdsulykker.
For udvalgte brancher i aftalen har arbejdsmar-
kedets parter fastlagt konkrete måltal. For de tre
brancher, som er hårdest ramt i forhold til døds-
ulykker, har parterne fastlagt konkrete måltal for
reduktion af arbejdsulykker. Det er de af spørge-
ren nævnte brancher og bygge- og anlægsbran-
chen.
De to af brancherne ’Transport af gods’ og
’Bygge- og anlægsbrancherne’ er udvalgt i tre-
partsaftalen, fordi de har en høj forekomst af ar-
bejdsulykker.
Den sidste branche, som er hårdt ramt på døds-
ulykker, er landbrug, skovbrug og fiskeri. Bran-
chen er også udvalgt i trepartsaftalen, fordi der i
branchen er en høj forekomst af dødsulykker og
alvorlige arbejdsulykker.
Det kan hertil bemærkes, at Branchefællesska-
berne har fået ekstra midler til arbejdspladsnære
aktiviteter i deres arbejde med de branchevise
måltal. Arbejdsmiljørådet skal desuden give en
årlig status for indfrielsen af måltallene.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om dødelige ulykker på arbejdsmarkedet og forebyggelse af samme, til beskæftigelsesministeren
Også på regelsiden arbejder vi på at forebygge
ulykker. Senest har Arbejdsmiljørådet set på reg-
lerne for tagarbejde og er kommet med et forslag
til præciserede og forenklede regler, som beskyt-
ter de ansatte bedre mod nedstyrtning under tag-
arbejde.
Baggrunden er bl.a. en tragisk dødsulykke, som
spørgeren også satte fokus på. Jeg vil i den for-
bindelse gerne takke parterne for i enighed at
komme med forslag til nye regler på området.
De nye regler er trådt i kraft 1. januar 2022 og
vil blive fulgt op af en vejledningsindsats af
branchefællesskabet på bygge- og anlægsområ-
det.
Svar på spørgsmål 4.
Hvad vil ministeren gøre for at sikre en
styrkelse af det forebyggende arbejde på arbejdspladserne, en bedre adgang
til rådgivning og en bedre kontrol med, at arbejdsmiljøloven overholdes?
I forhold til det sidste spørgsmål vil jeg nævne
Arbejdsmiljøpuljen.
I forbindelse med aftalen om seniorpension blev
forligskredsen enig om at afsætte 100 mio. kro-
ner årligt i tre år til en pulje, hvor virksomheder
kan søge økonomisk tilskud til blandt andet ar-
bejdsmiljørådgivning om forebyggelse af ulyk-
ker. Ansøgerkredsen er netop blevet udvidet, så
endnu flere har mulighed for at søge støtte, og
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om dødelige ulykker på arbejdsmarkedet og forebyggelse af samme, til beskæftigelsesministeren
der er modtaget flere ansøgninger sammenlignet
med sidste år.
I forhold til spørgsmålet om styrkelse af det fo-
rebyggende arbejde kan jeg oplyse, at vi i rege-
ringen er i gang med at forberede grundlaget for
en ny arbejdsmiljøaftale.
De spor, der blev lagt med den brede arbejdsmil-
jøaftale fra 2019, skal fortsættes og også videre-
udvikles.
Arbejdstilsynet har og skal fortsat have fokus på
forebyggelse af ulykker på tilsyn, ved kommuni-
kationskampagner og ved vejledning. Alle rele-
vante virkemidler skal bringes i spil.
En ny arbejdsmiljøaftale bliver en væsentlig pri-
oritering på regeringens finanslovsforslag for
2023. Dermed kan vi fortsætte det lange seje
træk med at sikre, at alle ansatte kan gå trygt på
arbejde.
Regeringen vil i den forbindelse lægge et oplæg
frem, som vil sikre et fortsat højt indsatsniveau
for arbejdsmiljø.
Når regeringen har præsenteret sit finanslov-
forslag for 2023 i slutningen af august, vil jeg
indkalde til politiske forhandlinger om en ny ar-
bejdsmiljøaftale.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om dødelige ulykker på arbejdsmarkedet og forebyggelse af samme, til beskæftigelsesministeren
Med en ny arbejdsmiljøaftale ønsker regeringen
at tage næste skridt i at understøtte et sikkert,
trygt og bæredygtigt arbejdsmarked. Jeg ser der-
for frem til de politiske forhandlinger, så vi kan
komme i mål med denne her ambition.
Tak for ordet.
8