Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2589082_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lars Boje Mathiesen (NB)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 4622
7. juni 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
333 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars
Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 333:
”Det
er i dag ikke muligt for danske pensionister at tage deres pensionstillæg med
til lande uden for EU/EØS. Vil ministeren udarbejde et skøn for betydningen for de
offentlige finanser (før og efter tilbageløb og adfærd), samt evt. arbejdsudbud og
BNP, såfremt man muliggjorde dette? Ministeren må desuden gerne knytte en
kommentar til, hvilke afledte konsekvenser dette kan have på det offentlige forbrug
gennem fx et ændret demografisk træk.”
Svar:
Det er besvarelsen lagt til grund, at der med
danske pensionister
menes pensioni-
ster, der modtager folkepension.
Hvis man flytter til et andet land end et EU/EØS-land eller Schweiz, modtager man
folkepension i det omfang, man har optjent ret til dansk pension under bopæl eller
beskæftigelse i Danmark. Retten til at modtage folkepension i 3. lande omfatter
som hovedregel ikke folkepensionens pensionstillæg og supplerende pensions-
ydelse samt øvrige tillægsydelser til pensionister.
1
Der er ca. 50.000 personer med bopæl i udlandet, som modtager dansk folkepen-
sion. Heraf har ca. 30.000 dansk statsborgerskab, jf. tabel 1.
Af de 50.000 folkepensionister bosiddende i udlandet har knap 41.200 pensionister
bopæl i et EU/EØS-land eller Schweiz og godt 8.700 pensionister har bopæl i 3.
lande. Såfremt reglerne ændres så det også bliver muligt, at modtage folkepensio-
nens pensionstillæg i 3. lande, skønnes det på baggrund af foreliggende oplysnin-
ger, alt-andet-lige, at indebære en umiddelbar merudgift for det offentlige på stør-
relsesordenen 250 mio. kr. årligt (pl.-22). Det svarer til et årligt mindreprovenu på
1
Der gælder særlige rettigheder i Storbritannien og for britiske statsborgere omfattet af ud-
trædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien. I besvarelsen sidestilles Storbritannien såle-
des med EU/EØS-lande og Schweiz.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om et skøn for betydningen for de offentlige finanser, hvis det blev muligt for danske pensionister at tage deres pensionstillæg med til lande uden for EU/EØS, til beskæftigelsesministeren
2589082_0002.png
160 mio. kr. efter tilbageløb af skat.
2
Det bemærkes, at en ændring af reglerne vil
gælde for såvel danske som ikke danske statsborgere.
Der er ikke indregnet en virkning på arbejdsudbuddet, idet der ikke foreligger et
nærmere grundlag for at skønne over eventuelle adfærdseffekter ved en ændring af
reglerne på området. Det er således heller ikke muligt, at redegøre for de nærmere
afledte konsekvenser for udgifter til det offentlige forbrug. I det omfang, at en æn-
dring af reglerne fører til, at flere folkepensionister bosiddende i Danmark flytter til
udlandet end efter gældende regler, kan der forventes mindreudgifter fx relateret til
det offentlig forbrug til sundhed.
Der henvises i den henseende til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 527 (alm.
del) af 28. august 2018 om det demografiske træk fordelt på udgiftsområder og 5-
års alderstrin.
3
Det bemærkes dog, at de nærmere konsekvenser helt vil afhænge af de pågældende
pensionisters konkrete forhold, herunder træk på sundhedsvæsnet og i øvrigt of-
fentlige ydelser i Danmark.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2
Som udgangspunkt afholdes der også skat af den danske social pension udbetalt til pensio-
nister bosiddende i udlandet - der kan dog være visse undtagelser, hvor der er indgået afta-
ler om dobbelt beskatning. Det bemærkes, at der ikke indregnes tilbageløb af moms og af-
gifter for pensionister bosiddende i udlandet.
3
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/fiu/spm/527/svar/1511450/1940161.pdf
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om et skøn for betydningen for de offentlige finanser, hvis det blev muligt for danske pensionister at tage deres pensionstillæg med til lande uden for EU/EØS, til beskæftigelsesministeren
2589082_0003.png
Tabel 1
Folkepensionister bosiddende i udlandet efter bopælsland, 2020
Dansk statsborger
Bopælsland
Sverige
Tyskland
Norge
Spanien
Storbritannien
Frankrig
USA
Australien
Canada
Schweiz
Holland
Tyrkiet
Italien
Finland
Island
Polen
Østrig
Thailand
Belgien
Grækenland
Portugal
Israel
Luxembourg
Serbien
New Zealand
Irland
Fillippinerne
Kroatien
Bosnien-Herze-
govina
Makedonien
Øvrige
I alt
Heraf:
EU/EØS+CHE¹
3. lande
N/A
22.630
5.640
190
55
65
49
18.550
3.070
200
45
35
51
41.180
8.710
390
100
100
100
Antal
6.990
3.740
3.360
2.170
1.840
1.450
1.610
1.280
1.100
680
350
160
410
90
90
140
200
330
210
160
150
220
220
30
130
70
110
40
20
10
1.100
28.460
Andel
55
54
50
61
62
73
82
66
70
65
41
19
60
17
17
32
46
93
67
53
56
81
93
14
77
42
79
28
12
9
62
57
Ikke-dansk statsborger
Antal
5.690
3.230
3.310
1.400
1.130
530
360
660
480
370
500
670
270
470
430
290
230
30
110
140
120
50
20
210
40
90
30
100
110
120
670
21.820
Andel
45
46
50
39
38
27
18
34
31
35
59
81
40
83
83
68
54
7
33
47
44
19
7
86
24
58
21
72
88
91
38
43
Antal
12.670
6.970
6.670
3.560
2.970
1.980
1.970
1.940
1.590
1.050
850
830
680
560
520
430
420
350
320
300
270
270
240
240
170
160
140
130
130
130
1.770
50.280
Alle
Andel
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
Anm.: Opgørelse på baggrund af gruppen af pensionister primo 2020. Afrunding kan medføre, at tallene ikke
summer i totalen. ¹Inklusiv Storbritannien.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
3