Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2615460_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-4016
30. oktober 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
313 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 313:
”Vil
ministeren redegøre for antallet af lønmodtagere, der alene i lønindkomst (dvs.
uden tilskud som boligstøtte, børne- og ungeydelse m.m.) har en indkomst, der lig-
ger under de samlede ”offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution” for fa-
milietyperne i tabel 1 og tabel 2 i BEU alm. del
svar på spørgsmål 487, folke-
tingsåret 2020-21 fra den 1. september 2021? For tabel 2 bedes ministeren tage ud-
gangspunkt i to lønmodtagere (et par). Ministeren bedes også medtage lønmodta-
gere, der fx arbejder deltid.”
Svar:
Der er indhentet svarbidrag fra Finansministeriet.
”Opgørelser
af økonomiske forhold for standard familietyper er ikke direkte sam-
menlignelige med repræsentative oplysninger om økonomiske forhold for faktiske
familier. Det skyldes blandt andet, at de familietypeberegninger, der henvises til i
spørgsmålet, i høj grad afhænger af de antagelser, der ligger til grund for beregnin-
gerne. Det gælder fx antagelsen om familiesammensætning (antal personer i fami-
lien og deres alder), antagelsen om boligforhold (boligudgift og størrelse på bolig),
arbejdsmarkedstilknytningen blandt de voksne, samt om de voksne opfylder kra-
vene for at modtage kontanthjælp og ikke den lavere SHO-ydelse. Sammenlignin-
ger af indkomsten for henholdsvis familietyper og faktiske familier skal derfor for-
tolkes i lyset heraf.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om antallet af lønmodtagere, der alene i lønindkomst (dvs. uden tilskud som boligstøtte, børne- og ungeydelse m.m.) har en indkomst, der ligger under de samlede offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution, til beskæftigelsesministeren
2615460_0002.png
I spørgsmålet er efterspurgt en opgørelse af antallet af personer (fuld-og deltidsbe-
skæftigede
1
) med en
lønindkomst
2
, der er lavere end de
samlede
”offentlige ydelser
før skat + tilskud til daginstitution”
for familietyper i kontanthjælpssystemet.
Det skal bemærkes, at en rå sammenligning af lønindkomsten blandt beskæftigede
med offentlige ydelser mv. for kontanthjælpsmodtagere kan være misvisende. Det
skyldes, at universelle ydelser såsom boligstøtte, børne- og ungeydelse, børnetil-
skud og tilskud til daginstitutionsbetaling er indkomstafhængige ydelser, der ikke
afhænger af, om modtageren er i beskæftigelse eller fx modtager kontanthjælp. Det
vil sige, at beskæftigede med forholdsvis lave indkomster også er berettigede til
ydelserne.
I det følgende tager opgørelserne udgangspunkt i befolkningssammensætningen og
tilknytningen til arbejdsmarkedet i 2019, som er seneste år med dækkende ind-
komstdata. Indkomsterne er opregnet til 2021-pl, så de kan sammenlignes med ind-
komstgrænserne i familietypeberegningerne,
jf. tabel 1 og tabel 2 i svar på BEU
(alm. del) 487.
Af de 1.950.000 fuld- og deltidsbeskæftigede, der var i befolkningen i 2019, er det
omkring 850.000, der er sammenlignelige med de viste familiesammensætninger,
jf. tabel 1 og tabel 2 i svar på BEU (alm. del) 487.
Af disse har omkring 6.600
fuld- og deltidsbeskæftigede (svarende til under 1 pct. af gruppen) en lønindkomst,
der er lavere end ”offentlige ydelser før skat
+ tilskud til daginstitution”
for perso-
ner i kontanthjælpsfamilier, der henvises til i spørgsmålet.
Når der i stedet tages udgangspunkt i løn tillagt universelle ydelser for de fuld- og
deltidsbeskæftigede, så reduceres antallet til 5.000 personer med en indkomst la-
vere end ”offentlige ydelser før skat
+ tilskud til daginstitution”
for personer i kon-
tanthjælpsfamilier. Af denne gruppe er langt de fleste deltidsbeskæftigede. For
mange personer med deltidsbeskæftigelse vil der være tale om en selvvalgt situa-
tion, hvor værdien af fritid er afvejet i forhold til den økonomiske gevinst ved et
yderligere antal arbejdstimer. Ses der bort fra de deltidsbeskæftigede, reduceres
gruppen til omkring 900 fuldtidsbeskæftigede (ud af en gruppe på ca. 770.000 fuld-
tidsbeskæftigede). En betydelig del af disse fuldtidsbeskæftigede har indbetalt fuld-
tids ATP-bidrag samtidig med, at de er registreret med en meget lav årlig lønind-
komst
og det kan derfor ikke udelukkes, at de reelt ikke er fuldtidsbeskæftigede.”
Jeg kan henholde mig til Finansministeriets oplysninger.
Fuldtidsbeskæftigede er her opgjort, som personer hvis årlige indbetaling til ATP udgør mere end 90
pct. af ATP-fuldtidssatsen. Deltidsbeskæftigede er opgjort, som personer hvis årlige indbetaling til ATP
udgør mellem 25 og 90 pct. af ATP-fuldtidssatsen, og som ikke har fået udbetalt overførselsindkomst i
løbet af året.
2
Lønindkomst er her opgjort før AM-bidrag og uden værdien af fradragsberettigede pensionsindbetalin-
ger.
1
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om antallet af lønmodtagere, der alene i lønindkomst (dvs. uden tilskud som boligstøtte, børne- og ungeydelse m.m.) har en indkomst, der ligger under de samlede offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3