Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2585099_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
31. maj 2022
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 311 (Alm. del) af
28. april 2022 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for antallet af personer, der har en månedlig disponibel
forskelsbeløb ved at overgå fra overførselsindkomst til et arbejde (opgjort på
samme måde som tabel 1 på side 58 i Økonomi- og Indenrigsministeriets
publikationen »Fordeling og incitamenter« fra 2018) på <1.000 kr., <1.500 kr.,
<2.000 kr., <2.500 kr., <3.000 kr., <3.500 kr., <4.000 kr., <4.500 kr. og <5.000
kr.?
Svar
Tabellen i
Fordeling og Incitamenter 2018,
der henvises til, viser udviklingen i antallet
af personer med et månedligt forskelsbeløb mindre end 1.000 kr., 2.000 kr. og
3.000 kr. i årene 2014 og 2015. Derudover fremgår en regelteknisk fremskrivning
til 2018 pris- og lønniveau og 2018-regler samt de på tidspunktet gældende 2025-
regler (fuldt indfasede regler).
Det lægges i dette svar til grund, at der ønskes en opgørelse af antallet af personer
med forskelsbeløb mindre end de i spørgsmålet angivne grænseværdier på bag-
grund af det seneste tilgængelige analysegrundlag.
Forskelsbeløbet angiver den månedlige forskel i den disponible indkomst i hen-
holdsvis en situation med beskæftigelse og en situation, hvor forsørgelsesgrundla-
get alene er overførselsindkomst.
Det seneste tilgængelige grundlag afspejler opgørelserne i blandt andet
Svar på Be-
skæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 116 (Alm. del) af 17. december 2021.
I besvarelsen er
der med udgangspunkt i oplysninger om befolkningen i 2017 foretaget en regel-
teknisk fremskrivning for årene 2019-2021. Det bemærkes, at der ikke er tale om
en egentlig prognose for årene 2019-2021, men alene en fremskrivning af den iso-
lerede virkning af ændrede regler fra 2017 til 2021 i skatte- og overførselssystemet
samt betydningen af udviklingen i priser og lønninger frem til 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om antallet af personer, der har en månedlig disponibel forskelsbeløb ved at overgå fra overførselsindkomst til et arbejde, til finansministeren
2585099_0002.png
Side 2 af 3
Herudover er indregnet de isolerede virkninger af ændrede regler i skatte- og over-
førselsindkomstsystemet fra 2021 til 2022 med udgangspunkt i den regeltekniske
fremskrivning for 2021.
Med denne fremgangsmåde kan der med nogen usikkerhed skønnes over antallet
af personer med et månedligt forskelsbeløb mindre end de angivne grænseværdier
for årene 2017 og for perioden fra 2019 til 2021, ligesom der kan skønnes over
antallet af personer opgjort ved 2022-regler,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Antal personer med forskelsbeløb mindre end de angivne grænseværdier (årets niveau)
< 1.000
kr.
< 1.500
kr.
< 2.000
kr.
< 2.500
kr.
< 3.000
kr.
< 3.500
kr.
< 4.000
kr.
< 4.500
kr.
< 5.000
kr.
1.000 personer
2017
2019
2020
2021
2022-regler
1)
42
33
31
25
23
74
56
52
42
40
119
89
84
69
65
171
125
120
105
100
221
165
158
139
135
279
212
203
180
174
345
268
256
227
220
414
328
315
282
275
487
393
378
341
333
1)
Opgjort med udgangspunkt i oplysninger om befolkningenssammemsætningen i 2017, fremskrevet til 2021
pris- og lønniveau og med 2022-regler.
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i oplysninger om befolkningen i 2017, som fremskrives til relevante
pris- og lønniveau. Befolkningens sammensætning på arbejdsmarkedstilknytning, lønforskelle mv. fastholdes
uændret. Beregningerne kan derfor ikke betragtes som egentlige prognoser, men som regeltekniske
fremskrivninger. De opgjorte antal personer svarer til helårspersoner.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Det kendetegner personer med lave forskelsbeløb, at disse ofte har relativt store
transportudgifter,
jf. tabel 2.
Næsten hele gruppen af personer med forskelsbeløb
mindre end 1.000 kr. er beskæftigede, der som følge af lange transportafstande har
relativt høje transportudgifter. For denne gruppe er forskelsbeløbet eksklusive
transportudgifter således væsentligt højere, end når forskelsbeløbet opgøres inklu-
sive transportudgifter.
Tabel 2
Gennemsnitlige månedlige transportudgifter, netto for fradragsværdi for personer med de angivne
grænseværdier, 2021
< 1.000
kr.
< 1.500
kr.
< 2.000
kr.
< 2.500
kr.
< 3.000
kr.
Kroner
Transportudgifter
3.500
2.750
2.200
1.800
1.650
1.550
1.500
1.400
1.350
< 3.500
kr.
< 4.000
kr.
< 4.500
kr.
< 5.000
kr.
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Med det nuværende analysegrundlag kan der ikke laves et konsolideret skøn for
antallet af personer med et forskelsbeløb mindre end de angivne grænseværdier
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om antallet af personer, der har en månedlig disponibel forskelsbeløb ved at overgå fra overførselsindkomst til et arbejde, til finansministeren
Side 3 af 3
opgjort med 2025-regler (fuldt indfasede regler). Det skyldes, at der på nuværende
tidspunkt ikke er skønnet over virkningerne af aftalen om reformpakken,
Hurtigere
i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder.
Aftalen
har betydning for den økonomiske gevinst ved arbejde og har derfor også betyd-
ning for antallet af personer med forskelsbeløb mindre end de angivne grænsevær-
dier. Herudover vil den lavere regulering af indkomstoverførsler frem til 2023 på-
virke gevinsten ved at arbejde.
Betydningen af reformpakkens elementer for kompensationsgraden vil blive ind-
arbejdet i forbindelse med kommende opdateringer af Finansministeriets analyse-
grundlag for opgørelser af nettokompensationsgrader og forskelsbeløb.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister