Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Morten Dahlin (V)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-3785
17. maj 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
282 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten
Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 282:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange samtaler jobcentrene hvert år holder med
ledige borgere, der kommer i arbejde indenfor de første seks måneder? Ministeren
bedes herunder redegøre for, hvad den samlede pris er for de samtaler.”
Svar:
Der er evidens for, at jobrettede samtaler har en positiv effekt på dagpengemodta-
gere- og jobparate kontanthjælpsmodtageres afgang fra ledighed til beskæftigelse.
Derfor er der i beskæftigelsesindsatsen også fokus på et intensivt samtaleforløb i
starten af ledighedsforløbet.
I 2019 holdte jobcentrene i alt 78.372 samtaler med ledige, der afgik fra ledighed
til ordinær beskæftigelse senest ved den 26. ledighedsuge. Samtalerne fordeler sig
med hhv. 57.662 samtaler med dagpengemodtagere, 4.174 samtaler med åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og 16.534 samtaler med jobparate
kontanthjælpsmodtagere.
Som oplyst i mit svar på BEU spørgsmål 281 (alm. del), så er det ikke muligt at op-
lyse, hvor stor en del af kommunernes samlede udgifter til administration af job-
centrene, som anvendes på gennemførelsen af samtaler, herunder samtaler med le-
dige, der kommer i arbejde inden for de første seks måneder.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister