Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2570069_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 22/08109
5. maj 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
266 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge.
Spørgsmål nr. 266:
”Med henvisning til artiklen i A4 Arbejdsliv den 10. marts 2022: »Mureren Tho-
mas var ledig i 14 dage: Blev sendt på jobsøgningskursus og i nyttejob« bedes mi-
nisteren besvare følgende spørgsmål:
• Mener ministeren, at det er en
hensigtsmæssig brug af jobcentrets og samfundets
ressourcer at sende en ledig, der skal påbegynde arbejde indenfor 3 uger, i aktive-
ring herunder med nytteindsats?
• Mener ministeren, at der bør stilles spørgsmålstegn ved, hvorvidt en ledig står til
rådighed og iværksættes nytteindsats, når den ledige skal påbegynde arbejde inden-
for 3 uger?
• Mener ministeren, at det harmonerer med LAB-lovens
regler om mindre intensiv
indsats for ledige, der skal påbegynde arbejde indenfor 6 uger, at et jobcenter sen-
der ledige, der skal påbegynde arbejde indenfor dette tidsrum, i aktivering, herun-
der nytteindsats?”
Svar:
Reglerne om mindre intensiv indsats eksisterer for at undgå unødvendige samtaler
og tilbud i beskæftigelsesindsatsen. Generelt er det selvfølgelig ikke hensigtsmæs-
sigt, at der bruges ressourcer på at lave en beskæftigelsesindsats for personer, som
allerede har et arbejde, de skal påbegynde inden for nær fremtid.
I LAB-loven eksisterer der nogle undtagelser til reglerne om mindre intensiv ind-
sats. Jobcentrene kan beslutte, at personer fortsat skal være omfattet af den almin-
delige beskæftigelsesindsats. Det kan de, hvis de i konkrete sager vurderer, at der
er tale om misbrug eller spekulation i forhold til muligheden for en mindre intensiv
indsats, at der er gode muligheder for beskæftigelse inden for personens fagområde
frem til det tidspunkt, hvor personen f.eks. påbegynder ordinær beskæftigelse, eller
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om aktivering af ny-ledige, til beskæftigelsesministeren
at det fortsat vil være en fordel for personen at være omfattet af den almindelige
beskæftigelsesindsats.
Det betyder, at jobcentrene har et vist råderum inden for de gældende regler til at
træffe de beslutninger, de vurderer, er korrekte i den enkelte sag.
Med det sagt er udgangspunktet selvfølgelig, at kommunerne ikke skal bruge kræf-
ter på ledige, der på kort sigt har et job på hånden.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2