Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 22/08109
5. maj 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
266 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge.
Spørgsmål nr. 266:
”Med henvisning til artiklen i A4 Arbejdsliv den 10. marts 2022: »Mureren Tho-
mas var ledig i 14 dage: Blev sendt på jobsøgningskursus og i nyttejob« bedes mi-
nisteren besvare følgende spørgsmål:
• Mener ministeren, at det er en
hensigtsmæssig brug af jobcentrets og samfundets
ressourcer at sende en ledig, der skal påbegynde arbejde indenfor 3 uger, i aktive-
ring herunder med nytteindsats?
• Mener ministeren, at der bør stilles spørgsmålstegn ved, hvorvidt en ledig står til
rådighed og iværksættes nytteindsats, når den ledige skal påbegynde arbejde inden-
for 3 uger?
• Mener ministeren, at det harmonerer med LAB-lovens
regler om mindre intensiv
indsats for ledige, der skal påbegynde arbejde indenfor 6 uger, at et jobcenter sen-
der ledige, der skal påbegynde arbejde indenfor dette tidsrum, i aktivering, herun-
der nytteindsats?”
Svar:
Reglerne om mindre intensiv indsats eksisterer for at undgå unødvendige samtaler
og tilbud i beskæftigelsesindsatsen. Generelt er det selvfølgelig ikke hensigtsmæs-
sigt, at der bruges ressourcer på at lave en beskæftigelsesindsats for personer, som
allerede har et arbejde, de skal påbegynde inden for nær fremtid.
I LAB-loven eksisterer der nogle undtagelser til reglerne om mindre intensiv ind-
sats. Jobcentrene kan beslutte, at personer fortsat skal være omfattet af den almin-
delige beskæftigelsesindsats. Det kan de, hvis de i konkrete sager vurderer, at der
er tale om misbrug eller spekulation i forhold til muligheden for en mindre intensiv
indsats, at der er gode muligheder for beskæftigelse inden for personens fagområde
frem til det tidspunkt, hvor personen f.eks. påbegynder ordinær beskæftigelse, eller