Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2577670_0001.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 317
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 317 (Alm. del) af 12.
august 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svar på FIU alm. del - spørgsmål 75 (folketingsåret 2018-
19, 1. samling) med de seneste tal og skøn frem til 2023 og inklusiv virkningerne
af skattereformen fra 2012?
Svar
Finansudvalgets spørgsmål 75 af 18. oktober 2018 omhandler udviklingen i ydel-
sessatserne for udvalgte persontyper på offentlig forsørgelse i perioden 1994 til
2019 under forskellige antagelser vedr. den årlige regulering.
Endvidere er der i finansudvalgets spørgsmål 75 spurgt til en redegørelse for årsa-
gerne til de forskelle, der er resultat af alternative reguleringsindeks samt for for-
skellen mellem grundlaget for satsreguleringen og udviklingen i timelønnen. Der
henvises til svaret på finansudvalgets spørgsmål 75 for så vidt angår denne redegø-
relse.
Af tabel 1 til 13 nedenfor fremgår en opdatering af talserierne fra det tidligere
svar, hvor der endvidere er udvidet med den forventede udvikling frem til 2023.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at reguleringsprocenterne er kendt frem til
og med 2020, mens udviklingen fra 2020 til 2023 er baseret på aktuelle skøn.
I forbindelse med opdatering af serierne er der foretaget visse mindre justeringer i
de tidligere opgjorte historiske satser. Opgørelsen er, som det også er tilfældet for
det tidligere svar, inklusive den afdæmpede regulering, der følger af skatterefor-
men fra 2012. Den afdæmpede regulering indgår i alle tre betragtede reguleringsin-
deks (gældende regler, satsregulering uden fradrag til satspulje og regulering sva-
rende til udvikling i timeløn).
Med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for
overførselsmodtagere
fra 30. november 2018 vil folkepensionen fra 2020 og frem blive
reguleret med lønudviklingen opgjort efter samme principper som
satsreguleringsprocenten, men uden fradrag til satspuljen. Dermed er der fra 2020
og frem ikke forskel på regulering efter gældende regler og den første af de to
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0002.png
Side 2 af
15
betragtede alternative reguleringer (satsregulering uden fradrag til satspuljen). Det
samme gør sig i øvrigt gældende for 2019, idet der med
Aftale om finansloven for
2019
er foretaget et diskretionært løft af folkepensionen svarende til fradraget til
satspuljen. Dette diskretionære løft indgår alene i satsen under gældende regler og
er altså ikke indregnet under de to alternative reguleringer fordi det diskretionære
løft er så tæt knyttet til regulering efter gældende regler. For øvrige diskretionære
ændringer
1
, herunder også på andre ydelsesområder, er det i opgørelsen lagt til
grund, at disse ændringer også gælder under de betragtede alternative
reguleringsregler.
I forhold til den opgjorte ydelse til folkepensionister skal det bemærkes, at denne
er opgjort eksklusive den supplerende pensionsydelse (ældrechecken). Den
supplerende pensionsydelse blev indført i 2003 og er efterfølgende udover den
årlige regulering hævet diskretionært af flere omgange, så den i 2020 udgør 18.000
kr. årligt.
For andre overførselstyper end folkepensionister indebærer
Aftale om ny regulering af
folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
at regulering
efter gældende regler ændres således, at der reguleres med 1,7 pct. plus
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår. Det svarer til en regulering med
satsreguleringsprocenten, når lønstigningen er på mindst 2,3 pct., og op til 0,3
pct.-point lavere end den tidligere regulering, når lønstigningen er mindre end 2,3
pct. Det skal ses i sammenhæng med, at der samtidig indføres en statslig
indbetaling på 0,3 pct.-point årligt til en obligatorisk opsparingsordning for den
pågældende overførselsmodtager. Denne indbetaling er ikke indregnet i den
opgjorte faktiske sats, hvilket bidrager til en overvurdering af forskellen i forhold
til de to alternative reguleringer, idet det er den lavere regulering efter gældende
regler, der finansierer pensionsopsparingen for overførselsmodtagerene.
Noget tilsvarende gør sig gældende i årene før 2020, hvor den lavere regulering
efter gældende regler finansierer satspuljemidlerne, som således ikke umiddelbart
er finansieret i en verden med de alternative reguleringsindeks. Fra 2020 og frem
tilføres der ikke nye midler til satspuljen. Den akkumulerede satspuljeramme
udgør godt 19�½ mia. kr. i 2019-pl. Nuværende forlig og aftaler, der helt eller
delvist er finansieret af satspuljebevillinger, vil fortsat være finansieret inden for
satspuljerammen, og der vil også i fremtidige finansår kunne finansieres nye
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområde mv. via frigivne
midler og beslutningen om tilførsel af et årligt beløb svarende til niveauet for den
gennemsnitlige årlige tilførsel til satspuljen som følge af uforbrugte midler og
omprioritering af opsparing i perioden 2015-2019.
Endelig skal det bemærkes, at virkningerne af de alternative reguleringer ikke kan
udledes af de opgjorte ydelsesniveauer alene. Alternative reguleringsmekanismer
for indkomstoverførsler ville således have haft betydning for arbejdsudbud,
indkomstfordeling og offentlige finanser og dermed have indebåret andre forløb
for fx beskatning eller råderum til offentlig forbrug.
1
Fx forhøjelse af pensionstillægget med 2.000 kr. i 2010, indførelse af tre karensdage i dagpengesystemet i
2017 og fra 2013 afskaffelse af sygedagpenge på søgnehelligdage.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0003.png
Side 3 af
15
Tabel 1
Reelt enlig folkepensionist
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
88.272
88.632
90.756
91.032
93.216
95.640
98.700
102.624
105.396
108.768
111.924
114.168
116.448
119.244
122.712
126.516
133.272
135.816
139.752
141.984
144.540
147.096
149.544
152.532
155.580
159.000
162.492
166.236
169.728
173.808
88.272
88.896
91.296
91.860
94.344
97.080
100.476
104.760
107.904
111.684
115.248
117.780
120.492
123.744
127.704
132.036
139.392
142.032
146.580
148.920
151.608
154.272
156.828
160.272
163.800
167.412
171.096
175.032
178.704
182.988
88.272
90.300
93.732
97.212
100.812
104.844
109.044
115.056
119.196
124.200
129.420
134.208
137.964
142.920
148.068
154.140
163.332
168.228
172.764
174.840
178.344
181.224
183.792
187.284
191.592
195.804
200.304
205.320
209.628
214.656
0
264
540
828
1.128
1.440
1.776
2.136
2.508
2.916
3.324
3.612
4.044
4.500
4.992
5.520
6.120
6.216
6.828
6.936
7.068
7.176
7.284
7.740
8.220
8.412
8.604
8.796
8.976
9.180
0
1.668
2.976
6.180
7.596
9.204
10.344
12.432
13.800
15.432
17.496
20.040
21.516
23.676
25.356
27.624
30.060
32.412
33.012
32.856
33.804
34.128
34.248
34.752
36.012
36.804
37.812
39.084
39.900
40.848
Anm.: Satserne for 2021-23 er baseret på forventet lønudvikling i seneste økonomiske redegørelse fra august 2020.
Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen samt det diskretionære løft i forbindelse med
Aftale om finansloven for 2019
og den ændrede
regulering fra 2020 og frem i forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk
opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, der indebærer, at folkepension reguleres med
lønudviklingen uden fradrag. Det skal bemærkes, at den afdæmpede regulering fra 2012-skattereformen ikke
har betydning for den opgjorte sats, idet satsen er opgjort for en person med fuldt pensiontillæg og den
afdæmpede regulering er ledsaget af en kompenserende forhøjelse af pensionstillægget. Satsen er ekskl. den
supplerende pensionsydelse (ældrechecken).
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0004.png
Side 4 af
15
Tabel 2
Reelt enlig med højeste førtidspension
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
139.620
140.172
143.544
143.976
147.420
151.248
156.084
161.844
166.212
171.528
176.508
180.036
183.636
188.040
193.500
199.500
208.956
212.928
219.096
222.588
226.596
229.992
232.632
236.496
239.724
243.000
246.084
249.456
252.384
256.092
139.620
140.604
144.384
145.248
149.184
153.516
158.880
165.216
170.184
176.136
181.764
185.760
190.044
195.180
201.408
208.248
218.652
222.804
229.944
233.616
237.828
241.380
244.140
248.688
252.576
256.524
260.544
264.888
268.776
273.528
139.620
142.824
148.260
153.744
159.432
165.816
172.452
181.524
188.064
195.960
204.204
211.764
217.692
225.528
233.652
243.228
256.512
264.204
271.332
274.584
280.080
284.004
286.692
291.156
296.004
300.636
305.640
311.340
315.912
321.504
0
432
840
1.272
1.764
2.268
2.796
3.372
3.972
4.608
5.256
5.724
6.408
7.140
7.908
8.748
9.696
9.876
10.848
11.028
11.232
11.388
11.508
12.192
12.852
13.524
14.460
15.432
16.392
17.436
0
2.652
4.716
9.768
12.012
14.568
16.368
19.680
21.852
24.432
27.696
31.728
34.056
37.488
40.152
43.728
47.556
51.276
52.236
51.996
53.484
54.012
54.060
54.660
56.280
57.636
59.556
61.884
63.528
65.412
Anm.: Satserne for 2021-23 er baseret på forventet lønudvikling i seneste økonomiske redegørelse fra august 2020.
Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med indførelse af den afdæmpede regulering blev der samtidig indført en
mulighed for førtidspensionister på gammel ordning (tilkendt før 2003) for at overgår til reglerne for
førtidspension på ny ordning (tilkendt efter 2003). I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og
indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af
førtidspensionen. Fra 2020 reguleres der således med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten. Det skal ses i sammenhæng med, at der samtidig indføres en
statslig indbetaling til en obligatorisk opsparingsordning for førtidspensionisten. Denne indbetaling er ikke
indregnet i den faktiske sats.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0005.png
Side 5 af
15
Tabel 3
Reelt enlig med mellemste førtidspension
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
109.848
110.280
112.932
113.280
115.992
119.004
122.808
127.500
130.944
135.132
139.056
141.840
144.672
148.140
152.448
157.176
165.072
168.216
173.088
175.848
179.016
181.704
183.816
186.900
189.504
192.156
194.652
197.376
199.752
202.752
109.848
110.628
113.604
114.300
117.396
120.804
125.028
130.176
134.088
138.780
143.208
146.352
149.724
153.768
158.676
164.064
172.704
175.980
181.620
184.524
187.848
190.656
192.864
196.488
199.620
202.800
206.040
209.544
212.688
216.516
109.848
112.368
116.652
120.984
125.460
130.488
135.708
143.016
148.164
154.380
160.872
166.824
171.492
177.660
184.056
191.604
202.512
208.584
214.212
216.780
221.124
224.220
226.368
229.932
233.832
237.564
241.596
246.180
249.876
254.376
0
348
672
1.020
1.404
1.800
2.220
2.676
3.144
3.648
4.152
4.512
5.052
5.628
6.228
6.888
7.632
7.764
8.532
8.676
8.832
8.952
9.048
9.588
10.116
10.644
11.388
12.168
12.936
13.764
0
2.088
3.720
7.704
9.468
11.484
12.900
15.516
17.220
19.248
21.816
24.984
26.820
29.520
31.608
34.428
37.440
40.368
41.124
40.932
42.108
42.516
42.552
43.032
44.328
45.408
46.944
48.804
50.124
51.624
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0006.png
Side 6 af
15
Tabel 4
Reelt enlig med forhøjet almindelig førtidspension
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
99.528
99.924
102.336
102.648
105.108
107.844
111.300
115.632
118.752
122.556
126.108
128.640
144.672
148.140
152.448
157.176
165.072
168.216
173.088
175.848
179.016
181.704
183.816
186.900
189.504
192.156
194.652
197.376
199.752
202.752
99.528
100.236
102.936
103.572
106.368
109.452
113.280
118.008
121.548
125.808
129.828
132.684
149.724
153.768
158.676
164.064
172.704
175.980
181.620
184.524
187.848
190.656
192.864
196.488
199.620
202.800
206.040
209.544
212.688
216.516
99.528
101.820
105.696
109.620
113.676
118.236
122.976
129.672
134.340
139.980
145.860
151.260
171.492
177.660
184.056
191.604
202.512
208.584
214.212
216.780
221.124
224.220
226.368
229.932
233.832
237.564
241.596
246.180
249.876
254.376
0
312
600
924
1.260
1.608
1.980
2.376
2.796
3.252
3.720
4.044
5.052
5.628
6.228
6.888
7.632
7.764
8.532
8.676
8.832
8.952
9.048
9.588
10.116
10.644
11.388
12.168
12.936
13.764
0
1.896
3.360
6.972
8.568
10.392
11.676
14.040
15.588
17.424
19.752
22.620
26.820
29.520
31.608
34.428
37.440
40.368
41.124
40.932
42.108
42.516
42.552
43.032
44.328
45.408
46.944
48.804
50.124
51.624
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0007.png
Side 7 af
15
Tabel 5
Gift folkepensionist
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
63.804
64.056
65.592
65.808
67.380
69.492
72.096
75.168
77.196
79.668
81.984
83.628
85.308
87.360
89.904
92.688
98.196
100.068
102.972
104.616
106.488
108.480
110.388
112.596
114.840
117.360
119.940
122.700
125.280
128.292
63.804
64.248
65.976
66.396
68.196
70.524
73.380
76.716
79.020
81.792
84.408
86.256
88.248
90.624
93.516
96.696
102.648
104.592
107.940
109.668
111.648
113.712
115.692
118.236
120.840
123.504
126.228
129.132
131.844
135.012
63.804
65.268
67.752
70.284
72.888
76.164
79.596
84.180
87.204
90.864
94.680
98.184
100.932
104.556
108.324
112.764
120.048
123.648
126.984
128.508
131.088
133.308
135.300
137.868
141.036
144.144
147.456
151.140
154.320
158.028
0
192
384
588
816
1.032
1.284
1.548
1.824
2.124
2.424
2.628
2.940
3.264
3.612
4.008
4.452
4.524
4.968
5.052
5.160
5.232
5.304
5.640
6.000
6.144
6.288
6.432
6.564
6.720
0
1.212
2.160
4.476
5.508
6.672
7.500
9.012
10.008
11.196
12.696
14.556
15.624
17.196
18.420
20.076
21.852
23.580
24.012
23.892
24.600
24.828
24.912
25.272
26.196
26.784
27.516
28.440
29.040
29.736
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0008.png
Side 8 af
15
Tabel 6
Gift førtidspensionist med højeste førtidspension
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
115.152
115.608
118.380
118.752
121.584
125.100
129.480
134.388
138.012
142.428
146.568
149.496
152.496
156.156
160.692
165.672
173.880
177.180
182.316
185.220
188.544
191.364
193.572
196.812
199.548
202.320
204.936
207.792
210.276
213.408
115.152
115.956
119.076
119.796
123.048
126.984
131.808
137.196
141.324
146.268
150.948
154.260
157.824
162.084
167.256
172.944
181.944
185.400
191.340
194.400
197.904
200.868
203.184
206.988
210.276
213.612
217.008
220.668
223.956
227.964
115.152
117.792
122.268
126.792
131.484
137.112
142.992
150.624
156.048
162.600
169.440
175.716
180.636
187.128
193.872
201.816
213.192
219.588
225.516
228.216
232.788
236.040
238.296
242.028
246.120
250.032
254.256
259.068
262.932
267.648
0
348
696
1.044
1.464
1.884
2.328
2.808
3.312
3.840
4.380
4.764
5.328
5.928
6.564
7.272
8.064
8.220
9.024
9.180
9.360
9.504
9.612
10.176
10.728
11.292
12.072
12.876
13.680
14.556
0
2.184
3.888
8.040
9.900
12.012
13.512
16.236
18.036
20.172
22.872
26.220
28.140
30.972
33.180
36.144
39.312
42.408
43.200
42.996
44.244
44.676
44.724
45.216
46.572
47.712
49.320
51.276
52.656
54.240
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0009.png
Side 9 af
15
Tabel 7
Gift førtidspensionist med mellemste førtidspension
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
85.380
85.716
87.768
88.056
90.156
92.856
96.204
100.044
102.744
106.032
109.116
111.300
113.532
116.256
119.640
123.348
129.996
132.468
136.308
138.480
140.964
143.076
144.756
147.216
149.328
151.476
153.504
155.712
157.644
160.068
85.380
85.980
88.296
88.848
91.260
94.272
97.956
102.156
105.228
108.912
112.392
114.852
117.504
120.672
124.524
128.760
135.996
138.576
143.016
145.308
147.924
150.144
151.908
154.788
157.320
159.888
162.504
165.324
167.868
170.952
85.380
87.336
90.660
94.032
97.512
101.784
106.248
112.116
116.148
121.020
126.108
130.776
134.436
139.260
144.276
150.192
159.192
163.968
168.396
170.412
173.832
176.256
177.972
180.804
183.948
186.960
190.212
193.908
196.896
200.520
0
264
528
792
1.104
1.416
1.752
2.112
2.484
2.880
3.276
3.552
3.972
4.416
4.884
5.412
6.000
6.108
6.708
6.828
6.960
7.068
7.152
7.572
7.992
8.412
9.000
9.612
10.224
10.884
0
1.620
2.892
5.976
7.356
8.928
10.044
12.072
13.404
14.988
16.992
19.476
20.904
23.004
24.636
26.844
29.196
31.500
32.088
31.932
32.868
33.180
33.216
33.588
34.620
35.484
36.708
38.196
39.252
40.452
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0010.png
Side 10 af
15
Tabel 8
Gift førtidspensionist med forhøjet almindelig førtidspension
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
75.060
75.360
77.172
77.424
79.272
81.696
84.696
88.176
90.552
93.456
96.168
98.100
113.532
116.256
119.640
123.348
129.996
132.468
136.308
138.480
140.964
143.076
144.756
147.216
149.328
151.476
153.504
155.712
157.644
160.068
75.060
75.588
77.628
78.120
80.232
82.920
86.208
89.988
92.688
95.940
99.012
101.184
117.504
120.672
124.524
128.760
135.996
138.576
143.016
145.308
147.924
150.144
151.908
154.788
157.320
159.888
162.504
165.324
167.868
170.952
75.060
76.788
79.704
82.668
85.728
89.532
93.516
98.772
102.324
106.620
111.096
115.212
134.436
139.260
144.276
150.192
159.192
163.968
168.396
170.412
173.832
176.256
177.972
180.804
183.948
186.960
190.212
193.908
196.896
200.520
0
228
456
696
960
1.224
1.512
1.812
2.136
2.484
2.844
3.084
3.972
4.416
4.884
5.412
6.000
6.108
6.708
6.828
6.960
7.068
7.152
7.572
7.992
8.412
9.000
9.612
10.224
10.884
0
1.428
2.532
5.244
6.456
7.836
8.820
10.596
11.772
13.164
14.928
17.112
20.904
23.004
24.636
26.844
29.196
31.500
32.088
31.932
32.868
33.180
33.216
33.588
34.620
35.484
36.708
38.196
39.252
40.452
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0011.png
Side 11 af
15
Tabel 9
Person med sygedagpenge
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
132.392
132.912
136.084
136.500
139.776
143.416
147.992
152.724
156.832
161.876
166.556
169.884
173.264
177.580
182.780
188.500
195.520
199.160
204.880
202.653
206.195
209.231
211.508
214.797
217.580
220.363
222.893
225.676
227.953
230.989
132.392
133.328
136.916
137.748
141.492
145.600
150.696
155.948
160.628
166.244
171.548
175.344
179.400
184.600
190.580
197.080
204.880
208.780
215.540
213.026
216.821
220.110
222.640
226.688
229.977
233.266
236.555
240.097
243.386
247.434
132.392
135.460
140.608
145.808
151.216
157.248
163.540
171.392
177.580
185.016
192.764
199.888
205.504
213.200
221.000
230.100
240.760
248.040
254.800
250.976
256.036
259.578
261.855
265.903
269.951
273.746
278.047
282.854
286.649
291.456
0
416
832
1.248
1.716
2.184
2.704
3.224
3.796
4.368
4.992
5.460
6.136
7.020
7.800
8.580
9.360
9.620
10.660
10.373
10.626
10.879
11.132
11.891
12.397
12.903
13.662
14.421
15.433
16.445
0
2.548
4.524
9.308
11.440
13.832
15.548
18.668
20.748
23.140
26.208
30.004
32.240
35.620
38.220
41.600
45.240
48.880
49.920
48.323
49.841
50.347
50.347
51.106
52.371
53.383
55.154
57.178
58.696
60.467
Anm.: Satserne for 2021-23 er baseret på forventet lønudvikling i seneste økonomiske redegørelse fra august 2020.
Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for
overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af dagpengesatsen. Fra 2020 reguleres der således
med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten. Det
skal ses i sammenhæng med, at der samtidig indføres en statslig indbetaling til en obligatorisk
opsparingsordning for dagpengemodtageren. Denne indbetaling er ikke indregnet i den faktiske sats.
Udviklingen i satsen fra 2012 til 2013 skal ses i sammenhæng med ændrede regler for sygedagpenge, så der
ikke længere kan modtages dagpenge for søgnehelligdage.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0012.png
Side 12 af
15
Tabel 10
Person med revalideringsydelse
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
132.372
132.900
136.092
136.512
139.788
143.520
148.200
152.880
157.560
162.552
167.904
170.040
173.424
177.576
182.784
188.496
195.516
199.164
204.876
208.212
211.956
215.136
217.500
220.980
223.740
226.536
229.140
232.008
234.444
237.612
132.372
133.296
136.896
137.724
141.444
145.596
150.804
156.000
161.208
166.980
172.884
175.500
179.664
184.596
190.584
197.076
204.876
208.776
215.544
218.904
222.840
226.188
228.672
232.788
236.160
239.580
243.048
246.816
250.152
254.280
132.372
135.420
140.568
145.776
151.164
157.296
163.536
171.336
178.140
185.748
194.340
199.944
205.656
212.940
220.476
229.584
240.240
247.524
254.280
257.256
262.404
266.076
268.476
272.508
276.732
280.740
285.096
290.088
294.000
298.848
0
396
804
1.212
1.656
2.076
2.604
3.120
3.648
4.428
4.980
5.460
6.240
7.020
7.800
8.580
9.360
9.612
10.668
10.692
10.884
11.052
11.172
11.808
12.420
13.044
13.908
14.808
15.708
16.668
0
2.520
4.476
9.264
11.376
13.776
15.336
18.456
20.580
23.196
26.436
29.904
32.232
35.364
37.692
41.088
44.724
48.360
49.404
49.044
50.448
50.940
50.976
51.528
52.992
54.204
55.956
58.080
59.556
61.236
Anm.: Satserne for 2021-23 er baseret på forventet lønudvikling i seneste økonomiske redegørelse fra august 2020.
Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for
overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af revalideringsydelsen. Fra 2020 reguleres der
således med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, fremfor med
satsreguleringsprocenten. Det skal ses i sammenhæng med, at der samtidig indføres en statslig indbetaling til
en obligatorisk opsparingsordning for modtagere af revalideringsydelse. Denne indbetaling er ikke indregnet
i den faktiske sats.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0013.png
Side 13 af
15
Tabel 11
Person over 30 år med kontanthjælp, ikke-forsørger
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
66.552
79.824
81.636
81.900
83.976
86.160
88.920
92.532
95.028
98.064
100.908
102.924
104.988
107.508
110.628
114.060
118.284
120.528
124.020
126.000
128.268
130.188
131.616
133.716
135.384
137.076
138.648
140.376
141.852
143.772
66.552
80.064
82.140
82.644
85.008
87.468
90.528
94.464
97.296
100.704
103.932
106.224
108.672
111.612
115.188
119.100
123.864
126.216
130.260
132.348
134.736
136.752
138.252
140.736
142.776
144.852
146.952
149.232
151.248
153.744
66.552
81.348
84.348
87.480
90.840
94.476
98.256
103.740
107.472
111.984
116.688
121.008
124.392
128.868
133.512
138.984
145.380
149.736
153.780
155.628
158.736
160.956
162.408
164.844
167.400
169.824
172.452
175.464
177.828
180.768
0
240
504
744
1.032
1.308
1.608
1.932
2.268
2.640
3.024
3.300
3.684
4.104
4.560
5.040
5.580
5.688
6.240
6.348
6.468
6.564
6.636
7.020
7.392
7.776
8.304
8.856
9.396
9.972
0
1.524
2.712
5.580
6.864
8.316
9.336
11.208
12.444
13.920
15.780
18.084
19.404
21.360
22.884
24.924
27.096
29.208
29.760
29.628
30.468
30.768
30.792
31.128
32.016
32.748
33.804
35.088
35.976
36.996
Anm.: Satserne for 2021-23 er baseret på forventet lønudvikling i seneste økonomiske redegørelse fra august 2020.
Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for
overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af kontanthjælpen. Fra 2020 reguleres der således
med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten. Det
skal ses i sammenhæng med, at der samtidig indføres en statslig indbetaling til en obligatorisk
opsparingsordning for kontanthjælpsmodtagere. Denne indbetaling er ikke indregnet i den faktiske sats.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0014.png
Side 14 af
15
Tabel 12
Person over 30 år med kontanthjælp, forsørger
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
106.224
106.344
108.684
109.200
111.804
114.708
118.380
122.940
126.264
130.308
134.088
136.764
139.500
142.848
146.988
151.548
157.152
160.140
164.784
167.424
170.436
172.992
174.900
177.696
179.916
182.160
184.260
186.564
188.520
191.064
106.224
106.680
109.356
110.196
113.184
116.472
120.552
125.544
129.312
133.836
138.120
141.156
144.408
148.308
153.060
158.268
164.604
167.736
173.100
175.872
179.040
181.728
183.732
187.044
189.756
192.504
195.300
198.324
201.000
204.312
106.224
108.384
112.308
116.652
120.960
125.796
130.824
137.868
142.836
148.836
155.088
160.824
165.324
171.276
177.444
184.716
193.212
199.008
204.384
206.832
210.972
213.924
215.844
219.084
222.480
225.708
229.212
233.220
236.364
240.264
0
336
672
996
1.380
1.764
2.172
2.604
3.048
3.528
4.032
4.392
4.908
5.460
6.072
6.720
7.452
7.596
8.316
8.448
8.604
8.736
8.832
9.348
9.840
10.344
11.040
11.760
12.480
13.248
0
2.040
3.624
7.452
9.156
11.088
12.444
14.928
16.572
18.528
21.000
24.060
25.824
28.428
30.456
33.168
36.060
38.868
39.600
39.408
40.536
40.932
40.944
41.388
42.564
43.548
44.952
46.656
47.844
49.200
Anm.: Se anmærkning til tabel 11.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om den samlede udhuling år for år af overførselsindkomster, til beskæftigelsesministeren
2577670_0015.png
Side 15 af
15
Tabel 13
Person med arbejdsløshedsdagpenge
1
Faktisk sats
2
3
Difference mellem
2 og 1
3 og 1
Reguleret med satsre- Reguleret med
guleringsprocent +
timeløn ekskl.
pct. til puljebeløb
genetillæg
Kr. årligt, årets niveau
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
132.340
132.860
135.980
136.500
139.880
143.520
148.200
152.880
157.040
161.980
166.660
170.040
173.420
177.580
182.780
188.500
195.520
199.160
204.880
208.260
211.900
215.020
217.360
218.193
221.020
223.847
226.417
229.244
231.557
234.641
132.340
133.380
137.020
137.800
141.440
145.600
150.800
156.000
160.680
166.400
171.600
175.500
179.660
184.600
190.580
197.080
204.880
208.780
215.540
218.920
222.820
226.200
228.800
230.272
233.613
236.954
240.295
244.150
247.491
251.603
132.340
135.460
140.660
145.860
151.320
157.300
163.540
171.340
177.580
185.120
192.920
199.940
205.660
212.940
220.480
229.580
240.240
247.520
254.280
257.400
262.600
266.240
268.580
269.336
273.705
277.560
281.929
286.812
290.667
295.550
0
520
1.040
1.300
1.560
2.080
2.600
3.120
3.640
4.420
4.940
5.460
6.240
7.020
7.800
8.580
9.360
9.620
10.660
10.660
10.920
11.180
11.440
12.079
12.593
13.107
13.878
14.906
15.934
16.962
0
2.600
4.680
9.360
11.440
13.780
15.340
18.460
20.540
23.140
26.260
29.900
32.240
35.360
37.700
41.080
44.720
48.360
49.400
49.140
50.700
51.220
51.220
51.143
52.685
53.713
55.512
57.568
59.110
60.909
Anm.: Satserne for 2021-23 er baseret på forventet lønudvikling i seneste økonomiske redegørelse fra august 2020.
Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for
overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af arbejdsløshedsdagpengesatsen. Fra 2020
reguleres der således med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, fremfor med
satsreguleringsprocenten. Det skal ses i sammenhæng med, at der samtidig indføres en statslig indbetaling til
en obligatorisk opsparingsordning for modtagere af arbejdsløshedsdagpenge. Denne indbetaling er ikke
indregnet i den faktiske sats. Udviklingen i satsen fra 2016 til 2017 skal ses i sammenhæng med indførelse af
tre karensdage.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister